Huis op het oog tuin noord/oost

20-03-2017 15:07 22 berichten
Het gaat om een tweekapperbouwen met een tuin van 13 meter diep en 15 meter breed. Huis die wij helemaal naar ons zin kunnen maken.. maarja tuin is op het Noord oosten. Hoe zijn jullie ervaringen mbt de zon ?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt dan in de ochtenduren zon in de tuin. Zo rond twaalf uur is de zon dan achter de zijkant van het huis weg.

In de middag en de avond, als het juist heerlijk is om in de tuin te zitten, kan je het schudden.
Alle reacties Link kopieren
Hebben wij ook. Maak een terras achter in de tuin, daar kun je in de zon zitten. En een terras bij de achterdeur, waar je 's middags in de schaduw kunt zitten als de mussen van het dak vallen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk goed hoe de omgeving is: veel hoge bomen / gebouwen erom heen, of juist allemaal laagbouw? En bedenk dan hoe de zon binnenkomt op verschillende tijden van het jaar. Misschien heb je toch nog een stuk achterin met avondzon. Of een voortuin(tje) waar je lekker in het zonnetje kunt zitten.



En wat voor mensen zijn jullie? Wil je graag liggen bakken, of zit je anders toch onder een parasol?
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een tuin met vergelijkbare diepte (wel smaller) op O/ZO. Wij hebben op het terras 's ochtends zon, en achter in de tuin tot een uur of 6 's avonds. In de zomer dan, in voor- en najaar is het korter. Het is te doen, maar ik mis de avondzon wel. Mocht er een nieuw huis komen dan is avondzon een vereiste.
Ik heb ooit 3 hoog gewoond in adam met balkon op noord/noordoosten....och wat een armoe was dat. Als ik thuis kwam van werk zaten mijn achterburen naakt op t balkon en ik kon gewoon beter warme chocomel drinken ipv verkoelend proseccootje. Nee dat was niks. Nu dus tuin op t zuiden. Heerlijk.
Hier tuin op het oosten van 11 meter diep. Ik heb in de zomer tot een uur of 17.00/18.00 nog zon achterin.

In de winter (afgelopen maand) tot 15.00 ofzo.

Ik vind het heerlijk. Wel zon, maar niet vol de huiskamer in. De huizen die hier wel op het zuiden zitten, hebben vaak de gordijnen dicht.

En dat ik ook zat schaduw heb, vind ik hoogzomer (zeker voor de kinderen) ook fijn.

Noorden zou ik nog beter vinden, omdat je dan eind van de middag/avond de zon weer terug hebt aan de zijkant.



Wel maakt het naar mijn idee uit wat voor gevel je hebt. Want het kan wel heel donker ogen.

Wij hebben een enorme raampartij wat veel licht geeft.

Tip: ga het huis eens bezichtigen rond 13.00 uur, als de zon op het zuiden staat. En kijk dan hoe de woonkamer is als alle lampen uit zijn.
Ga er in ieder geval nog even een keer midden op de dag naar toe, en kijk hoe de zon dan staat. In de zomer staat de zon hoger, dus zal het wel wat afwijken, maar dat kan je dan aardig inschatten als het goed is.
Het lijkt mij heerlijk. Als je dan veel/grote ramen op het noorden hebt, heb je lekker veel licht maar geen direct zonlicht. En de tuin is diep genoeg om in principe altijd de keuze te hebben tussen zon of schaduw. Maar dat is idd afhankelijk van de bomen en struiken en bebouwing direct om je tuin heen.
Alle reacties Link kopieren
www.zonnegrens.nl
Wij hebben een diepe tuin op het noorden en ik vind het heerlijk. We zitten in het vroege voorjaar meestal voor ons huis (zuid), vol in de zon. In de warme zomers hebben we voldoende schaduw in de tuin en het achterste deel van de tuin heeft tot de vroege avond nog zon. Maar ons huis is niet superhoog en heeft een puntdak, dus daar schijnt de zon nog langs.

Door de tuin op het noorden hebben we aan de tuinkant van ons huis een mooie glazen pui kunnen maken, anders was dat veels te warm geworden.



Het ligt denk ik wel aan je huis en aan je mogelijkheden of het fijn is.

Vrienden van ons wonen in een hoog huis (6 verdiepingen) en er is een gezamelijke achtertuin op het noorden, maar die is koud en nat. Alleen bij +30 graden is het daar fijn...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een tuin op het Zuiden gehad en dat was vreselijk. Kon je zomers niet zitten vanwege de hitte. Heb nu een tuin op het Noorden en eigenlijk de hele dag tot 20.00 uur zon. Heb wel een diepe tuin.
Heerlijk!





Ik heb nu een huis met tuin op het zuiden. De hel.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt toch ook heel erg aan de bebouwing eromheen? Die zorgt voor schaduw. Als je een ruime tuin hebt, dan is er altijd wel een plekje in de zon.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb allebei gehad en aan allebei zitten voor- en nadelen.



Voordelen van noord vind ik de zon in de ochtend, ben ik dol op. Zeker in de zomer, is het nog niet zo heet. Ik vond het altijd heerlijk om 's ochtends buiten in de zon te ontbijten. Als het bloedheet was dan kon ik ook lekker in de schaduw. Aan de voorkant van het huis had ik dan nog wel zon. Dus daar had ik wel kunnen zitten als ik wilde. Deed ik nooit. Huis bleef ook lekker koel op hete dagen.



Nu heb ik een tuin op het zuiden en wat ik eigenlijk jammer vind is dat ik hier in de zomer altijd het zonnescherm naar beneden heb omdat de zon vol in de woonkamer schijnt. (alleen in de december niet) Maakt het zo donker en daar hou ik niet van. En dat ik in de ochtend voordat ik naar het werk ga moet nadenken of het zonnig gaat worden of niet, zodat ik alles dicht kan gooien. Voordeel van zon op het zuiden is toch weer hele dag zon, ook in het vroege voorjaar en dat je al heerlijk in je shirt kunt zitten terwijl het buiten de tuin koud is.
quote:tantejo schreef op 20 maart 2017 @ 20:31:

Ik heb allebei gehad en aan allebei zitten voor- en nadelen.



Voordelen van noord vind ik de zon in de ochtend, ben ik dol op. Zeker in de zomer, is het nog niet zo heet. Ik vond het altijd heerlijk om 's ochtends buiten in de zon te ontbijten. Als het bloedheet was dan kon ik ook lekker in de schaduw. Aan de voorkant van het huis had ik dan nog wel zon. Dus daar had ik wel kunnen zitten als ik wilde. Deed ik nooit. Huis bleef ook lekker koel op hete dagen.



Nu heb ik een tuin op het zuiden en wat ik eigenlijk jammer vind is dat ik hier in de zomer altijd het zonnescherm naar beneden heb omdat de zon vol in de woonkamer schijnt. (alleen in de december niet) Maakt het zo donker en daar hou ik niet van. En dat ik in de ochtend voordat ik naar het werk ga moet nadenken of het zonnig gaat worden of niet, zodat ik alles dicht kan gooien. Voordeel van zon op het zuiden is toch weer hele dag zon, ook in het vroege voorjaar en dat je al heerlijk in je shirt kunt zitten terwijl het buiten de tuin koud is.En een stuk minder hoeft te stoken met de zon volop in huis! Scheelt op een zonnige herfst/winterdag zo een graad stoken.
Ik stook met liefde een graad meer in de winter als ik dan niet meer de hitte hel heb in de zomer.

Geef mij maar de zon in de ochtend of avond en niet meer vol op de hele dag.
quote:Fee-de-Goede schreef op 20 maart 2017 @ 20:37:

Ik stook met liefde een graad meer in de winter als ik dan niet meer de hitte hel heb in de zomer.

Geef mij maar de zon in de ochtend of avond en niet meer vol op de hele dag.Ik ben gek op de zon, in tuin en huis!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit wel meevalt met zo'n afmetingen. Wij hebben een kleinere tuin op het oosten en toch de hele dag tot 18u zon. Ik baal soms dat ik geen avondzon heb, maar in de weekenden ben ik gezegend met een heerlijk ontbijt en lunch in de zon, terwijl mijn huis redelijk koel blijft.



Ik zou het doen!
Alle reacties Link kopieren
Onze tuin is 12 meter diep, en ligt ook op het (noord)oosten. Wij hebben in de zomer zon tot 18.00hr, in de winter tot 15.00. In onze buurt is de bebouwing echter wel zo hoog dat niemand langdurig avondzon heeft. Ook bij de achterburen, met tuin op het westen, is de zon uiterlijk wel 20.00hr weg. In m'n voortuin heb ik eigenlijk ook nooit avondzon, dat vind ik wel jammer, anders had ik daar nog even kunnen zitten.
bedankt voor al jullie reacties. wij gaan deze week kijken en de knoop doorhakken.
Alle reacties Link kopieren
Onze tuin is 10 bij 10 pal op het noorden. We hebben een hoekhuis (aan de oostkant geen huizen) met 2 verdiepingen en vlizo zolder (dus beetje normale hoogte). Zomers hebben wij van 's ochtends vroeg tot 8 uur 's avonds zon (1 hoek van de tuin, waar we ook een terras hebben gemaakt om die reden.

In de zomer vind ik de zon/schaduw verdeling echt heerlijk, hele dag ongeveer 50-50.

De achterburen komen dan regelmatig bij ons omdat het in hun tuin te warm is (zelfs de schaduw lijkt daar warmer)

In de winter vind ik de zon echt best wel donker, paar uurtjes zon achterin maar echt niet veel.

In de lente/herfst gaan wij op de mooiere dagen juist regelmatig naar de achterbenen, hun tuin is eerder in het jaar al lekker om te zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven