Verliefd maar wat nu?

24-02-2017 23:51 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben verliefd

Op een huis!



Al langer "dromen" we van het kopen van een huis, maar beiden geen geen vast contract, financieel is het zeker haalbaar (lager dan huur), maar wat nu? Ik weet dat er al veel topics over zijn, maar op de late vrijdagavond duizelen de aantal pagina's van de topics me zeer. Wel zie ik dat er genoeg ervaring is hier en zou ik het zeer waarderen als jullie deze absolute newbie wegwijs kunnen maken.



Hypotheek enkel nog berekend via een aantal sites.

Eerst oriënteren op een hypotheekverstrekker?

Eerst de makelaar benaderen voor bezichtiging?

Wel of geen aankoopmakelaar?

Andere praktische tips en tricks?



Ik ga me morgen na wel genoeg slaap natuurlijk beter inlezen, maar ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen bij de hypotheekverstrekker zodat je weet hoeveel hypotheek jullie precies kunnen krijgen. Zou zonde zijn als jullie een bod uit willen brengen op een woning die jullie niet kunnen betalen.



Als dit jullie eerste koopwoning gaat worden dan zou ik een aankoopmakelaar, dan wel iemand die weet waar je op moet letten meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Eerste gesprek met een hypotheek verstrekker is gratis (hier) die kunnen al voor jullie bekijken of het haalbaar is. Vast contract hoeft niet altijd maar daar zitten wat regels aan vast en waarschijnlijk moet je meer papierwerk laten zien.



Verder.. huis gezien? Makelaar bellen voor afspraak. Wij namen iemand mee in de familie die heel goed weet waar je op moet letten. Oog voor de 'slechte' punten. Heb je dat niet dan misschien daarvoor een aankoop makelaar maar persoonlijk vind ik dat echt weggegooid geld. Ook voor je eerste keer tenzij je toch zat geld hebt dan maak 2000 euro extra ook niks meer uit. Bod uit brengen kun je ook zelf. Het is wel lastig en moeilijk maar als je iemand hebt dat beetje waarde in kan schatten moet dat lukken. Ik weet dat niet iedereen zon iemand hebt. Dus ja als je ht te spannend vind ja dan maar toch 2000 betalen. En de ene stad is het andere niet. Ik heb geboden ook met de bedoeling dat ik weet dat hier in het dorp heel normaal is om onder te bieden. Maar dat is niet overal zo.

Wij vonden het ook spannend vooral de gedachtens vinden ze dat niet te laag.. nemen ze ons wel serieus? Het wachten op een tegenbod duurt altijd te lang.. maar achteraf hebben we het heel goed gedaan. Ik adviseer ondertussen een vriendin weer die nu bezig zijn. (Leuk werk )

Maar eigenlijk het aller belangrijkste is doen wat jullie willen. Mijn ervaring kan heel anders zijn dan hierboven geschreven forummer..
Bam!!!!
Eerst naar een hypotheekadviseur. Dan weet je hoeveel je kunt lenen.

Dan een afspraak maken voor bezichtiging.

Aankoopmakelaar, in mijn ogen weggegooid geld. Je kan gewoon een bouwkundig onderzoek uit laten voeren. En dat bod kan je ook zelf uitbrengen.
Ik zou gelijk gaan kijken. Sommige huizen vallen in het echt enorm tegen en dan ben je direct uit je droom.

En gelijktijdig z.s.m. je hypotheek uitzoeken. Doordat je het bezichtigt hebt weet je dan ook of je nog geld wilt lenen voor verbouwing of verbetering van je huis.
Zeker gaan kijken. Ook heb je je hypotheekgesprek nog niet gehad. Jullie weten al ongeveer hoe jullie zitten qua financien. Ik neem aan dat je wel ongeveer hebt uitgerekend dat je 3 ton kunt lenen en dan niet bij een huis gaat kijken dat 6 ton is.



Kijken kan nooit kwaad, je weet dat wat je voor welk geld hebt, en hoe verschillende huizen voelen. Ga dus zeker bij meer huizen kijken, puur voor het vergelijk binnen eenzelfde prijsklasse.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon allebei meteen plannen, tenzij het huis duurder is dan wat jullie volgens de websites mogen lenen. En vergeet inderdaad niet dat Funda geduldig is: het gebeurt zo vaak dat een huis in het echt tegenvalt.





Overigens hebben wij ons huis ook op 2 tijdelijke contracten gekocht hoor. Heel vaak kan dat gewoon. Je hebt dan wel een werkgeversverklaring nodig. Voor jezelf natuurlijk wel slim om na te gaan of het waarschijnlijk is dat deze inkomsten blijven. Anders is het risico erg groot.



Succes!
TO leuk en spannend voor je! Ik sluit me aan bij het inplannen van gesprek met de hypotheek adviseur en de bezichtiging tegelijk (als je wel demkt dat je rond de vraagprijs kan bieden). Wij hebben wel een aankoopmakelaar in de hand genomen en daar waren we heel erg blij mee. Wij zaten in een overspannen markt, hadden al veel huizen gezien en wilden dit huis graag hebben. De aankoopmakelaar hield het hoofd koel en heeft ons een flinke besparing opgeleverd en ons goed begeleid. Maar ik kan me goed voorstellen dat je geen hulp nodig hebt, dan hoeft het natuurlijk niet!
Alle reacties Link kopieren
Bij 2 vaste banen moet je ook gewoon werkgeversverklaring laten zien hoor. Ze gaan je niet geloven op je woorden.



Hoe loopt het nu??
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ycjoo- schreef op 25 februari 2017 @ 23:10:

Bij 2 vaste banen moet je ook gewoon werkgeversverklaring laten zien hoor. Ze gaan je niet geloven op je woorden.



Hoe loopt het nu??Is dan je vaste contract niet gewoon voldoende?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een aankoopmakelaar ook

zonde van je geld. Ik heb bij diverse makelaarskantoor gewerkt en als de verkopende makelaar en de aankoop makelaar elkaar kennen dan zijn dat gewoon hele vriendschappelijke telefoontjes waarin open en eerlijk wordt verteld hoe de situatie van de verkoper maar dus ook van de koper zit. "Ja ze willen eigenlijk max zoveel uitgeven", of "verkoper wil er dit voor maar ik ga er wel mee aan de slag dat dat een lastig verhaal wordt en dat dit gewoon een goed bod is". Etc. Als je perse en aankoop makelaar wil zou ik dan een makelaar uit een hele anderen plaats doen, die heeft dan vaak een minder goede relatie met de verkopend makelaar.



Ik weet niet welke plaats het om gaat maar hier zijn de mooie woningen vaak alweer binnen 2 weken afgemeld op funda. Dus als dat bij jullie ook het geval is zul je gewoon in de buidel moeten tasten als je een huis erg graag wil hebben.



Ik zou sowieso een bezichtiging inplannen. Ik was toen ook "verliefd" op het eerste huis dat we gingen bekijken. Daar aan gekomen viel de tuin enorm tegen en de buren leken wel een stel

krakers zo zagen de (doeken voor de ) ramen en de tuin eruit. Dus pas als je de woning gezien hebt weet je wat je bij een huis voelt.



Ik heb toen (2012) gekocht met een tijdelijk contract, vriend had wel een vast contract maar ik een hoger inkomen (goede ouwe tijd ), onze max hypotheek lag veel hoger maar we hebben iets goedkopers gekocht omdat we wel rekening hielden met kinderen en parttime werken in de toekomst.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg het nog maar eens, zoek eens naar de hypotheekservice van vereniging eigen huis.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen aankoopmakelaar.

Ik heb alles zelf geregeld, alleen de hypotheek via de Hypotheker. Daar zou ik beginnen, met de hypotheek. Ik was eerst op basis van mogelijke leenbedragen via sites aan het kijken, maar na een gesprek met de hypotheekadviseur bleek ik niet zo veel te kunnen lenen als ik dacht.



Gelukkig bleek het huis dat ik al heel lang op het oog had en maar niet verkocht werd na een paar maanden ineens enorm in prijs verlaagd te zijn. Ruim binnen mijn mogelijkheden. Dus binnen 2 weken had ik getekend.

Met de tweede bezichtiging mijn zus en zwager mee die veel huizenkoop-ervaring hebben en mijn zwager kan alles qua klussen, dus die deed alvast een soort voorkeuring.



Op basis daarvan heb ik een bod gedaan en toen waren we er snel uit.

Verder heb ik zelf bouwkundige keuring geregeld en een taxatie.

Hierbij ben ik overigens ook goed geholpen door de verkopende makelaar. Die gaf me meerdere namen op voor bouwkundige keuring en taxatie en heeft ook mij duidelijk in het proces begeleid.



Ja, het was een hoop gedoe en veel stress, maar minder dan ik had gevreesd.

En het wonen in mijn huis geeft me zó veel voldoening. Mega-verschil met mijn huurappartement en tegen vrijwel dezelfde lasten!
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz393 schreef op 26 februari 2017 @ 08:01:

[...]





Is dan je vaste contract niet gewoon voldoende?Jawel maar door middel van werkgevers verklaring toon je het aan.
Bam!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven