Een goede bank..?

17-03-2017 20:21 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zoek een bank. Een goede bank.

Ik heb de afgelopen jaren 3 banken gehad en allemaal zaten ze na een tijdje voor geen meter meer. Ze zakken in, er komen kuilen waar ik vaak zit, de rugleuning is in zo'n gekke vorm dat mijn rug totaal geen steun krijgt of dat ik in een houding wordt geduwd.



Ik heb snel last van mijn rug en nek, dus ik wil goed rechtop kunnen zitten maar ook languit kunnen liggen/zitten.



Tot nu toe heb ik geen hele dure banken gehad, de laatste was de Torino van Wehkamp. Gekocht omdat hij stevige kussens zou hebben en omdat we hem langer konden proefzitten. Toen leek hij goed maar na minder dan een jaar zit hij flut.



Ik weet dat het heel persoonlijk is, ik hoop echter dat er hier iemand is die goed geholpen is in een bepaalde zaak of een merk kan aanraden. Daar zou ik erg blij mee zijn!
Alle reacties Link kopieren
Het leer is hier wel behoorlijk zacht (maar niet echt zoals bij suède) en niet superglad. Lastig om uit te leggen maar in ieder geval glij je er niet in weg en als het koud is, neemt het ook heel snel je lichaamswarmte over, sowieso neemt het altijd de kamertemperatuur aan, dus echt koud is het eigenlijk nooit, terwijl het in de zomer juist wel lekker koel is dit leer. Als ik dan uit de warmte buiten kom is het heerlijk om op een koele bank neer te ploffen



Je zou misschien gewoon eens kunnen gaan kijken in een showroom met Leolux meubelen zodat je het leer kan zien en voelen om een idee te krijgen van wat echt een goede kwaliteit leer is.
...
Goed idee CC.
Alle reacties Link kopieren
Van Til in Alkmaar is een aanrader waar je volop kan zien, zitten en voelen . Veel goede merken, o.a. Leolux, Gelderland, Rolf Benz.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 18 maart 2017 @ 17:00:

Leerfan hier Vind het juist helemaal niet koud als het fris is, leer neemt juist ontzettend snel je lichaamswarmte aan. En als het warm is plakken mijn leren banken echt niet hoor. Hangt denk ik erg af van de kwaliteit van het leer.

Het ene leer is het andere niet natuurlijk.



Ook van plooien geen last, mijn banken zijn bekleed met dik buffelleer wat zelfs na 25 jaar zitten nog steeds geen plooien heeft. Bij Leolux betaal je echt niet alleen voor het design, de banken zijn aan de binnenkant en buitenkant opgebouwd met kwalitatief hoogwaardige materialen, daarom gaan ze ook zo vreselijk lang mee en is het zitcomfort gewoon heel erg goed.





Wat je over het leer zegt klopt. Een goede kwaliteit leer is niet koud of warm maar neemt lichaams eigen temperatuur aan. Dit soort leer zie je alleen bij de duurdere merken.

Je kan als je een goedkopere bank aanschaft beter voor een stof gaan dan voor een leer van mindere kwaliteit.

Daarom heb ik nu een stoffen bank.

De vorige banken waren wel van leer maar die waren ook rete duur.

Wat je over de binnenkant schrijft is niet helemaal waar, wat zijn die hoogwaardige materialen aan de binnenkant van een Leolux bank dan?

Wat je wel hebt is dat je bv in de stof categorieën van bv Leolux en Gelderland hele hoogwaardige stoffen heb van Kvadrat of Ploeg stoffen die zijn onverslijtbaar.

En eerlijk is eerlijk het design is ook mooi.

Maarrrrr als ik bij de zitmaxx een bank koopt in een iets duurdere stof categorie en het kost mij daar max €1000,- opweeg tegen een Leolux van 4000,- is mijn keus niet moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
En misschien mag ik wel een beetje opscheppen over mijn kennis van zaken omdat ik al een jaar of 30 deze meubelen verkoop .
Alle reacties Link kopieren
Op zich ben ik het met je eens Mafalda, en ik snap ook zeker je punt. Als geld een rol speelt in de keuze, dan is het inderdaad beter om voor goede stof te gaan i.p.v. een goedkopere leersoort die er na een paar jaar al niet meer uitziet.



Wat ik in ieder geval weet van mijn Leolux bank is dat er verschillende soorten schuim zijn gebruikt, dus niet alleen koudschuim, maar ook vormschuim, blokschuim en zachtschuim, wat in verschillende lagen is opgebouwd.

Ook het soortelijk gewicht van schuim is belangrijk, net als met leer is het ene schuim het andere niet en bestaan daarin ook veel verschillen in kwaliteit en levensduur.



De prijs van een bank zoals van bijvoorbeeld Leolux is natuurlijk deels design, maar het feit dat de banken met de hand worden gemaakt en gebruik van kwalitatief goede materialen speelt wel degelijk een rol in de (hoge) prijs.

Ze gaan niet voor niets zo ontzettend lang mee. In ieder geval heb ik al 25 jaar geen nieuwe bank hoeven kopen en dat zie ik de eerstvolgende 10 jaar ook zeker niet gebeuren, dus in dat opzicht was het een goede investering, toch?
...
Daar zit echter wel één nadeel aan CC.

Ik wil geen 35 jaar tegen dezelfde bank aankijken.

Desalniettemin heb ik een hoop opgestoken hier.

Ik hoop Pien ook.
Alle reacties Link kopieren


Kan ik me iets bij voorstellen
...
Alle reacties Link kopieren
quote:spinnekop schreef op 18 maart 2017 @ 14:57:

[...]





Of de kwaliteit en bedrijfsvoering van s en s was 10+ jaar geleden nog wat anders dan nu.... dat denk ik eerderDat zou natuurlijk ook heel goed kunnen... Vroeger was alles beter
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
quote:Courage-- schreef op 18 maart 2017 @ 18:32:

Daar zit echter wel één nadeel aan CC.

Ik wil geen 35 jaar tegen dezelfde bank aankijken.

Desalniettemin heb ik een hoop opgestoken hier.

Ik hoop Pien ook. Nee dat klopt. ik ook niet. maar ik verwacht wel dat de bank die we nu hebben lang meegaat, en door af en toe nieuwe kussens erop te kopen heb je toch een andere look. Daarnaast kun je door het merk en doordat de bank lang mooi blijft ook 2e hands nog een redelijk bedrag voor vragen.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Zo doe ik het dus ook met mijn banken. Ze zijn van zwart leer, dus sowieso al tijdloos en om de zoveel jaar koop ik andere kussentjes en dan zien ze er weer heel anders uit.

Aangezien dit model al lange tijd uit de collectie is brengen ze tweedehands nog best veel op, zo rond de 1500 euro (niet per stuk hoor, maar voor een 2,5 en 3-zits samen), best een leuk bedrag dus.

Maar juist om het zitcomfort en gewoonweg omdat ik ze nog steeds prachtig vind doe ik ze voor geen goud weg, ben ontzettend verknocht aan mijn banken
...
Alle reacties Link kopieren
Calamicat, hoe kan het dat je nog steeds weet dat het een Leoluxbank is? Heb je dat gewoon onthouden of is dat een bepaalde stijl?

Ik heb ook al eeuwen hetzelfde lederen bankstel dat er nog steeds best goed uitziet en fijn zit, maar ik kan er niet achter komen welk merk het is. Heb google afbeeldingen geprobeerd maar het staat er niet tussen.



Een een misschien overbodige tip om een lederen bankstel lang mooi te houden; zadelvet, dus niet die HG-onzin.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Onthouden vanwege de aanschafprijs, zoiets vergeet je nooit

Nee hoor, hele familie is Leolux fan, zelfs mijn 82-jarige moeder zit op een Leolux bank.

Mijn banken hebben aan de onderkant een label met het merk, zie je zoiets bij jouw bank ook?



De tip van het zadelvet is een hele goede, wordt hier ook gebruikt, topspul.
...
Alle reacties Link kopieren
Ah, dan zal ik morgen es kijken. Het is nu een beetje laat tijdstip om bankstellen rechtop te zetten en ben nu net lekker op youtube het mysterie van "The Skyjacker that got away" aan het kijken. Maar morgen zal ik me verdiepen in het mysterie van "The Couch that had no name".
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Kopjekoffie kan je een foto plaatsen, misschien herken ik of iemand anders hem wel.



Ik wil toch nog even terug komen op dat Leolux verhaal.

Ik wil niet ontkennen dat het geen mooi vakmanschap is hoor de banken van Leolux ik vind ze prachtig, heb zelf een tafel van Leolux staan.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat duur niet altijd garant staat voor een lange levensduur en goedkoop niet altijd voor een korte.

Het ligt echt aan het model bank en de vulling die ze zowel in dure en in goedkope banken kunnen zitten.
Alle reacties Link kopieren
Mafalda, momenteel heb ik geen camera dus deze foto komt van internet. Het lijkt er redelijk veel op;



Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Een klassieke bank. Ik zie wel dat het een dure is geweest.

Alleen het klassieke segment heb ik nooit verkocht.

Niet echt een uitgesproken model waarvan je gelijk de fabrikant kan herkennen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mafalda schreef op 21 maart 2017 @ 06:27:

Kopjekoffie kan je een foto plaatsen, misschien herken ik of iemand anders hem wel.



Ik wil toch nog even terug komen op dat Leolux verhaal.

Ik wil niet ontkennen dat het geen mooi vakmanschap is hoor de banken van Leolux ik vind ze prachtig, heb zelf een tafel van Leolux staan.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat duur niet altijd garant staat voor een lange levensduur en goedkoop niet altijd voor een korte.

Het ligt echt aan het model bank en de vulling die ze zowel in dure en in goedkope banken kunnen zitten.Mee eens. Niet alleen met de laatste alinea hoor, met de rest ook
...
Alle reacties Link kopieren
Kopjekoffie, geen idee van het merk van de BZN maar hij ziet er heel erg comfortabel uit!
...
Alle reacties Link kopieren
BZN Misschien een zaak voor Peter rrrrr de Vries.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Eens met Courage, zeker nu ik bovenstaande foto heb gezien. Je zal maar 35 jaar tegen zo'n bank aan moeten kijken, die heel hip was in 1992.



Ik denk dat het ook nogal uitmaakt hoe zwaar je bank belast wordt. Een gezin met kinderen en zwaargewichten zal minder lang met een bank doen dan een lichtgewicht en fulltime werkend stel.
Alle reacties Link kopieren
Dit is de stoelversie van mijn bank. Daar kijk ik graag nog flink wat jaar tegenaan hoor, geen probleem.

...
Alle reacties Link kopieren
quote:kopjekoffie70 schreef op 21 maart 2017 @ 20:39:

BZN Misschien een zaak voor Peter rrrrr de Vries.Heb je 'em al gemaild??
...
Alle reacties Link kopieren
Nog niet gemaild.

Is een blitze bank Calamy, en ziet er ook heel stevig uit.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Ik heb een leren Gelderland bank tweedehands gekocht en kan het echt aanraden.



Bij Theresales, die verkopen tweedehands design die merendeels van kantoren komen. Mijn bank had een paar jaar op een directiekamer gestaan dus nauwelijks gebruikt (al weet je niet wat die directeur met de secretaresse op die bank gedaan heeft) en in plaats van 5.000 betaalde ik nu ruim 1.200,- Zat nog geen krasje op.



De banken in dat segment (Leolux, Gelderland, Artifort, B&B Italia, Rolf Benz, De Sede) zijn onverwoestbaar, zowel de leren als de stoffen varianten (stoffen van Kvadrat en de Ploeg) en naast dat hele koudschuim verhaal is ook de binnenkant van massief en duur hout. Mijn bank is loeizwaar en niet te tillen.



De leren banken van De Sede (een Zwitsers merk) brengen, als het een model is uit de jaren 60 of 70, inmiddels een fortuin op. Dat zijn dus banken van 40-50 jaar oud en op marktplaats kosten die nu tussen de 2.000-7.000,- en de echt mooie exemplaren met nauwelijks gebruikssporen op 1st Dibs tussen de 7.000 en 25.000,-

Ook Artifort banken uit de jaren 60-70 gaan nu voor veel geld weg.



Die banken zijn dus meer waard geworden in plaats van minder (al duurde het wel een jaar of 35 voor dat ze in prijs gingen stijgen).

Niet dat je nu moet investeren in een waardestijging- het is geen schilderij- maar het zegt wel iets over de kwaliteit in dat segment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven