Kopen jullie weleens producten bij een Turkse winkel?

01-03-2017 19:11 149 berichten
Alle reacties Link kopieren


Op aanraden van een Turkse vriendin van mij ging ik naar de Turkse winkel bij ons om de hoek voor verse munt. Bij de Ah of Lidl koop ik vaak verse munt wat soms al verlept is of de volgende dag stinkt.. de munt bij die Turkse winkel zag er alleen al beter uit!

Ik was er nog nooit geweest maar keek Mn ogen uit naar de producten en verse groentes etc..

ik hoorde dat de eieren van een Turkse winkel ook vaak verser zijn als van een supermarkt, vandaag eieren wezen halen. 30 eieren voor 3 euro! Eitje gebakken voor Mn kids, heeerlijk!



Ik ben benieuwd wat jullie er zoal halen, misschien kan ik zo wat tips op doen!
Alle reacties Link kopieren
Waar gebruiken je rozenwater voor? En degenen die Sucuk kopen, eet je die worst rauw of bak je die?





En om antwoord te geven op de OP:

-brood (turks brood, gevlochten brood..)

-verse koriander, soms verse munt

-witte kaas: in zo'n giga lange pot.

-kikkererwten, bonen

-pasta

-verse turkse pizza



Ik kom er graag!
Alle reacties Link kopieren
Qquote:Snoesje666 schreef op 01 maart 2017 @ 21:27:

[...]

Als je de winkel inlopt heb je in deachterste helft aan de linkerkant grote schepbakken met allerlei gedroogd fruit, noten en snacks.. Gedroogde appels, aardbeien, kiwi's etc., amandelen met pastelkleurige suikerlaag, honingnotenmix, verschillende soorten nootjes, chocolade-amarettini's, yoghurtrozijnen, teveel om op te moemen. Zoon noemt het de feestfruitwinkel.



Ik moet er nog even roggemeel halen, bedenk ik me net.Aah daar loop ik altijd straal voorbij want dat soort dingen bestel ik in bulk online. Dankje, ga er de volgende keer beter kijken.
Ik koop er vanalles...van amandelmeel tot vlees.



Ik heb trouwens de voorkeur aan halal-vlees, juist omdat ik denk dat de regels voor ritueel slachten strenger zijn, zelfs mijn vriendin die zowat fulltime dierenrechten actitivist is en laatst was er ook een uitzending van keuring dienst van waren aan gewijdt
Ik koop bij de Turkse supermarkt vooral groente, fruit en verse munt (3 dikke bossen munt voor 1 euro) of andere verse kruiden. Heb er ook wel eens lamskoteletjes gekocht.

Turks brood koop ik liever bij de Turkse bakker, is lekkerder dan het Turkse brood van de Turkse supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Sucuk eet ik 9 van de 10 keer gebakken.



Ik koop meestal



Ayran

Sucuk

Gedroogde kruiden

Munt

Groenten

Fruit

Turkse sambal

Pasta
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik heb 1x een knoflook gekocht bij "de turk". Verder kom ik er nooit. Geen idee waarom maar het staat me gewoon niet aan. Ik vind het altijd zo viezig en ik vertrouw het nooit zo, heb toch altijd het idee dat er minder hygiënisch gewerkt wordt. Maar goed, dat geldt voor de zaakjes waar ik geweest ben, wellicht is het elders heel anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop er dingen als couscous en af en toe verse kruiden. Groentes en fruit ziet er nooit zo lekker uit dus dat haal ik daar liever niet. Ik woon in een straat met letterlijk tientallen Turkse, Marokkaanse, Afghaanse, Surinaamse etc. etc. winkeltjes.



30 eieren voor €3,- vind ik eerlijk gezegd iets om je kapot voor te schamen, daar zou je toch wel wat beter over na mogen denken.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Soms, als ik er met de fiets langskom. De lekkerste turks brood. Goed idee voor morgen trouwens.
quote:zusters schreef op 02 maart 2017 @ 00:13:

Ik koop er vanalles...van amandelmeel tot vlees.



Ik heb trouwens de voorkeur aan halal-vlees, juist omdat ik denk dat de regels voor ritueel slachten strenger zijn, zelfs mijn vriendin die zowat fulltime dierenrechten actitivist is en laatst was er ook een uitzending van keuring dienst van waren aan gewijdt



Ik heb bijles gegeven aan een jongen die in een halal slachthuis werkte (en die leverden aan zo'n beetje alle Turkse winkels in de regio Haaglanden) die mij vertelde dat alle dieren die daar halal geslacht worden rechtstreeks uit Oost-Europa ingevoerd worden. En het feit alleen al dat het dus goedkoper is om dieren 2000 kilometer te importeren dan ze hier in Nederland in te kopen en de prijs dan nóg ruim onder de prijs van Nederlands vlees ligt, doet mij vermoeden dat dat zéker geen blije, met respect behandelde, scharrelkoeien en -schapen geweest zijn.

Pas dus wel effe op dat je ook op de herkomst van het vlees let als dierenvriend, want het is nogal krom om 5 minuten 'vriendelijk' slachten te gaan prefereren boven een leven van leed.



Enfin, ik haal er eigenlijk alleen Turks en Libanees brood en baklava. Oh, en soms bij de Marokkaanse groentejuwelier verse soepen of salades. Duur, maar zo lekker!
Alle reacties Link kopieren
quote:GinnyJones schreef op 02 maart 2017 @ 01:23:

Ik heb 1x een knoflook gekocht bij "de turk". Verder kom ik er nooit. Geen idee waarom maar het staat me gewoon niet aan. Ik vind het altijd zo viezig en ik vertrouw het nooit zo, heb toch altijd het idee dat er minder hygiënisch gewerkt wordt. Maar goed, dat geldt voor de zaakjes waar ik geweest ben, wellicht is het elders heel anders.

Er bleek hier een in de buurt te zijn en ik ben gaan kijken. Je zag direct dat allochtonen met veel lichtere eisen te maken hebben om een zaak te beginnen en te handhaven. Het vlees heb ik na één blik niet verder naar gekeken. De dikke bossen kruiden waren verlept, groente en fruit oogden onfris. Langhoudbare produkte zaten in onleesbare verpakkingen.



Ze hebben dus minder kosten dan een regulier bedrijf en dat werkt mogelijk door op de prijs, maar 30 eieren voor € 3 is reden om daar géén eieren te kopen. Ik weet trouwens niet wat hier de eieren kostten, want ik heb er niet verder naar gekeken: het stond gestapeld in de vierkante eierhouders, zonder enige vermelding over type en afkomst.



Ik zal er dus alleen dingen als olijfoliezeep kopen. Hopelijk geeft het groen niet af op lichte kleuren.
Alle reacties Link kopieren
Muntplanten e.a. kruiden, in tientallen variaties, kan ik binnenkort weer kopen in het tuincentrum, maar ik weet voor de meeste kruiden geen toepassing. Ik heb wel oregano, tijm, meerdere variëteiten rozemarijnstruiken, citroenmelisse (oh die is dood), maar ze worden gewoon niet toegepast in de keuken. Te ongemotiveerd om te bukken als het ook in een pakje zit. Sop is de kool niet waard.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Rozemarijnstruiken zijn mooie planten overigens; wintergroen en in de lente overdekt met lila bloempjes dus die heeft gewoon grote sierwaarde. Kan ik aanbevelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:elisabethrose schreef op 01 maart 2017 @ 20:39:

[...]





Waar lees jij ergens dat het niet zo dier onvriendelijk is en dat achterhaald is?

Heb je het zelf weleens gezien? Bijgestaan? Hoe zon dier de hals wordt doorgesneden, dan begint rond te struinen in paniek, over de eigen poten heenzakt, en vervolgens op de grond valt terwijl het MINUTENlang ligt te stuipen terwijl het leegbloedt? Terwijl ie nog behoorlijk lang bij bewustzijn is? Dat het geen geluid kan maken (omdat de stembanden zijn doorgesneden) betekent het niet dat het opeens niet een verschrikkelijke gebeurtenis is.

Echt, ik snap mensen zoals jij niet. Hoe kun je zo dwaas doen. Ga lekker een keer kijken, of doe het niet, en sus je geweten met dit soort gedachten.

Maar ga niet dit soort opmerkingen op een forum rondstruinen waardoor andere mensen het idee kunnen krijgen dat het inderdaad niet verschrikkelijk is.



Verschrikkelijk...

Ik word daar zo verdrietig van....
Alle reacties Link kopieren
Bij nader inzien kom ik toch wel bij een fruit- en groentenstal die in buitenlandse handen is. Soms hebben ze spotgoedkope mango's of paprika's, maar wees niet verrast als ze allemaal dezelfde dag nog opgegeten moeten worden of als de helft van de paprika's verborgen slijmerige vlekken of rotte harten heeft. Zodat je alsnog niet goedkoper uit bent. Plus dat je heel veel moet werken om alles schoon te maken. En mijn lievelingsappels hebben ze daar nooit.



En ze worden steeds duurder. Ze zitten nu nog maar een paar dubbeltjes onder de prijzen in de supermarkt, terwijl de appels een veel mindere kwaliteit hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog steeds twee grote zakken mangostukken in de vriezer, de grootste zak bevat geblancheerde stukken omdat de mango's al tever in het afbraakproces zaten om gewoon rauw gegeten te kunnen worden en nog een kleinere zak met gewoon rauwe stukken. Heel af en toe doe ik er een beetje van bij de curry maar het schiet niet op.



Hoef de eerste jaren geen mango's meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het fijne van de Turk is juist dat dat je er ook 1 mango kan kopen. Die je zelf uitzoekt. Wat jij beschrijft is gewoon een goedkope marktkraam waar alles per zak gaat. Daar koop ik wel eens paprika's, voor de soep.

De ene Turk is hier de beste groenten en fruitzaak die ik ken, mensen rijden ervoor om. Even verderop zit een Marokkaanse mini-super met goedkopere maar half verlepte groenten, maar wel een goeie slager en veel vers brood.

Is me wel vaker opgevallen: Voor groenten moet je bij Turken zijn en voor vlees bij Marokkanen.
.
quote:sueann schreef op 02 maart 2017 @ 08:06:

[...]



Er bleek hier een in de buurt te zijn en ik ben gaan kijken. Je zag direct dat allochtonen met veel lichtere eisen te maken hebben om een zaak te beginnen en te handhaven.







echt, hoe verzinnen mensen dit soort onzin? Wat is er in hemelsnaam in jouw leven gebeurd dat je dit soort hersenkronkels krijgt?
elisabethrose: een koe of paard dat je met een schietmasker schiet ligt ook nog even flink te stuipen. Je moet niet alles geloven dat Wakker Dier op internet zet hoor. En als je het zielig vind dat een dier doodgaat voor jouw eten is er een heel simpele oplossing: veganist worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er nooit, de winkels die in mijn buurt zitten ogen gorig.

Wat dat halalvlees betreft: ik vind het wel naïef om serieus te denken dat halalvlees aan strengere eisen moet voldoen en -vooral- dat alle (halal)slagers zich daaraan houden.
Alle reacties Link kopieren
Nazar zat eerst in een klein, donker pandje, dat ook niet erg aantrekkelijk leek. Maar ze hadden er fantastische stukken groot rundvlees voor de bbq. Nu zitten ze in een veel groter, licht pand en hebben ze een mega-vitrine voor vlees. Ik denk dat ze van 2 meter naar 10 meter zijn gegaan. Geit, lam, rund, kalf, kalkoen, kip, hersens, niertjes, maagjes, hartjes, nekken, van alles verkopen ze.





Vanavond kipdijvlees en morgen+overmorgen riblappen op het menu.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik koop bij de Turkse winkel (23 km verderop, dus ik kom er niet heel vaak):

ayran

pirinç en arpa (ingrediënten voor Turkse rijst)

lamsgehakt voor köfte

bossen met bladpeterselie
Alle reacties Link kopieren
quote:Miran27 schreef op 01 maart 2017 @ 21:35:

[...]



Zijn gewoon scharreleieren.. neem aan dat het geen Turkse kippen zijn toch

In Turkije hebben ze ook gewoon biologische eieren/ zuivel/vlees etc. Maar biologische producten zijn juist duurder dan hier dus dat lijkt me idd niet erg rendabel

Overigens koop ik - afgezien van sucuk - bijna geen dierlijke producten bij de Turk omdat ik de afkomst totaal niet kan traceren. Ze zijn best prima hoor (man neemt het weleens mee en dan is het gewoon goed). Kaas en eieren koop ik normaal gesproken bij de kaasboerderij om de hoek, yoghurt en melk koop ik altijd biologisch en vlees(waren) scharrel of bio van de AH (vind ik dan toch iets vertrouwder dan Mehmet uit Kanaleneiland) of de keurslager en soms een pakket rundvlees van koeien van een landgoed hier dichtbij.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
quote:sueann schreef op 02 maart 2017 @ 08:06:

[...]



Er bleek hier een in de buurt te zijn en ik ben gaan kijken. Je zag direct dat allochtonen met veel lichtere eisen te maken hebben om een zaak te beginnen en te handhaven. Het vlees heb ik na één blik niet verder naar gekeken. De dikke bossen kruiden waren verlept, groente en fruit oogden onfris. Langhoudbare produkte zaten in onleesbare verpakkingen.



Ze hebben dus minder kosten dan een regulier bedrijf en dat werkt mogelijk door op de prijs, maar 30 eieren voor € 3 is reden om daar géén eieren te kopen. Ik weet trouwens niet wat hier de eieren kostten, want ik heb er niet verder naar gekeken: het stond gestapeld in de vierkante eierhouders, zonder enige vermelding over type en afkomst.



Ik zal er dus alleen dingen als olijfoliezeep kopen. Hopelijk geeft het groen niet af op lichte kleuren.

Ach ga toch weg. Dat er een slechte zaak in jouw buurt is zegt toch niks over allochtone ondernemers in algemeen. Maar over die ondernemer in het bijzonder, en alleen gebaseerd op jouw subjectieve waarneming.

Heb je de rest van het topic wel gelezen.



Waarom zeg je niet

"jammer genoeg vind ik de turk in mijn buurt niet goed, want...etc

Ik lees dat ik pech heb, zo enthousiast is iedereen verder"
Alle reacties Link kopieren
Mijn melk koop ik tegenwoordig rechtstreeks bij de boerderij, elke week vier liter.

Supervers. Heerlijk.

Aardappelen haal ik bij een andere boerderij.



Brood bak ik al jaren zelf, inclusief afschrijving van de broodmachine en elektriciteit kost het me ongeveer 70 cent per brood.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Snoesje666 schreef op 02 maart 2017 @ 16:23:

Nazar zat eerst in een klein, donker pandje, dat ook niet erg aantrekkelijk leek. Maar ze hadden er fantastische stukken groot rundvlees voor de bbq. Nu zitten ze in een veel groter, licht pand en hebben ze een mega-vitrine voor vlees. Ik denk dat ze van 2 meter naar 10 meter zijn gegaan. Geit, lam, rund, kalf, kalkoen, kip, hersens, niertjes, maagjes, hartjes, nekken, van alles verkopen ze.





Vanavond kipdijvlees en morgen+overmorgen riblappen op het menu.Boterdiep zit die nu toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven