Werk & Studie alle pijlers

Dat stomme solliciteren (klaagtopic) 2

14-04-2016 09:44 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mede-klagers



Hier kan je terecht met al je vragen, verwardheid, somberheid en boosheid die je ondervind bij het solliciteren.



Omdat samen klagen leuker is dan je alleen voelen in dit hele proces
Alle reacties Link kopieren
Hoi Tesss Dat heb ik dus geprobeerd.

Ze hadden de top kandidaten dus al geselecteerd, anders hadden ze het nog overwogen. Ik baal dus echt....

Maar wie begint er ook begin februari!?
Alle reacties Link kopieren
quote:veronica22 schreef op 08 maart 2017 @ 14:11:

Hoi Tesss Dat heb ik dus geprobeerd.

Ze hadden de top kandidaten dus al geselecteerd, anders hadden ze het nog overwogen. Ik baal dus echt....

Maar wie begint er ook begin februari!?Aah dat is echt super balen! Ik zit in net zo'n situatie. Ik wil graag mee gaan doen aan een traineeship omdat ik als starter echt niet aan de bak kom. Maar helaas was de inschrijfperiode in januari voor de opstart in maart. Ik had in januari net twee sollicitatierondes en een meeloopdag gehad bij een bedrijf en dacht, dat zit wel goed. Uiteindelijk toch niet geworden en de inschrijfperiode gemist. De volgende inschrijfperiode is pas in mei en de opstart dan in september! Echt, kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan! Als iemand een tijdmachine heeft, mag ik em dan even lenen?
De grootste fout die een mens kan maken, is bang zijn om er een te maken.
Alle reacties Link kopieren
Wil je hem dan delen tessss, de tijdmachine?

Super balen natuurlijk! Bij mij zou ook pas de volgende opstart volgend jaar September zijn.

Afwachten en rondkijken dus, en hopen dat een van hun tussendoor iets vind want mijn begeleiders houden mij wel in hun achterhoofd. Dat is fijn, maar balen.

Wel ook balen voor je dat je het niet bent geworden bij je andere gesprekken!
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk, als ik een tijdmachine had dan deelde ik hem met iedereen hier in dit topic!

Ja, ik ben al behoorlijk vaak afgewezen. Niet leuk en het is niet alsof je ooit aan dat gevoel went, maar een andere optie dan blijven proberen is er niet.

Volgend jaar september, toch niet als in september 2018? Want dat is echt belachelijk ver weg!

Wat is jouw situatie precies? Ik heb hier en daar wel iets gelezen, maar ben net nieuw hier!
De grootste fout die een mens kan maken, is bang zijn om er een te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben student, toen heel moeilijk aan een stageplek kunnen komen. Toen er maar een tweede master bij gaan doen en werk gerelateerde dingen er gratis bij pakken en hopen dat het wat word.

Maar..... ik werd vandaag gebeld of ik langs kon komen zo snel mogelijk diezelfde dag nog (gisteren gemaild dat ik interesse had, meer dan een maand te laat, terug gekregen dat ze te ver in proces zaten met andere). Nu dus een baan aangeboden gekregen, na een gesprek van een half uurtje! Dus hoef niet te wachten tot volgend jaar september :)! Fijn, super happy en niet verwacht.



Wat is jouw precieze situatie en wat zoek je precies?
Alle reacties Link kopieren
Ah wat super vet Veronica22, gefeliciteerd! Het is je van harte gegund!



Ik ben in juli afgestudeerd aan de Zuyd Hogeschool (Communicatie & Multimediadesign). Sindsdien heb ik ontzettend veel gesolliciteerd en ik mag niet klagen over hoe vaak ik op gesprek mag komen. Alleen dan is het steeds hetzelfde. Toch weer iemand met net wat meer ervaring. Nu heb ik wel een bijbaan, maar dat is thuiswerk en soms heb ik heel veel werk en soms bijna niks. Dus liefst zou ik een ander bijbaantje erbij willen, alleen lukt dat ook niet. Ik ben 23, dus de meeste plekken vinden me te oud en nemen liever een stagiaire die het voor hun gratis doet. En daarnaast ben ik behoorlijk verlegen, dus achter de kassa of de horeca werken is ook echt horror voor mij.

Dus ja, mogelijk kan ik dat traineeship gaan doen in september, maar dat ligt er ook maar aan of ik door de selectie kom. En na al die afwijzingen heeft mijn zelfvertrouwen een behoorlijk deukje opgelopen :P Ik blijf ondertussen gewoon zoeken naar een fulltime of een parttime baan in de richting van marketing, communicatie of design, maar voor mij is het echt een must dat het in provincie Limburg is.
De grootste fout die een mens kan maken, is bang zijn om er een te maken.
Alle reacties Link kopieren
Tess, limburg is dan ook geweldig :)!

Maar ik weet er alles van. Die afwijzingen voelen gewoon heel zwaar. Ik ga voor je duimen dat de traineeship wat word en dat je Door de selectie komt, en anders wat anders op je pad tegenkomt.



Ik blijf hier zkeer nog wel rondhangen!
Alle reacties Link kopieren
Thanks Veronica!

En jij heel veel succes! Echt, ben zo blij voor je dat het toch weer eens een beetje meezit!
De grootste fout die een mens kan maken, is bang zijn om er een te maken.
Ik heb komende donderdag een sollicitatie. Spannend!
Alle reacties Link kopieren
Hoe was het gegaan valeriaansnoepje? Al wat gehoord?
Leuk dat je het vraagt, Veronica! Aan het eind van het gesprek gaven ze aan dat het prima gegaan was!



Ik wacht het nu nog maar af, want ze hebben meer kandidaten en zouden nog wat laten horen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je iets positiefs zal horen valeriaansnoepje!
Op zich is dat al gebeurd, want mijn klantmanager werk gaat er morgen een kopje koffie drinken en het dan hebben over jobcoaching en loonkostensubsidie. Ze hadden het al over met 20 uur beginnen en dan rustig uitbreiden. Alleen ligt er nog niks vast in de zin van een overeenkomst ofzo.



Maar het gaat dus wél de goede kant op!
Alle reacties Link kopieren
Super om te horen! Ben blij voor je!
Alle reacties Link kopieren
En weer in de wachtstand!

Gisteren een kennismakingsgesprek gehad met iemand van een uitzendbureau voor een specifieke vacature en gelukkig was die man heel positief. Hij gaat mijn CV doorsturen aan de manager binnen het bedrijf, dus duimen dat ik voor een gesprek wordt uitgenodigd!

Ik weet dat ze de functie vanaf maandag (ja, volgende week maandag dus al!) willen laten ingaan, wat betekent dat het deze week allemaal afgehandeld moet worden. Vandaar dat ik hem nu toch al stiekem een beetje knijp dat ik nog niks gehoord heb. Beetje voorbarig misschien, maar als je zo vaak al afgewezen bent kun je je gewoon niet voorstellen dat je wél een keer de baan krijgt.
De grootste fout die een mens kan maken, is bang zijn om er een te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:ItsTesss schreef op 28 maart 2017 @ 12:56:

En weer in de wachtstand!

Gisteren een kennismakingsgesprek gehad met iemand van een uitzendbureau voor een specifieke vacature en gelukkig was die man heel positief. Hij gaat mijn CV doorsturen aan de manager binnen het bedrijf, dus duimen dat ik voor een gesprek wordt uitgenodigd!

Ik weet dat ze de functie vanaf maandag (ja, volgende week maandag dus al!) willen laten ingaan, wat betekent dat het deze week allemaal afgehandeld moet worden. Vandaar dat ik hem nu toch al stiekem een beetje knijp dat ik nog niks gehoord heb. Beetje voorbarig misschien, maar als je zo vaak al afgewezen bent kun je je gewoon niet voorstellen dat je wél een keer de baan krijgt.Ik kreeg een baan aangeboden via een uitzendbureau, er was spoed bij, opdrachtgever wilde binnen 1 werkweek een sollicitant aan het werk hebben. Na 2 weken kreeg het uitzendbureau eindelijk een antwoord van de opdrachtgever van 3 sollicitaties.... laat je niet gek maken met dat spoed gebrabbel.
Alle reacties Link kopieren
quote:zelus73 schreef op 28 maart 2017 @ 21:54:

[...]



Ik kreeg een baan aangeboden via een uitzendbureau, er was spoed bij, opdrachtgever wilde binnen 1 werkweek een sollicitant aan het werk hebben. Na 2 weken kreeg het uitzendbureau eindelijk een antwoord van de opdrachtgever van 3 sollicitaties.... laat je niet gek maken met dat spoed gebrabbel.Dankjewel hiervoor! Van die kant had ik het nog helemaal niet bekeken! Ik ben er erg goed in om te bedenken hoe het allemaal mis zou kunnen gaan :P
De grootste fout die een mens kan maken, is bang zijn om er een te maken.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik ben op dit moment aan het afstuderen en ondertussen begonnen met solliciteren. Je raad het al dat ik nog veel afgewezen word vanwege te weinig werkervaring of omdat ik nog niet mijn diploma heb. Maar goed, ik ben het ondertussen wel zat om op een kwekerij te werken want mijn rug gaat eraan. En ik wil zo graag werkervaring gaan op doen. Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ben een paar maanden geleden afgestudeerd, WO, en nu aan het solliciteren. Vooral op traineeships, omdat ik merk dat dat als starter toch het makkelijkste is en ook het beste aansluit. Wel paar keer ver gekomen en zit in een paar poules van bureaus, maar nog nergens is het echt wat geworden. Vandaag ook een afwijzing gekregen en dat voelt toch best vervelend als het vaker gebeurt. Hoe gaan jullie om met afwijzingen? En ik vraag me ook af hoe lang het normaal is om bezig te zijn met solliciteren... Ik reageer nu nog wel op vacatures die wel echt op niveau zijn, maar ik zou het ook niet erg vinden om eerst wat lager te beginnen. Maar dat is gewoon lastig, ik solliciteer vooral bij de overheid en zie niet echt veel dingen waarbij je dan misschien door zou kunnen groeien, dan is het echt totaal wat anders. En dingen zoals secretaresse/ondersteuner is ook lastig, want dan willen ze toch vaak graag iemand met een Schoevers diploma bijvoorbeeld. Ik vind het soms ook wel lastig om zeker en enthousiast over te komen als je best zenuwachtig bent en ook soms een beetje twijfelt over wat ik nu wil.

Iemand nog tips?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bloempie01 schreef op 03 april 2017 @ 13:33:

Hoi allemaal,



Ik ben een paar maanden geleden afgestudeerd, WO, en nu aan het solliciteren. Vooral op traineeships, omdat ik merk dat dat als starter toch het makkelijkste is en ook het beste aansluit. Wel paar keer ver gekomen en zit in een paar poules van bureaus, maar nog nergens is het echt wat geworden. Vandaag ook een afwijzing gekregen en dat voelt toch best vervelend als het vaker gebeurt. Hoe gaan jullie om met afwijzingen? En ik vraag me ook af hoe lang het normaal is om bezig te zijn met solliciteren... Ik reageer nu nog wel op vacatures die wel echt op niveau zijn, maar ik zou het ook niet erg vinden om eerst wat lager te beginnen. Maar dat is gewoon lastig, ik solliciteer vooral bij de overheid en zie niet echt veel dingen waarbij je dan misschien door zou kunnen groeien, dan is het echt totaal wat anders. En dingen zoals secretaresse/ondersteuner is ook lastig, want dan willen ze toch vaak graag iemand met een Schoevers diploma bijvoorbeeld. Ik vind het soms ook wel lastig om zeker en enthousiast over te komen als je best zenuwachtig bent en ook soms een beetje twijfelt over wat ik nu wil.

Iemand nog tips?



Hoi Bloempie,

Een afwijzing is elke keer opnieuw weer vervelend, maar het is vooral belangrijk om het van meerdere kanten te bekijken. Het wil niet altijd zeggen dat jij niet goed genoeg bent. Vaak is er gewoon net een andere persoon die wat beter bij een functie/traineeship past. Een tip: altijd vragen of je mag weten waarom jij het niet bent geworden, zodat je met die feedback iets kan doen bij een volgend gesprek! En daarnaast: elke afwijzing is ook weer een ervaring rijker!



Hoe lang is het normaal om bezig te zijn met solliciteren... tja. Ikzelf ben al vanaf juli 2016 afgestudeerd en zoekende naar fulltime werk. Tot op heden nog niet gelukt. Ik denk dat je vooral veel geluk moet hebben en ik jouw geval is het inderdaad verstandig om wat onder je niveau te gaan zitten (HBO), aangezien daar veel meer vacatures te vinden zijn. Daarnaast ligt het natuurlijk ook aan de branche waarin je werk zoekt. De communicatie branche blijkt verrassend genoeg toch vaak lastig qua werk vinden.



Ten slotte ... veel mensen zijn zenuwachtig voor sollicitatiegesprekken. Het is maar een gesprekje, maar toch hangt er veel vanaf. Probeer je zo goed mogelijk voor te bereiden door mogelijke antwoorden te bedenken, verder kun je er niet veel aan doen denk ik.



Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord. Succes met het solliciteren!
De grootste fout die een mens kan maken, is bang zijn om er een te maken.
Alle reacties Link kopieren
afgewezen worden omdat je werkervaring niet aansluit bij de functie.



waar het om gaat?

- Een tijdelijke (4maanden) functie voor een starter om ervaring op te doen...

waar in de hele vacature geen een keer iets stond over werkervaring maar wel over wat ze van je verwachten.



Vacature stond er al meer dan 2 weken.... ik reageerde op een maandag en kreeg dinsdag (voor de sluitingsdatum) al een afwijzing. vacature staat nog steeds online.



En ik heb geen zin om ze na te bellen van: ehm ik begrijp de afwijzing niet echt :D
Zoo, ben hier al een hele tijd niet geweest..



De hele tijd overal wel uitgenodigd worden voor gesprek, en na het gesprek wel zeggen wat voor goede kandidaat ik ben,

maar niet aangenomen om bijv. anderen meer ervaring hebben, het toch iets te onrustig is voor een starter en ze mij goed zouden willen inwerken, of iets anders. Ook tijdens hettelefoon gesprek, als ik om feedback vraag, telkens het antwoord dat het gesprek fantastisch ging..



Pffrt, komt gewoon toch echt doordat ik starter ben, en ( helaas) een soort rommeltjes CV heb, omdat ik nergens voor langere tijd aangenomen ben.. Jammerbammer!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben officieel geen starter maar in de branches waarin ik wil werken.. ben ik eigenlijk wel een starter.

heb na afstuderen voor ongeveer 3 jaar gewerkt in een prima functie, veel taken.. maar wel allemaal onder mijn niveau en niet dat wat ik eigenlijk wil.



Dus heb ik standaard te weinig ervaring voor heel wat functies... en is mijn afstudeerdatum te lang geleden voor toffe trainee/startbanen.
Mag ik ook even mee klagen. Kwam een leuke vacature tegen bij een overheidsinstellingen en meteen een brief geschreven. Keurig een bevestiging ontvangen en dat ik binnen 3 weken meer zou horen. Na 4 weken maar eens geinformeerd naar de stand van zaken waarop ze gewoon niet reageren. Goed, ik kan ze nog eens gaan bellen maar wil ik wel voor een bedrijf werken dat zo met sollicitanten omgaat. Alhoewel ik bekend ben met de ambtelijke wereld en de traagheid van procedures.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ik heel binnenkort afstudeer ben ik ook aan het solliciteren. Het valt me nu al vies tegen.

In maart drie sollicitaties eruit gedaan, geen enkele ontvangstbevestiging ontvangen.

Na een super gesprek aan de telefoon was een organisatie mij vergeten terug te bellen, maar héél binnenkort gaan ze me 'echt' weer bellen vertelde contactpersoon.

Ander bedrijf heeft mijn Linkedin-pagina bekeken, maar ook niets laten weten. Ik weet niet zo goed of ik hen nu kan bellen of dat ik even moet wachten?

En ook nog niets gehoord van bedrijf nr 3. Voor de rest helaas geen startersfuncties of traineeships in mijn sector.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven