Vrienden bijstaan in moeilijke tijd

05-03-2017 19:00 64 berichten
Dag dames,



Een bevriend koppel van ons gaat momenteel een moeilijke tijd door. Ze zijn momenteel in het ziekenhuis in afwachting van hun baby, die hoogstwaarschijnlijk prematuur geboren gaat worden. Vooralsnog gaat het de baby nog beter in de buik dan erbuiten, maar naar verwachting gaat de baby de 37 weken niet volmaken. Ze zijn dan ook al uitgebreid ingelicht over wat hen te wachten staat de komende weken. Een erg spannende en hectische tijd die ze nog gaan doormaken dus.



Jullie begrijpen vast dat het me enorm aan het hart gaat en dat ik ze graag wil helpen in deze tijd. Het is alleen dat ik natuurlijk geen idee heb wat op ze af gaat komen, dat moeten ze zelf ook nog ondervinden, en dat ik moeite heb met anticiperen wanneer ze mijn hulp kunnen gebruiken. Ook weet ik niet hoe ingrijpend dit is voor grootouders en ooms en tantes en in hoeverre die dan nog in staat zijn te helpen. Ik heb begrepen dat er al kleertjes in maat 44 zijn gekocht, verder nog niets.



Ik hoor graag ervaringsverhalen, van ouders van premature kinderen, of ook mensen die dicht bij zo'n situatie hebben gestaan. In een ander topic had ik al wat tips gekregen, maar ik wil het topic niet vervuilen met verdere vragen, dus vandaar hier een eigen topic.



Mijn dank is alvast groot!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje werd geboren met 34 weken, omdat mijn vriend en ik elke dag de hele dag in het ziekenhuis waren had een van de beste vrienden van mijn vriend aangeboden om ons huishouden even bij te houden, het was erg fijn om na 2,5 week in een bijgehouden huis thuis te komen.



Bij de C&A hebben ze kleertjes in maat 42 voor als de maat nog kleiner moet zijn.
Heel lief van je hoor Fleet
Ik hoop ook dat het meevalt Calvijn. Daarom ook dit topic, alvorens ik er heel veel goede bedoelingen in stop waar ze misschien niet op zitten te wachten.



Marie, het zijn heel goede, eerlijke mensen. Wel bescheiden en gaan vol voor een ander. Dus als ze het vragen dan menen ze het zeker. Bedankt voor de tip van de kaartjes en het berichtje als de baby daar moet blijven, ga ik zeker wat mee doen.



Baggal, wat lief van jouw collega. Heel waardevol. Daar kan ik wel wat mee en denk dat ze het zullen waarderen. Dat iemand op de achtergrond gewoon op ze let.
Ik zou eerst eens vragen waar ze behoefte aan hebben. Zelf had ik na de bevalling vooral behoefte aan rust. Er komt al zoveel op je af. Ik zou het dus zelf echt vervelend hebben gevonden als mensen ongevraagd op de stoep zouden staan en gingen stofzuigen of iets dergelijks. Hoe lief bedoeld ook. Maar dit is voor iedereen anders. Ik zou je in ieder geval niet opdringen, maar gewoon eens vragen of je iets kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is met 32 werken geboren en wat ik heel fijn vond van vrienden en familie waren een paar kleine dingen. Zoals er al geschreven werd eten en huishouden bij houden.

Wat ik heel fijn vond was dat een vriendin me vaker naar jet ziekenhuis bracht zodat ik niet altijd hoefde te rijden.

Een andere heeft stichting early birds ingeschakeld. Deze maken foto's in het ziekenhuis en zijn heel mooi. Maar vaak een appje sturen en er voor ze zijn als zr bellen is het allerbelangrijkste.
quote:Fleet schreef op 05 maart 2017 @ 19:46:

Ah, thanks. Mijn moederhart breekt gewoon bij de gedachte dat ze deze tijd moeten doormaken, welk scenario het ook wordt. De onzekerheid, de angst, de constante hoop dat het toch goed gaat. Ik had ze zo graag dezelfde onbezorgde, mooie bevallingen en kraamtijd gegund die ik ook heb mogen meemaken. Al zei vriend dat ze hier sterker uitkomen en dat is ongetwijfeld zo, maar toch... Dus daarom, ik kan niet toekijken, ik wil wat voor ze doen zodat ze al hun tijd aan de baby kunnen besteden en ook hun mooie momenten kunnen meemaken.



Ik weet niet wat jij verwacht, maar geboren worden met 37 weken is echt niks bijzonders hoor. Grote kans dat moeder en kind na een paar daagjes al naar huis worden. Met 37 weken is een kindje klaar om te worden geboren. Ik denk dat het al scheelt als je het niet dramatischer maakt dan het is. Je vrienden zijn tenminste voorbereid, dat scheelt al de wereld.



Maaltijden klaarmaken is altijd fijn.
Ik vind het ook wat overdreven. Ze kan prima een mooie kraamtijd krijgen. Vanaf 3 weken voor de uitgerekende datum wordt het al gezien als 'normaal' veel baby's zijn dan prima volgroeid, daar is niks mis mee.



Lief dat je wil helpen, maar kijk eerst eens hoe de situatie is. Misschien valt het hartstikke mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:schoenenfreekje schreef op 05 maart 2017 @ 20:00:

Mijn zoon is met 32 werken geboren en wat ik heel fijn vond van vrienden en familie waren een paar kleine dingen. Zoals er al geschreven werd eten en huishouden bij houden.

Wat ik heel fijn vond was dat een vriendin me vaker naar jet ziekenhuis bracht zodat ik niet altijd hoefde te rijden.

Een andere heeft stichting early birds ingeschakeld. Deze maken foto's in het ziekenhuis en zijn heel mooi. Maar vaak een appje sturen en er voor ze zijn als zr bellen is het allerbelangrijkste.



Ook hier, twee prematuren. (voor 32 weken) ik wilde alleen mijn man en mijn ouders om me heen. Niet eens mijn broer.....laat staan mijn schoonfamilie. Maar ik was gelukkig wel zo bewust ze toe te laten (vooral voor mijn man)

Wat ik erg fijn vond was inderdaad een chauffeur op zijn tijd, ik mocht en kon de eerste weken niet rijden. En hulp in de huishouding. Bij de tweede kwam daar nog oppas bij voor de oudste.

De eerste weken werd ik veel gebeld, als ik dan niet op kon nemen spraken mensen mijn voicemail in en belde ik later terug.

Buiten dat het dodelijk vermoeiend is, ieder keer dezelfde update, in weinig tijd ......het kost ook klauwen met geld! Na de eerste maand had ik een mobielrekening van meer dan 300 euro!!! Ik heb toen een mailgroep aangemaakt en stuurde hen regelmatig een update. En in de eerste mail de mededeling dat ik niet terug belde als ik niet opnam.

Verder: dring je niet op maar vraag regelmatig of je wat voor ze kunt betekenen. Nee is dan ook nee, blijf je niet opdringen. Bij mij wekten mensen snel irritatie op.
Vrienden van mij zitten nu met hun tweede premature baby in het ziekenhuis. Nu vinden ze het fijn als ik oppas op de oudste en daarnaast maak ik mini-kleertjes voor de baby (die die nog lang niet aan mag, maar soit).

Vorige keer vonden ze het heel fijn dat ik eten kookte en naar het ziekenhuis bracht (slechte catering in het zh).

En verders....kaartjes sturen, op bezoek gaan in zh (want saai, zolang de baby er nog niet is), appjes. Als de baby er straks is en ze gaan zh in en uit kun je misschien ook wat afleiding verzorgen. Het is bij mijn vrienden iig niet handig als je met ze mee gaat naar het ziekenhuis. Dan mogen ze niet buidelen en dat willen ze natuurlijk dolgraag. En verder gewoon een luisterend oor bieden en een knuffel hier en daar. Want het is zwaar.

Verder ook bedenken dat als ze thuis komen straks dat er geen kraamhulp is. Dus dan kun je evt ook voor ze klaar staan / oppassen / koken.
Waarom denk je dat het een moeilijke, hectische, ingrijpende tijd gaat worden? De baby is in principe 'af', je vriendin is al in goede handen in het ziekenhuis, de bevalling kan net zo ontspannend en fijn verlopen als de jouwe. Ze zijn dadelijk gewoon heel gelukkig hoor met hun kindje, dat het eventueel nog wat daagjes in het ziekenhuis moet blijven is echt het einde van de wereld niet hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:MiniMe3 schreef op 05 maart 2017 @ 20:15:

daarnaast maak ik mini-kleertjes voor de baby (die die nog lang niet aan mag, maar soit). daar heb je toch niks aan? Kost jou tijd en geld en kindje mag het niet aan. Vanaf maat 40 is verkrijgbaar oa bij Prenatal



Het is bij mijn vrienden iig niet handig als je met ze mee gaat naar het ziekenhuis. Dan mogen ze niet buidelen en dat willen ze natuurlijk dolgraag.

ik wilde ook alleen een chauffeur. Voelde me soms best bezwaard maar wilde echt niet iedereen bij mijn kind op de nicu



Verder ook bedenken dat als ze thuis komen straks dat er geen kraamhulp is. Dus dan kun je evt ook voor ze klaar staan / oppassen / koken.wij hadden wel kraamhulp. Ze deed dingen die ze niet hoefde te doen maar ze was goud waard!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:ZonnigKleintje schreef op 05 maart 2017 @ 19:35:

Het ligt er erg aan hoe veel te vroeg het kindje komt en hoe kind en mama er aan toe zijn. Ik heb zelf vorige kleine een randprematuur gekregen. 36 weken, prima gezond, met 2 nachten waren we thuis. Zelf had ik ook nauwelijks last van de bevalling.



Ik had exact dit bij mijn oudste. Niemand heeft er meer mee gedaan dan zeggen 'Goh, da's best vroeg' en dat was ook nergens voor nodig.

Het siert je dat je klaar staat voor je vrienden, maar het kan dus ook meevallen!
Clemance, baby is nu nog geen 32 weken en gaat de 37 weken waarschijnlijk niet halen. Met 37 weken en naar huis zou ik er ook niet zwaar aan tillen, maar voor nu zitten ze aardig in de rats met wat komen gaat.
Hier in de zeer dichte familie 2x ervaring mee gehad. Twee vroeg geboortes van rond de 30 weken: 1 met slechte afloop en 1 met goede afloop.



Wat beide koppels fijn vonden was er zijn voor ze. Ook in mentale zin, ook al deden ze voor de 100ste keer hun verhaal. Praktisch in een zin van helpen met eten en huishouding.



Een kindje wat zo vroeg geboren wordt heeft nog geen kleding aan in de couveuse.

Verder kan er nog van alles gebeuren als ze zo vroeg geboren zijn. Er kan dus veel op ze af komen. In je 1e post proef ik wel het een en ander aan zorgen. Kan ook zijn dat het bij mezelf gevoelens op roept natuurlijk..
Alle reacties Link kopieren
Allereerst, wat een superlieve en betrokken vriendin ben jij!!!!



Ik kan uit ervaring spreken met een prematuur geboren kindje en veel ziekenhuisopnames, vraag gewoon aan haar wat ze nodig heeft en waar ze behoefte aan heeft. En dat kan per dag verschillen. Ik heb mensen om me heen gehad die (hoe goed bedoeld ook) voor mij gingen invullen wat ik nodig had, terwijl ik heel andere behoeften had.



Als ze veel en lang in het ziekenhuis moet verblijven zijn bezoekjes echt heel erg fijn, maar misschien krijgt ze al superveel bezoek en heeft ze juist behoefte aan tijd voor zichzelf. Vraag het gewoon, dan kan je daarop aansluiten.
quote:Fleet schreef op 05 maart 2017 @ 20:26:

Clemance, baby is nu nog geen 32 weken en gaat de 37 weken waarschijnlijk niet halen. Met 37 weken en naar huis zou ik er ook niet zwaar aan tillen, maar voor nu zitten ze aardig in de rats met wat komen gaat.



He shit, da's ff andere koek.



Maaltijden voor de partner is fijn (kreeg mijn partner niet). En een beetje 'normaal dagelijks leven' aan je bed, je leeft in een rare ziekenhuisbubbel.
Alle reacties Link kopieren
Zl is met 35 weken geboren (moest gehaald worden ivm ernstige conplicaties bij mij).

Ik heb erg veel gehad aan praktische hulp:

-wasje draaien

-eten in de vriezer

-bij anderen eten

-app/mail groep zodat je niet 100 keer hetzelfde verhaal hoefde te vertellen

-vervoer!! Toen ik naar hui moest, lag debmini nog in het ziekenhuis. Man moest alweer aan ht werk en ik mocht nog niet rijden vanwege ks en was te beroerd om met ov te gaan

-verder hield ik contact met kinderen af, dat vond ik toen een te groot risico ivm mogelijke infecties (kinderen mogen ook niet de couveuseafdeling op!)



Waar je verder eventueel nog naar bij kijken is de vereniging couveuseouders die hebben ook een onderdeel voor familie en vrienden.

Ook de site prematurendag.nl geeft info net als kleinekanjer.nl
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf uiteindelijk de 37 weken wel gehaald, maar het leek er in eerste instantie op dat het ook een prematuurtje zou worden. Al heel vroeg in de zwangerschap ziekenhuis in en ziekenhuis uit ivm weeën. De spannende tijd voor de geboorte zat ik echt in een bubble maar ik vond het wel ontzettend lief als mensen de moeite namen om een kaartje te sturen, een appje of even een uurtje langs kwamen voor een kopje koffie. Even afleiding en lekker luisteren naar de verhalen zodat je even niet aan de situatie denkt.



Gelukkig dus zelf geen prematuur maar in mijn omgeving heb ik gezien dat het vele op en neer rijden naar het ziekenhuis vermoeiend is. Dus de suggestie om een keer voor taxi te spelen lijkt mij een goede tip.
Alle reacties Link kopieren
Is 37 weken niet gewoon voldragen? Vrienden van ons kregen hun kleine die geboren was met 37 weken gewoon dag daarna mee naar huis.



Ook in het ziekenhuis waar onze dochter pas na 12 weken uit mocht (geboren met 30 weken) heb ik kinderen van 35 weken gewoon bij hun moeder op de kamer zien liggen om de dag daarna mee naar huis te mogen.



Het kindje zal kleiner zijn, maar prematuur zijn ze niet meer met 37 weken. Kans is erg aanwezig dat alles gewoon prima is. Dus inderdaad gewoon afwachten. Kleine kleertjes zijn dezelfde dag nog gehaald. Zal eerder maatje 50 zijn denk ik



Ow nu 32 weken.. ja dan zeg ik

- Stichting earlybirds, die komen kosteloos langs voor mooie foto's als de kleine geboren is.

- blijf interesse tonen, niet alleen in het begin maar ook twee maanden later een kleine in het ziekenhuis hebben is slopend. Er mag dan niks veranderen, maar interesse is altijd fijn
Alle reacties Link kopieren
quote:yastra schreef op 05 maart 2017 @ 21:00:

Is 37 weken niet gewoon voldragen? Vrienden van ons kregen hun kleine die geboren was met 37 weken gewoon dag daarna mee naar huis.



Ook in het ziekenhuis waar onze dochter pas na 12 weken uit mocht (geboren met 30 weken) heb ik kinderen van 35 weken gewoon bij hun moeder op de kamer zien liggen om de dag daarna mee naar huis te mogen.



Het kindje zal kleiner zijn, maar prematuur zijn ze niet meer met 37 weken. Kans is erg aanwezig dat alles gewoon prima is. Dus inderdaad gewoon afwachten. Kleine kleertjes zijn dezelfde dag nog gehaald. Zal eerder maatje 50 zijn denk ik



Lees even verder

Het kindje is nog geen 32 wekeb
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:yastra schreef op 05 maart 2017 @ 21:00:

Is 37 weken niet gewoon voldragen? Vrienden van ons kregen hun kleine die geboren was met 37 weken gewoon dag daarna mee naar huis.



Ook in het ziekenhuis waar onze dochter pas na 12 weken uit mocht (geboren met 30 weken) heb ik kinderen van 35 weken gewoon bij hun moeder op de kamer zien liggen om de dag daarna mee naar huis te mogen.



Het kindje zal kleiner zijn, maar prematuur zijn ze niet meer met 37 weken. Kans is erg aanwezig dat alles gewoon prima is. Dus inderdaad gewoon afwachten. Kleine kleertjes zijn dezelfde dag nog gehaald. Zal eerder maatje 50 zijn denk ik



En mocht ze toch alsnog met 32 weken komen ... Stichting earlybirds, die komen kosteloos langs voor mooie foto's.

TO schrijft dat deze baby die 37 weken wrsch niet gaat halen.

Ik heb even geloept en volgens mij is de zwangerschap nu pas net over de 30 weken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft het over 32 weken zag ik later, net de grens voor een streekziekenhuis...



Fijn aan de ene kant (lekker in de buurt) en het is toch een indicatie dat intensieve zorg dan minder vaak nodig is
Alle reacties Link kopieren
Hebben ze huisdieren? Misschien dat ze daar wat minder tijd voor gaan hebben. Wij zaten tot week 32 in het Ronald mcDonald huis. Even heen en weer voor de dieren was geen doen
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter werd geboren op 34 weken ivm ernstige complicaties bij mij. Dit zagen de artsen al aankomen en daarom kreeg ik op 31/32 weken al een longrijpingsinfuus. Ik neem aan dat dit bij jouw vriendin ook gebeurt, Fleet?



Wat me erg bijgebleven is is dat ik de continue telefoontjes op mijn mobiel erg vervelend vond. Hoe lief iedereen het ook bedoelde... En bevallingsverhalen van bezoek zat ik ook niet echt op te wachten. Bezoek dat met 2 kinderen wilde komen, ook niet leuk. (ik lag op de hartbewaking, dochter in ander zh)



Maar de was die meegenomen werd door een familielid, een lekker hapje, prematuurkleertjes die een vriendin regelde.... Dat was zó fijn! Een simpel kaartje.. Een kort mailtje ipv een telefoontje, zodat je 's avonds na het bezoek op je gemak kan reageren. De mensen (dicht om je heen) die aangegeven dat je áltijd mag bellen of hulp mag vragen..

Juist de kleine en praktische dingen dus
Alle reacties Link kopieren
Hier dochter geboren met 32 weken.



Wat ik fijn vond:

Vriendin van mij kwam langs met een mand vol kado's voor mij en heeft mijn hele kamer versiert. Je hebt geen gewone bevalling/kraamtijd en bent zelf met hele andere dingen bezig



As je vriendin BV geeft en kindje ligt in couveuse maken ze een foto van het kindje dat zijn iets psychologisch te zijn dat als je kind ziet dat helpt met opgang helpen van BV dus een mooi fotolijstje kado doen



Kleertjes mogen ze niet altijd meteen aan wat ik fijn vond was een mooi dekentje (al gewassen op 60 graden met neutral wasmiddel) voor het buidelen.



Ik weet niet of ziekenhuis van die gehaakte knuffeltjes heeft (niet elk ziekenhuis heeft die) speciaal voor prematuurtjes die anders bestellen. Worden vaak steriel geleverd.



Toen ik naar huis mocht gingen wij 3x pd naar ziekenhuis dus geen tijd voor eten/boodschappen etc. dat werd gebracht toen wij weg waren. Daarnaast werden huisdieren verzorgd en gestofzuigd en wasje gedraaid



Kinderkamer was niet af die is voor ons afgemaakt. (En rest van het huis waren net een week verhuisd)



Dochter lag met moederdag nog in ziekenhuis dus schoonzus had stiekem kadootje voor mij bij zusters afgegeven en lag in wiegje van dochter (heel fijn met kraamtranen haha)



Beschuit met muisjes brengen (hebben wij totaal niet aan gedachg)



Ik merkte dat sommige mensen juist afstand hielden terwijl ik toch echt bevallen was en het liefst op dat moment net zoals elke andere moeder verwend wilde worden.



Als je langs gaat geef de vader en moeder aandacht en begrijp dat je mogelijk het kindje niet kan zien omdat ze het lastig vinden om je mee te nemen naar couveuse afdeling (vond ik) of welke reden dan ook.



Dagboekje om dingen in op te schrijven. Schrijf zelf wat dingen op over wat je gehoord hebt (eerste keer luier, buidelen etc) mijn hersenen waren 1 grote brei en heb weinig opgeslagen.



Er is een speciaal boek voor prematuurtjes waar je in kan opschrijven wie de verzorger was die dag etc.



Ik vond leuk om toch nog een babyshower te krijgen ondanks dat dochter al 6 weken oud was.



Ik hoop dat je er wat mee kan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven