Het moestuin seizoen begint weer!

28-02-2017 09:59 653 berichten
Hoi Allemaal,



Zoals de titel al zegt is het begin van het moestuin seizoen alweer gemaakt. De planning is rond, de vakken ingedeeld, de zaadjes in huis, de langzame kiemers voorgezaaid en ik sta weer te trappelen van ongeduld om met de volle grond aan de slag te gaan. Kun jij ook niet wachten tot je weer een groen sprietje ontdekt en lijkt het je leuk om ervaringen en tips uit te wisselen? Schrijf dan gezellig mee!



Groetjes, Goudlokje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de afgelopen 2 jaar een moestuintje gehuurd en ik vond het super! Dit jaar gaan we verhuizen naar een huis met een grote tuin dus krijg ik eindelijk mijn eigen moestuin! Dus lekker vanuit huis even de boel bijwerken in plaats van eerst een kwartier fietsen, en geen gedoe meer met de planten van buurtuinders die mijn tuintje overnemen. Helaas moet ik nog wachten tot mei, maar ik lees alvast mee voor de tips!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Goudlokje; wat leuk met die mango en avocado! maar zal je daar ooit vruchten aan krijgen...?
Ik heb artisjokken in de tuin staan, waren erg lekker vorig jaar en had er geen omkijken naar. Verder staan er bij mij nog heeeel veel aardbeien, en heb op mijn nieuwe moestuin ook een aardbeien veldje staan. Ik ga dit jaar een rabarber planten, een diep rode die zijn meestal het zoetst.

Als vaste plant hebben wij ook nog een perenboompje en een blauwe bes in de tuin staan. Ik wil mij dit jaar gaan wagen aan een framboos en een vijg.



Ik heb vandaag wat kruiden voorgezaaid, gelijk in een grote pot dus die kan ik ook lang binnen houden.
Alle reacties Link kopieren
Ohja, ik wil er dit jaar graag een boompje en een struikje bij, omdat ik die nog niet heb. Vorig jaar had de Intratuin hier in de buurt een aantal mixplanten, dus 1 boompje of 1 struikje waar dan 2 of 3 soorten fruit aan kwamen. Ik heb ze dit jaar nog niet gezien, maar dat zou wel ideaal zijn voor de variatie met de beperkte ruimte waar ik het mee moet doen.



Ben heeeeel benieuwd naar de bloemen. Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het lekker is, maar het ziet er zo mooi uit...

Alle reacties Link kopieren
Oostindische Kers is heerlijk! En borage ook. Voor de rest vind ik eetbare bloemen mooier dan ze lekker zijn, maar ze maken van een salade of iets wel echt iets moois.
Boontjes doen het hier heel goed. Dat zie je groeien, maar ik kreeg er wel meteen beestjes in.

Is ook gevoelig voor schimmel. Er zijn soorten waarbij dat minder is.



Rode pepertjes doen het ook goed buiten in een kleine kweekkas. Niet te dicht op elkaar zaaien, want dan blijven ze klein. Dat had ik gedaan vorig jaar. Gewoon van een pepertje ven de groenteboer.
Vandaag zaden gekocht, ben naar vreeken in dordrecht geweest. Wat een snoepwinkel, zo veel keus! Nu nog een tuinplan maken en hopelijk dit weekend de grond verder bewerken
Alle reacties Link kopieren
Ik lees en schrijf mee! Moestuin en (kleine) kas hier.



Later meer ????
Bieslook buiten in een héél klein potje heeft weer sprietjes. (Uit zaad van 'n vorig jaar.)

Vorig jaar had ik een plant met meer dan 25 bloemen.

Eind van volgende week kan ik misschien al van de bieslook eten. Ik heb lekkere zachte witte kaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren de eerste kiemplantjes verplaatst naar grotere bakken (nog steeds binnen). Binnen een kwartier had mijn kat er alweer een aantal uit de grond geplukt Geen idee waarom ook, vorig jaar liet hij alles redelijk met rust. Heb ze teruggestopt, maar volgens mij zijn er nu 3 voortijdig overleden.
O wat balen housecat, mijn plantjes staan op een aparte kamer, kat kan er dus gelukkig niet zomaar bij. Daarbij is het er nu heel warm.



Vandaag zijn na bijna 2 weken eindelijk mijn peperplantjes gekiemd, ik heb een mix gezaaid dus ben erg benieuwd naar het resultaat!



Ook heb ik een nieuw projectje opgestart, ik kon me niet inhouden in de zadenwinkel gisteren , dus heb koffie zaden gekocht. T schijnt erg lastig te zijn maar ik vind het leuk. Die liggen nu dus 24 uur in een bak warm water. Ik ben benieuwd.



Ik weet dat wachten met zaaien verstandig is, maar ik kan echt niet wachten tot het zomer is
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een moesbalkon! Vandaag heb ik rucola en sla gezaaid. Binnen op de vensterbank heb ik onder meer tomaten, paprika en basilicum voor gezaaid.



Heel graag wil ik een volkstuintje huren, er zijn er ook overdekt, en/of verhuizen naar een huis met tuin.
Misschien wil kat meer aandacht. Vaker aaien als je klaar bent met de plantjes?



Na het bericht over inzaaien ga ik het ook proberen. Maar minimaal en begin met 2 bakjes en die gaan meteen naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Zo vandaag voor het eerst weer een paar uur in de tuin bezig geweest! Echt heerlijk om weer lekker buiten aan het werk te zijn! We hebben er een tuin bij totaal nu 100m2 dus er moet een hoop gebeuren! Ook weer de strijd met mijn Nemesis de Winde aangegaan....de aanhouder zal winnen!
Alle reacties Link kopieren
Bij een tomatenketchup fabriek kun je nu ook gratis tomatenzaadjes bestellen. :-)
Alle reacties Link kopieren
Winde, dat is vroeg? In mijn vorige tuin had ik het ook (niet veel gelukkig) en daar kwam het de winde pas na het zevenblad, meen ik me te herinneren, ergens in juni ofzo.



Pump, je weet dat al die eetbare planten eenjarig zijn he? Ik zie wel vaker dingen bij je over plantjes van vorig jaar, maar daar zijn ze dus niet op gemaakt. Kan ook verklaren dat je zoveel last hebt van beestjes/luis, die gaan graag voor zwakke planten.



Ja, Vreeken, snoepwinkel is wel de goede benaming ja :-) Heb me vorig jaar ook uitgeleefd. Ik ga vandaag in elk geval mijn kruipende tijm voorzaaien (niet zozeer als eetbare plant maar als bodembedekker) en ook wat moestuinplanten. Ik twijfel over m'n bonen, vorig jaar had ik die in de volle grond gezaaid, maar het lukte me niet om de jonge planten de slakkenaanvallen te laten overleven.. Dus ik denk toch maar voorzaaien dit jaar, maar ik zal een plekje voor ze zoeken in het klompenhok (soort serretje) zodat ze niet te warm staan, denk dat dat de beste strategie is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 04 maart 2017 @ 09:28:

Winde, dat is vroeg? In mijn vorige tuin had ik het ook (niet veel gelukkig) en daar kwam het de winde pas na het zevenblad, meen ik me te herinneren, ergens in juni ofzo.

Wij hebben er erg veel last van. Onze tuin hebben we nu 2 jaar daarvoor heeft hij een tijdje braak gelegen en heeft de winde lekker zijn gang kunnen gaan.Komt nu ook nog niet boven de grond idd maar ben nu bezig met zoveel mogelijk wortels de grond uit te trekken.
Gaaf Ballys, dat je koffie gaat proberen! Laat je weten hoe het gaat, ben super benieuwd!



Hier is mijn grote vijand zevenblad..



Ging de zo'n maar wat meer schijnen, zouden mijn kiembakjes blij van worden ( en ik ook natuurlijk! )
Alle reacties Link kopieren
Dapper Kurk, succes



Goudlokje, hier in mijn nieuwe tuin heb ik verdorie ook weer zevenblad. Gelukkig heb ik erg veel tuin, dus ik kan toch niet overal tegelijk werken, dus ik heb de borders waar zevenblad staat afgedekt met karton en mulch (had heel veel snippers van vorig jaar omgezaagde naaldbomen, dat kwam dus goed van pas) Ga ik lekker minstens anderhalf jaar zo laten en dan maar hopen dat het weg is.

In mijn vorige tuin liet ik het telkens best groot worden en dan trok ik het uit, maar dat werkt echt averechts. Je kunt eigenlijk beter continu schoffelen, schijnt, dan put je het uit. Of netjes afgraven en de grond zeven, maar dat is echt teveel werk, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Stoer van de koffie (en avocado en mango die eerder werden genoemd)! Ik heb absoluut geen geduld voor alles waar ik meer dan een jaar op moet wachten. Knoflook gaat nog net, omdat dat aan het einde van het seizoen de grond pas ingaat.



Ik leer hier zojuist dat zevenblad en winde onkruid zijn. Vond het altijd ontzettend mooie plantjes, maar nu ik er over nadenk zie ik ze inderdaad erg veel langs paadjes en slootjes staan en niet zo vaak bij mensen in de tuin. Ander referentiekader als je geen vrije grond hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 04 maart 2017 @ 09:55:

Dapper Kurk, succes







Haha dank je wel!



@mousecat beide zijn inderdaad mooi om te zien maar als je ze in de tuin hebt is het een ander verhaal...veel erger dan dit wordt het niet qua onkruid
Ik ben vandaag weer lekker op de moestuin geweest, het leuke van een vereniging is dat iedereen je van alles aanbied, zoals vandaag aardbeien planten .



Ik ga vandaag echt aan mijn tuinplan werken. Ik heb in. Totaal 10 stroken met elk 3 bedden in mijn tuin. Dus genoeg opties.



Ik heb laatst gelezen over de drie eenheid pompoen mais en boontjes, mais dient als steun voor de boontjes, boontjes dienen als voeding voor de grond en pompoenen houden de grond vochtig en onkruidvrij. Dat ga ik dit jaar eens proberen. Ik ben benieuwd.



Overigens hebben wij ook veel onkruid, alles mrt een pen wortel heb ik verwijderd de rest zoveel mogelijk en omgespit. Gelukkig geen winde of zevenblad. Nee ik ben gezegend met veel kweekgras
@Moosey

Wat eetbare planten betreft. Ja, ik had vorig jaar al gezien dat luizen daar dol op zijn. Ik heb bijna alle planten van vorig jaar opgeruimd met wortel en al. Alleen Rozemarijn is luisvrij gebleven. Bieslook ook.

Wel fijn voor een herinnering. Ik moet echt een extra inspectie uitvoeren op de wortels die zijn achtergebleven in de potten. Er zijn in de meeste van die potten gekloonde teentjes knoflook gaan groeien. Knoflook is moeilijk, maar dan zou het hier wel gelukt zijn. (Ik moet nog ruiken of het echt knoflook is.)

Er zijn ook planten verdronken door teveel regenval. Peterselie kan ik nu al gebruiken. Die kon al in januari gezaaid worden. Als tip voor de mensen die niet kunnen wachten.

Ik heb geen éénjarige bloemen. Wel bloemen in planten die pas in het tweede jaar bloemen krijgen.



@Iedereen

Het zaaien te laat in het seizoen kan in het daarop volgende voorjaar opeens planten geven.

Dat bedoelt @Moosy ook. Die hebben mogelijk wortels gekregen in het vorige jaar.

(Bladluizen overwinteren in de wortels onder de grond. Nou ja, ze reïncarneren via larven die onder de grond leven in wortels. In de zomermaanden blijven ze zichzelf vermeerderen omdat ze hun soort baren die het stadium van larve overslaan. Is goed om te weten en af en toe te controleren.)



Ik moet dus straks even alle achtergebleven wortels verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 04 maart 2017 @ 09:55:

Dapper Kurk, succes



Goudlokje, hier in mijn nieuwe tuin heb ik verdorie ook weer zevenblad. Gelukkig heb ik erg veel tuin, dus ik kan toch niet overal tegelijk werken, dus ik heb de borders waar zevenblad staat afgedekt met karton en mulch (had heel veel snippers van vorig jaar omgezaagde naaldbomen, dat kwam dus goed van pas) Ga ik lekker minstens anderhalf jaar zo laten en dan maar hopen dat het weg is.

In mijn vorige tuin liet ik het telkens best groot worden en dan trok ik het uit, maar dat werkt echt averechts. Je kunt eigenlijk beter continu schoffelen, schijnt, dan put je het uit. Of netjes afgraven en de grond zeven, maar dat is echt teveel werk, vind ik.Niet schoffelen! Daarmee breek je de wortelstokken in kleine stukjes, die nieuwe grote planten worden. Wel doen: uitslepen. Dus jong opkomende "plantjes" oppakken en voorzichtig slepend z'n wortelstok omhoog werken en verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
Als je blijft schoffelen worden die wortelstokken ook weer geen grote planten Maar ik moet zeggen, ik kreeg dit advies op een forum waar ik over het algemeen goed advies krijg, maar ik had er dezelfde bedenkingen bij als jij. Volgens mij is het idee om zo oppervlakkig te schoffelen dat je alleen de opkomende plantjes afmaakt en de wortelstok intact laat, maar dat zie ik ook niet helemaal voor me. In een border waar niet zoveel stond heb ik inderdaad de wortelstokken verwijderd, dat ging wel, maar dat was heel losse grond, en als er heel veel zit kun je dat ook wel vergeten.



Ik heb net eindelijk de oogst van mijn blauwe perzik van afgelopen haar tot jam verwerkt. 16 potten, dat wordt nog dooreten Gelukkig is-ie heel lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven