Borstvoedingsvragen (deel 4)

15-01-2014 20:02 1869 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenEerdere topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen 2

Borstvoedingsvragen 3
Ik gebruikte een handkolfje en omdat er 5 jaar tussen de oudste en jongste zat, heb ik bij jongste weer een nieuw handkolfje gekocht. Vond ik in mijn hormonale zwangere gebeuren zeer noodzakelijk.

Maar uiteindelijk ben ik beide kolfjes gaan gebruiken (de oude en de nieuwe), zodat ik ze overdag niet af hoefde te wassen/uit te koken als ik ging werken. Superhandig.



Dus, mijn idee; gewoon je oude spullen gebruiken, mits er het rubber niet plakkerig is geworden. (Dat had ik bij de flessenspenen etc. namelijk wel)
Ik heb bij eerste trouwens wel wat gekolfd de eerste dagen. Maar zij had dan ook een hersenschuddinkje aan de bevalling overgehouden en was dus te suf om goed te drinken. Maar jongste was echt een natuurtalent. Die werd op mijn borst gelegd en begon te drinken. Geheel uit zichzelf. (Prachtig was dat... mijn oudste was daarbij en kan de gebeurtenis nog helemaal beschrijven.)
Alle reacties Link kopieren
Uitkoken en hergebruiken. Die sterkere kolf die je kan huren kan handig zijn om de productie goed op gang te krijgen. Kan allemaal nog geregeld worden in je kraamweek.
Ik heb de meeste plastic delen vervangen want plakkerig (jakkes wat is dat?!?!) en de rest uitgekookt en hergebruikt.
Ik ben mijn hoofd aan het buigen over hoe ik straks mijn gekolfde melk op het werk bewaar en mee neem naar huis. Ik heb zo'n koeltasje. Hoe werkt dat, als ik er 's ochtends een koel element in stop, is het dan eind van de middag nog wel koud genoeg om mijn melk nog koud te houden? Of bewaar je je melk op het werk niet koud en mag je dat eind van de middag thuis pas in de koelkast doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou melk met koeltasje en al in de koelkast op werk bewaren.
Dag dames, mag ik om wat advies vragen?



Mijn dochter van 5 weken heeft nu een weekje slecht gedronken door verkoudheid/ziekte, vooral kleine beetjes en soms hele voedingen overslaan. Mijn productie leek er niet onder te lijden, maar gisteravond was ze voor het eerst niet verzadigd na haar avondvoeding. Het verbaast me niet, van mijn volle borsten begin vorige week is niet veel meer over, dus ik heb het idee dat mijn productie zich inmiddels wel aan het aanpassen is aan dochters nieuwe drinkgedrag. Vandaag huilt ze zelfs nog als ze van de borst komt, ik leg haar dan wel vaak aan maar na een paar minuten heeft ze er genoeg van en dan begint ze weer te jammeren. Ik had altijd het 'probleem' dat de andere borst lekte terwijl ze dronk, dat is ook zo goed als weg. Ik merk nog wel dat de andere borst voller wordt als ze drinkt.



Is mijn borstvoeding nu echt om zeep en moet ik gaan bijvoeden of zijn er tips of trucs om mijn productie weer goed op gang te trekken? Ik zou het zo jammer vinden als ik geen of minder bv kan geven hierdoor, maar het belangrijkste is natuurlijk dat mijn dochter geen honger heeft en tevreden is.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Aanleggen aanleggen aanleggen.

En vooral niet bijvoeden, daarmee verstoor je juist dat kind en productie zich op elkaar aanpassen.



Ik zou zelf in jouw geval nog even m'n licht opsteken bij een leidster van LLL (bellen of Facebook).
Ik heb het er al met de lactatiedeskundige over gehad en zij zegt dat het zichzelf wel weer aanpast als dochter meer om de borst vraagt, maar ik vind het zo zielig als ze blijft huilen.



Maar is het dan ieder (half)uur aanleggen of bij ieder huiltje of wanneer precies? En mag ik haar haar tut nog geven tussendoor of niet? Ik geef hem niet bij hongersignalen maar bij vermoeidheid, maar verstoort die niet haar zuigbehoefte? Ik ga eens kijken op de fb van LLL! Bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Echt zoveel als kan aanleggen, dus liefst samen bloot op bloot in bed en lekker knuffelen en zuigen en drinken. Ook geen tut.
Oh volgens mijn lactatiekundige was een speentje prima. Inderdaad wel alleen om in te slapen en daarna ook uit de mond halen (ivm hongersignalen missen).quote:Frizz schreef op 06 maart 2017 @ 12:43:

Ik zou melk met koeltasje en al in de koelkast op werk bewaren.

Helaas niet altijd een koelkast ter beschikking.

Zou ik het ook 10 uur op kamertemperatuur mogen bewaren (zolang mag het nog gedronken worden toch?) en daarna in de koeling? Of moet het wel direct gekoeld worden als je het voor de volgende dag wil bewaren?
quote:Frizz schreef op 06 maart 2017 @ 13:32:

Echt zoveel als kan aanleggen, dus liefst samen bloot op bloot in bed en lekker knuffelen en zuigen en drinken. Ook geen tut.



Dit zou ik ook doen. Een dagje samen in bed, bloot en aanleggen aanleggen aanleggen doet vaak al een hoop.



En je kunt ook nog bv thee kopen, dat hielp bij mij ook enorm goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag mbt de nachtvoedingen. Mijn zoon is nu 5 weken oud en krijgt 's nachts zo'n 2 a 3 voedingen. Hij drinkt dan alleen maar kort aan 1 borst. Hij drinkt een paar minuten effectief en valt dan weer in slaap. Als ik hem wakker maak voor de andere borst hapt hij niet. Ik maak me geen zorgen of hij te weinig krijgt want hij slaapt na die korte voeding gewoon weer 3 uur door. Maar, kan dit kwaad voor mijn productie? Zijn er meer baby's die dit doen?

Overdag drinkt hij aan beide kanten en doen we over een voeding zo'n 20 minuten.
Alle reacties Link kopieren
quote:kwartje schreef op 06 maart 2017 @ 23:24:

Oh volgens mijn lactatiekundige was een speentje prima. Inderdaad wel alleen om in te slapen en daarna ook uit de mond halen (ivm hongersignalen missen).





[...]



Helaas niet altijd een koelkast ter beschikking.

Zou ik het ook 10 uur op kamertemperatuur mogen bewaren (zolang mag het nog gedronken worden toch?) en daarna in de koeling? Of moet het wel direct gekoeld worden als je het voor de volgende dag wil bewaren?



Niks mis met een speen op zich, maar niet handig als je je productie wil opkrikken. Dan wil je elke zuigbehoefte benutten.



Ik zou het direct koelen ja.
Alle reacties Link kopieren
quote:pien6 schreef op 07 maart 2017 @ 08:52:

Ik heb een vraag mbt de nachtvoedingen. Mijn zoon is nu 5 weken oud en krijgt 's nachts zo'n 2 a 3 voedingen. Hij drinkt dan alleen maar kort aan 1 borst. Hij drinkt een paar minuten effectief en valt dan weer in slaap. Als ik hem wakker maak voor de andere borst hapt hij niet. Ik maak me geen zorgen of hij te weinig krijgt want hij slaapt na die korte voeding gewoon weer 3 uur door. Maar, kan dit kwaad voor mijn productie? Zijn er meer baby's die dit doen?

Overdag drinkt hij aan beide kanten en doen we over een voeding zo'n 20 minuten.



Groeit hij goed? Voldoende plasluiers?

Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken om kind of je productie. Tenzij kind dus niet goed groeit of te weinig plast. Dan zou ik actief stimuleren tijdens nachtvoedingen (licht aan, in voetjes knijpen, praten enz).
Ik denk dat gisteren een dag samen in bed liggen en vandaag veel aanleggen al wat effect heeft gehad Ik had vannacht 3 nachtvoedingen ipv 1, maar nu ligt dochter innig tevreden bovenop mij te slapen. Ik had vandaag wel 11 voedingen ipv de eerdere 7, maar dat kan ook verschillende redenen hebben natuurlijk.



Bedankt om mij de moed weer terug te geven!
quote:kwartje schreef op 06 maart 2017 @ 23:24:

Oh volgens mijn lactatiekundige was een speentje prima. Inderdaad wel alleen om in te slapen en daarna ook uit de mond halen (ivm hongersignalen missen).





[...]



Helaas niet altijd een koelkast ter beschikking.

Zou ik het ook 10 uur op kamertemperatuur mogen bewaren (zolang mag het nog gedronken worden toch?) en daarna in de koeling? Of moet het wel direct gekoeld worden als je het voor de volgende dag wil bewaren?



Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar persoonlijk zou ik melk die zo lang buiten de koeling heeft gestaan niet meer aan mijn baby geven. Heb je niet zo'n draagbaar koelsysteem dat je op je werk in het stopcontact kan steken? En anders een koeltas met veel koelelementen.



Dochter laat de speen vanzelf vallen als ze slaapt, als ze honger heeft en wakker is spuugt ze hem uit. De lactatiekundige zei tegen mij ook dat het geen kwaad kan, maar nu heeft ze 2 dagen zonder speen moeten doen. Morgen ook nog een dan hoop ik dat het vanzelf verder op orde komt!
Alle reacties Link kopieren
quote:catherinah schreef op 08 maart 2017 @ 00:17:

Ik denk dat gisteren een dag samen in bed liggen en vandaag veel aanleggen al wat effect heeft gehad Ik had vannacht 3 nachtvoedingen ipv 1, maar nu ligt dochter innig tevreden bovenop mij te slapen. Ik had vandaag wel 11 voedingen ipv de eerdere 7, maar dat kan ook verschillende redenen hebben natuurlijk.



Bedankt om mij de moed weer terug te geven!Lijkt me een prima aantal voedingen hoor. Merk je dat je productie omhoog is gegaan?
quote:Frizz schreef op 08 maart 2017 @ 00:34:

[...]





Lijkt me een prima aantal voedingen hoor. Merk je dat je productie omhoog is gegaan?Niet in de zin van dat mijn borsten weer vol aanvoelen, maar mijn toeschietreflex lijkt wel weer sneller te zijn. Dochter is na de voeding nog niet helemaal tevreden, maar ik geef de moed niet op! Ik blijf nu nog even heel vaak aanleggen, het zal dan vanzelf weer goed komen hoop ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:catherinah schreef op 08 maart 2017 @ 00:55:

[...]





Niet in de zin van dat mijn borsten weer vol aanvoelen, maar mijn toeschietreflex lijkt wel weer sneller te zijn. Dochter is na de voeding nog niet helemaal tevreden, maar ik geef de moed niet op! Ik blijf nu nog even heel vaak aanleggen, het zal dan vanzelf weer goed komen hoop ik.Komt vanzelf. Kan ook goed zijn dat je over 2 dagen ineens met teveel melk zit door het vele aanleggen. Je bent goed bezig (op meerdere vlakken zeg ik als meelezer ), ga zo door!
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
quote:Poppy4 schreef op 08 maart 2017 @ 20:08:

[...]





Komt vanzelf. Kan ook goed zijn dat je over 2 dagen ineens met teveel melk zit door het vele aanleggen. Je bent goed bezig (op meerdere vlakken zeg ik als meelezer ), ga zo door!



Dank je



Ik zal niet meer klagen over teveel melk in de toekomst, begin vorige week mopperde ik daar nog over. Zie hoe snel dat kan veranderen Ik heb ook besloten de (mini)pil de deur uit te doen, veel goeds zal die toch ook niet doen voor de productie. Hopelijk knapt het huidje van dochter dan ook weer wat op.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand nog tips tegen bijten in de borst? Mijn kleintje van 5 maanden heeft net haar tweede tandje gekregen en zette die vanmorgen pijnlijk in mijn tepel. Auw!
Alle reacties Link kopieren
Auw zeggen en wegleggen. Mijn dochter (nu 13 mnd) heeft 2/3 keer gebeten en daarna nooit meer (ze heeft nu 8 tanden en een kies).
Alle reacties Link kopieren
quote:Hertjehertje schreef op 09 maart 2017 @ 07:39:

Heeft iemand nog tips tegen bijten in de borst? Mijn kleintje van 5 maanden heeft net haar tweede tandje gekregen en zette die vanmorgen pijnlijk in mijn tepel. Auw!Op LLL staat een goed artikel erover. Er kunnen meerdere oorzaken zijn en dus ook meerdere oplossingen.
Alle reacties Link kopieren
Ah, dank voor de tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven