Is Nederland druk, vol of te vol?

29-12-2015 14:58 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin jaren '90 had Nederland 15 miljoen mensen, toen ook al op dat hele kleine stukje aarde.



Nu wonen er officieel ongeveer 17 miljoen mensen in ons land. Misschien nog wel wat meer, want er zijn vast ook mensen die niet in de officiële statistieken voorkomen maar die hier wel wonen.



Een vriendin van mij heeft een serie atlassen van Nederland die eind jaren '80 is gemaakt. Als je bij een willekeurige gemeente de bebouwde kom van toen (ruim 25 jaar geleden) vergelijkt met nu, zie je een enorme uitbreiding van de bebouwing. Weilanden hebben plaats gemaakt voor bedrijventerreinen, woonwijken, wegen etc etc.



Ik kan mij herinneren dat je vanaf de snelweg in mijn gemeente uitkeek over de weilanden. Dat is nog niet eens zo lang geleden (ik denk dat het ergens tussen de 10 en 15 jaar terug is volgebouwd, nu kijk je naar bedrijfsgebouwen.



Volgens het CBS groeit het inwoneraantal van Nederland door naar 18 miljoen mensen. Dat is al 20% meer dan in 1990. En in 1990. De groei komt inmiddels bijna volledig door immigratie.



Ik vraag mij af wanneer een land als Nederland nu echt vol is. Aan de ene kant voel ik in het dagelijks leven niet meteen dat we in een heel dichtbevolkt land wonen: ons huis is ruim, onze wijk is best ruim opgezet, als je gaat fietsen kom je op een gegeven moment toch ook weer weilanden en bomen tegen. Aan de andere kant zijn er best wel veel momenten dat ik Nederland wel erg vol vind. Bijvoorbeeld als je in de buurt van Schiphol komt, met de enorm brede snelwegen en de af en aan vliegende vliegtuigen. Of in het algemeen, als je over zo'n snelweg rijdt met 3 of 4 rijstroken en het is er nog steeds hartstikke druk. Of in de trein in de spits. Of wanneer je van stad A naar stad B rijdt en je ziet eigenlijk alleen maar bebouwing, ook tussen de steden in.



Misschien hangt het er ook van af hoe je Nederland ziet. Als je het ziet als een stedelijk land, dan is er nog best veel groen en zijn de steden mooi ruim opgezet. Als je Nederland nog steeds ziet als een land met veel open en groen landschap, dan leef je inmiddels wel een beetje in een sprookje.



Is Nederland druk, vol of gewoon al te vol?
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
quote:appelientjex schreef op 11 maart 2017 @ 18:29:

[...]





Precies! We staan niet boven de natuur.Had bericht aangepast. Ik heb het idee dat de mens en met name de Wetenschap dat wel wil. Logisch ook.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan wanneer je geboren/geïmmigreerd bent. Als dat nog niet zolang geleden is dan dank je je bestaan aan de overbevolking dus dan vind je niet dat de aanwas na 10 miljoen op had moeten houden, want dan was jij er immers niet geweest. Dus dat zal je toegeeflijker stemmen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 11 maart 2017 @ 19:25:

Ligt eraan wanneer je geboren/geïmmigreerd bent. Als dat nog niet zolang geleden is dan dank je je bestaan aan de overbevolking dus dan vind je niet dat de aanwas na 10 miljoen op had moeten houden, want dan was jij er immers niet geweest. Dus dat zal je toegeeflijker stemmen.Neehoor, als je nooit geboren was geweest, had je het niet geweten dus niet erg. Je leven is slechts een zeer korte onderbreking van de dood. Voor je geboorte en na je dood, ben je gewoon niets. Onderdeel van het universum.
Alle reacties Link kopieren
quote:bossanova schreef op 11 maart 2017 @ 18:31:

[...]



Had bericht aangepast. Ik heb het idee dat de mens en met name de Wetenschap dat wel wil. Logisch ook.Tuurlijk, de mens heeft net als elk dier een zeer sterke overlevinngsdrang.
Alle reacties Link kopieren
In vergelijking met vergelijkbare landen is Nederland niet extreem vol of druk. Ik rijd op ca. 3x per week in de ochtendspits van het zuiden van de Randstad naar Amsterdam en dat kost me gemiddeld een uur. Ik ken geen enkele vergelijkbare regio waar het zo soepel loopt.
Alle reacties Link kopieren
We staan op nr 26 of 27 van dichtst bevolkte landen. Op Monaco, Vaticaanstad, Malta en Guernsey na zijn wij wel het dichst bevolkt van Europa dus zo gek is dat gevoel niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 14 maart 2017 @ 17:58:

In vergelijking met vergelijkbare landen is Nederland niet extreem vol of druk. Ik rijd op ca. 3x per week in de ochtendspits van het zuiden van de Randstad naar Amsterdam en dat kost me gemiddeld een uur. Ik ken geen enkele vergelijkbare regio waar het zo soepel loopt.



Welke 'vergelijkbare' landen??

Rij naar Frankrijk en je ziet direct de rust, ruimte en natuur. Als ik terug kom van vakantie vind ik Nederland altijd zo lelijk...
Alle reacties Link kopieren
quote:broodtrommel schreef op 14 maart 2017 @ 18:58:

We staan op nr 26 of 27 van dichtst bevolkte landen. Op Monaco, Vaticaanstad, Malta en Guernsey na zijn wij wel het dichst bevolkt van Europa dus zo gek is dat gevoel niet.En het gekke is dat de bevolkingsdichtheid niet wordt meegenomen bij de verdeling van asielzoekers over Europa.
Het ligt eraan hoe of welke manier je die termen druk of vol bekijkt. In vergelijking met andere landen heeft Nederland wellicht een bevolkingsdichtheid waar je van schrikt, maar in veel andere landen zit die bevolkingsdichtheid nog véél geconcentreerder op een paar bepaalde steden en is de rest van het land heel dunbevolkt.



Ik vind dus dat je het eigenlijk niet echt goed kunt vergelijken door gewoon maar oppervlakte land / inwoner te doen. Dat is te kort door de bocht omdat de meeste andere landen heel anders verdeeld zijn qua bebouwing of stedelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 30 december 2015 @ 17:12:

[...]





Vermoedelijk in het Kralingse bos, wat ook geen bos is. Dan moet ik wel op een gunstig tijdstip gaan rijden, anders mag ik aansluiten in de file.



45 minuten?

Zevenhuizen

Werkendam

Kralingse Bos

Lage Bergse Bos

Drimmelen/Biesbosch

Rotterdam-Terbregge Schiedam wandeling



Als je verder kijkt dan je neus lang is heb je heel veel opties in en bij Rotterdam, allemaal plekken waar het niet volgebouwd is,

dat geldt ook voor de regio Utrecht ,de regio Amsterdam en de regio Den Haag.



Een aantal wijken en het centrum van deze steden is vol, maar lang niet alles.

Ik ken genoeg plekken in zowel Rotterdam,Den Haag, als Utrecht, waar mensen genoeg ruimte hebben, een ruime tuin hebben, geen herrie,geen overlast en het is alles behalve vol.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 15 maart 2017 @ 18:13:

[...]





45 minuten?

Zevenhuizen

Werkendam

Kralingse Bos

Lage Bergse Bos

Drimmelen/Biesbosch

Rotterdam-Terbregge Schiedam wandeling



Als je verder kijkt dan je neus lang is heb je heel veel opties in en bij Rotterdam, allemaal plekken waar het niet volgebouwd is,

dat geldt ook voor de regio Utrecht ,de regio Amsterdam en de regio Den Haag.



Een aantal wijken en het centrum van deze steden is vol, maar lang niet alles.

Ik ken genoeg plekken in zowel Rotterdam,Den Haag, als Utrecht, waar mensen genoeg ruimte hebben, een ruime tuin hebben, geen herrie,geen overlast en het is alles behalve vol.



Waarom hebben mensen toch altijd de neiging om te ontkennen dat het gewoon vol is? Net als het klimaatprobleem. Wel lekker makkelijk, hoef je er niks aan te doen... Zo kan je alles dood relativeren.

Zie je echt het verschil niet met andere landen? We hebben niet eens genoeg ruimte om ons eigen eten te verbouwen, moeten importeren. Onze ecologische voetafdruk is gigantisch.

Je kan hier niet uren lopen zonder iemand tegen te komen, natuurgebieden worden doorkruist door wegen etc.

Kijk eens naar hoe NL er 100 jaar terug uit zag en nu. Hoe ver wil je nog groeien? Als ik in de trein van Amsterdam naar Alkmaar rij, zie ik overal bebouwing.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 15 maart 2017 @ 14:13:

Het ligt eraan hoe of welke manier je die termen druk of vol bekijkt. In vergelijking met andere landen heeft Nederland wellicht een bevolkingsdichtheid waar je van schrikt, maar in veel andere landen zit die bevolkingsdichtheid nog véél geconcentreerder op een paar bepaalde steden en is de rest van het land heel dunbevolkt.



Ik vind dus dat je het eigenlijk niet echt goed kunt vergelijken door gewoon maar oppervlakte land / inwoner te doen. Dat is te kort door de bocht omdat de meeste andere landen heel anders verdeeld zijn qua bebouwing of stedelijkheid.Dan ben je wel lekker snel in de natuur met immense ruimte. Daar moet je bij ons voor naar t buitenland.
quote:appelientjex schreef op 15 maart 2017 @ 21:50:

[...]





Dan ben je wel lekker snel in de natuur met immense ruimte. Daar moet je bij ons voor naar t buitenland.Dat klopt. Maar immense natuurgebieden hebben we nooit gehad. Nederland is gewoon heel anders opgebouwd dan veel andere landen. Zou je liever willen dat we 17 miljoen mensen in de vier grootste steden propten en de rest van het land dan verder leeg/natuurgebied was?
Alle reacties Link kopieren
quote:appelientjex schreef op 15 maart 2017 @ 21:49:

[...]





Waarom hebben mensen toch altijd de neiging om te ontkennen dat het gewoon vol is? Net als het klimaatprobleem. Wel lekker makkelijk, hoef je er niks aan te doen... Zo kan je alles dood relativeren.

Zie je echt het verschil niet met andere landen? We hebben niet eens genoeg ruimte om ons eigen eten te verbouwen, moeten importeren. Onze ecologische voetafdruk is gigantisch.

Je kan hier niet uren lopen zonder iemand tegen te komen, natuurgebieden worden doorkruist door wegen etc.

Kijk eens naar hoe NL er 100 jaar terug uit zag en nu. Hoe ver wil je nog groeien? Als ik in de trein van Amsterdam naar Alkmaar rij, zie ik overal bebouwing.



100 jaar geleden was jij er ook niet en waren de economische omstandigheden anders, daarnaast was de industrie veel vervuilender.



Als je terug wil naar de tijd en die ruimte, betekent het ook dat we dus met alle gevolgen van dien afscheid moeten nemen van bedrijven uit andere landen die hier hun steentje bijdragen.Nederland is onderdeel van een globale economie en daar hoort dit nu eenmaal bij.



Hoever wil ik groeien? Jij hebt geen kinderen?1 kind beleid?

Wat is de definitie van vol?

Wie bepaald het?



De trein van Amsterdam naar Alkmaar. Misschien een keer naar het Noorden,Oosten,Zuiden?
quote:appelientjex schreef op 15 maart 2017 @ 21:49:

[...]





Waarom hebben mensen toch altijd de neiging om te ontkennen dat het gewoon vol is? Net als het klimaatprobleem. Wel lekker makkelijk, hoef je er niks aan te doen... Zo kan je alles dood relativeren.

Zie je echt het verschil niet met andere landen? We hebben niet eens genoeg ruimte om ons eigen eten te verbouwen, moeten importeren. Onze ecologische voetafdruk is gigantisch.

Je kan hier niet uren lopen zonder iemand tegen te komen, natuurgebieden worden doorkruist door wegen etc.

Kijk eens naar hoe NL er 100 jaar terug uit zag en nu. Hoe ver wil je nog groeien? Als ik in de trein van Amsterdam naar Alkmaar rij, zie ik overal bebouwing.Amsterdam-Alkmaar is dezelfde afstand als Londen noord naar Londen centrum. Overdrijven is dus ook een vak.
quote:ardni schreef op 15 maart 2017 @ 22:38:

[...]





100 jaar geleden was jij er ook niet en waren de economische omstandigheden anders, daarnaast was de industrie veel vervuilender.



Als je terug wil naar de tijd en die ruimte, betekent het ook dat we dus met alle gevolgen van dien afscheid moeten nemen van bedrijven uit andere landen die hier hun steentje bijdragen.Nederland is onderdeel van een globale economie en daar hoort dit nu eenmaal bij.



Hoever wil ik groeien? Jij hebt geen kinderen?1 kind beleid?

Wat is de definitie van vol?

Wie bepaald het?



De trein van Amsterdam naar Alkmaar. Misschien een keer naar het Noorden,Oosten,Zuiden?Nederland is barstensvol! Koningin Juliana zei het al in haar troonrede van 1950.
Alle reacties Link kopieren
quote:bossanova schreef op 15 maart 2017 @ 22:43:

[...]



Nederland is barstensvol! Koningin Juliana zei het al in haar troonrede van 1950.



Dus dan is het waar, als Juliana het zegt dan klopt het.

Sorry mijn fout, stom van me.



1kind beleid dan maar?

Of een tijdelijk geen kind beleid voor sommigen?

Wie eruit en wie houden we?

Wat doen we met de ruimtelijke gebieden,waar scholen sluiten,artsen vertrekken etc?



Wat gaan we doen?!

Ik denk graag in oplossingen.
quote:ardni schreef op 15 maart 2017 @ 22:54:

[...]





Dus dan is het waar, als Juliana het zegt dan klopt het.

Sorry mijn fout, stom van me.



1kind beleid dan maar?

Of een tijdelijk geen kind beleid voor sommigen?

Wie eruit en wie houden we?

Wat doen we met de ruimtelijke gebieden,waar scholen sluiten,artsen vertrekken etc?



Wat gaan we doen?!

Ik denk graag in oplossingen.Het zou wel zo eerlijk zijn als de feestbedervers eruit gezet werden, maar niet waarschijnlijk. Verder moet je bepaalde dingen accepteren en ermee om leren gaan, anders kom je met allerlei serieuze zaken in conflict.
Een barstensvolle kroeg is vrijwel altijd gezellig, het is niet voor niets zo druk. Die gezelligheid slaat wel onmiddellijk om in een grimmiger sfeer wanneer je dat publiek overtuigt dat ze er niet meer uit mogen. De aanwezigheid van drank en muziek kan dat moment nog enigszins een poosje uitstellen, maar dat raakt ook op, de drank dus, vooral in zo'n barstensvolle kroeg. Al snel zal er een oorlog uitbreken om de laatste fles wodka!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven