Gordijnrails: hoeveel cm naast het raam?

25-02-2017 21:40 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ben bezig met het formaat van gordijnen die ik wil gaan bestellen. Het raam is 350 cm breed. Naast de romen loopt de muur gewoon duur. Nu vraag ik mij af: hoeveel cm breder zal ik de gordijnen / gordijnrails laten maken? Ik lees her en der 20 cm extra breed aan iedere kant. Maar dat lijkt mij best weinig! Als ik de gordijnen in de slaapkamer namelijk open heb, zijn ze al 50 cm breed. Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik zou ze niet te lang late doorlopen omdat je dan de kozijnen ziet aan de zijkant als het gordijn open is.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er aan hoe ver de muur doorloopt. Ik heb de gordijnen aan de voorkant gewoon van muur tot muur. Aan de ene kant moet dat wel want daar zit niets tussen raam en hoek, aan de andere kant heb ik iets van 30 cm. Als ze dicht zijn is het mooier als er geen gat zit tussen muur en gordijn, of het moet weer minstens een halve meter zijn. En die kozijnen aan de kant zien als het gordijn open is, dat is gewoon een kwestie van gordijn niet te ver terug schuiven.

En met gordijnen met dubbele plooi, is 20 cm te smal hoor, dan hangt er een stuk gordijn voor je raam als je ze open hebt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wat is de afstand van muur tot muur?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij een meter of 7!
Alle reacties Link kopieren
quote:kopjethee30 schreef op 25 februari 2017 @ 22:15:

Volgens mij een meter of 7!

Oké, dat is wat veel om vol te hangen

Ik zou de rails zo maken dat de gordijnen uit het raamkozijn hangen als ze open zijn.

Dan kun je ook beter 2 keer de breedte nemen, zo hou je nog wat speling bij het sluiten van de gordijnen. (sommige doen 1.5 x de breedte)

Edit: ik zou dan uitgaan van 4 meter breedte x2

Edit 2: Rails nog niet exact op maat zagen, pas doen als de gordijnen hangen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
hangt er van af of de gordijnen op een vensterbank moeten vallen of er voor hangen. Mogelijk is er helemaal geen vensterbank.
Niet geschoten is altijd mis
Ik zou 2 cm aan aanhouden. Dan loopt hij iets verder door over het kozijn en iets over de muur. Dus even kijken hoeveel muur je aan weerszijde over hebt. Oh en gordijnen die tot op de vloer hangen is het mooiste, maar dat laatste is wat ik persoonlijk vind haha.
Bij mij is er naast het raam zoveel rails dat de gordijnen niet voor het raam hangen als ze open zijn.

Dat scheelt een heleboel licht in de kamer.

In mijn geval lopen de rails dus 50 cm door.
quote:Beter.Laat schreef op 26 februari 2017 @ 07:54:

Bij mij is er naast het raam zoveel rails dat de gordijnen niet voor het raam hangen als ze open zijn.

Dat scheelt een heleboel licht in de kamer.

In mijn geval lopen de rails dus 50 cm door.dit idd, zover laten doorlopen dat de gordijnen naast het raam hangen als ze open zijn. Vanwege de lichtinval. Ik heb hier nu paneelgordijnen die voor de zijramen van onze tuindeuren hangen, vreselijk! Scheelt echt een bak licht, zo zonde.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de gordijnleverancier vragen even langs te komen en om specifiek advies vragen. Het is hun vak.
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal! De gordijnrails loopt per kant nu 45 cm door vanaf het raam. Ik wil als ze open zijn dat ze dus niet voor het raam hangen, maar voor de muur. Dus misschien zijn die 45 cm dus toch niet zo gek. Had eerste het idee dat het teveel was. Dat als de gordijnen open zijn je raam, muur gordijn hebt. Gek gezicht leek mij.



Op sites lees ik 20 cm breder dan je raam, maar dat lijkt me erg weinig!
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt idd het beste resultaat als je het een woninginrichter laat doen. Neem dan een gerenommeerde zaak die de stalen bij je thuis demonstreert.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:kopjethee30 schreef op 26 februari 2017 @ 09:33:

Dank allemaal! De gordijnrails loopt per kant nu 45 cm door vanaf het raam. Ik wil als ze open zijn dat ze dus niet voor het raam hangen, maar voor de muur. Dus misschien zijn die 45 cm dus toch niet zo gek. Had eerste het idee dat het teveel was. Dat als de gordijnen open zijn je raam, muur gordijn hebt. Gek gezicht leek mij.



Op sites lees ik 20 cm breder dan je raam, maar dat lijkt me erg weinig!Lijkt mij ook. Maar de totale breedte is ook heel afhankelijk van de dikte van de stof en het aantal plooien.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven