Giro 555

06-03-2017 19:06 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer zover...honger in Afrika. Het NOS journaal maar ook het jeugdjournaal besteden er aandacht aan. Hier op het forum vond ik al wat oudere berichten, meestal niet positief.

Het is erg voor de gewone burgers maar komt het geld wel goed terecht als ik aan Giro 555 doneer vraag ik mij af.



De website van giro 555 is niet eens actueel, ik wil best geld geven maar dan aan een kleinschalige stichting die daar actief is. Ik ga even kijken welke niet bij de Samenwerkende Hulporganisaties aangesloten zijn. De site van EO Meterdaad is wel up-to-date- Wilde Ganzen helaas niet.

Ik weet niet of dit onder SPAM valt, dan hoor ik het graag want het is echt geen reclame boodschap!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sorcha_ schreef op 06 maart 2017 @ 22:36:

[...]





Serieus? In 1943 nog een hongersnood in India omdat de Britten de Bengalen lieten verhongeren door al het voedsel naar hun troepen te sturen. Vier miljoen doden. In het laatste decennium van de 19e eeuw, zes miljoen doden in India dankzij het Britse bewind.



Onze Zuiderburen dan, twaalf miljoen doden in het begin van de twintigste eeuw in de Kongo-Vrijstaat.



In de 19e eeuw miljoenen Ieren dood, weer door Brits toedoen.

Dit zijn voorbeelden die ik uit mijn hoofd weet, er valt vast nog meer te vinden.



En je dan afvragen waarom de koloniën zo graag zelfstandig wilden worden .Ik snap dat je dingen door de bril van vandaag wilt zien, maar dat is niet altijd rechtvaardig. India is een gigantisch groot land, en in de 19e eeuw waren infrastructuur en internationale verbindingen nog in de kinderschoenen. Die Engelsen lieten destijds echt niet uit wreedheid die mensen lijden, maar ze stonden ook met lege handen. Niet zoals nu dat je binnen een week even 10 of 20 vliegtuigen vol met hulpgoederen jouw kant op laten komen. Hulp moest van overzee komen, gedeeltelijk nog zeilschepen destijds, met een enkele stoomboot, maar zelfs de snelste deed er destijds nog makkelijk een paar maanden over alvorens hij een keer aankwam.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:appeltjesgroen schreef op 10 maart 2017 @ 12:04:

TO, als je wel wil doneren maar niet aan Giro555 zou je misschien SOS Kinderdorpen kunnen overwegen. Zij bieden in verschillende landen die nu getroffen zijn zowel noodhulp als structurele hulp.



Artsen zonder grenzen vind ik zelf ook een mooie organisatie en is ook in het getroffen gebied actief.



Ik wilde ook nog OxfamNovib noemen, maar ik zie dat zij één van de partners in Giro555 zijn. Ook OxfamNovib doet zowel noodhulp als structurele hulp.Voor een riant salaris....doneer nu.

https://www.deondernemer. ... recteurs-bij-goede-doelen
Alle reacties Link kopieren
quote:[pejeka schreef op 19 maart 2017 @ 19:33[/message]:

[...]





Ik snap dat je dingen door de bril van vandaag wilt zien, maar dat is niet altijd rechtvaardig. India is een gigantisch groot land, en in de 19e eeuw waren infrastructuur en internationale verbindingen nog in de kinderschoenen. Die Engelsen lieten destijds echt niet uit wreedheid die mensen lijden, maar ze stonden ook met lege handen. Niet zoals nu dat je binnen een week even 10 of 20 vliegtuigen vol met hulpgoederen jouw kant op laten komen. Hulp moest van overzee komen, gedeeltelijk nog zeilschepen destijds, met een enkele stoomboot, maar zelfs de snelste deed er destijds nog makkelijk een paar maanden over alvorens hij een keer aankwam.





gelul, de oogst van het jaar ervoor was naar GB verscheept.

en er werden vanuit India ook enorm veel materieel en soldaten naar Europa verscheept, de Indiers hebben massaal meegevochten tegen de Duitsers.
wij slapen nooit.
https://moneycrisis.wordpress.com/tag/giro-555/
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 06 maart 2017 @ 19:25:

Geld geven >acute honger op gelost>meer kinderen worden geboren>te weinig voedsel voor bevlokingstoename>honger>geld geven >>repeat loop



precies

Beter anticonceptiepil erheen sturen.
Alle reacties Link kopieren
en in 1943 hadden ze echt niet alleen stoomboten en zeilschepen meer, dat was in de tijd van de VOC.

zelfs de Titanic, uit 1910 ofzo , was geen zeilschip.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan het toch dat er al miljarden euroos naar Afrika zijn gestuurd en dat we altijd weer overspoeld worden met tv beelden van hongerende kindjes, al minstens 100 jaar?
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 19 maart 2017 @ 19:56:

en in 1943 hadden ze echt niet alleen stoomboten en zeilschepen meer, dat was in de tijd van de VOC.

zelfs de Titanic, uit 1910 ofzo , was geen zeilschip.In 1943 was de hele wereld in oorlog. Zeeroutes waren afgesneden, hele continenten veroverd, of onder vreemde bezetting. Zo ook het Nederlands Indië destijds, dat grotendeels onder Japanse overheersing leed. Ook in Europa zijn in die tijd vele mensen aan honger en gebrek overleden. Een afschuwelijke tijd, maar nauwelijks model voor het normale bewind in vredestijd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:miedo schreef op 19 maart 2017 @ 19:56:

[...]

precies

Beter anticonceptiepil erheen sturen.

En als bijwerking accepteren dat er 20 miljoen(!!!) mensen overlijden door acute hongersnood? Bijzondere vorm van medemenselijkheid.



Natuurlijk is geboortebeperking belangrijk, en zijn lange-termijn-oplossingen nodig om te voorkomen dat het weer mis gaat. Maar er staan nu 20 miljoen mensen op het randje van de afgrond terwijl wij hier zwemmen in weelde. Dat vind ik onacceptabel.
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op 19 maart 2017 @ 19:57:

Hoe kan het toch dat er al miljarden euroos naar Afrika zijn gestuurd en dat we altijd weer overspoeld worden met tv beelden van hongerende kindjes, al minstens 100 jaar?Ik kan me nog goed herinneren, eind jaren '60, dat we trouw elke week een kwartje voor de zending meenamen, en dat was dan bedoeld om waterpompen te regelen in arme gebieden in Afrika enzo. En dat ging decennia zo door. Volgens mij moet er inmiddels genoeg geld zijn opgehaald om op elke 100 meter van het continent een waterpomp te plaatsen... maar nee hoor, want vandaag de dag is er nog steeds geld nodig voor waterpompen in Afrika... ben ik nou gek of klopt er dan iets niet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Australie had al schepen met voedsel voor Indie klaar, maar de Britten ontkenden dat er hongersnood was.

je kunt wel blijven zoeken naar fake smoesjes, maar Churchill had gruwelijk de pest aan de Indiers.
wij slapen nooit.
http://www.hpdetijd.nl/20 ... ns-we-ze-zegt-te-spreken/
quote:appeltjesgroen schreef op 19 maart 2017 @ 20:00:

[...]



En als bijwerking accepteren dat er 20 miljoen(!!!) mensen overlijden door acute hongersnood? Bijzondere vorm van medemenselijkheid.



Natuurlijk is geboortebeperking belangrijk, en zijn lange-termijn-oplossingen nodig om te voorkomen dat het weer mis gaat. Maar er staan nu 20 miljoen mensen op het randje van de afgrond terwijl wij hier zwemmen in weelde. Dat vind ik onacceptabel.Op een forum zitten en geld overmaken helpt niet. Ga er naartoe en maak het verschil. Verkoop je bezittingen en zet je in voor de arme medemens in Afrika ter plekke.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 19 maart 2017 @ 19:58:

[...]





In 1943 was de hele wereld in oorlog. Zeeroutes waren afgesneden, hele continenten veroverd, of onder vreemde bezetting. Zo ook het Nederlands Indië destijds, dat grotendeels onder Japanse overheersing leed. Ook in Europa zijn in die tijd vele mensen aan honger en gebrek overleden. Een afschuwelijke tijd, maar nauwelijks model voor het normale bewind in vredestijd.



Mmmmm er was wel schaarste maar in West Europa geen honger.

Europese landen waren in die tijd veel meer self supporting doordat er meer landbouw was en minder fabrieken en financiële dienstverlening.



Je had de hongerwinter maar dat had meer te maken met een blokkade dan aan een tekort aan voedsel.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:appeltjesgroen schreef op 19 maart 2017 @ 20:00:

[...]



En als bijwerking accepteren dat er 20 miljoen(!!!) mensen overlijden door acute hongersnood? Bijzondere vorm van medemenselijkheid.



Natuurlijk is geboortebeperking belangrijk, en zijn lange-termijn-oplossingen nodig om te voorkomen dat het weer mis gaat. Maar er staan nu 20 miljoen mensen op het randje van de afgrond terwijl wij hier zwemmen in weelde. Dat vind ik onacceptabel.Zolang je niks doet aan de enorme bevolkingsgroei daar , is het ook gezien de geschiedenis water naar zee dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:appeltjesgroen schreef op 19 maart 2017 @ 20:00:

[...]



En als bijwerking accepteren dat er 20 miljoen(!!!) mensen overlijden door acute hongersnood? Bijzondere vorm van medemenselijkheid.



Natuurlijk is geboortebeperking belangrijk, en zijn lange-termijn-oplossingen nodig om te voorkomen dat het weer mis gaat. Maar er staan nu 20 miljoen mensen op het randje van de afgrond terwijl wij hier zwemmen in weelde. Dat vind ik onacceptabel.En over 10 jaar staan er 30 miljoen mensen die honger lijden.Geld of voedsel sturen lost het probleem niet op.Alleen geboortebeperking.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 06 maart 2017 @ 19:13:

Het is weer zover...honger in Afrika.



Inderdaad het is weer zover.

Inplaats van geld storten op 555 kunnen we beter voor 5 miljoen van de overheid werkloze agrariërs er betaald heensturen. We hebben de beste land en akkerbouw verdiensten laten we dat ook eens in Afrika opzetten. Kan Afrika zelfvoorzienend zijn en nooit meer honger hebben



Dat sowieso maar we moeten wel wat om de acute nood te ledigen.

Zoals jullie weten ben ik voor dichte grenzen en voor hulp in de regio, dan is dit onze kans om voorkomen dat 20 miljoen personen de oversteek naar Europa gaan maken op zoek naar voedsel.



Dus deze xenofoob maakt altijd wel geld over naar dit soort doelen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 19 maart 2017 @ 20:05:

[...]





Mmmmm er was wel schaarste maar in West Europa geen honger.

Europese landen waren in die tijd veel meer self supporting doordat er meer landbouw was en minder fabrieken en financiële dienstverlening.



Je had de hongerwinter maar dat had meer te maken met een blokkade dan aan een tekort aan voedsel.Je bent niet wijs. In de Hongerwinter zijn vele mensen gestorven. En natuurlijk was er een tekort aan voedsel. Mensen aten destijds boomschors, tulpenbollen, boombladeren (voor zover er nog bomen waren), voederbietenpulp, enz. Hoezo was er geen tekort aan voedsel?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 19 maart 2017 @ 20:09:

[...]





Dat sowieso maar we moeten wel wat om de acute nood te ledigen.

Zoals jullie weten ben ik voor dichte grenzen en voor hulp in de regio, dan is dit onze kans om voorkomen dat 20 miljoen personen de oversteek naar Europa gaan maken op zoek naar voedsel.



Dus deze xenofoob maakt altijd wel geld over naar dit soort doelen.Het lijkt me beter om dat geld te stoppen in een goed hek om Europa heen.
Waarom moeten WIJ dat?
Ik word er niet goed van. Nu is er weer honger in Afrika en wordt er gebedeld om geld. Al decennia lang krijgt dat continent geld, kennis en goederen, maar het helpt allemaal niets.



Van mij krijgen ze geen cent. Leer eerst maar eens voor jezelf te zorgen. Ondanks alles wat er die kant op is gegaan zijn er landen daar die dus gewoon niets zelf kunnen.



(en ik mag een boon zijn als er niet weer een enorme migrantengolf komt kloppen op de Nederlandse deur. Waarschijnlijk worden ze allemaal weer warm onthaald, want ze zijn zo zielig.)
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op 19 maart 2017 @ 20:11:

[...]





Het lijkt me beter om dat geld te stoppen in een goed hek om Europa heen.





Ook................. Absoluut.

En boten terug slepen naar Afrika



Maaaaar ook preventief het financieren van opvang in de regio.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 19 maart 2017 @ 20:27:

Ik word er niet goed van. Nu is er weer honger in Afrika en wordt er gebedeld om geld. Al decennia lang krijgt dat continent geld, kennis en goederen, maar het helpt allemaal niets.



Van mij krijgen ze geen cent. Leer eerst maar eens voor jezelf te zorgen. Ondanks alles wat er die kant op is gegaan zijn er landen daar die dus gewoon niets zelf kunnen.



(en ik mag een boon zijn als er niet weer een enorme migrantengolf komt kloppen op de Nederlandse deur. Waarschijnlijk worden ze allemaal weer warm onthaald, want ze zijn zo zielig.)precies
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk maak ik geld over. Mensen gaan dood van de honger. Wegkijken is onacceptabel. En over de oorzaken van hongersnood en problemen in afrika kunnen we uren, dagen of maanden discussieren. In de tussentijd sterven onschuldige kinderen van de honger.
Alle reacties Link kopieren
Hoe meer oorlog en droogte in Afrika, hoe groter de vluchtelingenstromen naar het noorden zullen worden. Op korte termijn, maar zeker op lange termijn. De aarde kan niet eeuwig blijven bestaan zoals die nu is als we blijven omgaan met het milieu zoals we nu doen.



Dus juist als je geen nieuwe migrantenstromen deze kant op wilt en als je vindt dat " ze" in hun eigen regio voor zichzelf moeten zorgen, geef je aan giro 555, lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven