Artikel 1. (De Politieke Partij)

28-12-2016 20:19 2303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als vervolg op de Sylvana & DENK topics.



Voor wie de partij op de voet wil volgen, en/of meer over diens visie wil lezen:

Website Artikel 1.

Twitter Artikel 1.

Facebook Artikel 1.



Vorige Topics:

Deel 1. Sylvana Simons

Deel 2. Sylvana Simons bij DENK - deel II
Ik vind het wel jammer. Sylvana vs Hiddema. Prachtig vuurwerk.
Sylvana vs Kuzu



Sylvana vs Rutte



Sylvana vs Greet



Dat wordt uithuilen bij Jinek of Dwdd
Alle reacties Link kopieren
Tja als er iemand slecht is in kritiek incasseren en zich verplaatsen in andere is het Sylvana wel. Ze buldozert over en door alles en iedereen heen. Haar mening is de enige waarheid en iedereen die iets anders vindt is een racist waar op een denigrerende en belerende toon tegen gesproken moet worden. Aan die houding erger ik me en dat heeft niets te maken met dat ze donker en vrouw is en ook niets met de inhoud van haar boodschap. En ergens vind ik dat wel jammer want natuurlijk bestaat er racisme en moet daar iets aan gebeuren. Daarom hoop ik dat ze een manier vindt zich op een andere manier op te stellen die uitnodigt tot een gesprek in plaats van ergernis oproept. Ik heb geen trek in een gesprek als iemand zich zo opstelt, wie dat ook is en wat de boodschap ook is. En als iemand dat dan toch als een teken van racisme wil zien kan ik daar niets aan doen, ik weet wel beter.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond destijds Femke Halsema ook een muts. Ik vind Jesse Klaver een glijer en Buma heeft echt een piemelhoofd. Maar als ik Sylvana een muts vind is het racisme?
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 17 maart 2017 @ 09:34:

Ik vond destijds Femke Halsema ook een muts. Ik vind Jesse Klaver een glijer en Buma heeft echt een piemelhoofd. Maar als ik Sylvana een muts vind is het racisme?Ja je bent gewoon onbewust racistisch, zie je wel!
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
quote:MwTheelepel schreef op 17 maart 2017 @ 09:42:

[...]

Ja je bent gewoon onbewust racistisch, zie je wel! Ja, dat sowieso, want blank.
Ik verheug me op Hiddema

Ik zie hem al met zijn advocatenwoorden Kuzu op z'n flikker geven
quote:hollebollegijs schreef op 17 maart 2017 @ 08:03:

[...]





Precies



Sylvana komt gewoon onsympathiek over – wat ze misschien niet is- en dat nekte haar tijdens interviews.

Een blanke witte man vind ze volgens mij op voorhand al verdacht.



Alles is racisme.

Ze komt op mij niet onsympathiek over, ik snap als Nederlander met een kleurtje PRECIES wat ze bedoelt. Je kunt je kop daarvoor in het zand steken, of je kunt dat afdoen als gezeik, je kunt zeggen dat ze niet sympathiek over komt, je kunt mij afschilderen als 'weer zo'n zeikerd die overal racisme in ziet'. Of je kunt gewoon even aannemen dat doodnormale mensen als ik, mensen die ook gewoon hard werken, belasting betalen, hun kindjes opvoeden, netjes D66 stemmen, toch een iets minder rooskleurig beeld hebben van de Nederlandse maatschappij dan jij. Dat is geen aanval, dat is geen beschuldiging van racisme, dat is gewoon mijn realiteit.



Ik weet dat het teveel gevraagd is om jou hiervan te overtuigen en vandaar dat Sylvana minder effectief is als politicus.
quote:kadanz schreef op 17 maart 2017 @ 10:58:

[...]



Ze komt op mij niet onsympathiek over, ik snap als Nederlander met een kleurtje PRECIES wat ze bedoelt. Je kunt je kop daarvoor in het zand steken, of je kunt dat afdoen als gezeik, je kunt zeggen dat ze niet sympathiek over komt, je kunt mij afschilderen als 'weer zo'n zeikerd die overal racisme in ziet'. Of je kunt gewoon even aannemen dat doodnormale mensen als ik, mensen die ook gewoon hard werken, belasting betalen, hun kindjes opvoeden, netjes D66 stemmen, toch een iets minder rooskleurig beeld hebben van de Nederlandse maatschappij dan jij. Dat is geen aanval, dat is geen beschuldiging van racisme, dat is gewoon mijn realiteit.



Ik weet dat het teveel gevraagd is om jou hiervan te overtuigen en vandaar dat Sylvana minder effectief is als politicus.Sylvana is en was geen politicus.Ze had alleen het doel om op het pluche te komen.Maar helaas gelukkig had ze 0 zetels.
quote:Habbekratz schreef op 17 maart 2017 @ 11:23:

[...]



Sylvana is en was geen politicus.Ze had alleen het doel om op het pluche te komen.Maar helaas gelukkig had ze 0 zetels.

Nee joh, niet zo wantrouwend. Als ze echt alleen maar op het pluche wilde dan had ze zich wat meer als een politicus gedragen. Dan had ze wat concessies gedaan. Dan had ze wat meer 'gelachen' (noem al die onzinnige kritiek die ze over zich heen heeft gekregen).



Je bent het met me eens dat ze geen politicus is.
quote:kadanz schreef op 17 maart 2017 @ 12:11:

[...]



Nee joh, niet zo wantrouwend. Als ze echt alleen maar op het pluche wilde dan had ze zich wat meer als een politicus gedragen. Dan had ze wat concessies gedaan. Dan had ze wat meer 'gelachen' (noem al die onzinnige kritiek die ze over zich heen heeft gekregen).



Je bent het met me eens dat ze geen politicus is.Sylvana is een opportunist. Ze wilde zeker graag op het pluche, maar ze overschatte haar eigen capaciteiten.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk wilde ze wel op het pluche anders zou ze niet mee doen aan de verkiezingen. Dat is namelijk het hele doel van de verkiezingen. Het is nou niet echt zo dat een mislukte poging in de kamer te komen zo een goede opstap is voor een andere carrière of zo. Het is niet gelukt omdat ze geen politicus is en zich niet als een politicus weet te gedragen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
En nog steeds gaat het niet over de inhoud, maar om haar persoontje.
quote:kadanz schreef op 17 maart 2017 @ 14:08:

En nog steeds gaat het niet over de inhoud, maar om haar persoontje.



Er is ook zo weinig inhoud bij Sylvana te bespeuren en afgaande op al haar pruiken en vensterglasbrillen, vindt ze zelf haar persoontje ook heel belangrijk.

Dus tsja, dan krijg je dat.
quote:ThunderassMan schreef op 17 maart 2017 @ 14:11:

[...]





Er is ook zo weinig inhoud bij Sylvana te bespeuren en afgaande op al haar pruiken en vensterglasbrillen, vindt ze zelf haar persoontje ook heel belangrijk.

Dus tsja, dan krijg je dat.QED
quote:kadanz schreef op 17 maart 2017 @ 14:08:

En nog steeds gaat het niet over de inhoud, maar om haar persoontje.En nog steeds voeg je niets toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:ThunderassMan schreef op 17 maart 2017 @ 14:11:

[...]





Er is ook zo weinig inhoud bij Sylvana te bespeuren en afgaande op al haar pruiken en vensterglasbrillen, vindt ze zelf haar persoontje ook heel belangrijk.

Dus tsja, dan krijg je dat.Oh, daar heb ik me - als zwarte vrouw - ook zo enorm aan gestoord, aan die brillen en dat haar. Zo van, "ik ga vandaag politica spelen dus ik doe een intelligente bril op".
Am Yisrael Chai!
quote:Hetvrijewoord schreef op 17 maart 2017 @ 14:25:

[...]





En nog steeds voeg je niets toe.Bijzonder dat je dagenlang in discussie gaat en blijft gaan met iemand die niets toevoegt! Ik vermijd dat soort mensen gewoon.
quote:kadanz schreef op 17 maart 2017 @ 14:33:

[...]



Bijzonder dat je dagenlang in discussie gaat en blijft gaan met iemand die niets toevoegt! Ik vermijd dat soort mensen gewoon.Dat blijkt wel. Of je geeft ze aan natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dat vensterglas al begonnen toen ze een boeken programma ging doen. Daar had ze een nieuw intellectueel uiterlijk voor nodig na het presenteren van zaken als een seksquiz en de bus. Dus ja haar persoontje is heel belangrijk voor haar.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
quote:Hetvrijewoord schreef op 17 maart 2017 @ 14:39:

[...]





Dat blijkt wel. Of je geeft ze aan natuurlijk.Pardon?
quote:kadanz schreef op 17 maart 2017 @ 10:58:

[...]



Ze komt op mij niet onsympathiek over, ik snap als Nederlander met een kleurtje PRECIES wat ze bedoelt. Je kunt je kop daarvoor in het zand steken, of je kunt dat afdoen als gezeik, je kunt zeggen dat ze niet sympathiek over komt, je kunt mij afschilderen als 'weer zo'n zeikerd die overal racisme in ziet'. Of je kunt gewoon even aannemen dat doodnormale mensen als ik, mensen die ook gewoon hard werken, belasting betalen, hun kindjes opvoeden, netjes D66 stemmen, toch een iets minder rooskleurig beeld hebben van de Nederlandse maatschappij dan jij. Dat is geen aanval, dat is geen beschuldiging van racisme, dat is gewoon mijn realiteit.



Ik weet dat het teveel gevraagd is om jou hiervan te overtuigen en vandaar dat Sylvana minder effectief is als politicus.

Ik ben naar een bijeenkomst van Sylvana geweest en ze is echt heel aardig, maar ze wil gewoon te graag dat "de buitenlanders" op haar stemmen. Volgens haar is slecht gedrag van allochtonen de schuld van het racisme van de witte Nederlander, het zijn frustraties. Daar maakt ze zich niet echt populair mee, gezien dat sowieso onzin is maar ze nu ook zelf discrimineert.

De groep mensen die zij op het oog had als mogelijke stemmers hebben op DENK gestemd...
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws ... 15-maart-8052948-a1554069





Wat moeten Sylvana Simons en Jan Roos doen nu ze geen zetel hebben?



Nieuwe politieke partijen



Ze hoopten op een zetel in de Tweede Kamer, maar staan met lege handen. Wat is de toekomst van nieuwe partijen als Artikel 1 en VoorNederland?



Mark Lievisse Adriaanse



11 april 2017 om 2:00

Nieuwe partijen tijdens de campagne voor de Kamerverkiezingen van maart. Van boven naar beneden: Jan Roos deelt folders uit in het centrum van Rotterdam, een bijeenkomst van Norbert Klein in Den Haag, Sylvana Simons bij de presentatie van haar boek in perscentrum Nieuwspoort. Foto’s Bas Czerwinski/ANP, Bart Maat/ANP, Koen van Weel/ANP



Ze wilde met haar partij Artikel 1 de Tweede Kamer in, maar stond maandagmiddag als ambteloos burger voor de Amsterdamse rechter. Sylvana Simons stapte eind december vorig jaar uit Denk, samen met haar campageleider Ian van der Kooye.



Die partij van de voormalige PvdA’ers Tunahan Kuzu en Selçuk Öztürk behaalde bij de verkiezingen vorige maand drie zetels. Maandag eiste Denk 60.000 euro van Simons; vorige week eiste de partij al 40.000 euro van Van der Kooye. Zij zouden na hun vertrek „contractbreuk” gepleegd hebben door kritiek te uiten op Denk. „Wraak is een te groot woord”, zei Simons vooraf over de rechtszaak. „Maar ze zijn rancuneus.”



Hoewel haar partij Artikel 1 geen Tweede Kamerzetel heeft gekregen, gaat Simons door in de politiek, zegt ze. „Onze bijna dertigduizend kiezers vormen een mooie basis voor de toekomst. We hebben het goed gedaan, hebben in drie maanden tijd veel mensen bereikt.” Er wordt nog nagedacht over deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. Vooral in Amsterdam, waar de partij bij zestien stembureaus de grootste partij was en in totaal 2,6 procent van de stemmen haalde, lijkt er potentie. Simons: „Maar er zijn meer steden interessant.”



Behalve Denk kwam alleen Forum voor Democratie van Thierry Baudet nieuw in de Tweede Kamer. Drie andere partijen die door afsplitsers waren opgericht wisten, net als Artikel 1, geen zetel te bemachtigen: VoorNederland (VNL), de Vrijzinnige Partij en Nieuwe Wegen. VoorNederland, van de ex-PVV-fractieleden Joram van Klaveren en Louis Bontes en lijsttrekker Jan Roos, haalde de meeste stemmen: 38.209, zo’n dertigduizend te weinig voor een zetel. De Vrijzinnige Partij van ex-50Plusser Norbert Klein (2.938 stemmen) en Nieuwe Wegen van de ex-PvdA’er Jacques Monasch (14.362 stemmen) haalden het bij lange na niet.



Na de teleurstelling over hun mislukte verkiezingsdeelname, is er nu twijfel over de toekomst. Bij VoorNederland moeten ze het er nog over hebben, zegt Van Klaveren. „We zijn nu eerst bezig met de afwikkeling van onze oude fractie. Alle medewerkers worden ontslagen, dat moeten we goed afwikkelen. Die mensen hebben ook een hypotheek.” Daarna gaat het partijbestuur zich buigen over de toekomst.

We willen dingen veranderen, dat lukt niet buiten de Tweede Kamer.



tweet



Lijsttrekker Jan Roos, bekend van omroep PowNed en de campagne voor het Oekraïne-referendum, betwijfelt of VNL toekomst heeft. „We kunnen de partij wel houden, maar voor wie? We willen dingen veranderen, dat lukt niet buiten de Tweede Kamer.” Door het wegvallen van de twee zetels verliest de partij veel inkomsten – en daarmee mogelijk ook haar toekomst. „Aan de andere kant: het zou zonde zijn om alles wat we hebben opgebouwd nu weg te laten vloeien”, zegt Roos.



Nieuwe Wegen, de partij van ex-PvdA’er Jacques Monasch, wil door. Althans: dat schreef de partij direct na de verkiezingen in een bericht op Facebook. Daarin staat dat de partij zich gaat „verdiepen in de randvoorwaarden voor de komende vier jaar”. Meer wil Monasch er ook nu niet over zeggen. „Als ik behoefte heb iets te zeggen, zoek ik de media zelf wel op.”



Of de Vrijzinnige Partij blijft bestaan, weet ex-50Plusser Norbert Klein nog niet. „Het is aan mijn achterban en onze leden, zo’n driehonderd, om te beslissen wat we nu gaan doen.” Sinds 16 maart is niettemin niets meer van de partij vernomen. Eind maart verstuurde Klein zijn laatste nieuwsbrief. Titel: ‘In het teken van afscheid’.

Niet alle lijsttrekkers krijgen wachtgeld



Onzekerheid is er ook voor de lijsttrekkers zelf. Roos en Simons zijn werkloos en maken geen aanspraak op wachtgeld – iets wat oud-Kamerleden als Klein en Monasch wel ontvangen. „Dit is niet gelukt, maar mijn carrière is niet geknakt”, zegt Roos, die eerder als journalist werkte. „Ik kan schrijven en praten, dat heb ik altijd gedaan, dus ik zoek iets in die richting. Ik heb een groot netwerk, met veel contacten. Ik ga niet ineens een pizzeria openen.” Hij heeft inmiddels een wekelijkse column op de rechtse website De Dagelijkse Standaard.



In de rechtbank zei Simons maandag „grote financiële offers” te hebben gebracht met haar politieke activiteiten. De uitspraak in de door Denk aangespannen zaak is over twee weken. Zij is vooral bezig met de opbouw van haar partij. „Maar ik zoek wel iets om de schoorsteen weer te laten roken natuurlijk. Het ligt voor de hand dat het weer op tv zal zijn.”



Als vertrekkende Kamerleden krijgen Klein en Monasch de komende drie jaar wachtgeld, zo’n twee ton bruto in totaal. Monasch wil weer gaan ondernemen, wat hij ook al deed voor hij in 2010 Tweede Kamerlid werd. „Ik heb een aantal ideeën, die ga ik eens rustig uitwerken.” De 61-jarige Klein gaat de komende tijd ook „rustig nadenken” over zijn toekomst. „Die is ongetwijfeld positief”, zegt hij. „Dit is niet het einde van de wereld.”
Alle reacties Link kopieren
NOS



Werkstraffen tot 80 uur geëist tegen verdachten zaak-Sylvana Simons



Woensdag, 14:59

Aangepast op Woensdag, 18:04

Binnenland



Het Openbaar Ministerie heeft 80 uur werkstraf geëist tegen de maker van het beruchte filmpje waarin het hoofd van Sylvana Simons is gemonteerd op lichamen van opgehangen zwarte Amerikanen.



Tegen vier andere verdachten die vandaag terechtstonden wegens opruiing en belediging is 60 uur werkstraf geëist. Het OM vindt een video veel indringender dan geschreven tekst en eist daarom tegen die verdachte een hogere straf. De eis tegen de zesde verdachte, een jongen van 15, is nog niet bekend. Zijn zaak wordt achter gesloten deuren behandeld.



Video afspelen

01:26

Over deze bedreigingen buigt de rechter zich



Het OM is overgegaan tot vervolging om de grenzen van het publieke debat duidelijk te maken voor de burger, zei de officier van justitie. "We willen het signaal afgeven dat er de ruimte is om je mening te uiten, maar dat er wel grenzen van strafbaarheid zijn."



'Magere eis'



Simons vindt de eis erg mager. De officier van justitie heeft gezegd dat haar leven gevaar liep, zei Simons, en dan is 60 uur werkstraf "heel weinig".



Eerder vandaag nam Simons zelf het woord. "Ik ben hier omdat ik wil laten zien dat Sylvana Simons een mens van vlees en bloed is." Ze vroeg zich af hoe de verdachten thuis aan hun kinderen uitleggen dat ze niet mogen pesten, als ze zelf beledigen en opruien.



Over de video zei Simons: "Ik zoek nog steeds naar de juiste woorden om te omschrijven hoe ik mij voelde na het zien van het filmpje. Dit heeft mij van alle uitlatingen het meest verdrietig gemaakt."



Willekeurig gekozen?



Bij aanvang van de zitting beschuldigden de advocaten van de verdachten het Openbaar Ministerie ervan dat ze de verdachten willekeurig hebben gekozen. Ze eisten dat de zaak niet-ontvankelijk werd verklaard. De rechter ging daar niet in mee: die stelde dat het OM bevoegd is om te selecteren.



Ook de verdachten zelf kwamen aan het woord. Sommigen brachten hun uitspraken in verband met de zwartepietendiscussie, twee zeggen uit emotie te hebben gehandeld. Er sprak ook een verdachte die zei niet te weten waar, wanneer en in welke context hij zijn uitspraak deed.



"Ik had niet het idee dat ik iets slechts aan het doen was", zegt de man die de beruchte video maakte. Naar eigen zeggen wilde hij zijn excuses aanbieden, maar zijn advocaat heeft dat afgeraden uit angst voor een mediahype. De verdachte heeft tijdens het maken van de video ook op de term 'KKK lynchen' gezocht. Volgens psychiatrisch onderzoek is de man verminderd toerekeningsvatbaar.



De verdachte bood in de rechtszaal alsnog zijn excuses aan voor wat hij Simons heeft aangedaan. "Het is nooit mijn bedoeling geweest om iemand te kwetsen, al klinkt dat nu een beetje raar."



22 verdachten



In totaal moeten er 22 mensen voor de rechter verschijnen. De jongste verdachte die in Amsterdam terechtstaat, is een 15-jarige Veendammer. De oudste verdachte is een man van 72 uit Kwintsheul. Er staat ook een vrouw terecht, een 49-jarige inwoner van Ridderkerk.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
[foto:© Aangeboden door Sanoma Digital The Netherlands BV]

NU.nl

3 uur geleden



Sylvana Simons miste 'historisch besef en empathie' bij verdachten



Sylvana Simons miste "elk historisch besef en elke vorm van empathie" bij 95 procent van de verdachten die de afgelopen twee dagen terechtstonden voor het bedreigen van de presentatrice.



Dat vertelde zij vrijdagavond in het programma Pauw.



Justitie eiste de laatste twee dagen werkstraffen en geldboetes tegen 22 verdachten die Simons via internet bedreigden met hatelijke teksten en afbeeldingen.



Zij noemde de rechtszaak een "ontluisterende, vervreemde en troostende ervaring". Simons vond het ontluisterend dat slechts één van de verdachten, een jongen van 15, oprecht excuses aanbood.



Geen blijk van spijt



De rest van de verdachten stelden allemaal dat ze "het niet zo bedoeld hadden", aldus Simons. Maar zij gaven geen enkele blijk van spijt of wroeging over hun acties. "Ze vonden het vooral vervelend dat zij publiekelijk werden aangesproken op het feit dat ze iets hadden gedaan dat niet mag."



De presentatrice herhaalde bij Pauw haar eerdere uitspraken dat de basis van het probleem van dit soort vormen van racisme ligt bij het verkeerde voorbeeld dat sommige ouders geven.



Ook zou in het onderwijs meer aandacht aan dit soort zaken moeten worden besteed. "De verdachten behoorden allemaal tot de mensen die snel worden aangestoken door 'leiders' die zeggen dat alle problemen door anderen worden veroorzaakt", stelde Simons in het programma.



Maatschappelijk debat



De officier van justitie zei in de rechtszaal in Amsterdam de straffen te willen opleggen als preventieve maatregel. "Wij hopen dat door de uiteindelijk op te leggen straf in het maatschappelijke debat minder op de man of vrouw wordt gespeeld en dat dit debat fatsoenlijker wordt gevoerd", stelde hij.



Justitie besteedde veel aandacht aan de publieke positie van Simons en de maatschappelijke onrust die vooral ontstond nadat zij zich had gemengd in het debat over Zwarte Piet en de stroom aan reacties na haar aansluiting bij de politieke partij DENK. "Simons kaatst de bal, die mag ze dan terugverwachten, maar niet grenzeloos", aldus de aanklager.



Volgens het OM zijn de verdachten zich niet bewust van de gevolgen van de anonieme beledigingen die ze uitten op internet.
LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven