Kopen jullie weleens producten bij een Turkse winkel?

01-03-2017 19:11 149 berichten
Alle reacties Link kopieren


Op aanraden van een Turkse vriendin van mij ging ik naar de Turkse winkel bij ons om de hoek voor verse munt. Bij de Ah of Lidl koop ik vaak verse munt wat soms al verlept is of de volgende dag stinkt.. de munt bij die Turkse winkel zag er alleen al beter uit!

Ik was er nog nooit geweest maar keek Mn ogen uit naar de producten en verse groentes etc..

ik hoorde dat de eieren van een Turkse winkel ook vaak verser zijn als van een supermarkt, vandaag eieren wezen halen. 30 eieren voor 3 euro! Eitje gebakken voor Mn kids, heeerlijk!



Ik ben benieuwd wat jullie er zoal halen, misschien kan ik zo wat tips op doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 01 maart 2017 @ 20:32:

[...]





Vertel.





http://www.halal.nl/halal ... van-het-ritueel-slachten/



Waar lees jij ergens dat het niet zo dier onvriendelijk is en dat achterhaald is?

Heb je het zelf weleens gezien? Bijgestaan? Hoe zon dier de hals wordt doorgesneden, dan begint rond te struinen in paniek, over de eigen poten heenzakt, en vervolgens op de grond valt terwijl het MINUTENlang ligt te stuipen terwijl het leegbloedt? Terwijl ie nog behoorlijk lang bij bewustzijn is? Dat het geen geluid kan maken (omdat de stembanden zijn doorgesneden) betekent het niet dat het opeens niet een verschrikkelijke gebeurtenis is.

Echt, ik snap mensen zoals jij niet. Hoe kun je zo dwaas doen. Ga lekker een keer kijken, of doe het niet, en sus je geweten met dit soort gedachten.

Maar ga niet dit soort opmerkingen op een forum rondstruinen waardoor andere mensen het idee kunnen krijgen dat het inderdaad niet verschrikkelijk is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kurk schreef op 01 maart 2017 @ 20:37:

[...]





http://www.halal.nl/actue ... -aan-halal-voorschriften/



Van dezelfde site..



Precies wat ik bedoel. Die dieren die jij bij de slager op de hoek haalt komen 9 van de 10 keer echt niet van een bio farm hoor. En zelfs al komen ze dat wel, is dit nog een verschrikkelijke manier voor ze om te eindigen.

In NL mag je halal eten voor je geloof, maar ik snap niet waarom je als niet gelovige zon martelvlees zou kiezen en het dan ook nog gaat zitten verdedigen hier tegen iemand die het met zijn eigen ogen gezien heeft en er voor werk mee te maken heeft.

Maar hey, by all means, geloof zelf vooral dat je het beter weet...
Alle reacties Link kopieren
Rozenwater en ander bakspul, gedroogde kruiden, toiletartikelen (olijfoliezeep). In de lente gaat de eigenaar altijd vier weken naar Turkije en dan kun je intekenen op lijsten wat je graag zou bestellen (theeservies, hammamdoeken).

Groente en fruit haal ik er niet, dat is hooguit nog goed voor de dag zelf.



Groente en fruit direct bij de boer, exotisch fruit en kousenband bij de Chinese toko. Vlees voor man en zoon van de slager.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Kruiden voor kofte, Kofte zelf.

Heel veel citroenen

Kleine snoep komkommertjes.

Diverse pittige kruiden. Ze hebben er alle kruiden die ik nodig heb.

En turks brood.

En light red Henna (BAQ)
anoniem_300161 wijzigde dit bericht op 01-03-2017 20:47
Reden: Iets vergeten
% gewijzigd
Leef, geniet, zelfs met dagelijkse zorgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kurk schreef op 01 maart 2017 @ 20:37:

[...]





http://www.halal.nl/actue ... -aan-halal-voorschriften/



Van dezelfde site..Dat veel voor halal verkocht vlees niet halal is, is iets anders dan dat halal vlees niet goed is.
Alle reacties Link kopieren
Linzen, kikkererwten, couscous, tahin Turks brood, feta, smeersels, verveine thee (superlekker en goedkoop), lamsvlees, olijven, gedroogde tomaten, kruiden.



Groente, en 's zomers ook graag pruimen, meloen en abrikozen.



En, heerlijk: van die zoutige yoghurt drankjes uit de koeling.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:elisabethrose schreef op 01 maart 2017 @ 20:41:

[...]





Precies wat ik bedoel. Die dieren die jij bij de slager op de hoek haalt komen 9 van de 10 keer echt niet van een bio farm hoor. En zelfs al komen ze dat wel, is dit nog een verschrikkelijke manier voor ze om te eindigen.

In NL mag je halal eten voor je geloof, maar ik snap niet waarom je als niet gelovige zon martelvlees zou kiezen en het dan ook nog gaat zitten verdedigen hier tegen iemand die het met zijn eigen ogen gezien heeft en er voor werk mee te maken heeft.

Maar hey, by all means, geloof zelf vooral dat je het beter weet...Je zei dat je DA was, bedoel je dierenarts? Als in gestudeerd? Op de universiteit ?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Olijven, feta kaas en andere schapen kaasjes, er zijn 2 grote buffetkasten met verschillende salades, falafel, en allerlei brood beleg van vleeswaren tot hummus in verschillende smaken. Turks brood, Turks gebak, tahini, sucuk. De verse kruiden en het fruit zijn er altijd stukken beter dan de super. Ook staan er olievaten gevuld met allerlei kruiden, hier koop ik altijd veel van en ben dan veel minder kwijt, plus veel meer smaak waardoor je veel minder nodig hebt en er langer mee doet. De kaneel is zo lekker daar! En ook een stellage met allerlei soorten gedroogde bonen, haver en melen. Er is altijd wel iets nieuws om te proeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:elisabethrose schreef op 01 maart 2017 @ 20:39:

[...]





Waar lees jij ergens dat het niet zo dier onvriendelijk is en dat achterhaald is?

Heb je het zelf weleens gezien? Bijgestaan? Hoe zon dier de hals wordt doorgesneden, dan begint rond te struinen in paniek, over de eigen poten heenzakt, en vervolgens op de grond valt terwijl het MINUTENlang ligt te stuipen terwijl het leegbloedt? Terwijl ie nog behoorlijk lang bij bewustzijn is? Dat het geen geluid kan maken (omdat de stembanden zijn doorgesneden) betekent het niet dat het opeens niet een verschrikkelijke gebeurtenis is.

Echt, ik snap mensen zoals jij niet. Hoe kun je zo dwaas doen. Ga lekker een keer kijken, of doe het niet, en sus je geweten met dit soort gedachten.

Maar ga niet dit soort opmerkingen op een forum rondstruinen waardoor andere mensen het idee kunnen krijgen dat het inderdaad niet verschrikkelijk is.



Dan ben je niet bij een goede halal slager geweest.

Ik ga niet ontkennen wat jij hebt gezien, want ik was er tenslotte niet bij.

Ik ga wel tegenspreken dat dat de normale gang van zaken is. Vlees is pas halal als het dier goed geleefd heeft en pijnloos is geslacht. De islamitische regels daarover zijn heel wat strikter dan onze eigen wetgeving over hoe je slachtvee moet houden en wat acceptabel is qua slachten.



Zoals je naar een goede biologische slager gaat om geen plofkip of kistbeest te kopen, ga je ook naar een goede halalslagerij om geen amateuristisch geslacht dier te consumeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 01 maart 2017 @ 19:20:

Nee nooit ik koop wel regelmatig in de toko en de Aziatische supermarkt..

Misschien moet je de mods even vragen om dit topic naar een andere pijler te verhuizen.



Je moet echt eens naar Nazar op het Boterdiep gaan.

Lekkere broodjes voor tussen de middag, vers vlees waar geen anderhalve liter water in een kilo zit. Heerlijke kippenhartjes en kippendijfilet (vetter en smakelijker dan kippenborstfilet, ook perfect voor saté). Verse kruiden, flinke bossen munt voor 39 cent, blijven langer dan een week goed. Grote kadetjes waar mijn puber dol op is. Lekkere smeersels voor op toastjes, zoals muhammara. Veel verse groentes.



Salades en gedroogde aardbeien haal ik altijd bij Le Souk in de Folkingestraat.



Amazing Oriental vind ik ook fijn. Pandancake, kokosmelk, santen, Amerikaanse taarttoppings (chocolade-pepermunt-smaak), zeewiersnacks, velvet-cakemixen, sagoballetjes voor bubble-tea.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Soms als ik er in de buurt ben voor de baklava

Doet me zo denken aan 25 jaar geleden toen ik een surinaams vriendinnetje had en haar ouders een toko. Ik was zo onder de indruk van al die haarstukjes.
you go girl
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 01 maart 2017 @ 21:10:

[...]

Salades en gedroogde aardbeien haal ik altijd bij Le Souk in de Folkingestraat.



Amazing Oriental vind ik ook fijn. Pandancake, kokosmelk, santen, Amerikaanse taarttoppings (chocolade-pepermunt-smaak), zeewiersnacks, velvet-cakemixen, sagoballetjes voor bubble-tea.

Waar liggen de gedroogde aarbeien dan? Moet ik nog beter kijken.



En Nazar kende ik nog niet, ook maar eens langs gaan.
Wij hebben een hele grote mooie mediterrane supermarkt, ik kom er te weinig. En koop dan fruit en kruiden.



Ik ga eens kijken naar de olijfoliezeep, dat klinkt fijn. En veel van jullie andere tips.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frambozen schreef op 01 maart 2017 @ 21:22:

[...]



Waar liggen de gedroogde aarbeien dan? Moet ik nog beter kijken.



En Nazar kende ik nog niet, ook maar eens langs gaan.



Als je de winkel inlopt heb je in de achterste helft aan de linkerkant grote schepbakken met allerlei gedroogd fruit, noten en snacks.. Gedroogde appels, aardbeien, kiwi's etc., amandelen met pastelkleurige suikerlaag, honingnotenmix, verschillende soorten nootjes, chocolade-amarettini's, yoghurtrozijnen, teveel om op te moemen. Zoon noemt het de feestfruitwinkel.



Ik moet er nog even roggemeel halen, bedenk ik me net.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 01 maart 2017 @ 20:54:

[...]





Je zei dat je DA was, bedoel je dierenarts? Als in gestudeerd? Op de universiteit ?



Ja, dierenarts, als in 6 jaar gestudeerd op de uni (of in mijn geval, 7 )



@ patchouli, ik denk niet dat we het eens gaan worden, en ik ken mezelf, dalijk ga ik me totaal onzinnig druk maken over wat iemand die ik totaal niet ken koopt voor vlees.
Alle reacties Link kopieren
quote:elisabethrose schreef op 01 maart 2017 @ 19:21:

Denk je wel ook na over waar de producten vandaan komen?

Zoals Merel hierboven, hoe het dier geleden heeft wanneer het halal geslacht is? (Zeer vaak zijn de turkse slagers halal)

En in wat voor omstandigheden die kippen worden gehouden als 30 eieren voor 3 euro weggaan?

Qua groente en fruit haal ik er wel eens wat, maar dierlijke producten zou ik er NOOIT halen en raad ik iedereen zeer sterk af.Zijn gewoon scharreleieren.. neem aan dat het geen Turkse kippen zijn toch
Alle reacties Link kopieren
quote:Miran27 schreef op 01 maart 2017 @ 21:35:

[...]



Zijn gewoon scharreleieren.. neem aan dat het geen Turkse kippen zijn toch



Haha nee geen Turkse kippen. Maar wel van dieronvriendelijke kippenhouderijen. Met (veel te) veel kippen op 1 m2, geen buitenruimte, geen natuurlijk daglicht, etc. Helaas hebben nog best veel dieren in NL het slecht.

Vraag eens na bij je groentenboer bij welke kippenhouderij de eieren vandaan komen, want 30 eieren voor 3 euro komt niet van een goede kippenhouderij zoals bijvoorbeeld rondeel.
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 01 maart 2017 @ 20:57:

[...]





Ik ga wel tegenspreken dat dat de normale gang van zaken is. Vlees is pas halal als het dier goed geleefd heeft en pijnloos is geslacht. De islamitische regels daarover zijn heel wat strikter dan onze eigen wetgeving over hoe je slachtvee moet houden en wat acceptabel is qua slachten.





Precies! Ik koop juist vaak halalvlees omdát de regels strenger zijn.



Da's gelijk mijn ontopic bijdrage: ik koop er (veel lekkerder dan van de supermarkt) scharrelvlees, kruiden, soms groente en fruit, specifieke exotische producten die ik door "mijn" Marokkaan laat bestellen omdat ze niet in mijn regio verkocht worden, en net waar ik tegenaan loop als ik er toch ben. Maar ik koop er vooral vlees.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
bossen verse munt

citroen

limoen

sinaasappels

tomaten
Alle reacties Link kopieren
http://www.halalcorrect.c ... achten-dieronvriendelijk/



Als je deze website leest staat er eigenlijk dat de Maniel van halal slachten beter is als wat wij Nederlanders doen. Of het ook waar is weet ik niet maar het staat ook op meerdere websites
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je noch bij de super noch bij de Turk vlees koopt van dieren die een fijn leven of fijn eind hebben gehad. En ik denk ook dat er gewoon vlees voor halal wordt verkocht. En ook andersom. Je hebt geen idee waar dat vlees en die kip vandaan komt
.
quote:Nouschi schreef op 01 maart 2017 @ 19:22:

Je kunt beter vragen wie er niet bij de Turk komt.Wij. De Turk is hier failliet gegaan. Hij was ook echt slecht. Tropisch fruit dat veel te koud werd bewaard, zodat het beschimmelde. Alleen de kids kwamen er om kauwgomballen te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop bijna alles bij de turk. Grote turkse supermarkt hier vlakbij en alles even vers en heerlijk.

Weinig vlees, maar we eten dan ook weinig vlees.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miran27 schreef op 01 maart 2017 @ 21:59:

http://www.halalcorrect.c ... achten-dieronvriendelijk/



Als je deze website leest staat er eigenlijk dat de Maniel van halal slachten beter is als wat wij Nederlanders doen. Of het ook waar is weet ik niet maar het staat ook op meerdere websitesUiteindelijk is slachten natuurlijk nooit leuk voor de dieren....
Alle reacties Link kopieren
quote:elisabethrose schreef op 01 maart 2017 @ 21:34:

[...]





Ja, dierenarts, als in 6 jaar gestudeerd op de uni (of in mijn geval, 7 )



@ patchouli, ik denk niet dat we het eens gaan worden, en ik ken mezelf, dalijk ga ik me totaal onzinnig druk maken over wat iemand die ik totaal niet ken koopt voor vlees.



Ik denk ook niet dat we het eens worden.

Vlees kopen is nooit leuk voor de dieren waar het van komt.

Ik denk dat we dat toch wel overeen kunnen komen.



Je hebt vast ook Nederlandse slachterijen bezocht. En dat was ook niet leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven