Lekker stoven!

18-02-2017 15:59 113 berichten
Sinds kort heb ik een mooie braadpan, zeer geschikt voor stoofpotjes. Nu ben ik op zoek naar lekkere recepten.



En nee, mijn Google is niet stuk, maar de ervaring leert dat het VivaForum vaak beter werkt/betere recepten heeft.



Belangrijk: geen vis/schaal/schelpdieren, geen koriander, geen spinazie.



O, wijs VivaForum, met welke recepten kunt u mij verblijden?
Alle reacties Link kopieren
Gebruiken jullie ook wel de hogedrukpan voor stoven? Scheelt veel tijd, lijkt me.



Of is het resultaat toch anders?
Alle reacties Link kopieren
Tvp omdat ik nu zin heb in stoofvlees.

Heb "gewoon" draadjesvlees eigenlijk ook nog nooit zelf gemaakt, dus daar ga ik zaterdag mee beginnen
quote:Mystery schreef op 21 maart 2017 @ 02:06:

Gebruiken jullie ook wel de hogedrukpan voor stoven? Scheelt veel tijd, lijkt me.



Of is het resultaat toch anders?



Dat zou ik niet proberen. Essentieel bij stoven is nl. juist dat je het gerecht langzaam, gedurende lange tijd, gelijkmatig verwarmd wordt. De temperatuur mag daarbij niet te hoog en niet te laag zijn. Daardoor krijg je mals vlees. Als je een hogedrukpan gebruikt, zal het vlees te snel en op te hoge temperatuur verhit worden.

Een pan met een dikke bodem, zoals een gietijzeren braadpan is ideaal voor stoven. Heb je geen gietijzeren pan, kun je ook je vlees aanbraden in een gewone braadpan en het afgesloten gerecht in een voorverwarmde oven van 150 graden garen.
quote:gelderka schreef op 21 maart 2017 @ 19:22:

Ik haal met een stoofpot vaak de pan van het vuur. Ik zet hem op iets isolerends (laag doeken of kurken onderzetter) zodat hij zijn warmte niet aande onderkant kwijtraakt. En dan laat ik hem dan onder dekens nagaren.

De volgende dag eten. Is erg lekker bij stoofpotten.Bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor de recepten tijdschriftverslindster!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 20 maart 2017 @ 21:30:

Kipcurry



Ingrediënten (hoofdgerecht voor 4 personen):



50 ml olie

1 kip, in delen (of 4 kipkarbonades)

1 grote ui, grof gesnipperd

3 tenen knoflook, in plakjes

2 eetlepels geurig kerriepoeder

400 ml kippenbouillon (van tablet)

1 dikke prei, in dikke ringen van 2,5 cm

halve kleine knolselderij, in grove blokken

1 blik tomatenblokjes (450 ml)

250 ml kokosmelk



Verhit de olie in een braadpan met dikke bodem. Kruid de kipdelen met zout en peper en bak ze, in delen in de olie op halfhoog vuur, goudbruin.

Neem de kipdelen uit de pan, voeg aan het bakvet de ui en knoflook toe en bak ca. 7 minuten zachtjes.

Voeg kerriepoeder toe en bak 1 minuut zachtjes.

Voeg de kip, bouillon, prei, knolselderij en tomatenstukjes toe en breng tegen de kook aan.

Stoof de curry afgedekt in 45 minuten op laag vuur gaar.

Voeg de kokosmelk toe en laat nog 15 minuten zacht pruttelen.

Een restje kokosmelk kun je perfect in de vriezer bewaren; in de koelkast is kokosmelk ca. 2-3 dagen houdbaar.

Bereiden: ca. 20 minuten; stoven ca. 1 uur.Weet ik ineens wat er vanavond op tafel komt en ook bedankt voor de goede tip (restje kokosmelk in de vriezer), alhoewel ik vaker santen en room neem.
Alle reacties Link kopieren
quote:apppie schreef op 21 maart 2017 @ 03:10:

Tvp omdat ik nu zin heb in stoofvlees.

Heb "gewoon" draadjesvlees eigenlijk ook nog nooit zelf gemaakt, dus daar ga ik zaterdag mee beginnen Succes!!
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle overheerlijke recepten, ga ook wij hier uitproberen.

Met stoven /pruttelen gebruik ik op de kleinste gaspit, een sudderplaatje.

Deze zijn iets van rond de 2 euro of iets minder te koop o.a bij de A.H.
quote:veronica22 schreef op 22 maart 2017 @ 08:15:

Dankje voor de recepten tijdschriftverslindster!Graag gedaan! Veel kookplezier.
quote:helmadepelma schreef op 22 maart 2017 @ 09:33:

Bedankt voor alle overheerlijke recepten, ga ook wij hier uitproberen.

Met stoven /pruttelen gebruik ik op de kleinste gaspit, een sudderplaatje.

Deze zijn iets van rond de 2 euro of iets minder te koop o.a bij de A.H.



Wat leuk dat die nog bestaan; dat wist ik niet.

Mijn oma gebruikte nl. vroegervan die sudderplaatjes.
quote:heidelberg schreef op 22 maart 2017 @ 08:36:

[...]





Weet ik ineens wat er vanavond op tafel komt en ook bedankt voor de goede tip (restje kokosmelk in de vriezer), alhoewel ik vaker santen en room neem.



Wat leuk! Smaakte het? Ben benieuwd... dan weet ik of ik het ook eens ga koken.

Die tips heb ik gewoon even overgenomen uit het tijdschrift; zo'n topkok ben ik ook niet, moet ik eerlijk bekennen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel benieuwd heidelberg!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mystery schreef op 21 maart 2017 @ 02:06:

Gebruiken jullie ook wel de hogedrukpan voor stoven? Scheelt veel tijd, lijkt me.



Of is het resultaat toch anders?Ik gebruik wel de snelkookpan hoor, gaat prima. Sudderplaatje kan hier sowieso niet, we hebben geen gas en koken op inductie.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Tip. Met stoven een ouderwets petroleum stelletje gebruiken en op een zeer lage stand hem in de ochtend aan zetten met draadjesvlees er in. Savonds valt het heerlijk uit elkaar en blijft sappig.
Alle reacties Link kopieren
Spekkoek alleen je huis en al je spullen gaan zo naar Petroleum ruiken... mijn oma had een petroleum stel ( èn ik meen kacheltje ) en al is het voor mij een mooie herinnering haar kussens roken na jaren in ander huis nog naar petroleum.



Mijn favoriete stoofgerechten zijn Indonesische bv Rendang & Rawon. Hoe verser hoe beter. Met bv nog wat héle fijne rauwe preiringetjes erbovenop... Met gefruite uitjes of Kokki Djawa (of hoe je dat ook schrijft) mix erover helemaal lekker !



Gebruik veel liever Badjak als sambal, oelek vindt ik zo zeperig van smaak & Badjak heerlijk meer kruidig.



Helaas geen Rendang of Rawon recept bij de hand ik kijk zo even maar als ik er niet toe kom zéker ff Googelen hoor, Indonesische stoof potten zijn zo bijzonder & héérlijk ! !



Wat je ook kan doen is van die vierkante boemboe pakjes kopen (wel 2 hoor anders wordt het algauw te slap) die van bij de Ah & Koningsvogel zijn goed (laatst had ik van de Plus en die was niet zo) en aanvullen met verse kruiden die ook bij de ingrediënten in de mix zitten. Dus is er bv Laos doorheen gevlogen zelf ook een stuk verse in doen, wat verse Sereh etc.

Dat geld natuurlijk voor alle pakjes & zakjes koken probeer het vers na te doen of vers aan te vullen met wat erin zit, maar zoek het beste een geheel vers recept indien financieel & qua tijd haalbaar.



Een van mijn keuken geheimen verder is om indien je van puur houdt (en iets rauw eetbaar is) doe van alles dat erin zit ook nog een beetje rauw heel fijn bovenop je bord eten strooien. Bv doe knoflook, ui & prei & citroen of limoen behalve door het gerecht ook nog een klein beetje hééll erg fijn gesnipperd / paar drupjes ook nog rauw als finishing touch na opscheppen. Niet alleen heerlijk bij Indonesisch maar ook bij Italiaans bv.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Even voor je een Rawon ge-Googled ;

http://www.smulweb.nl/rec ... on-javaanse-rundvleessoep



Persoonlijk zou ik de Sambal Oelek (altijd) vervangen door Sambal Badjak (minder zeperig, meer kruidig, wat milder).



En ik zou stoofvlees nog uren langer stoven, tot het echt zacht is, uit elkaar valt. Flink veel maken, Volgende dag nog lekkerder ! En evt. prima in te vriezen. Kook er dan wel weer een eitje bij, weer wat gefruite uitjes of Kokki Djawa mix erover.... :p
Alle reacties Link kopieren
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 23 maart 2017 @ 07:35:

[...]





Wat leuk dat die nog bestaan; dat wist ik niet.

Mijn oma gebruikte nl. vroegervan die sudderplaatjes. Yup nog steeds gelukkig. .beetje van mezelf en oma uiteraard
Alle reacties Link kopieren
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 23 maart 2017 @ 07:36:

[...]





Wat leuk! Smaakte het? Ben benieuwd... dan weet ik of ik het ook eens ga koken.

Die tips heb ik gewoon even overgenomen uit het tijdschrift; zo'n topkok ben ik ook niet, moet ik eerlijk bekennen. Het was héérlijk. Alles op!
Alle reacties Link kopieren
quote:unuance schreef op 24 maart 2017 @ 04:26:

Even voor je een Rawon ge-Googled ;

http://www.smulweb.nl/rec ... on-javaanse-rundvleessoep



Persoonlijk zou ik de Sambal Oelek (altijd) vervangen door Sambal Badjak (minder zeperig, meer kruidig, wat milder).



En ik zou stoofvlees nog uren langer stoven, tot het echt zacht is, uit elkaar valt. Flink veel maken, Volgende dag nog lekkerder ! En evt. prima in te vriezen. Kook er dan wel weer een eitje bij, weer wat gefruite uitjes of Kokki Djawa mix erover.... :pWéér zo'n lekker recept, jammer alleen dat ik hier niet zo makkelijk aan de ingrediënten kom. En als ik ze vind zijn ze erg prijzig. Een toko heb je hier jammer genoeg niet.
Bedankt voor alle recepten!



Op zoek naar een stoofpot met lamsvlees, kwam ik het volgende recept tegen. Dus ook nog niet gemaakt, maar deel het hier al omdat de stoofpot me erg lekker lijkt.



Lamsstoofpotje met verse kruiden

Ingrediënten voor 4 personen:

- 500 gram lamspoulet

- 1 grote gesnipperde ui

- 1 teentje knoflook

- 2 takjes verse rozemarijn

- 30 gram boter

- 2 eetlepels verse tijm

- halve pot vleesfond van 380 ml

- 3 eetlepels crème fraîche

- 1 deciliter witte wijn

- peper

- zout



Bereiding:

Pers de knoflook. Hak de naaldjes van de takjes rozemarijn en tijm fijn. Dep de lamspoulet droog en bestrooi het vlees met peper.

Verhit de boter in een braadpan en bak de lamspoulet in ca. 5 minuten op hoog vuur goudbruin en gaar. Voeg de ui, knoflook, rozemarijn en tijm toe en fruit deze ca. 5 minuten op middelhoog vuur mee.

Schenk de vleesfond en witte wijn erover en laat het stoofpotje afgedekt ca. 60 minuten op zacht vuur sudderen.

Kook de 'jus' op hoog vuur wat in en breng op smaak met peper en zout. Bind kort voor het serveren 3 eetlepels crème fraîche . Lekker met rijst en broccoli met geroosterde amandeltjes.



Bereidingstijd: ca. 80 minuten.
quote:heidelberg schreef op 29 maart 2017 @ 16:46:

[...]





Het was héérlijk. Alles op!Fijn dat het goed gesmaakt heeft en leuk dat je het terugkoppelt. Dan weet ik dat ik die stoofpot ook een keer zal gaan maken. Zal alleen nog even duren, denk ik.
quote:heidelberg schreef op 29 maart 2017 @ 16:51:

[...]





Wéér zo'n lekker recept, jammer alleen dat ik hier niet zo makkelijk aan de ingrediënten kom. En als ik ze vind zijn ze erg prijzig. Een toko heb je hier jammer genoeg niet.Geen toko; dat is echt balen zeg. Ik koop er inderdaad graag... ze hebben altijd lekkere en goedkope kruiden, sambal, wasabi e.d.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren voor het eerst stoofvlees met aubergine gemaakt.

Goed gelukt
Prrrr, mauw miawwwww.
Gefeliciteerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven