samenwonen/ omgeving?

26-02-2017 10:22 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
ha forumers!



Ik heb nu2 jaar een relatie met een lieve jongen.

We wonen een uur van elkaar vandaan, zowel met ov als auto.

Hij heeft net besloten om met zijn studie te stoppen en is nu opzoek naar een baan.

Ik ben al een tijdje aan het werk.

Omdat hij met zijn studie is gestopt betekend het dat hij niet (direct) een goede functie heeft (+ goed salaris)

Nu zouden we graag samen willen gaan wonen.

Op dit moment woon ik in een dorp en zou graag naar de stad toe verhuizen. De baankansen zijn in zijn regio beter etc. Ik zou het niet erg vinden om mijn huidige baan op te zeggen.



Ik ben nu opzoek naar een baan in de buurt van zijn woonplaats.

We zouden dan samen iets kunnen huren.

Mensen in mijn omgeving verwachten dat je iemand ontmoet, allebei veel spaart en een huis koopt.

Dit kan ik/wij niet waarmaken. Ik heb vaak te horen gekregen dat huren alleen maar weggooit geld is.



Ik ben nogal perfectionistisch en wil dus zowel mijn eigen weg kiezen als doen wat andere van mijn verwachten, om niemand teleur te stellen.



Daarnaast vind ik het ook spannend! voor de 1e x samenwonen. Financieel gezien had ik misschien gehoopt dat hij net zoveel zou verdienen als ik doe.

Ik hou net zoveel van hem met of zonder opleiding, maar mensen in mijn omgeving niet. Zeggen dat het niet de juiste keus is om met hem samen te gaan wonen ( en al helemaal niet huren)
Alle reacties Link kopieren
Gewoon gaan huren.. Je kan daarna altijd nog kopen.
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
En wat is nu je vraag?
Alle reacties Link kopieren
Waarom stopt hij met zijn studie?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me logischer om eerst samen te gaan huren dan om meteen een huis te kopen.
Gewoon je eigen leven leiden. Misschien kan hij later een opleiding gaan doen en die ook afmaken? Woon je nu nog bij je ouders?
quote:dolfje schreef op 26 februari 2017 @ 10:27:

Het lijkt me logischer om eerst samen te gaan huren dan om meteen een huis te kopen.Tenzij jij het alleen ook kunt betalen, TO.
Jeetje meid...volgens mij gaat de liefde niet om geld en/of studie...
Alle reacties Link kopieren
ik weet niet zo goed wat ik nou eigenlijk wil vragen, ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen omdat ik het idee heb dat iedereen iets anders van mijn verlangt.

ik zal mijn werk moeten opgeven, vrienden blijven in mijn oude woonplaats wonen.

ik wil het zelf graag, maar straks lukt het ons niet en dan heb ik alles opgezegd



ja ik woon nu nog bij m'n ouders.. die graag willen dat ik nog even blijf zodat ik kan sparen
quote:buttervlieg schreef op 26 februari 2017 @ 10:30:

ik weet niet zo goed wat ik nou eigenlijk wil vragen, ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen omdat ik het idee heb dat iedereen iets anders van mijn verlangt. Je moet doen wat jij wilt. Het is jouw leven en jouw geld. Jij wilt naar de stad en een andere baan. Jij wilt met je vriend gaan samenwonen. Doe dat gewoon!
Huren is een prima keuze als je nog niet helemaal weet hoe je leven loopt. 1 maand opzegtermijn en je bent weg. Kopen kan altijd nog. De mensen uit het "huren is weggegooid geld"-kamp vergeten meestal dat je bij kopen ook nog hypotheekrente betaalt aan de bank. Dat word nog een beetje gedempt door fiscaal voordeel maar de rest ben je gewoon kwijt. Een paar jaar huren maakt echt het verschil niet. Het financieel risico als je binnen een paar jaar moet verkopen is vele malen groter.
Tuurlijk eerst huren. Kijken of de match blijvend is. Als je voor het eerst gaat samenwonen weet je toch helemaal niet of het wel klikt als je eenmaal 24/7 op elkaars lip zit?

Zit je dan met een torenhoge schuld van een koopwoning.





In mijn optiek.....eerst huren en als dat goed zit, of goed lijkt want zekerheid heb je nooit, pas kopen als je het beiden wil.



Niemand verplicht je tot kopen. Volg je eigen gevoel, zo veel belangrijker en verstandiger dan doen wat anderen van je verwachten!
En je kunt in die stad ook nieuwe mensen leren kennen he?
En als je voor het eerst op jezelf gaat wonen al helemaal niet kopen, wel huren!
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 26 februari 2017 @ 10:27:

Het lijkt me logischer om eerst samen te gaan huren dan om meteen een huis te kopen.Dit. Ik heb me bij m'n eerste partner (was zelf toen net 20) door de omgeving laten overhalen om meteen samen een huis te kopen. Wat een ellende leverde het op toen we tweeenhalf jaar later uit elkaar gingen! Ik wou dat we eerst iets gehuurd hadden. Ik zou je dat, gezien de twijfels die je hebt -bijvoorbeeld over het wonen in de stad - ook echt juist adviseren.
Alle reacties Link kopieren
quote:buttervlieg schreef op 26 februari 2017 @ 10:30:

ik weet niet zo goed wat ik nou eigenlijk wil vragen, ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen omdat ik het idee heb dat iedereen iets anders van mijn verlangt.

ik zal mijn werk moeten opgeven, vrienden blijven in mijn oude woonplaats wonen.

ik wil het zelf graag, maar straks lukt het ons niet en dan heb ik alles opgezegd



ja ik woon nu nog bij m'n ouders.. die graag willen dat ik nog even blijf zodat ik kan sparenEn hoeveel moet je dan sparen voor je het huis uit mag?
Alle reacties Link kopieren
Woon in een nogal traditionele omgeving misschien? De meeste mensen die ik ken zijn vanuit hun studentenkamer samen gaan wonen, eerst huur en dan koop. Ik zou wel zorgen dat je eerst een baan hebt gevonden voordat je de stap zet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Wat is je vraag TO?

Laat het ook vooral los om te kijken naar wat de omgeving wil of wat normaal is.

Familie kan je sturen maar niet bepalen.



Als je gaat verhuizen probeer dan iets te huren wat jij alleen ook zou kunnen betalen.
Gaan huren en dan het liefst een woning die je ook in je eentje kunt betalen en die alleen op jouw naam staat. Dan heb je, mocht het mis gaan met je relatie, altijd je woonruimte nog.



En in tegenstelling hiermee: je lijkt je nogal te laten beinvloeden door wat jan en alleman vindt over hoe jij jouw leven moet leiden. Belangrijk onderdeel van volwassen worden is dat je hierin zelfstandiger en onafhankelijker gaat optreden, doe wat jij zelf wil.
Alle reacties Link kopieren
Woont je vriend ook nog thuis? Waarom helemaal naar zijn stad als jij daar alles voor op moet geven? Hij heeft geen baan, kan hij niet jou kant opkomen zodat jij je baan kan behouden? Jij bent degene die op dit moment de meeste financiële zekerheid inbrengt.



Eerst iets huren samen is prima. Een huis kopen kost geld, de aankoop kost geld en je bent per maand ook rente en geld voor onderhoud kwijt wat je niet meer terug ziet. Mensen hebben de neiging een koopwoning te verheerlijken, maar om te starten is huren financieel minder risicovol. Zeker tot jullie beiden een stabiel samen zijn hebben opgebouwd zowel in relatie, als in werk en sociaal leven.
Een baan op een uur reisafstand hoef je niet op te zeggen. Waarom niet zoeken naar een huis in de stad van vriend en gewoon blijven werken waar je nu zit?



Daarnaast is huren als je net begint helemaal niet onverstandig. Zoek uit of samenwonen bij je past en of de stad bij je past. Is dat zo, ga dan kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:buttervlieg schreef op 26 februari 2017 @ 10:30:

ik weet niet zo goed wat ik nou eigenlijk wil vragen, ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen omdat ik het idee heb dat iedereen iets anders van mijn verlangt.

ik zal mijn werk moeten opgeven, vrienden blijven in mijn oude woonplaats wonen.

ik wil het zelf graag, maar straks lukt het ons niet en dan heb ik alles opgezegd



ja ik woon nu nog bij m'n ouders.. die graag willen dat ik nog even blijf zodat ik kan sparen



Ik denk dat je probleem niet alleen zit in het feit wat je omgeving van je vindt, maar ook je eigen manier van kijken, afgaande op het vetgedrukte stukje tekst.



Hoezo heb je het over alles opzeggen? Je zegt in mijn ogen niks op, je maakt een keuze. Een keuze die op dit moment goed voelt en die past bij jouw huidige leven en bij hoe je dit leven graag wilt invullen. Als op den duur blijkt (na 6 maanden, 5 jaar of 20 jaar) dat jullie niet langer gelukkig zijn samen, maak je weer een nieuwe keuze die past bij dát moment in je leven. Dat wil niet zegen dat je huidige keus dan achteraf een slechte keus is geweest, maar enkel dat die op een gegeven moment niet meer passend is bij dat punt in je leven.



Mensen denken bij grote beslissingen vaak dat het dan voor altijd goed moet uitpakken. Maar waarom? Je kunt geen keuzes voor het leven maken, want het leven is onderhevig aan je eigen persoonlijke ontwikkeling, aan de mensen die je tegen komt in je leven en aan de dingen die je meemaakt. Met de beslissing die je nu te nemen hebt hoef je niet de rest van leven te leven. Als het op een gegeven moment anders loopt dan pas je je keuzes daar weer op aan. Geen man overboord! En dan kun je prima beslissen om bijvoorbeeld weer in je huidige woonplaats te gaan wonen. Dat je daar nu uit weg gaat, hoeft niet te betekenen dat je nooit meer terug mag/kan. Misschien helpt dit om het een beetje te relativeren?
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Dat gezeur van mensen dat huren geld weggooien is, vind ik zo'n onzin. Je betaald toch gewoon voor een dak boven je hoofd?! Als het op dit moment goed voelt om te huren, moet je gewoon lekker huren en schijt hebben aan wat anderen zeggen. Kopen kan altijd nog. Het is jouw/jullie leven en toekomst, doe wat goed voelt voor jullie.
Huren is juist heel verstandig, dan kun je kijken hoe het allemaal bevalt. Waarom komt hij niet jouw kant op?
Lekker gaan huren! Als t dan toch niet klikt/bevalt is het veel makkelijker en goedkoper om te vertrekken. En misschien dat 30 jaar lang huren zonde van je geld is. Maar een paar jaar huren is toch niet erg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven