Entertainment alle pijlers

Het Viva-boekentopic - deel 5

10-06-2012 15:24 3103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vers boekentopic!





Deel 4 is vol dus ik ben zo vrij om een nieuw topic te openen.



Voor iedereen die mee wil schrijven over boeken en alles wat er mee te maken heeft: lezen, schrijvers, genres, boekenkasten, leeslijstjes, klassiekers, strandboeken, boekenbeurzen, literatuur, non-fictie, nieuwe hypes en vergeten pareltjes... hier kunnen ze besproken, getipt, afgeraden en gerecenseerd worden.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Na Kluuns DJ lees ik nu Katie FForde een zomer aan zee. Precies wat ik er van verwacht, gewoon een ontspannend boek.
Ok, Tyche, thnx. Dan vind ik het mss wel interessant.



In het kader van mijn project: elke maand 1 klassieker van een Nederlandse schrijver heb ik net Terug naar Oegstgeest van Jan Wolkers uit. Ik lees eigenlijk nooit (meer) Nederlandse schrijvers (en zelden in het Nederlands). Maar ik ben sinds vorig jaar veel klassiekers aan het lezen ik vond dat ik dan de Nederlandse ook niet kan overslaan . Ik vond het wel mooi. Ik heb 'vroegah' wel Turks Fruit gelezen. Zijn schrijfstijl is wel fijn, niet te 'wollig'. En qua cultuur en sfeer is er veel herkenbaarheid, dus dat is leuk. Maar ik vind de Nederlandse klassiekers vaak wat zwaar en melancholisch. En dat was hier ook wel zo. Over opgroeien in een gereformeerd milieu en de restricties en regels en het moeten onderdrukken van gevoelens en de onmogelijkheid jezelf te uiten. Ik voelde de beklemming, dus dat is goed. Maar ik kan niet teveel van dat soort boeken lezen. Volgende op het programma is De Aanslag. Dat heb ik ooit wel gelezen, maar dat is zeker 20 jaar terug, dus veel weet ik er niet meer van.



Nu lees ik The Vegetarian van Han Kang. Fascinerend, tot nu toe. En Out of Africa. Om een beetje in de Afrikaanse sfeer te blijven na The Poisonwood Bible. (ook al is het een totaal ander deel van Afrika)
Alle reacties Link kopieren
Tjonge, Jan Wolkers, da's lang geleden. Vond ik vroeger echt geweldig, maar het was ook nogal taboe-doorbrekend voor mij, ik kom uit een heel preuts milieu. Nu al heel lang niks meer van m gelezen.



Ik ben in deel 3 van de Thule-trilogie van Thea Beckman bezig. Kwam vroeger niet door deel 1 heen, maar van een vriend van me moést ik ze toch echt ns lezen, dus van hem geleend. Ik begreep meteen weer waarom ik het niet zo leuk vond (en hij wel), het is toch behoorlijk sci-fi-erig (hoewel weinig sci, aangezien het over een volk gaat wat na de derde wereldoorlog in Groenland een soort middeleeuwse maar heel gelukkige samenleving ontwikkelt, en dan om de zoveel decades wordt lastiggevallen door een Europees volk (heel toevallig duidelijk afstammelingen van de Duitsers) wat ze wil koloniseren). Maar na even stug doorlezen zat ik er toch wel erg in, dus door deel 3 kom ik ook nog wel heen



Hierna maar weer ns iets steekhoudenders lezen, daar heb ik de energie nu wel weer voor. En ik moet denk ik toch maar ns aan de ereader, momenteel lees ik vooral wat ik in de kast heb staan en wat ik op een boekenruilplek vindt, da's op zich wel leuk, want je leest dingen waar je anders niet aan zou komen, maar het is ook wel weer een tijd geleden dat ik iets las waar ik echt heel erg van onder de indruk was. Ik denk dat dat 'Eating animals' van Jonathan Saffran Foer en The Circle van Dave Eggers geweest zijn.



Hoe komen jullie aan je e-books, koop je die allemaal?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de Thule serie geweldig Moos!
Alle reacties Link kopieren
Ebooks via via en via de website van de bieb.

Bol.com heeft nu ook een ebook leenservice, kan je een maand gratis proberen.
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgieBrown schreef op 08 februari 2017 @ 12:48:

A Prayer for Owen Meany uit. Voor mij een 5* Ga zeker meer John Irving lezen nu.



Ben even een beetje aan het teruglezen (wat een leuk topic! Waarom heb ik die nooit eerder gezien?). John Irving blijft één van mijn favorieten, heb Garp denk ik wel 5 keer gelezen. Als je veel boeken van hem hebt gelezen, wordt het op een gegeven moment wel een tikkie irritant dat er heel veel van dezelfde thema's terugkomen, maar toch vergeef ik m dat altijd weer. Mijn favorieten zijn:



The ciderhouse Rules

Widow for a year

One night in twisted river

Hotel New Hampshire



He, krijg weer helemaal zin in een Irving Owen Meany heb ik niet, en het is héél lang geleden dat ik die heb gelezen, die moet ik misschien weer ns op de kop tikken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt helemaal geen sci-fi/fantasy-lezer Dolf (muv Lord of the rings en Harry Potter, maar dat zijn ook echt de enige 2 uitzonderingen. Oh nee, Torenhoog en mijlenver & Ogen van Tijgers van Tonke Dragt vond ik ook geweldig) en het drukt mij wat teveel op dat knopje. Maar uiteindelijk toch mooi, al kan het voor mij niet tippen aan bijv de Geef me de ruimte-trilogie van Beckman.



Bibliotheek, wat een goed idee! Ik ben nog steeds lid van de bibliotheek in de stad waar ik heb gestudeerd, ben er al jaren niet meer geweest maar ik vind dat bibliotheken gesteund moeten worden. Maar digitaal boeken lenen is natuurlijk ideaal, ga ik uitzoeken hoe dat werkt.
Alle reacties Link kopieren
Hm, de bibliotheek heeft volgens mij geen Engelse ebooks (kan dat kloppen Dolf?) en scrollend door het Bol Kobo+ abonnement (irritant dat je niet kunt zoeken op auteur, daar zul je wel het abonnement voor in moeten laten gaan) zag ik hoofdzakelijk sci-fi, vampierenboeken en héél veel boeken van een meneer of mevrouw Force met gespierde mannen op de voorkant, nieuwe generatie Bouquetreeks zeker? En dat staat dan bij literatuur (OK, literatuur & romans is de categorie). Ik werd er vooralsnog niet enthousiast van.
Alle reacties Link kopieren
Jawel de bieb heeft wel Engelse e-books, staan onder anderstalig.



Bol.com aanbod heb ik nog niet echt goed bekeken.
Best een leuk aanbod met dat Kobo-plus abonnement. Ik twijfel nog of ik dat ga nemen. Heeft iemand hier al zo'n abonnement afgesloten? Ik vraag mij af of je de boeken nog naar de harde schijf van je pc kunt slepen als je je e-reader op je pc aansluit. Nu doe ik dat wel eens als backup. E-readers hebben bij mij helaas niet zo'n lange levensduur.
Ik vond Thea Beckman boeken wel leuk, maar die Thule Trilogie heb ik om het the hoge sci-fi gehalte ook niet gelezen. En ik snap wat je bedoelt met John Irving. Ik zou de boeken ook niet achter elkaar lezen. Maar dat geldt eigenlijk voor alle schrijvers. Van Ciderhouse Rules heb ik de film gezien. Ik denk dat ik als volgende Garp ga lezen. Maar dat zal wel volgend jaar worden, want mijn leeslijst is LANG.
Pientje, ik zou het niet weten. Abonnement klinkt voor mij net zo als bij de bieb, dat je de boeken maar tijdelijk tot je beschikking hebt. Ik denk dat je ze alleen maar kunt lezen zolang het abonnement loopt. Maar dat is maar een gok.



Ik ben wel lid van de bibliotheek, maar ik heb nog nooit een eboek geleend. Ik leen alleen af en toe fysieke boeken. Ik heb nog zoveel ongelezen eboeken dat ik aan lenen voorlopig ook wel niet toe zal komen.
Ik heb even in het e-bookaanbod van de bibliotheek geneusd, maar alle boeken die ik op mijn lijstje heb staan die hebben ze net niet. Daarom denk ik dat ik toch een maandje het Kobo-plus abonnnement ga proberen. Ik moet alleen nog even uitzoeken in welke maand ik extra veel leestijd heb.
Nee, dat viel mij ook op. Het aanbod bij mijn bibliotheek in eboeken is ook nogal schraal. Suf.



Ok, laat maar weten hoe het werkt en hoe het je bevalt als je het hebt geprobeerd. Ben benieuwd.
quote:GeorgieBrown schreef op 04 maart 2017 @ 20:04:

Nee, dat viel mij ook op. Het aanbod bij mijn bibliotheek in eboeken is ook nogal schraal. Suf.



Ok, laat maar weten hoe het werkt en hoe het je bevalt als je het hebt geprobeerd. Ben benieuwd.Doe ik!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ebooks van de bieb ook maar sporadisch, met vakantie alleen. Verder lees ik vooral gewone boeken van de bieb. Voor mij nogal makkelijk natuurlijk.

Maar krijg die klacht / opmerkingen wel vaker over het aanbod. Komt door de uitgevers, het wordt nogal tegen gehouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu, naar wat ik dacht een nieuw boek van de bieb . Complex van Marielle Boersma. Tijdens het lezen kwamen me dingen bekend voor maar uit niks in of op het boek bleek dat het een heruitgave was. Google gaf me dat antwoord.

Lees het wel uit want weet niet meer hoe het afloopt
Ja, Dolfje, dat heb ik ook weleens gehad. Boek dat opnieuw was uitgegeven met een andere titel. Vreugde der Wet van Pearl Abraham (heet nu de Romanlezeres). Stom is dat he.



Ik heb weer een boek uit. The Vegetarian van Han Kang. Mooi wel. Hoewel ik in het begin enthousiaster was dan aan het eind. Ik vond het einde een beetje onbevredigend.



Ben nu begonnen in The Nightingale van Kristin Hannah. Lovende recensies gelezen en volgens mij komt er binnenkort een film van uit. Dus voor die tijd moet ik het gelezen hebben. Ik heb nog maar een paar bladzijden gelezen, maar ik zat er meteen helemaal in.
Alle reacties Link kopieren
Het achtste leven (voor Brilka) - Nino Haratschwiki



De recensies waren erg positief en het klonk als een boek dat ik erg leuk zou vinden - lekker dikke pil + familiekroniek - maar ik kwam er niet doorheen. Ik vond het boek erg afstandelijk geschreven, je kwam daardoor slecht in de actie en in het verhaal. Ik heb het niet uitgelezen.



De greppel - Herman Koch



Geneuzel over een man die denkt dat zijn vrouw vreemdgaat. Ook al niet uitgelezen.



Nu maar eens beginnen in een Margaret Atwood - The heart goes last. Ik ben nogal fan van haar.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Kobo Plus abbo genomen. Het is de eerste maand gratis om uit te proberen. De ebooks kun je echter niet overzetten naar je pc. Na deze eerste maand gratis bekijk ik of ik abbo door laat gaan of niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:ItIsMylife schreef op 13 maart 2017 @ 12:55:

Ik heb de Kobo Plus abbo genomen. Het is de eerste maand gratis om uit te proberen. De ebooks kun je echter niet overzetten naar je pc. Na deze eerste maand gratis bekijk ik of ik abbo door laat gaan of niet.Ik ben benieuwd hoe het bevalt. Ik vind het wel duur tov mijn bibliotheekabonnement. Maar ik ben inmiddels zo'n fan van lezen op de ereader dat ik toch overweeg om mijn abonnement op te zeggen. (Ik vind de beschikbare selectie aan ebooks bij de bieb niet geweldig)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu Papadag van Jet van Vuuren, ben nog niet ver dus kan er nog niks over zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Blijven de boeken bij het koboabonnement er niet op staan zo lang je je reader niet opnieuw synchroniseert?
Alle reacties Link kopieren
De boeken blijven wel op de ereader staan zolang je een abonnement hebt. Ik heb twee keer gesynchroniseerd om drie boeken op de ereader te zetten uit de Kobo Plus en toen bleef de eerste aangeschafte boek op de ereader staan. Ik weet alleen niet of ze op de ereader blijven staan na beëindigen van de abonnement.
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik dus heel benieuwd naar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven