Naar de middelbare!

20-01-2017 15:43 342 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit, bijna 12 jaar geleden begon hier een groepje dames te schrijven in een gloednieuw zwangerschapstopic! Jeetje wat heb ik daar toen veel aan gehad! Nu is het twaalf jaar verder en zitten we midden in de schooladviezen, Cito's en open dagen.

Wie praat er mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hangmat schreef op 20 januari 2017 @ 21:34:

@tonkje, Spinoza is inderdaad mijn dochters favoriete school. Zit ze nu al op een dalton basisschool? Want dan krijgt ze voorrang bij het loten, dat scheelt. Spinoza is nogal populair de laatste jaren.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Nee helaas niet, dus ze moet haar pijlen ook op (een hoop) andere scholen gaan richten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week hebben we onze zoon aangemeld voor het VO.

In eerste instantie alleen bij de school van zijn eerste keuze.

Dat is in onze regio gebruikelijk, je krijgt van de basisschool maar één aanmeldformulier. Maar op advies van deze school ook even contact opgenomen met de 'reserveschool', voor het geval hij wordt afgewezen.

En na dat telefoongesprek hebben we hem ook aangemeld bij de tweede school.



Volgende week (20-3) gaat hij op de school waar hij het liefst naar toe wil zijn portfolio presenteren en dan is het afwachten......

Op 28-3 hebben we dan een gesprek op de tweede school, we gaan daar wel gewoon eerlijk zijn dat hij alleen komt als hij wordt afgewezen op de eerste school.



Zijn jullie kinderen ook allemaal aangemeld?

Hangmat, wanneer hoort jouw dochter of ze is aangenomen op de school waar ze graag naartoe wil?
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan!

Gisteren het formulier op de bus gedaan. Zoon heeft VWO-advies en twijfelde tussen categoriaal gymnasium en een havo-atheneum-gymnasium-school (zonder brugklas overigens).

Wij vonden het gymnasium te elitair, geen binding met de maatschappij, met mensen met andere niveaus/afkomst en dat stond ons erg tegen. Wel zou hij door het niveau en door andere leerlingen meer worden uitgedaagd, dat was ook wel goed geweest want hij is n beetje lui



Gelukkig heeft zoon de scholengemeenschap gekozen en anders hadden we waarschijnlijk geveto'd (wist hij ook).



Hier is het opgeven van 1 school gebruikelijk, 2 kan. Aanmeldformulier staat gewoon op de site van de middelbare school.

Paar jaar terug werd er soms geloot, nu is dat over het algemeen niet meer nodig gelukkig.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Hier ook binnenkort een brugwup
bilf wijzigde dit bericht op 01-08-2017 22:17
Reden: Teveel info
93.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier een zoon van bijna 12. Hij wist drie jaar geleden al naar welke middelbare school hij wilde. En hij is bij zijn beslissing gebleven. Aangemeld en aangenomen. Gelukkig hoefde er dit jaar niet geloof te worden. Wij als ouders zijn ook erg blij met zijn keuze.

Afgelopen week kreeg hij een brief met info over de kennismakingsmiddag in juni. Hij leert dan alvast zijn klasgenoten en zijn mentor kennen. HIj kan niet wachten, heeft er zoveel zin in! Gaat met heel veel plezier nog naar de basisschool, maar is er qua leren wel echt klaar en ook klaar voor de volgende stap. Hij zou liever vandaag dan morgen naar de middelbare gaan!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, zo'n kennismakingsdag om iedereen een beetje te leren kennen. Ik kan me zomaar voorstellen dat dat een hoop spanning over de zomervakantie wegneemt.
quote:-catnip schreef op 20 januari 2017 @ 16:48:

[...]





Even op inhaken: ik heb in de eerste havo/vwo gedaan en je krijgt gewoon de stof van beide niveaus. Bij toetsen horen bepaalde vragen meer bij havo en andere bij vwo, daardoor kregen wij bij elke toets twee cijfers. Dus we hadden twee aparte cijferlijsten, één voor havo en één voor vwo. Op basis daarvan kreeg je aan het einde advies over welk niveau je het beste kon kiezen, of je moest per se naar de havo omdat je bijvoorbeeld op vwo teveel tekorten stond.Zo was dat bij ons ook
Alle reacties Link kopieren
Op de school waar onze zoon het liefst naartoe gaat is ook zo'n kennismakingsdag in juni. Dat is zeker leuk, dan leren ze al wat klasgenoten kennen. Zeker omdat de school waar hij naartoe wil (zijn tweede keuze ook trouwens) kinderen trekt uit de hele regio, niet alleen uit onze stad.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten inmiddels een stukje verder in het 'proces'.

Dochter heeft vwo advies gekregen en ook het advies om echt vwo te gaan doen en geen havo/vwo.

Ze heeft vorigen week De Lijst ingeleverd. Er staan 15 scholen op. De top 4 zijn scholen waar ze écht graag heen zou willen en daarna zijn ze ook allemaal prima maar dat zou voor haar toch wel even slikken gaan worden als het één van die scholen wordt.

Ze gaat het liefst niet naar een categoriaal gymnasium, wil sowieso geen gymnasium dus de gymnasia staan echt op plek 10-15.

5 april is de grote dag. Het hele proces vind ik echt klote. Zo intensief en zoveel nadenken... pfff. Ik hoop voor haar echt dat ze op een van haar favorieten terecht komt en dus hopen op een gunstig lotnummer.
Hier gelukkig geen loting, in iddels aangemeld op de school naar wens. Lijkt me ellendig als je afhankelijk bent van een loting.
Alle reacties Link kopieren
Nou Hangmat dat is wel echt heel erg spannend! Ik kan me voorstellen dat het intensief is.

Hier is dochter van 11 aangemeld bij de school waar ze het allerliefst naar toe wilde. Ze gaat naar de Havo op een scholengemeenschap hier vlakbij. Er zijn 4 sg's in de buurt en voor geen van allen hoeft geloot te worden gelukkig.



Kennismakingsdag in juni hebben ze hier ook, leuk! Neemt een hoop spanning weg voor na de vakantie.
Mag ik nog aansluiten?



Mijn dochter van 12 heeft een mavo/havo advies gekregen. We vonden het echt heel moeilijk om een keuze te maken: een havo-kansklas op een havo/vwo-school, of een mavo/havo klas op een mavo-school. De kans dat ze door zou stromen naar de havo is het grootst als ze naar de havo-kansklas zou gaan. De mavo-school is heel kleinschalig en heeft een fijn publiek rondlopen. Op de laatste school wordt ook veel aan creativiteit gedaan, iets wat mijn dochter enorm ligt. Na op beide scholen proeflessen gevolgd te hebben, koos mijn dochter voor de mavo-school. Wij staan achter haar keuze en hebben haar ingeschreven. Nu is het afwachten, want ze laten 100 leerlingen toe. Woensdag sluit de inschrijving en wij hebben haar afgelopen donderdag ingeschreven als 94e. Pfff ik zal blij zijn als we 21 maart horen of ze toegelaten is!
Wist trouwens niet dat de inschrijving in Amsterdam er zo aan toe gaat! Wat een klus en wat een stress.
Alle reacties Link kopieren
Spannend boogschutter! klinkt wel als een superleuke school, en als dat de opties om uit te kiezen zijn dan zou ik ook gewoon op haar afgaan. Hoe werkt een mavo/havo klas op een mavo school? gaat het kind dan als het op Havo niveau verder kan/wil naar een andere school of kan het dan gewoon Havo daar afmaken?



Dochter is inmiddels het wachten wel zat... maar ja, wat doe je eraan. We proberen er maar gewoon even niet aan te denken, maar de klasgenoten maken elkaar ook wel nerveus natuurlijk.

Vorige week hoorde dochter ook nog dat hun jaar 'voor de verandering' maar eens geen musical maar iets anders gaan doen als afsluiting van groep 8. Extra balen en nu heeft ze helemaal geen zin meer in de laatste maanden basisschool en kan ze niet wachten tot de middelbare. Ze verheugd zich namelijk al jaren op de musical.
Alle reacties Link kopieren
Selma, wat fijn dat het kiezen voor een middelbare school zo stressloos kan verlopen bij jullie! Dan weet je kind tenminste al waar het aan toe is.
Alle reacties Link kopieren
Oh spannend Boogschutter!

Als er teveel aanmeldingen zijn, hoe gaat het dan op die school?

Gaan ze loten, is het op volgorde van inschrijving, of gaan ze op een ander criterium selecteren?



Ik vind die 125 leerlingen die worden aangenomen op de school van onze zoon zijn keuze al weinig, maar 100 is nog minder. Weet je ook hoeveel leerlingen gemiddeld aanmelden?

Op 'onze' school waren het er vorig jaar 150, maar ze zijn dit jaar verhuisd naar een prachtig nieuw pand en de leerkrachten hebben al gezegd dat ze het gevoel hadden dat er daardoor dit jaar veel meer aanmeldingen zullen zijn .

Dat worden dus nog spannende weken. Hier wordt het pas eind april bekend of hij is aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Nah wat jammer Hangmat! Een musical hoort er toch wel een beetje bij dus ik kan me voorstellen dat je dochter teleurgesteld is...



Succes met wachten allemaal! Spannende tijd!

Hebben jullie kinderen wel een 'goede' 2e keuze? Of zou de teleurstelling echt enorm zijn?
Er zijn nog veel meer opties om uit te kiezen voor mijn dochter, maar dit zijn de twee scholen die onze voorkeur hebben.

Mocht ze op de mavo-school laten zien dat ze havo aankan, dan moet ze naar een andere school. In ons geval zou dat de school van de tweede keuze zijn.

In de afgelopen jaren heeft de school van haar eerste keuze niet geloot/hoeven loten. Dit schooljaar hebben ze wat meer leerlingen aangenomen dan van te voren was aangegeven, omdat ze geen enkele leerling wilden teleurstellen. Ik hoop maar dat dit voor dit jaar ook geldt. Het is al jaren een excellente school en zit nu ook nog eens in een prachtig nieuw gebouw. Mocht er geloot gaan worden, dan gaat dit anoniem op nummer. Dus: alle nummers in een pot en iemand die daartoe gemachtigd is (sorry, het is nog vroeg, ik kan even niet op de naam komen) trekt er dan 100 nummers uit.

Nog een ruime week en dan weten we meer! Nooit geweten dat de overgang naar de middelbare school met best wat stress gepaard gaat!
Jeetje Hangmat, wat een teleurstelling zo zonder musical! Weet je waarom die keuze gemaakt is?

Ik werk zelf in het BO en weet dat het inoefenen van zo'n musical een hoop werk is. Idem met het maken van een decor etc. Of zit het in de kosten? Voor als er bijvoorbeeld ergens een ruimte gehuurd moet worden voor het opvoeren van de musical? Kan me heel goed voorstellen dat jouw dochter enorm baalt! Ben benieuwd met welk alternatief ze gaan komen.
Voor jullie ook spannend, MIDA! April is dan ineens nog erg ver weg, he.



Zijn jullie kinderen er zelf erg mee bezig?

Ik moet zeggen dat mijn dochter er weinig over praat. In de klas praten ze er ook niet over. Ze weet van de meeste leerlingen niet eens welk advies ze gekregen hebben en bij welke school ze ingeschreven staan.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zoon in de klas speelt het ook niet zo erg. Er wordt niet zo veel over gepraat en ook hij weet lang niet van iedereen naar welke school hij/zij gaat. Terwijl hij er zelf juist wel heel erg mee bezig is. Hij probeert zich vaak voor te stellen hoe het volgend jaar zal zijn en verheugt zich nu al op een mogelijk eerste uur vrij. Met zijn ochtendhumeur lijkt hem dat een fantastisch begin van de dag!



Wat jammer dat er geen musical komt, Hangmat. Dat is echt iets waar kinderen naar uit kijken, inderdaad. Komt er wel een leuk alternatief?
Alle reacties Link kopieren
Op haar basisschool zijn voor het eerst drie groepen 8 ipv 2 zoals de voorgaande jaren. Ze denken dat het logistiek te lastig wordt om 3x de musical in te studeren en uit te voeren.

Ze krijgen waarschijnlijk een groot feest op een externe locatie, iets met een rode loper en glitter & glamour... (mijn dochter is niet van de glitter & glamour, meer een creatieve alto..., dus die boeit dat helaas niet) en ze maken vooraf een film die ze dan samen kunnen gaan kijken. Verder dan de vraag of ouders zelf nog wat leuks kunnen bedenken met de kinderen... eh... nou ik wil wel helpen maar om dan iets zo leuks te bedenken dat het 75 kinderen + ouders (?) kan entertainen dat vind ik weer doodeng.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een dochter in groep 8, dus ik vind het leuk om mee te lezen/schrijven.

Vorig jaar in groep 7 hebben we alle open dagen bezocht (6 scholen) en eigenlijk was de keuze meteen duidelijk.

Gelukkig is bij ons in de stad geen sprake van loting of wachtlijsten, dus het is in principe inschrijven en gewoon geplaatst worden, heel fijn.

Ik kan me voorstellen dat het heel spannend is voor degenen die nu nog geen duidelijkheid hebben waar ze terecht gaan komen.



Bij dochter leeft het wel, ze is ook al erg met details bezig, zoals welke tas, schriften en kaftpapier ze wil. En laptop, telefoon, fiets.... het wordt een duur jaar voor ons!

Maar ze kijkt er dus al erg naar uit, aan de andere kant ziet ze er ook tegenop om afscheid te moeten nemen van haar huidige klasgenootjes. Ze gaat als enige van haar basisschool naar deze middelbare school, dus dat maakt het toch ook wel spannend.



Hier komt er voor de vakantie een kennismakingsochtend en in de 2e week van het nieuwe schooljaar gaan ze op kamp met alle brugklassen, dus dan zal ze wel snel iedereen leren kennen.

Wel een leuke nieuwe fase die er nu aankomt!
Alle reacties Link kopieren
Hier in de stad Utrecht ook veel loten.

Onze dochter heeft VWO advies en heeft zich ingeschreven op een zeer populaire school. Voorgaande jaren op VWO niveau geen loting, maar op HAVO wel. Nu hoor ik ineens heel veel kinderen om me heen die zich juist op VWO niveau op deze school hebben ingeschreven. Spannend dus!

Als 2e keuze heeft ze een school buiten de stad Utrecht. Hopelijk hebben die nog plaats als ze niet ingeloot wordt op haar eerste keuze.... En mocht dat niets worden.... tja... dan weten we het eigenlijk niet. Maar... we houden goede hoop!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven