Kaasfondue

10-03-2017 08:01 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is zover, manlief heeft eindelijk bedacht dat die zich wel eens samen met mij aan de kaasfondue wil wagen. Om het ons zo makkelijk mogelijk te maken hebben we zo'n kant-en-klaar-fondue waar ook het bakje al omheen zit enzo, maar we hebben eigenlijk geen idee/inspiratie wat we door de fondue heen kunnen halen (ik heb het ook nog nooit gegeten).



Heeft er iemand tips? Alleen stokbrood de hele avond lijkt me ook weer zo saai...
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 10 maart 2017 @ 09:09:

Ik weet niet wat voor pakje je hebt gekocht, maar de meeste zijn niet lekker en sommige smaken naar niks. Dat zou wel zonde zijn. Koop in elk geval een klein flesje Kirsch om de fondue op te peppen. Zwarte peper uit de molen is ook behoorlijk essentieel.We hebben de emmi all in one (met ook een standaard enzo erbij, leek ons lekker makkelijk), dus de peper zal ik iig in de buurt houden. Denk je dat de alcohol uit de kirsch een beetje snel vervlogen is? Ik geef namelijk ook nog borstvoeding, zou zonde zijn als die kleine gelijk dronken is...
Alle reacties Link kopieren
Mensen nou toch. Een goede kaasfondue behoeft geen ananas zilveruitjes worteltjes krans.

Wat een meuk wordt hier opgesomd krijg er een ketchup-bij ossenhaas-gevoel van.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Erizon schreef op 10 maart 2017 @ 09:27:

[...]





Sommige supers (Vomar) hebben de eenpersoonskaasfondue van Riches Monts. Die is best te eten en warm je enkel op in de magnetron. Ik eet dat wel als een hele maaltijd, niet als snack. Kaas is zwaar.Dat is wel handig om te onthouden voor als het een geslaagd experiment is. Denk dat kaasfonduen voor manlief iets eenmaligs is, hij houdt namelijk niet van gesmolten kaas
Alle reacties Link kopieren
quote:Maartje2016 schreef op 10 maart 2017 @ 11:07:

[...]

Denk je dat de alcohol uit de kirsch een beetje snel vervlogen is? Ik geef namelijk ook nog borstvoeding, zou zonde zijn als die kleine gelijk dronken is...Bij ons in Brabant staat het in de grondwet. Tijdens borstvoeding al laten wennen. Voorkomt juist een hoop gedoe op latere leeftijd.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Erizon schreef op 10 maart 2017 @ 09:27:

[...]





Sommige supers (Vomar) hebben de eenpersoonskaasfondue van Riches Monts. Die is best te eten en warm je enkel op in de magnetron. Ik eet dat wel als een hele maaltijd, niet als snack. Kaas is zwaar.Bedankt voor de tip! De eerstvolgende keer dat ik een Vomar zie ga ik zeker op zoek!
Alle reacties Link kopieren
quote:Maartje2016 schreef op 10 maart 2017 @ 11:07:

[...]





We hebben de emmi all in one (met ook een standaard enzo erbij, leek ons lekker makkelijk), dus de peper zal ik iig in de buurt houden. Denk je dat de alcohol uit de kirsch een beetje snel vervlogen is? Ik geef namelijk ook nog borstvoeding, zou zonde zijn als die kleine gelijk dronken is...Ik weet niet of het genoeg vervliegt en hoeveel je mag hebben. Maar kaasfondue zonder drank (wijn, kirsch) is als patat zonder zout
.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou niet van patat zonder zout



Maar ik heb toch ook maar even op de verpakking gekeken, daar staat idd op dat er alcohol in zit. Toch handig om te weten, haha.
Je begint eigenlijk fout.... het zelf klaarmaken van kaasfondu is zo makkelijk...

Dus, als het vanavond niet echt een succes wordt : de volgende keer naar een kaaswinkel en daar kaas kopen, Nederlands of Zwitsers, of een combinatie, ongeveer 2 ons per persoon (zonder korsten).

Per persoon 1 dl. wijn.

Het is zooooo makkelijk. En zoooooo lekkerrrrr.
Alle reacties Link kopieren
quote:Very__Cherry schreef op 10 maart 2017 @ 11:09:

[...]



Bij ons in Brabant staat het in de grondwet. Tijdens borstvoeding al laten wennen. Voorkomt juist een hoop gedoe op latere leeftijd.Dat verklaart( / verklaard?)veel
Broccoli! Even 10 minuutjes koken. Met brood is het heerlijk maar dan zit je zo snel vol.

Champignons ook lekker. En ik heb meestal bakjes rauwkost maar die gaan niet door de kaas.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij nog niet genoemd, maar naast brood, nacho s en paprika's en champignons doen wij er ook rauwe witlof bij (losse blaadjes als schep gebruiken) en bleekselderij. En manlief aardappelen met schil.
Alle reacties Link kopieren
(oude) kaas blokjes erin dopen zo lekker! Goede chorizo of gebakken kipfilet mocht je er wat vlees bij willen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Met twee vriendinnen doe ik met oud en nieuw kaasfondue. Ieder jaar.



Wat wij doen: 200 gram gemalen kaas pp, halve liter witte wijn. Pan vooraf insmeren met een doormidden gesneden teentje knoflook.



Wat we erbij doen: brood (goed stokbrood of ciabatta), paprika, wortel, bloemkool, komkomer, tomaat en wat we verder nog aan rauwkost kunnen vinden/believen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 16 maart 2017 @ 21:20:

Met twee vriendinnen doe ik met oud en nieuw kaasfondue. Ieder jaar.



Wat wij doen: 200 gram gemalen kaas pp, halve liter witte wijn. Pan vooraf insmeren met een doormidden gesneden teentje knoflook.Een halve deciliter neem ik aan?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beter.Laat schreef op 10 maart 2017 @ 17:21:

Je begint eigenlijk fout.... het zelf klaarmaken van kaasfondu is zo makkelijk...

.Fout idd.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Very__Cherry schreef op 16 maart 2017 @ 22:10:

[...]



Een halve deciliter neem ik aan?Misschien drinken ze hem ? De fondue bedoel ik ;)
quote:Very__Cherry schreef op 16 maart 2017 @ 22:10:

[...]



Een halve deciliter neem ik aan?We kopen zo'n klein flesje. Kaas en wijn gaan beiden beetje bij beetje in de pan... meestal is de wijn wel op, maar er zit dan ook wel zo'n 600 gram kaas in.
Alle reacties Link kopieren
quote:Very__Cherry schreef op 16 maart 2017 @ 22:10:

[...]



Een halve deciliter neem ik aan?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Pretzel66 schreef op 16 maart 2017 @ 22:17:

[...]



Misschien drinken ze hem ? De fondue bedoel ik ;)
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
wij doen bij kaasfondue van die dipperkruiden (Xenos, met zongedroogde tomaat). Een beetje op je bord strooien en dan je kaas (met broccoli) erin dopen, heerlijk!
Naast bovenstaande ideeen



Penne en vergeet de pepermolen niet
Alle reacties Link kopieren
Kaasfondue klassiek Kaasfondue klassiek



4 personen

0 min voorbereiden

20 min bereiden

0 min wachten



hoofdgerecht vegetarisch overige keukens



ingrediënten

1 teentje knoflook, gehalveerd

250 ml droge witte wijn

300 g Emmentaler, in blokjes of grof geraspt

300 g Gruyère, in blokjes of grof geraspt

1½ eetlepel aardappelzetmeel of maïzena, met 4 eetlepels Kirsch gemengd

een snufje versgeraspte nootmuskaat

krokant brood, in blokjes, voor het serveren



Bereiden

Wrijf een middelgrote, zware pan in met de knoflook. Giet al roerend de wijn in de pan en breng op een middelhoog vuur tegen de kook aan.



Draai het vuur laag en voeg al roerend geleidelijk de kaas toe. Roer tot de kaas net gesmolten is. De kaas moet heel langzaam smelten - ca. 5 minuten in totaal - omdat hij anders draderig en taai wordt.



Voeg het aardappelzetmeel- of maïzenapapje, ¼ theelepel gemalen witte peper en de nootmuskaat toe en laat nog 2 minuten sudderen. De fondue mag niet aan de kook komen. De fondue moet nu dik genoeg zijn om aan het brood te blijven hangen; aan tafel wordt hij dikker.



Giet de kaasfondue in een voorverwarmde fonduepan en serveer direct.



extra benodigdheden:

Fonduepan



variatietips

De mildste kaasfondue wordt alleen van Emmentaler gemaakt.

Gebruik voor een medium smaak de helft Emmentaler en de helft Gruyère.

Nog sterker is een mengsel van 1/3 Emmentaler en 2/3 Gruyère.

De sterkste fondue wordt met alleen met belegen Gruyère gemaakt.



Hier zijn andere bekende Zwitserse variaties:



1)Hak 2 lente-uitjes fijn en fruit ze in 15 g boter, voeg de wijn toe en volg verder het recept boven.



2)Hak 2 teentjes knoflook fijn, voeg samen met de wijn toe en volg verder het recept boven.



3)Gebruik cider in plaats van wijn en gebruik geraspte Appenzeller en Fribourg vacherin in plaats van Emmentaler en Gruyère.



4)Gebruik alleen Fribourg vacherin en laat die in 90 ml heet water smelten, laat de wijn en maïzena weg en serveer met gekookte, ongeschilde krieltjes in plaats van brood.



5)Laat de wijn weg, smelt 60 g boter in een pan en schep er 2 eetlepels bloem door, roerbak 2 minuten op laag vuur en laat niet bruin worden, roer er 300 g geraspte Gruyère en Sapsago door en roer tot de kaas gesmolten is, ga verder als in het basisrecept.



kookboek

Het recept 'Kaasfondue klassiek' is afkomstig uit het kookboek...

Kookboek Fondue bij jou of bij mij thuis van Robert Carmack

Fondue bij jou of bij mij thuis

Robert Carmack

Fondues zijn makkelijk en leuk om te maken. Ze zijn ook fantastisch voor een gezellig samenzijn met familie of vrienden. Dipsauzen zijn van allerlei ingredienten te... lees verder

© Good Cook.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven