Lijf & Lijn alle pijlers

interessante vraag voor lichte huid: aan wie moet ik dit vragen?

28-04-2007 14:57 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



ik heb een interessante vraag, waar door verschillende mensen al totaal verschillende antwoorden op zijn gegeven.



Dit is de stelling:



Stel je doet een éérst een creme met factor 30 op je gezicht. Daarná doe je een foundation (bijvoorbeeld) met factor 15 op je gezicht.

Welke telt? Ben je dan met factor 30 of met 15 beschermt?



De 1 zegt:



Hetgeen wat je als láátst hebt opgedaan, telt. Factor 15 dus.



De ander zegt:



De factor 30 telt, want het zit er dan toch op en blokkeert toch, wat je er ook maar overheen doet.



Wie wéét het antwoord? (dus niet wat jou persoonlijk logisch lijkt )

Ik was al op zoek naar een site waar je misschien zon vraag aan een dermatoloog ofzo kan stellen, maar die vond ik niet.

Misschien weten jullie een site waarop het antwoord staat?



Dankjewel!!
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens op de site van Paula Begoun gekeken?

Volgens mij kun je daar het antwoord op je vraag wel vinden.
Alle reacties Link kopieren
zij beoordeelt alleen producten, maar ze zegt niet specifiek dat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de bovenste laag telt of dat het niet uit maakt welke laag het is...
Alle reacties Link kopieren
De hoogste factor, 30 dus, want die zit immers toch al op je huid. Maar zoveel maakt dat toch ook niet uit?
Alle reacties Link kopieren
Wat een interessante vraag zeg! :P



Ik denk zelf dat je gewoon met factor 30 beschermd bent. Die foundation poetst die eerder opgebrachte laag toch niet weg? Wat denken jullie van de 3e optie: beschermd met factor 45 ;)
Alle reacties Link kopieren
Maar dit is dus wat ik denk, niet wat ik weet...
Alle reacties Link kopieren
Je bent dan beschermd met factor 30 mits je je deze even hebt laten intrekken. Als je direct na het aanbrengen van je zonneproduct je foundation aanbrengt veeg je op bepaalde plaatsen je factor weer weg en dan ben je dus beschermd met de 15 van je foundation.

Daarbij maakt het qua bescherming niet ontzettend veel uit. Het beschermingspercentage tussen een 15 en een 30 scheelt zo'n 10%. Een factor 20 geeft 95% bescherming tegen UV-straling en een factor 50 98%. Hele hype rond die hoge factoren is dan ook lichtelijk overdreven. Voor iemand die huidkanker heeft gehad of mensen met een huidaandoening scheelt natuurlijk iedere procent maar voor de rest...
Alle reacties Link kopieren
er komt goedaardige huidkanker in mijn familie voor dus laat dat 'overdreven' maar even weg.



Dit is dus wat jullie dénken. Maar toch heb ik een keer gelezen dat dit een misverstand is, en dat de laatst opgebrachte factor telt... niet erg logisch maar weet iemand een site ofzo waar dit echt op staat? Ik wil zo graag een duidelijk definitief antwoord hebben....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de vraag hier eens stellen:

http://thebeautybrains.com/
Alle reacties Link kopieren
Madelief, dit is niet wat ik denk maar wat ik weet. Het is nl. mijn werk om dit soort dingen te weten. Daarnaast is het als iemand huidkanker heeft inderdaad zo dat iedere procent meegenomen is. Mijn statement van "lichtelijk overdreven" slaat ook op gezonde mensen die op een normale manier met de zon omgaan; dus de heetste uren vermijden, niet te lang in de zon (max. 1.5 uur) daarna de schaduw in en goed en rijkelijk insmeren met een goed zonneproduct een half uur voordat je de zon ingaat.

Nogmaals, het is wat ik weet dus mijn eerdere posting is op feiten berust en niet op speculaties.
Alle reacties Link kopieren
oke super bedankt!!



dus dat onderzoek is niet waar. Als jeerst factor 50 opdoiet en daarna foundation met factor 15 telt dus nog steeds die 50.



Klopt he?
Alle reacties Link kopieren


Crunching the numbers: an SPF 2 blocks about 50% of UVB rays;

an SPF 10 filters out about 85% of UVB rays; an SPF 15 stops about 95%; and an SPF 30 stops about 97%. An SPF that's higher than 30 does not provide any more UV protection, it just offers more time that you can stay in the sun without burning.







zoals je al kunt lezen ben je met factor 15 voor 95 procent beschermd en met een factor 30 voor 97% ( 2% meer voor twee keer zo hoog) daarna stopt het dus. voor 100% kun je jezelf niet beschermen, of je moet je opsluiten in een kamer zonder ramen.







Even if the SPF number on your sunscreen's label is an SPF 50, it still has limitations and can let approximately 3% of UV rays penetrate your skin (Note that new, as yet unpublished, FDA regulations state that no sunscreens will be allowed to have ratings over an SPF 30+.), which explains why you still might get some color after prolonged exposure to the sun despite slathering sunscreen on your skin.






nogmaals is hier aangegeven dat hoger dan een factor geen zin heeft qua bescherming en inderdaad verklaat dit waarom ondanks het goede insmeren je toch nog een tintje kunt krijgen.



en dan nu de vraag waar topic openster mee in haar maag zit:





What about applying foundation (one that doesn't contain sunscreen) over your sunscreen? If the foundation is a thin, watery type foundation or you're using a tinted, lotion type moisturizer (that doesn't contain sunscreen) you would in all likelihood be reducing the potency of the sunscreen underneath. However, if you are applying a standard liquid foundation, a cream to powder foundation, a cream foundation, or a pressed powder foundation, and as long as you are smoothing it over the skin and not over-rubbing it, there is minimal to no risk that you are affecting the sunscreen underneath.



En dit geldt ook voor foundation met factor. bovendien beschermd de foundation al omdat er pigmenten inzitten, die ook beschermen tegen de zon.





Alle reacties Link kopieren
wauw dit is fantastische informatie! Wil je me alsjeblieft de URL geven van het internetadres waar je deze info hebt gevonden?



BEDANKT
Alle reacties Link kopieren
(nog tipje: mac prep & prime spf 50, ga ik zelf proberen)
Alle reacties Link kopieren
ga naar www.paulabegoun.com en dan kies je sun essentials aan, daar staat alles over veilig zonnen.



http://www.cosmeticscop.com/learn/sun.asp?ID=163



weet niet of de links het doen.
Alle reacties Link kopieren
die onderste link dus, die moet je hebben.
Alle reacties Link kopieren
thanx! ze zegt dus dat het geen effect heeft op de onmderste laag, mits je het er ruw opsmeert? (foundation smeer je toch meestal wel stevig erop..)
Alle reacties Link kopieren
je moet het er niet ruw opsmeren maar zachtjes aanbrengen en dan blijft de daaronder liggende factor intact.



je hebt trouwens ook zonnemakeup, camouflage terwijl je je gezicht beschermd met een factor. misschien is zon twee in een product iets voor jou?
Alle reacties Link kopieren
tja ik denk dat ik mac prep & prime spf 50 ga kopen.



Ik las trouwens ook dat een spf niet voor alle twee (uva én uvb) beschermt.... pff waarom doen ze dat er ook niet meteen ff bij ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven