Borstvoedingsvragen (deel 4)

15-01-2014 20:02 1869 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenEerdere topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen 2

Borstvoedingsvragen 3
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb even een vraag en ben benieuwd hoe dit bij andere gaat/ging.



Mijn zoontje is nu 6 maanden en drinkt nog behoorlijk vaak? Ergens tussen de 8-10x wanneer ik thuis ben. Ik vind het al met al niet zo erg om vaak te voeden, maar de nachten vind ik nu best zwaar.

Echt een vast ritme heeft hij niet maar het gaat meestal zo:



06:30 wakker, alleen begint hij al rond 5u te mopperen en kletsen

07:00 voeden

11:00 voeden

14:00 voeden

17:00 voeden

19:00 voeden en naar bed

22:00 voeden, soms komt hij uit zichzelf en soms krijgt hij een droomvoeding. Tenzij hij heel diep slaapt en ik echt direct mijn bed in wil

02:00 voeden

05:00 voeden, en dus vervolgens nog maar weinig slapen.



Bovenstaande is wel heel globaal hoor, want ik geef borstvoeding op verzoek. Maar het komt meestal redelijk overeen.



Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, bijvoorbeeld speen geven, vriend speen laten geven. In de avond een afgekolfde fles. En sommige nachten is het 1x, maar het blijft rommelig. Hij wordt best vaak wakker, maar hij slaapt ook zo weer in. Dus dat is het probleem niet zo, alleen ik wordt dus ook iedere keer wakker en geef hem dan zijn speentje (of vriend).



Sinds kort begonnen met fruit/groente, maar meer dan 3 volwaardige happen gaat er niet in.

Het zijn best nog wel wat voedingen voor een baby van 6 maanden geloof ik? Tijd rekken heeft niet zoveel zin.

Wanneer ik werk krijgt hij afgekolfde melk. Er zijn 3 flessen met 150ml, maar vaak drinkt hij er maar 2 en dan niet eens helemaal op.. de laatste wil hij vaak niet, maar bij mij drinkt hij dan volop.



Hij groeit vanaf begin af aan redelijk minimaal, het is vaak net voldoende. Maar hij is verder een blij, redelijk actief, kletsend ventje.

Alleen afgelopen weken is hij wat minder content, waarschijnlijk door de vele ontwikkelingen en vind op schoot zitten gewoon het fijnst Maar dit in combinatie met die nachten en ook nog lichamelijke klachten van de bevalling vind ik gewoon best veel. In de avond wil ik het liefst om 19:00 mee naar bed, maar gek genoeg lukt het mij dan niet om in te slapen.



Sinds kort doen wij niet meer co-sleepen want dat werd meer een pyjamaparty vol verhalen. De slaapkamer is nu d.m.v. een kledingkast verdeeld en dat werkt wel al wat beter.



Dus ik vraag mij af, klinkt dit voor iemand herkenbaar en kan ik nog iets (borstvoedingsvriendelijk) proberen m.b.t. de nachten?

De nachtvoedingen hoeven voor mij niet te stoppen, want hij is nog steeds een redelijk tenger mannetje van 6150gr (wel lang) dus hij zal het ook echt wel nodig hebben. Maar dat gerommel en vroeg wakker zijn naast die nachtvoedingen vind ik niet ideaal.

Ik heb ook het idee dat hij er zelf ook baat bij zou hebben om een wat langere ruk te maken en minder vaak wakker te worden.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt zeker herkenbaar. Onze kleine is inmiddels 7 maanden en begint nu 's nachts wat langer door te slapen. Wat voor ons goed heeft gewerkt is de kleine op haar eigen kamer te leggen en niet meer bij het kleinste piepje aanleggen of een speen geven. Zo lang ze niet overstuur raakt (gaat huilen) grijpen we niet in en valt ze vaak weer in slaap. Wat haar voor mijn gevoel ook duidelijkheid geeft dat de nacht is begonnen is, is een duidelijk een ritueel: Pyjama aan, tandjes poetsen, verhaaltje voorlezen, slaapzakje en muziekdoosje aan. Dan gaat ze vaak rustig de nacht in.



Wat je ook nog zou kunnen proberen is dat je de laatste voeding afkolft en verdikt met wat (bio) rijstebloem. Misschien helpt een papfles hem aan net iets meer vulling om wat langer te kunnen slapen.



Verder zou ik me niet teveel zorgen maken over de nachtvoedingen. BV kindjes komen nou eenmaal wat vaker voor een slokje. Over een tijdje wens je weer terug naar de tijd dat je je kleintje 's nachts in alle rust kon knuffelen en voeden. Succes!
Fitzgerald, ik heb eens gelezen dat zes maanden juist een lastige periode is qua slapen. Zal de link later opzoeken als ik het onthoud.

En mijn zoontje is bijna 1 jaar en komt heel vaak nog 2-4 keer per nacht. Hij slaapt bij ons in bed en daardoor heb ik er helemaal geen last van. Als jouw zoontje er meer een pyjamafeestje van maakt, is dat misschien niet handig.

Ik vind jouw aantal voedingen op een dag helemaal niet gek hoor! Je moet het ook zeker niet vergelijken met flesvoeding, daar is het heel anders.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt misschien gek, maar debmannie ging met 6 maanden nog vaak pas tegelijk met ons naar bed rond 22.00u.

Ik plande in die tijd zelf regelmatig klusteravondjes in, zeker twee keer per week bood ik dan s avonds elk (half) uur de borst aan.

Debmannie sliep dan wel eens de nacht door (maar werd echt ook nog wel eens wakker tussen 1 en 2 uur), en sliep s morgens tot +/- half 8.

Pas rond zijn eerste verjaardag ging hij echt eerder naar bed (en dan nog vaak pas rond half 9)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties!



Ik ga inderdaad een papfles proberen. Ik had begrepen dat Biobim goed mengt met borstvoeding?



Het is erg jammer dat hij niet (meer) samen wil slapen. Dat had mij ideaal geleken.

Zelf vind ik het aantal voedingen ook geen probleem. Bijvoorbeeld 2 nachtvoedingen en rond 07:00 wakker zou ik prima vinden, maar dat gerommel en gemopper tussendoor en die vroege ochtenden...

Vanmorgen begon hij weer rond 5u. En dan slaapt hij na het voeden nog tot 06:30, maar zelfs daartussen werd hij nog wakker en moesten we er nog uit voor de speen.

En dat terwijl hij gisteren vrij laat sliep i.v.m. een bezoekje aan de hap (niks ergs).



In de avond clusteren ga ik proberen. Hij wil wel vaak echt rond 19:00/19:30 naar bed. Maar ik ga proberen hem in ons bed in het donker nog uitgebreid te voeden.

Ik blijf het alleen gek vinden dat hij wat hem betreft om 05:00 al klaar is voor de dag. Dan slaapt hij dus 10u, ook regelmatig minder. Dat is toch weinig voor een baby van 6 maanden?

Ik begreep altijd dat je 12u moet aanhouden. Iedere baby is natuurlijk anders, maar als wij er met hem uitgaan is hij er na 30min weer klaar mee en kan hij weer naar bed. Alleen slapen wij dan natuurlijk niet meer in en is het wel een hele korte nacht met die avond- en nachtvoedingen.



Ik vind het wel echt lastig. Wil er absoluut nog niet mee stoppen, maar het breekt mij behoorlijk op. Zelf denk ik ook dat dit slaapgebrek het herstel van mijn klachten echt nadelig beïnvloed.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar Fitzgerald, hier precies zo! Helaas geen goede tip voor je, maar lees even mee... Met een oudste die al wel na een maand of 2 doorsliep vind ik het ook erg pittig zo. Gisteren was het bij ons als volgt:

7:30

10:30

13:15

14:15 (in slaap gevoed)

18:00

21:00

22:30

01:00

03:00

06:00 (om 5:00 al wakker)

Poeh, als ik het zo nalees zelfs 10 keer.

Ik ben eerlijk gezegd bang dat ik verkeerde gewoonten heb gecreëerd door hem vaak in slaap te voeden. Maar is heel moeilijk te doorbreken! Is dat bij jou misschien ook zo Fitzgerald? En mag ik vragen welke klachten je nog hebt na je bevalling?
Alle reacties Link kopieren
Stop eens met het aantal voedingen en tijden bijhouden. Dat is mijn advies. Ontspan.



En verder: het gaat over.

Overigens is in slaap vallen aan de borst niet raar, ongezond of gek. Heel normaal babygedrag. Als je er zelf last van ondervindt kun je ermee stoppen. Maar het hoeft niet omdat dat beter zou zijn ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal, ik ben op zoek naar tips om de borstvoeding af te bouwen/te stoppen na 1,5 jaar. Vooral de nachtvoedingen vallen me heel zwaar. De voedingen gaan nu op verzoek, ik ben thuis met dochter en de ene dag vraagt ze er vaker om dan de ander. Sinds een paar maanden kan ze zelfstandig in slaap vallen maar als ze 's nachts wakker wordt kan ze de rust maar niet vinden om in slaap te vallen zonder borst. Het breekt me zo op. Wanneer ik zeg dat het op is, of dat het niet kan, of ik haar probeer af te leiden of op een andere manier in slaap wil helpen wordt ze ontzettend driftig en blijft in de frustratie hangen. Hierdoor blijft ze uren wakker, net zo lang totdat ik het opgeef en haar maar weer aanleg. Dat gebeurt ook als mijn man haar probeert te helpen en uberhaupt vaak als hij haar alleen naar bed brengt. Speentje wil ze ook niet.



Als we het bij een ochtend en een avondvoeding konden houden dan zou dat ook prima zijn want ik vind de voedmomentjes overdag vaak wel fijn en gezellig. Maar ik begin te vrezen dat het alles of niets is.



Iemand ervaring? Hoe zijn andere langvoedsters gestopt?
Ik lees mee... hier wordt dochter binnenkort 3 en nog steeds niet gestopt om bovenstaande reden. (En omdat ik geen zin heb in/bang ben voor eindeloze huilpartijen)
Overigens ben ik er niet gefrustreerd over en alleen maar blij dat ik de oplossing in handen (in de borst) heb om dochter weer zsm in slaap te krijgen als ze 's nachts wakker wordt.
Ik ben deze link een keer tegen gekomen in een gesprek daarover: http://drjaygordon.com/attachment/sleeppattern.html



Heb het zelf alleen nog niet gelezen. Misschien hebben jullie er wat aan
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je link Marie! Ik heb er zeker wat aan. Heb paar maanden geleden zonder te weten al dag 1-3 gedaan. En inderdaad, na 3 dagen was dochter al helemaal gewend aan niet meer in slaap vallen aan de borst.



South, ik heb nog een website gevonden met nuttige tips. Misschien heb jij er ook wat aan.



Verder hoop ik nog op tips van een ervaringsdeskundige
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of kv een optie is maar sinds ik een flesje kv geef voor het slapen slaapt ze veel beter (en 9 van de 10 keer door).

Mee begonnen trouwens rond 11 mnd en ze is nu 13 mnd. Soms jengelt ze even 's nachts maar meestal valt ze zelf weer in slaap.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je tip Wintertime. Sinds kort geven we haar een papje voor het slapen gaan en dat leek wel iets te helpen tot ongeveer half 1 's nachts. Helaas weigert ze het papje zo'n 1,5 week. Ik heb het idee dat het vaak wakker worden snachts meer te maken heeft met dat ze niet weet hoe ze zichzelf in slaap kan krijgen zonder de borst. Het is meestal een paar slokjes en dan is ze alweer vertrokken.
Alle reacties Link kopieren
En even laten huilen? Ik rende altijd meteen naar d'r toe om te voeden maar als ik een minuutje wacht slaapt ze meestal alweer.
Alle reacties Link kopieren
Nadat ze zo rond half 1 wakker wordt nemen we haar in ons bed. Zo kan ik zelf ook weer snel in slaap vallen als zij wakker is geweest. Anders trek ik het echt niet. Ik denk de eerste stap is om de nachtvoedingen te stoppen dmv de techniek uit Marie's artikel. Bedankt voor het meedenken iig
Alle reacties Link kopieren
Laten huilen (in ons bed) hebben we trouwens ook met tussenpozen geprobeerd. Geen succes.
Alle reacties Link kopieren
Zo de reactie bleef even uit, maar ik vond het toch wel even netjes om alsnog te reageren.



Ik heb nog enorm last van bekkenklachten. Dus 's nachts dat bed uit is belastend. En de simpele oplossing ligt naast mij; vriend. Maar op 1 of andere manier sta ik daar in de nacht niet bij stil en sta ik al bij zoon zijn bed voor ik er erg in heb. En ondanks dat vriend er absoluut geen probleem mee heeft om hem even voor mij te pakken, heeft hij het niet zo gauw door als ik wanneer hij wakker wordt.



Uiteindelijk heb ik toch niet de papfles geprobeerd.. ook een fles met flesvoeding durfde ik niet aan. Ik vind het namelijk nog heel prettig om borstvoeding te geven en ik merk dat hij er ook baat bij heeft. En daarnaast heb ik geen zin om te kolven en denk ik ook dat de productie dan niet meer optimaal is toegepast op zoon. Klopt dit?

De nachtvoeding(en) vind ik geen probleem. Dat gerommel tussendoor vind ik erg vermoeiend. Als het aan mij had gelegen had hij heerlijk tussen ons in gelegen maar dat werkt dus voor geen meter zoals ik al eerder zei.



Het goede nieuws is, dat het gerommel 's nachts niet lag aan de voeding. Ik was bang dat de borstvoeding misschien niet genoeg zou zijn voor de nacht.

Maar wij leggen hem nu na de avondvoeding over naar een bedje in de woonkamer. Hij drinkt 1x 's nachts en vraagt soms nog om de speen en komt dan netjes tussen 06:30-07:00. Echt een geweldige vooruitgang. Waarschijnlijk had hij echt last van ons. Misschien wanneer wij draaide in bed oid.

Ik zelf slaap nog niet zoveel beter, ik geloof dat ik weer even moet 'leren' slapen.



@Frizz, ik snap je opmerking trouwens wel. Maar wanneer je er echt hinder van ondervind of het idee hebt dat anders zou kunnen, dan lijkt het mij niet heel gek om even te kijken naar de hoeveelheid voedingen, een mogelijk ritme en de manier waarop dat verloopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik leg hier maar eens een vraag neer...



Mijn zoontje is zes en een halve maand.

Sinds een week of vijf komt hij 's nachts wel erg vaak om melk vragen.

Soms (afgelopen nacht) zelfs elk uur.

Ik wil er graag in mee gaan, waarschijnlijk heeft hij het nodig, maar het is echt slopend onderhand.

Hij is niet te foppen met flesje water, knuffelen of speentje. Hij wil melk. Een slok of vier, en dan is het goed.



Wie heeft ervaring of een tip om er iets meer dan anderhalf uur tussen te krijgen?
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Em,

Heel herkenbaar, mijn zoontje heeft dat ook een tijd gehad. Wat bij ons tot de meeste nachtrust leidde was er aan toegeven en samen slapen zodat ik gewoon verder kon slapen. Alleen af en toe wisselen van borst.

Nadat hij 's nachts bijna een keer uit bed was gevallen en tussen mijn man en mij in veel te warm was, heb ik een tijd met hem samen op een matras op de grond geslapen als hij vaak wakker werd. Dit ging met vlagen, soms nachten achter elkaar en soms kwam hij om de 3/4u en legde ik hem weer gewoon in zijn eigen bed. Met 16 maanden ben ik gestopt met voeden en hem 's nachts gewoon melk gegeven, daarna over gegaan op water en toen was het niet meer nodig.
Alle reacties Link kopieren
Oja toen ik gestopt ben met voeden kreeg hij pap voor het slapen gaan maar dat hielp ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Papa laten gaan, kijken of die wel goed is? (ik vind het 's nachts onmogelijk om zonder borst te troosten, maar mijn man lukt het wel) En is dit in de avond ook al?
Alle reacties Link kopieren
quote:reendje schreef op 10 april 2017 @ 11:22:

Papa laten gaan, kijken of die wel goed is? (ik vind het 's nachts onmogelijk om zonder borst te troosten, maar mijn man lukt het wel) En is dit in de avond ook al?Helaas, hij wil alleen maar mij... Overdag is dat heel anders!
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip is ook samen slapen. Wat je kindje wil is heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
Samen slapen, dat doen we al!
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven