Geld & Recht alle pijlers

Ouderschapsverlof en feestdagen

25-02-2017 18:05 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vraagje over ouderschapsverlof. Volgende maand ga ik drie maanden met ouderschapsverlof. Nu ging ik ervan uit dat je geen ouderschapsverlof hoeft op te nemen op feestdagen, maar dit ligt schijnbaar toch anders. M.a.w.: het ouderschapsverlof wordt niet opgeschort. Nu vallen er in deze periode van drie maanden zes feestdagen (En in de andere negen maanden zijn dit er maar twee). Ik vind dit een buitenproportioneel nadeel en ben benieuwd of er manieren zijn om hierin te middelen danwel of er flexibele oplossingen zijn. Hoor het graag.
Alle reacties Link kopieren
Is eigenlijk logisch en verplicht dat je 6 weken voor en 6 weken na verlof opneem. Dat er al vrijedagen tussen zitten is gewoon pech. Maar geniet ervan.
Vriendschap is echte liefde
Dit zou niet in mij opkomen.
quote:Romeo50 schreef op 25 februari 2017 @ 20:48:

Is eigenlijk logisch en verplicht dat je 6 weken voor en 6 weken na verlof opneem. Dat er al vrijedagen tussen zitten is gewoon pech. Maar geniet ervan.Jij hebt duidelijk geen idee waar dit over gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:belle123 schreef op 25 februari 2017 @ 18:40:

Goede vrijdag en Bevrijdingsdag.



Ook ik mag ik deze dagen werken. Het gaat dus om 4 feestdagen en 2 bonusfeestdagen.



Ik denk dat je om de verkeerde reden ouderschapsverlof neemt. Is het niet verstandig om een andere oplossing voor je werkprobleem te zoeken. Een paar maanden er tussenuit is heerlijk, maar lost het structureel ook iets op?
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 februari 2017 @ 18:56:

[...]





Ik denk dat ik in de war was met zwangerschapsverlof. Maar als het om ouderschapsverlof gaat, wie betaalt dan degene die het werk moet doen dat blijft liggen omdat jij thuis zit?



De werkgever, van het geld dat overblijft omdat TO niet betaald hoeft te worden.



Maar ik denk dat hier veel meer speelt. Als er verder niks aan de hand is, lijkt me dit een behoorlijke non-issue. Je hebt recht op 26 weken verlof, dus wat maken die paar dagen dan uit? Alleen als er al meer fout zit, worden dit soort dingen ineens een issue. En het lijkt me verstandiger om dan die andere dingen aan te pakken dan om hier een gedoe van te maken.
Volgens mij loopt je ouderschapsverlof gewoon die dagen langer door. Tenminste zo hoort het te gaan.
quote:Romeo50 schreef op 25 februari 2017 @ 20:48:

Is eigenlijk logisch en verplicht dat je 6 weken voor en 6 weken na verlof opneem. Dat er al vrijedagen tussen zitten is gewoon pech. Maar geniet ervan.Ouderschapsverlof is wat anders dan zwangerschapsverlof.
Alle reacties Link kopieren
quote:belle123 schreef op 25 februari 2017 @ 18:40:

Goede vrijdag en Bevrijdingsdag.



Goede Vrijdag is gewoon een werkdag, waarvoor ik graag uren op nam. Geen zin om met duizenden Duitsers in de file te staan (Bloemetjesmarkt in Groningen). 3 oktober nam ik om diezelfde reden ook op.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal voor het reageren.



Paar opmerkingen nog:

Ik bemerk in jullie beantwoording weinig steun voor mijn gevoel over die zes dagen (in mijn CAO zijn het er dus echt 6, 2 op maandag, 2 op donderdag en 2 op vrijdag). Dat verbaast me, maar geeft daardoor te denken.



Mijn overbelasting komt voort uit met name incidentele problematiek (wil er omwege herkenbaarheid niet te veel over zeggen). Achteraf vinden anderen het heel logisch dat ik tegen het randje zit. Ik heb alleen tijdens 'de shit' weinig steun ervaren. En dat is voor mij wel een structureel punt.



En ja, ik heb dus tijdens die periode ook heel hard en veel gewerkt. En niets gecompenseerd. En dat is dan misschien wel waarom ik ageer tegen die zes dagen (en gaat het eigenlijk ergens anders om). Er is erkenning voor het harde werk, herkenning voor de onmogelijke werksituaties, maar er is weinig meegedacht over oplossingen toen, en nu. Uiteindelijk maak ik zelf de keuze voor onbetaald verlof, wordt dit door werkgever ook gesteund, maar misschien had ik van de werkgever ook wat ruimte en mogelijkheden verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het 'probleem' nog steeds niet. Je hebt recht op 26 weken OSV. Maar omdat er (volgens jullie cao) 6 feestdagen in vallen, vind je dat je nog eens 6 dagen extra verlof moet krijgen? Op grond waarvan dan? 26 werkweken blijven toch 26 werkweken?



Maar in je laatste post zeg je weer dat het daar ook niet over gaat, maar dat je vindt dat je werkgever je niet voldoende heeft gesteund in stresssituaties.



Bespreek dát of zoek daar hulp voor in plaats van te stampvoeten over feestdagen tijdens je OSV, want daar maak je jezelf belachelijk mee en ze kunnen simpelweg zeggen dat dat nou eenmaal de (wettelijke) regels zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
@TO, je bent vaag over de echte reden waarom je er even tussenuit wilt, dat is je goed recht. Maar als ik je verhaal goed lees zit je al over het randje heen. Is ouderschapsverlof de oplossing? Of ben je al ziek? Of ben je beter af bij een andere werkgever.

Nogal wiedes dat je werkgever akkoord gaat met onbetaald verlof. Is dit om een werkgerelateerd probleem op te lossen? Dan is het voor hem wel heel makkelijk.



En een voor jou.



Die regeling voor die dagen, daar kun je je het beste bij neerleggen. Als het in je cao staat dan kun je er gewoon niets aan veranderen. Je hebt genoeg andere dingen om je druk over te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft geen recht op 26 weken, ze heeft recht op 13 weken. Het recht is "26 weken 50% van je arbeidsuren per week". Alle andere varianten in die uren gaan in overleg met werkgever.



Ik snap To wel. Je hebt het feitelijk over uren. Als je 40 uur werkt, heb je recht op 520 uur OSV. Als daar 6 feestdagen inzitten die je Moet opnemen van je OSV, gooi je 48 OSV uren weg, die ie normaal niet kwijt zou zijn als je bijv een jaar lang voor 1 dag OSV op zou nemen op woensdag. (en de rest vd uren later gaat inzetten).

48 uur is meer dan een week extra OSV als je het fulltime opneemt.
Alle reacties Link kopieren
26 of 13 weken, het maakt niks uit. En je hebt recht op wéken, het gaat niet over úren, maar om het dramatischer te maken ga je het omrekenen in uren.

Net als het diner in het restaurant, dat kun je ook omrekenen naar guldens.



Maar goed, het gaat TO feitelijk niet over het Grote Onrecht vanwege Feestdagen, er zitten andere irritaties.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Je hebt recht op uren! Je kan kiezen om deze aaneengesloten op te nemen, of 6 maanden lang bijv 8 uur en de rest later.

De standaard is 26 weken 50% van je arbeidsuren. Uren dus. Ik heb zelf ook ouderschapsverlof en hou gewoon uren over na de eerste periode (die ik later nog kan inzetten) en geen weken.

P&o rekent ook met uren. Op mijn salaris wordt ik ook gekort in uren.



Aanvulling : ik zie toch dat je 26 X arbeidsduur hebt ipv 13, foutje



Bron belastingdienst :

Uw recht op ouderschapsverlof bedraagt 26 keer het aantal uren dat u per week werkt. Werkt u bijvoorbeeld 32 uur per week, dan heeft u recht op 26 keer 32 uur ouderschapsverlof. U gaat uit van het aantal werkuren per week dat is afgesproken in uw arbeidsovereenkomst
quote:belle123 schreef op 26 februari 2017 @ 06:40:

Dank allemaal voor het reageren.



Paar opmerkingen nog:

Ik bemerk in jullie beantwoording weinig steun voor mijn gevoel over die zes dagen (in mijn CAO zijn het er dus echt 6, 2 op maandag, 2 op donderdag en 2 op vrijdag). Dat verbaast me, maar geeft daardoor te denken.



Mijn overbelasting komt voort uit met name incidentele problematiek (wil er omwege herkenbaarheid niet te veel over zeggen). Achteraf vinden anderen het heel logisch dat ik tegen het randje zit. Ik heb alleen tijdens 'de shit' weinig steun ervaren. En dat is voor mij wel een structureel punt.



En ja, ik heb dus tijdens die periode ook heel hard en veel gewerkt. En niets gecompenseerd. En dat is dan misschien wel waarom ik ageer tegen die zes dagen (en gaat het eigenlijk ergens anders om). Er is erkenning voor het harde werk, herkenning voor de onmogelijke werksituaties, maar er is weinig meegedacht over oplossingen toen, en nu. Uiteindelijk maak ik zelf de keuze voor onbetaald verlof, wordt dit door werkgever ook gesteund, maar misschien had ik van de werkgever ook wat ruimte en mogelijkheden verwacht.Dan moet je het echte probleem aankaarten in plaats van te gaan miepen in de marge over feestdagen. Als je terugkomt van verlof dan is het probleem nog steeds hetzelfde, tenzij je er iets aan gaat doen.
Bouw je überhaupt wel verlofdagen op bij onbetaald verlof? Het zou kunnen zijn dat het niet van je verlof af gaat, maar dat je het gewoon niet opbouwt.



Wat ik wel raar zou vinden is dat je een verlofdag in moet leveren voor een dag dat je normaliter ook niet werkt.



Verder zou het niet in mij opkomen hier een deal over te willen sluiten als het gaat om een verlofdag die op een werkdag zou vallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:slagroom-met-dip schreef op 26 februari 2017 @ 09:08:

Je hebt recht op uren! Je kan kiezen om deze aaneengesloten op te nemen, of 6 maanden lang bijv 8 uur en de rest later.

De standaard is 26 weken 50% van je arbeidsuren. Uren dus. Ik heb zelf ook ouderschapsverlof en hou gewoon uren over na de eerste periode (die ik later nog kan inzetten) en geen weken.

P&o rekent ook met uren. Op mijn salaris wordt ik ook gekort in uren.



Aanvulling : ik zie toch dat je 26 X arbeidsduur hebt ipv 13, foutje



Bron belastingdienst :

Uw recht op ouderschapsverlof bedraagt 26 keer het aantal uren dat u per week werkt. Werkt u bijvoorbeeld 32 uur per week, dan heeft u recht op 26 keer 32 uur ouderschapsverlof. U gaat uit van het aantal werkuren per week dat is afgesproken in uw arbeidsovereenkomstWeet je, eigenlijk doet dit er niet toe. Uren of dagen en hoe lang. TO wil weten of ze de dagen op feestdagen gecompenseerd krijgt. Voor zo ver ik kan zien is dat bepaald in een cao of brdrijfsregelement. In het geval van TO is in de cao vastgelegd dat deze niet opgeschort worden.
Alle reacties Link kopieren
Je steekt teveel energie in je tekort gedaan voelen. Als je dit soort futiliteiten nou los kan laten dan kun je misschien ook wat meer genieten van de tijd die je hebt ipv mokken over 6 dagen.

6 dagen.... wat een gezeur
Ja en?
Stel je neemt ouderschapsverlof op voor 1 dag in de week. Bijvoorbeeld op de maandag. Dat was bij mij het geval. Ik heb de uren niet gecompenseerd gekregen waarbij de maandag een feestdag was.
quote:Lyt schreef op 26 februari 2017 @ 10:56:

Stel je neemt ouderschapsverlof op voor 1 dag in de week. Bijvoorbeeld op de maandag. Dat was bij mij het geval. Ik heb de uren niet gecompenseerd gekregen waarbij de maandag een feestdag was.Dit dus
quote:Lyt schreef op 26 februari 2017 @ 10:56:

Stel je neemt ouderschapsverlof op voor 1 dag in de week. Bijvoorbeeld op de maandag. Dat was bij mij het geval. Ik heb de uren niet gecompenseerd gekregen waarbij de maandag een feestdag was.Precies. Wat een gemiep zeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 26 februari 2017 @ 08:13:

26 of 13 weken, het maakt niks uit. En je hebt recht op wéken, het gaat niet over úren, maar om het dramatischer te maken ga je het omrekenen in uren.

Net als het diner in het restaurant, dat kun je ook omrekenen naar guldens.



Maar goed, het gaat TO feitelijk niet over het Grote Onrecht vanwege Feestdagen, er zitten andere irritaties.

Het gaat wel degelijk om uren!

Ik heb bijv. recht op 1030 uur en wel onderhandeld over feestdagen, dus zo gek is het niet.

Wat er met feestdagen gebeurd is niet wettelijk vastgelegd dat is iets tussen jou en je werkgever of anders bepaald door de CAO.
Niet alles gelezen. Hier onderwijs en de vakanties ( en vrije dagen/feestdagen) telden niet mee als verlofdag en ook niet als ouderschapsverlofdag. Die aantal uren werden dus verspreid over de echte werkdagen. En nog deels betaald ook
Alle reacties Link kopieren
quote:Sosa85 schreef op 26 februari 2017 @ 20:47:

Niet alles gelezen. Hier onderwijs en de vakanties ( en vrije dagen/feestdagen) telden niet mee als verlofdag en ook niet als ouderschapsverlofdag. Die aantal uren werden dus verspreid over de echte werkdagen. En nog deels betaald ook



TJa onderwijs en overheid



= afgunst



Onderhandelen kan altijd, zolang er maar geen CAO in de weg zit, dan is het gewoon pech volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sosa85 schreef op 26 februari 2017 @ 20:47:

Niet alles gelezen. Hier onderwijs en de vakanties ( en vrije dagen/feestdagen) telden niet mee als verlofdag en ook niet als ouderschapsverlofdag. Die aantal uren werden dus verspreid over de echte werkdagen. En nog deels betaald ook



De kleine vakanties gaan gewoon in je zwangerschaps-/ bevallingsverlof op.

Hoe het zit met ouderschapsverlof heb ik eigenlijk niet over nagedacht. Ik was de dinsdag vrij, dat is niet echt een populaire feestdag:) en de maandag, maar dat was mijn gewone vrije dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven