Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Doet iemand van jullie ook aan permacultuur tuinieren?
Alle reacties Link kopieren
Ik moest even googlen wat permacultuur tuinieren is..... Ik blijk wel principes van permacultuur te gebruiken, maar verder doe ik gewoon wat mijn hart me ingeeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sabeltandcavia schreef op 26 februari 2017 @ 10:18:

Goed bezig Koettie! Leuk om de vorderingen te zien .



Voor vijvertips kan ik je het vijverboek van Ada Hofman aanraden. Zij was dé goeroe in vijverland. Een pomp is volgens haar niet noodzakelijk als je haar tips volgt: Ada Hofman

Hele goede tip!

Mijn moeder heeft al jarenlang een 'Ada Hofman vijver', zonder pomp en het water is kraakhelder. Er zitten heel veel (zuurstof)planten en goudwindes in. Biologisch evenwicht is heel erg belangrijk, als dit in orde is dan is de kans op algvorming en vervuild water heel erg klein en is er dus geen pomp en filter nodig om het water te zuiveren.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Frambozen schreef op 26 februari 2017 @ 09:08:

Bedankt, ik heb een heel erg leuk uitje gehad. Helemaal kapot nu maar het was zó gezellig. Goed concert ook.



Case-je welkom! Als je wil kan je ook je planten nog gratis via marktplaats weggeven. Veel mensen die daar wat aan hebben.Fijn dat het zo gezellig was
...
Alle reacties Link kopieren
Koettie, hoe diep is die bak? Want ik weet niet of je van plan bent er vissen in te gaan houden? Om vissen te laten overwinteren is een diepte van 80 cm. nodig. Ook waterlelies moeten op 80 cm. diep.

Voor gewoon wat zuurstofplanten op de bodem en moerasplanten in de ondiepe stukken is die bak natuurlijk wel prima geschikt ,
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Case-je schreef op 26 februari 2017 @ 10:43:

Doet iemand van jullie ook aan permacultuur tuinieren?

Ik zelf niet, alhoewel ik het wel graag zou willen ontbreekt het me gewoon aan tijd.

Soms zaai ik wel wat groentes en kruiden heb ik altijd staan maar om nou te zeggen fanatiek... neuh.

Ben meer van de vlinders, bijen, hommels en vogeltjes en daar is mijn tuin ook op ingericht.



Ben jij zelf wel daar fanatiek in Case-je?
...
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke update Duet! Echt gaaf dat de rode hortensia is aangeslagen.



En nu hou ik even op hoor, genoeg berichten achter elkaar
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 26 februari 2017 @ 11:38:

Koettie, hoe diep is die bak? Want ik weet niet of je van plan bent er vissen in te gaan houden? Om vissen te laten overwinteren is een diepte van 80 cm. nodig. Ook waterlelies moeten op 80 cm. diep.

Voor gewoon wat zuurstofplanten op de bodem en moerasplanten in de ondiepe stukken is die bak natuurlijk wel prima geschikt ,Nee, geen vissen. Heb twee katten die niet schuwen voor een duik als er iets beweegt. Gewoon voor de mooi!
Alle reacties Link kopieren
Of kikkers! Volgend jaar kerst word je wakker met dit kikkerkoor
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Kikkers! Roept mooie herinneringen op Sabeltand, die muziek en die clip



Voor alleen voor de mooi is die bak prima Koettie, het is heerlijk om water in de tuin te hebben.

Je zal er van staan te kijken wat voor aantrekkingskracht dat heeft op kikkers, salamanders, libelle's etc. etc. Heel erg leuk!
...
Alle reacties Link kopieren
Jaa, in ons vorige huis zaten zoveel salamanders in de vijver. Die vond ik echt heel leuk. Helaas vinden de katten dat ook. Misschien dat ik er twee inzet en eens kijk of het werkt. Maar betwijfel het. Die 80cm is ivm vorst toch? Want met een pompje kan je voorkomen dat het water helemaal dicht vriest toch?
Alle reacties Link kopieren
Die 80 cm. is voor vorst ja. Een pompje kan wel helpen voorkomen dat de boel dicht vriest maar als het heel hard vriest dan is dat vaak niet meer afdoende. En ijsvrij houden op andere manieren (hakken, warm water o.i.d.) daar krijgen de vissen veel stress van, omdat ze in winterslaap zijn.



Die salamanders zullen vanzelf wel komen toch? Ik heb een cementkuip ingegraven en het stikt hier van de salamanders. Door de hele tuin heel hoor trouwens, niet alleen in het vijvertje. De katten laten ze hier gelukkig wel met rust (in ieder geval nog nooit een kat met een gevangen salamander gezien).
...
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat Ada er een bos stro in doet.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Echt leuk, alle oudgedienden terug en zoveel nieuwe meeschrijvers!
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt. Dan komt er altijd nog wat zuurstof door de holle strohalmen.

Tegenwoordig vriest het niet meer echt heel hard, mijn moeder had meestal tijdens strenge vorst een vorstvrijhouder in de vijver (vijver heeft overigens wel de benodigde diepte voor vissen). Maar dan vroor dat slangetje weer iedere dag dicht. Ook niet handig.

Dan zou een bos stro beter zijn inderdaad.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 26 februari 2017 @ 12:13:

Echt leuk, alle oudgedienden terug en zoveel nieuwe meeschrijvers!

Vind ik ook!

En we zijn ook alweer hard op weg naar het derde (!) topic. Ook een hele prestatie
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 26 februari 2017 @ 11:45:

[...]



Ik zelf niet, alhoewel ik het wel graag zou willen ontbreekt het me gewoon aan tijd.

Soms zaai ik wel wat groentes en kruiden heb ik altijd staan maar om nou te zeggen fanatiek... neuh.

Ben meer van de vlinders, bijen, hommels en vogeltjes en daar is mijn tuin ook op ingericht.



Ben jij zelf wel daar fanatiek in Case-je?



Ik ben me aan het inlezen in een permacultuur tuin. Wat me vooral aanspreekt is dat het aantrekkelijk is voor dieren én je haalt een leuke opbrengst uit de tuin aan eetbaar spul. Bovendien geeft het onkruid weinig kans en je maakt gebruik van natuurlijke processen, zonder dat het waanzinnig veel werk is.



Omdat ik een moestuin wil, ben ik me ook aan het inlezen op de 'Makkelijke Moestuin'. Dat is in feite ook permacultuur, maar dan in de moestuin.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom ook weer binnenvallen! IK HEB EEN VOLKSTUIN! :D :D :D

Heel lang op de wachtlijst gestaan en nu is het zover! Dankzij het weer kan ik helaas nog niet veel doen dan opruimen en spitten, maar ik ben zo blij.
Alle reacties Link kopieren
quote:purperklokje schreef op 26 februari 2017 @ 15:05:

Ik kom ook weer binnenvallen! IK HEB EEN VOLKSTUIN! :D :D :D

Heel lang op de wachtlijst gestaan en nu is het zover! Dankzij het weer kan ik helaas nog niet veel doen dan opruimen en spitten, maar ik ben zo blij.



Wat leuk! En nog leuker dat je er zo blij mee bent

Welke plannen heb je voor je volkstuin? Welke afmetingen heeft'ie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Case-je schreef op 26 februari 2017 @ 15:31:

[...]





Wat leuk! En nog leuker dat je er zo blij mee bent

Welke plannen heb je voor je volkstuin? Welke afmetingen heeft'ie?10 bij 10 ongeveer. Het eerste jaar wordt vooral uitproberen denk ik. Ik heb in elk geval al een bed gemaakt voor aardbeien (mijn vader heeft wat plantjes die verkeerd staan), een bed voor kruiden en een bed voor snijbloemen. De aardappels zijn al aan het voorkiemen en er komen in elk geval ook boontjes, courgettes en sla.
Alle reacties Link kopieren
quote:duet schreef op 26 februari 2017 @ 10:41:

Mijn roze viburnum bodnantense dawn bloeit op dit moment als een tierelier, is echt een roze wolk van bloemen. Zo mooi is hij nog nooit geweest.Die staat sinds deze maand ook op mijn verlanglijstje, ik zie ze overal en ben er helemaal verliefd op! Alleen vraag ik me af of het in de zomer ook een mooie struik is
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd purperklokje!
Alle reacties Link kopieren
Ik had een leuk idee gevonden op Pinterest. Een aardbeien toren! Er staan wel meerdere leuke ideeën en diys op trouwens. Die toren past beter in onze tuin dan een heel veld.
Alle reacties Link kopieren
quote:purperklokje schreef op 26 februari 2017 @ 16:20:

[...]



10 bij 10 ongeveer. Het eerste jaar wordt vooral uitproberen denk ik. Ik heb in elk geval al een bed gemaakt voor aardbeien (mijn vader heeft wat plantjes die verkeerd staan), een bed voor kruiden en een bed voor snijbloemen. De aardappels zijn al aan het voorkiemen en er komen in elk geval ook boontjes, courgettes en sla.

Klinkt goed zeg! Wordt een drukke zomer voor je



Ik zag vanochtend een moestuin (op tv) waar ze ook een vijver hadden gemaakt, zodat de kikkers de slakken en beestjes zouden opeten. Vond ik slim bedacht!
Alle reacties Link kopieren
quote:Case-je schreef op 26 februari 2017 @ 13:21:

[...]





Ik ben me aan het inlezen in een permacultuur tuin. Wat me vooral aanspreekt is dat het aantrekkelijk is voor dieren én je haalt een leuke opbrengst uit de tuin aan eetbaar spul. Bovendien geeft het onkruid weinig kans en je maakt gebruik van natuurlijke processen, zonder dat het waanzinnig veel werk is.



Omdat ik een moestuin wil, ben ik me ook aan het inlezen op de 'Makkelijke Moestuin'. Dat is in feite ook permacultuur, maar dan in de moestuin.

Het concept vind ik heel interessant en leuk dat je het hier ter sprake brengt.

Misschien heb ik dan al een soort permacultuur tuin (want heel aantrekkelijk voor dieren) zonder het zelf te weten

Minder werk probeer ik vooral te creëren door vaste planten te kiezen die niet zo bewerkelijk zijn en onkruid voorkom ik door veel vaste planten en bodembedekkers. En sommig onkruid mag ook gewoon blijven omdat ik het mooi vind (fluitekruid bijvoorbeeld).

Biologische groentes en fruit haal ik gewoon in de supermarkt, ben wat dat betreft echt te lui aangelegd voor een eetbare tuin



Purperklokje, gefeliciteerd met je moestuin, hartstikke leuk!
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven