Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 09 maart 2017 @ 13:43:

[...]





Juist geruststellend vind ik.Dat is mooi. Ik dacht dat je het dan jezelf kwalijk zou nemen als je niet voor elkaar krijgt wat van jezelf zou moeten (dat heb ik zelf namelijk wel), maar dat heb ik dan in mijn gedachten teveel voor je ingevuld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 09 maart 2017 @ 14:20:

[...]





Ik maak voor mezelf ook regelmatig de afweging 'vind ik het de tijd/stress/moeite waard, of vind ik het fijner om het tegen betaling door een ander te laten doen'. Vrije tijd nu is mij ook veel waard, ik ga niet zoveel mogelijk opzij zetten om later meer vrije tijd te hebben (eerder stoppen met werken) als me dat nu teveel vrije tijd kost om dingen te doen die ik niet leuk vind. Daarom komt bij ons een huishoudelijke hulp eens per twee weken, huur ik een tuinman in voor het grote werk en liet ik in mijn vorige huis (waar ik veel ramen had) een glazenwasser langskomen.Mooi gezegd! Ik vind het soms nog wel een lastige hoor, bijv. als het gaat om een huishoudelijke hulp. Dat is ook iets waar we tegenaan hikken, deels omdat het gedoe is (waar halen we een goede vandaan, wat doe je als het tegenvalt) en deels omdat het elke keer weer een smak geld is voor iets wat we op zich prima zelf kunnen. Dat is een verschil met het kluswerk, wat we ofwel zelf niet kunnen, of niet zo goed/veilig, of in ieder geval 5x zo langzaam als een professional. En hoeveel is een avondje op de bank hangen me waard? Is 40 euro daarvoor niet heel erg veel? Aan de andere kant: als we er gelukkiger door worden, meer tijd hebben voor goede gesprekken en een zodanige rust erdoor ervaren dat we geen burn-out krijgen in de spitstijd van ons leven, dan is dat onbetaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
knap hoor dat je dat kan, Tr0tter!

Wij hebben geen kluservaring en geen tijd, dus we moeten wel iemand in huren.

Jammer van het geld maar uiteindelijk gaat het om het doel; een verbouwing.

Ik vind dit topic ook erg leuk en nuttig!
Alle reacties Link kopieren
Hier een vrijstaande jaren '30 woning en dat hakt er behoorlijk in. Vorig jaar al het schilderwerk rondom laten doen, met luiken erbij en dan ben je zo richting 10.000 euro kwijt. Slik.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een vrijwel nieuw huis gekocht waar alles wat je kan verzinnen op en aan zit. Goede (Siematic) keuken, nette badkamer met regendouche,vloerverwarming beneden en in de badkamer, alle binnendeuren vervangen door mooie paneeldeuren, zonwering, elektrische shutters, airco (plat dak), professionele alarminstallatie. etc. Ik had het zelf iet geinvesteerd maar nu het er eenmaal in zit is het wel lekker moet ik zeggen.

Ik verwacht niet al teveel onderhoud alleen aan de wtw installatie want die geeft af en toe storing. Wel moet er over een jaar of 4 geschilderd worden buiten.

Ik zou nog wel zonnepanelen willen en evt een zonneboiler al schijnt dat een grotere ingreep te zijn dan alleen panelen.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Kopen hoeft toch niet veel duurder te zijn dan huren?

Als ik naar een goedkoop appartement kijk dan ben je ongeveer 100 euro per maand kwijt aan VVE (daar zit dan al het groot onderhoud in). Dan ben je voor 50 euro per maand wel klaar met het onderhoud binnenshuis denk ik zo.

Ik snap die behoefte aan een nieuwe badkamer en keuken niet zo. Als het nog werkt, dan werkt het. Als ik daarvoor wat anders wil dan gaat dat in de plaats van een vakantie of iets dergelijks. Niet waar ik maandelijks bewust voor zou sparen aan huishoudelijk onderhoud.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een schoonmaakster. Heerlijk en het scheelt ons veel tijd die we anders kunnen besteden. Ik heb schoonmaakster via een bemiddelingsbureau. Zij leveren kandidaten aan. Je kunt er meerdere spreken en er een uitkiezen. Onze eerste hulp vond een fulltime baan ergens anders en dan zorgt het bureau voor nieuwe kandidaten.

(Je mag me daarover pb sturen, volgens mij zit het bureau in meerdere regio's)
Ik lees ook nog steeds mee. Vaak een paar bladzijdes per keer, waardoor ik me telkens een spuit elf voel en niet reageer.



Ik zit er al een tijdje tegenaan te hikken om onze verzekeringen door te lichten, maar weet niet zo goed waar te beginnen. We hebben nu alles in een pakket en naarmate je daar meer verzekeringen hebt, krijg je meer korting. Daardoor kan ik moeilijk uitrekenen wat voordeliger is als ik losse andere verzekeringen bekijk. En ik denk altijd dat het wel handig is als je autoverzekering en rechtsbijstand (en de rest) bij dezelfde maatschappij zit. Iemand nog slimme tips?
Alle reacties Link kopieren
quote:elisha_ schreef op 09 maart 2017 @ 19:24:

Kopen hoeft toch niet veel duurder te zijn dan huren?

Als ik naar een goedkoop appartement kijk dan ben je ongeveer 100 euro per maand kwijt aan VVE (daar zit dan al het groot onderhoud in). Dan ben je voor 50 euro per maand wel klaar met het onderhoud binnenshuis denk ik zo.

Ik snap die behoefte aan een nieuwe badkamer en keuken niet zo. Als het nog werkt, dan werkt het. Als ik daarvoor wat anders wil dan gaat dat in de plaats van een vakantie of iets dergelijks. Niet waar ik maandelijks bewust voor zou sparen aan huishoudelijk onderhoud.



Als het nog werkt dan werkt het inderdaad. Dat dachten wij ook toen we in dit huis kwamen wonen. Badkamer en keuken ruim 25 jaar oud, maar ze deden het nog prima dus waarom eruit slopen? Maar inmiddels doen ze het niet meer prima. Wc trekt niet meer goed door (moeten we elke keer de stortbak voor openen), bad is niet meer schoon te krijgen, barsten in een paar tegels, dermate kleine tegels dat schoonhouden lastig is, schimmelplek op de muur omdat er niet tot boven getegeld is en wij langer zijn dan de vorige bewoners en er daardoor water op de muur komt tijdens het douchen. Na 30 jaar is de badkamer eigenlijk gewoon 'op'. De keuken nog niet, maar die zou ook best binnen een jaar of 5 kunnen gaan aftakelen. Ik ben zeker geen luxepaard die alle inrichting volgens de laatste mode wil, maar ik geloof ook niet dat een keuken en badkamer eeuwig meegaan. Dus eens in de 20-30 jaar zullen we voor allebei toch echt iets van 10.000 euro neer moeten tellen om hem te vervangen. En onze vakanties kosten dat bij lange na niet, dus dat is voor ons geen kwestie van een keer vakantie overslaan. Plus dat ik eens per jaar op vakantie gaan met ons gezin zulke quality time vind dat ik dat er niet voor in zou willen leveren. Dus daarom zetten wij een bedrag per maand apart zodat we genoeg geld hebben als dit soort dingen vervangen moeten worden.



Ik ben het zeker met je eens dat kopen niet per se duurder hoeft te zijn als huren. Maar andersom ook niet. Het oorspronkelijke punt dat ik maakte is dat ik veel tegenkom dat mensen de huurprijs vergelijken met de maandelijkse hypotheekbetaling en dat geeft volgens mij een vertekend beeld, waarbij kopers zich ten onrechte rijk rekenen omdat ze bepaalde grote kostenposten niet meerekenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mugske schreef op 09 maart 2017 @ 19:30:

Wij hebben een schoonmaakster. Heerlijk en het scheelt ons veel tijd die we anders kunnen besteden. Ik heb schoonmaakster via een bemiddelingsbureau. Zij leveren kandidaten aan. Je kunt er meerdere spreken en er een uitkiezen. Onze eerste hulp vond een fulltime baan ergens anders en dan zorgt het bureau voor nieuwe kandidaten.

(Je mag me daarover pb sturen, volgens mij zit het bureau in meerdere regio's)Dank voor de tip! We gaan denk ik eerst proberen of de schoonmaakster van een kennis nog een plekje voor ons over heeft, maar als het via via niet lukt dan stuur ik je een pb!
Alle reacties Link kopieren
quote:Minimalista schreef op 09 maart 2017 @ 19:53:

Ik lees ook nog steeds mee. Vaak een paar bladzijdes per keer, waardoor ik me telkens een spuit elf voel en niet reageer.



Ik zit er al een tijdje tegenaan te hikken om onze verzekeringen door te lichten, maar weet niet zo goed waar te beginnen. We hebben nu alles in een pakket en naarmate je daar meer verzekeringen hebt, krijg je meer korting. Daardoor kan ik moeilijk uitrekenen wat voordeliger is als ik losse andere verzekeringen bekijk. En ik denk altijd dat het wel handig is als je autoverzekering en rechtsbijstand (en de rest) bij dezelfde maatschappij zit. Iemand nog slimme tips?





Leuk dat je meeschrijft.



Je kunt beginnen met de losse verzekeringen te vergelijken. Kijken of daar wat te halen is. Veel grotere verzekeraars hebben zo'n stapelkorting. Is niet altijd voordeliger dan losse verzekeringen.

Zelfde geldt voor collectiviteitskorting : soms is er een andere aanbieder die goedkoper is dan de concurrent met korting.



In de verzekeringen is de grootste winst te halen Door overbodige zaken uit de verzekering te halen. Zoals doorlopende reisverzekering als je niet meer veel reist of allrisk voor je oude auto, dan is wa plus misschien beter.
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic!



Bij het lezen van blogs over minimalisme en consuminderen kwam ik o.a. op deze site. Hier kun je je eigen milieu impact berekenen. Dat kennen we natuurlijk al van het WNF, maar deze is een stuk gedetailleerder vind ik, en laat ook zien waar je het meest effectief kunt 'verbeteren', als je dat wil. Zo zie ik dat het vlees en zuivel eten bij mij voor meer impact zorgt dan de vliegvakantie die ik doe. Interessant. Kennen jullie deze tool?
Alle reacties Link kopieren
Over de verzekeringen:

Mijn moeder is daar een totale nitwit in. Ze had voorheen haar inboedel en apv bij dezelfde maatschappij, al jaren. Bedrag was opgelopen tot over de 200 euro. Nu heb ik net de verzekeringen opnieuw voor haar uitgezocht. Inboedel en apv zijn nu inmiddels sinds een aantal jaar uit elkaar getrokken, en schrik niet, dit jaar voor 80 euro klaar.



Verzekeringsmaatschappij a is meestal met het ene goedkoper, terwijl b met een andere verzekering voordeliger is. Ze profiteren er vervolgens van dat je denkt makkelijk alles bij dezelfde onder te brengen. Ook idd is collectiviteit niet altijd goedkoper. Scheelde hier de helft. Dan was de gene zonder korting goedkoper, dan die met collectiviteit.



Wat ik altijd doe: eerst vergelijkingssites bekijken. Goedkoopste eruit pikken en op de site zelf naar de voorwaarden kijken (eigen risico etc) en dan nog even een aantal maatschappijen nalopen die niet bij de vergelijkingssites zijn meegnomen. Ook even uitzoeken waarvan je collectiviteit hebt en die nog maals apart berekenen.



Dan zou ik nu even je totaalprijs noteren en dan even kijken wat je kwijt bent als je alle losse verzekeringen bij de goedkoopste onderbrengt. Let wel op de poliskosten!
Nog niet, wel interessant zeg!

Ik merk stiekem dat ik een beetje baal dat we nog superoude tegels hebben in de wc, al wist ik al van tevoren dat ze daar niets aan gingen doen Ach ja, luxeproblemen! De wc zelfs is namelijk wel erg fijn, en een stuk nieuwer dan wat we hadden. Vandaag hebben we een eind geschilderd, met hulp van broertje, en waarschijnlijk is dat nu wel zo'n beetje klaar. Dat meubels opknappen is nog niet gelukt, maar dat komt ook nog wel - we kunnen gelukkig een stuk beter prioriteiten stellen dan een paar jaar geleden. Ik merk wel dat ik een ramp ben in plannen bij chaotische dingen zoals verhuizen, maar ook qua boodschappen gaat het aardig! We eten ook een paar keer bij mijn ouders mee, dat scheelt
Happy new topic! Ik lees mee en reageer niet (zoveel) omdat ik niet zoveel te vertellen heb, maar vandaag heb ik wel wat meegemaakt. Ik heb meegedaan aan de ING spaaractie en had mijn spaargeld bij de ING gestald voor een paar weken en afgelopen maandag weer teruggestort op mijn SNS spaarrekening. Kreeg ik vandaag een telefoontje van de SNS: "bent u tevreden met de SNS als bank?". Ja hoor, niks te klagen. Of ik niet een hypotheekgesprek wilde? Ik heb aangegeven geen gesprek nodig te hebben, maar ik vond het wel apart. Big brother is watching me! Alsof ze het in de gaten houden of er grote bedragen van en naar SNS spaarrekeningen worden overgemaakt. Heeft iemand anders zoiets weleens meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pippeloentje schreef op 09 maart 2017 @ 20:43:

Happy new topic!



Bij het lezen van blogs over minimalisme en consuminderen kwam ik o.a. op deze site. Hier kun je je eigen milieu impact berekenen. Dat kennen we natuurlijk al van het WNF, maar deze is een stuk gedetailleerder vind ik, en laat ook zien waar je het meest effectief kunt 'verbeteren', als je dat wil. Zo zie ik dat het vlees en zuivel eten bij mij voor meer impact zorgt dan de vliegvakantie die ik doe. Interessant. Kennen jullie deze tool?Interessant, ik heb hem meteen even ingevuld. Ik kom op 400 punten uit, hoofd veroorzakers zijn spullen en vlees. Auto en kleding samen hebben minder impact dan die ene citytrip die we hebben gemaakt afgelopen jaar, dat had ik niet verwacht. Hoewel ik minder dan de helft aan punten haal dan de gemiddelde Nederlander, val ik nog niet in de groep duurzaam.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ben zeker nog niet toe aan de dakkapel (respect!), maar vandaag zowaar zelfstandig een wandschakelaar vervangen. Ja ja,



Edit: oh en ik ben officieel "duurzaam". Amper vlees eten, weinig autorijden en niet vliegen helpt behoorlijk. Ik vermoed dat mijn carnivore huisgenoot (de hond, dus) wel roet in het eten zou strooien, maar daar wordt niet naar gevraagd. Wat eigenlijk best gek is, want die voetafdruk zou gelijk zijn aan die van een SUV
Als ik deze bedragen lees ben ik toch heel gelukkif in mijn huurwoning, helemaal aangezien wij een perfecte verhuurder hebben die werkelijk waar alles direct repareerd en vervangt en afgelopen jaar uit zichzelf huirverlaging voorstelde
Alle reacties Link kopieren
Yay nieuw topic! Ik lees altijd mee. Binnenkort wellicht ook meeschrijven want nu valt er (net een huis gekocht en nu flink aan het klussen) niet zoveel te consuminderen.



Iemand nog praktische tips mbt het kopen van een badkamer/keuken? (Keuken in DL kopen heb ik zelf al gehoord..)



Veel schrijfplezier!
quote:Fast_89 schreef op 09 maart 2017 @ 21:18:

Alsof ze het in de gaten houden of er grote bedragen van en naar SNS spaarrekeningen worden overgemaakt. Heeft iemand anders zoiets weleens meegemaakt?

Ik heb een tijdje een flink bedrag op mijn rekening gehad: ik had de helft van ons huis aan mijn ex verkocht en was op zoek naar een andere koopwoning. Ik kreeg toen meteen een financieel adviseur toegewezen, kreeg allerlei voordelen via een private bankingprogramma en werd elke keer begroet alsof ik de koningin was. Zodra dat geld weer van m'n rekening was was dat over en werd ik weer de bank uitgekeken alsof ik een sloeber was. Ik ben toen ook meteen weggegaan bij die bank (ING).



Ik had trouwens minder dan 235 punten (heel erg duurzaam dus), maar dat komt omdat ik dit jaar (nog) niet zoveel vliegkilometers gepland heb.
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic! Ik lees weer mee en kom weer vaker reageren als het lukt.



@schoonmaakster, hikken we hier ook een beetje tegenaan. Maar schoonmoeder komt hier eens per week een dag oppassen en slaat als zoontje slaapt aan het schoonmaken. Dus vandaag was de badkamer bij thuiskomst gepoetst en kon ik vanavond rustig bankhangen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben totaal niet duurzaam vergeleken bij jullie. Auto 'verpest ' het want verder zit ik met alles onder gemiddeld. Eet ongeveer 3/4x per week vlees, 1/2 eitjes per week dus dat is opzich weinig. Ook maar 1 stedentripje gedaan het afgelopen jaar, voor aankomend jaar niks gepland. Autorijden doe ik dus wel, 600km in de week



Qua spullen kopen zit ik nu dus in een verhuis, dus koop even veel. Dat telt dus niet ;)



Edit: Verder energie en water gebruik super laag dus da compenseert zullen we maar zeggen he ;). Ik heb nou niet het idee dat ik, behalve de auto, heel slecht voor het milieu ben. Ik gooi spullen ook niet weg als het nog werkt (ben al 100x uitgelachen om mijn 'oude' laptop en telefoon, die nog prima werkt maar beschadigd is).
Alle reacties Link kopieren
die calculator zal ongetwijfeld een stuk accurater zijn dan die van het WNF, maar ik moest er zoveel gegevens voor nagaan dat ik maar gestopt ben met invullen. mij teveel gedoe.

ik weet toch wel dat ik redelijk aan de duurzame kant zit door vegetarisch eten, geen auto, zonnepanelen, relatief laag energie- en waterverbruik, weinig kleding kopen etc. Alleen vliegkilometers zullen aantellen - die maak ik weliswaar alleen voor mijn werk, maar toch...
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 09 maart 2017 @ 20:08:

[...]





Als het nog werkt dan werkt het inderdaad. Dat dachten wij ook toen we in dit huis kwamen wonen. Badkamer en keuken ruim 25 jaar oud, maar ze deden het nog prima dus waarom eruit slopen? Maar inmiddels doen ze het niet meer prima. Wc trekt niet meer goed door (moeten we elke keer de stortbak voor openen), bad is niet meer schoon te krijgen, barsten in een paar tegels, dermate kleine tegels dat schoonhouden lastig is, schimmelplek op de muur omdat er niet tot boven getegeld is en wij langer zijn dan de vorige bewoners en er daardoor water op de muur komt tijdens het douchen. Na 30 jaar is de badkamer eigenlijk gewoon 'op'. De keuken nog niet, maar die zou ook best binnen een jaar of 5 kunnen gaan aftakelen. Ik ben zeker geen luxepaard die alle inrichting volgens de laatste mode wil, maar ik geloof ook niet dat een keuken en badkamer eeuwig meegaan. Dus eens in de 20-30 jaar zullen we voor allebei toch echt iets van 10.000 euro neer moeten tellen om hem te vervangen. En onze vakanties kosten dat bij lange na niet, dus dat is voor ons geen kwestie van een keer vakantie overslaan. Plus dat ik eens per jaar op vakantie gaan met ons gezin zulke quality time vind dat ik dat er niet voor in zou willen leveren. Dus daarom zetten wij een bedrag per maand apart zodat we genoeg geld hebben als dit soort dingen vervangen moeten worden.



Ik ben het zeker met je eens dat kopen niet per se duurder hoeft te zijn als huren. Maar andersom ook niet. Het oorspronkelijke punt dat ik maakte is dat ik veel tegenkom dat mensen de huurprijs vergelijken met de maandelijkse hypotheekbetaling en dat geeft volgens mij een vertekend beeld, waarbij kopers zich ten onrechte rijk rekenen omdat ze bepaalde grote kostenposten niet meerekenen.

Eens wij betalen aan netto hypotheek evenveel als aan huur (vrije sector). Wel moeten we voor onderhoud reserveren en betalen we ongeveer 50 euro meer aan gemeentelijke lasten/waterschapsheffingen.

Anderszijds lossen we nu volledig af, wat neerkomt op een aflossing van zo'n 600 euro per maand (annuitair dus wordt steeds meer). Voor ons is het uiteindelijk wel voordeliger maar wij hadden een heel duur huurhuis.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op ruim 600 punten, ik reis veel voor mijn werk naar diverse locaties in NL, woon zelf centraal in Utrecht(weliswaar met OV maar dat telt toch behoorlijk door). En we vliegen elk jaar 1x naar Izmir waar mijn schoonouders wonen. Ik vind het allemaal wel meevallen en zie eigenlijk niet in hoe ik in de categorie duurzaam kan komen zonder te stoppen met werken en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling
if we all light up, we can scare away the dark...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven