Werk & Studie alle pijlers

Er doorheen zitten door het werk.

21-03-2017 15:45 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk inmiddels drie jaar bij een familiebedrijf op de administratie.



Helaas wordt er ontzettend over mij heen gelopen, regelmatig is het onfatsoen van de familie die bovenaan staat enorm aanwezig..

Ik doe alles voor de hoofd van administratie (zus van directeur). Los vaak dingen voor haar op en zo nu en dan zegt ze niet zonder mij te kunnen..



Nu heb ik met de dochter van de directeur (die op de andere dagen werkt) altijd het gevoel gehad dat er van haar kant een soort van competitie is, ze wou mij er ook uit werken maar daar is de zus van directeur niet akkoord mee gegaan want ik deed mijn werk goed...



Echter diezelfde vrouw geeft mij de klus ineens de wc's schoon te maken, te dweilen en allerlei andere werkzaamheden terwijl mijn dagen al vol zitten met het inboeken van facturen (met enige tegenzin) deed ik dit ook wel maar nu was ik het 2 weken terug 1 keer vergeten en kreeg ik een whatsapp met kort maar krachtig: wc's waren niet schoon en stonden nog 2 kopjes en als ik geen zin had maakte ik maar zin om dat te gaan doen.



Na het weekend uiteraard met haar gesproken hierover dat ik het niet fijn vond dat het zo ging, dat ze net zo goed had kunnen vragen waarom het niet was gebeurd... Maar haar antwoord: ik ben je baas dus ik moest het maar doen en accepteren....



Gesprek werd toen eigenlijk niet echt afgesloten maar heb mij er maar bij neer gelegd, nu werd ik gister op mijn vrije dag 2 keer gebeld door de dochter van de directeur, ongeveer 30 appjes en het ging weer eens nergens over.. Neem ik de telefoon niet op blijft ze maar bellen, en dan gaat het om de kleinste dingen waar ze over wil zeuren.



Ik bereik zo heel erg mijn maximale, een andere vrouwelijke collega is ook ongelooflijk hard behandeld in dezelfde week en zoekt nu ook naar een andere baan.. Ik weet alleen niet wat ik nu moet, gister moest ik na de zoveelste afzeik app van mijn collega huilen..

Ik slaap ontzettend slecht als ik weer naar het werk moet en weet niet of ik om dit alles nu gewoon even ziek moet melden en hoe ik zoiets moet melden?



Ik weet dat naar de HA gaan er dan bij hoort maar ik ben meer bang voor hun reactie, maar ik trek het niet meer :( Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
pff vreselijk en herken baar 8 jaar in zo familie bedrijf gewerkt ben er overspannen weggegaan 2 jaar geleden ik zou idd naar je huisarts gaan en weg er mee
Alle reacties Link kopieren
quote:Lavendel2 schreef op 21 maart 2017 @ 16:15:

pff vreselijk en herken baar 8 jaar in zo familie bedrijf gewerkt ben er overspannen weggegaan 2 jaar geleden ik zou idd naar je huisarts gaan en weg er mee



Ja mijn zelfvertrouwen wordt hierdoor ook echt enorm aangetast, ik was altijd iemand die voor mezelf opkomt maar mijn vriend en ik hebben met een koophuis en we kunnen niet ineens zonder mijn inkomen en dat laat mij nu toch wel snel ja en amen zeggen..



Ik heb al zoveel gepikt maar voor mij is het wel duidelijk dat ik er nu weg wil, ik wil niet langer zo behandeld worden.. Ik kan veel meer!
quote:Wanderlust1991 schreef op 21 maart 2017 @ 16:05:

Ik heb zojuist gebeld naar de HA en heb morgen om half 9 een afspraak maar wat in vredesnaam moet ik nou sturen naar hoofd administratie? (Zus van directeur)



Ik kom morgen niet omdat ik ... ?

... een afspraak heb met de huisarts.

Je hoeft niet te vertellen wat er aan de hand is.



Als je per se iets moet zeggen, zeg dan dat er iets is met je baarmoeder. In mijn ervaring is dat de snelste manier om een eind aan het gesprek te maken.
Alle reacties Link kopieren
Zoek een andere baan, echt. En ga eens op je strepen staan. Toiletten schoonmaken als administratief medewerkster, omdat ze willen bezuinigen op een schoonmaakster zeker? Je op je vrije dag bellen om je uit te kafferen? Check je contract, staat vast niet bij je functieomschrijving. Ze hebben toch al de pik op je en behandelen je onbeschoft, dus wat kunnen ze nog meer doen?
Niet huilen in elk geval. Jij doet niks verkeerd. Dit zijn mensen die niet weten hoe je moet leidinggeven en hoe je andere mensen aanstuurt. Kunnen ook geen prioriteiten stellen: appen over de wc, really??? Grote kans dat ze extra lullig doen omdat ze ergens wel het gevoel hebben dat ze tekortschieten. Zeker die dochter, die moet blijkbaar bewijzen dat ze daar niet zit omdat ze toevallig de 'dochter van' is. Sneu hoor... En jij hebt er de last van.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft geen rede te geven waarom je ziek bent.

Je kan je afmelden met ik kom morgen niet ivm ziekte punt.



Maak een dossier, sla nu zoveel mogelijk op van de whatsapjes, van de taken die je moet uitvoeren die niet bij de baan horen etc.

Je zou hier inderdaad een ontslagvergoeding uit kunnen slepen.

Probeer nu zoveel als mogelijk het contact per brief/email te laten verlopen zodat je bewijs heb.



Maar je geeft aan dat je het nu niet meer trekt, eerst bijkomen. En dan kijken of je er de moeite in wil stoppen voor de onslagvergoeding.



Je bent ze in ieder geval NIETS schuldig. Dus gewoon ziek melden.
Ik zou je energie zo min mogelijk in het bedrijf steken en vooral heel hard zoeken naar een andere baan.

Overleg ook met je vriend wat de mogelijkheden zijn: Overspannen raken omdat je anders je huis niet kunt betalen is ook geen oplossing. Probeer samen verantwoordelijk te zijn voor de oplossing, hij kan je op z'n minst steunen als je toch niet op heel korte termijn een andere baan kunt vinden.
oh jeetje wanderlust wat klinkt dat naar, ik heb zelf ook dit soort taferelen meegemaakt en in een total burnout beland, dus ik kan je echt alleen maar aanraden om zo snel mogelijk wat anders te zoeken. Als er zo weinig sprake is van redelijkheid verwacht ik niet dat ze zich zullen gaan aanpassen als jij echt op je strepen gaat staan- waar je alle recht en reden toe hebt. Ik weet hoe rot het is meid, en echt, stel je niet langer hieraan bloot dan strict noodzakelijk.



als je denkt dat je zo overspannen bent dat je echt rust nodig hebt, vraag om een consult bij de bedrijfsarts - ik vond het zelf erg prettig omdat de bedrijfsarts zich achter mij schaarde en een objectief oordeel kon vellen, terwijl de directie niet geloofde dat ik ziek was, hoewel ik echt al heel ver heen was. Ze zijn verplicht een bedrijfsarts in te schakelen als jij hier om vraagt.



ik vind het echt belachelijk dat ze je wc's laten soppen en je lastig vallen in je vrije tijd met niet urgente en vervelende berichtjes. walgelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 5 jaar geleden ook in deze situatie gezeten.

Ik ben op zoek gegaan naar een andere baan. Toen ik op sollicitatie gesprek moest heb ik gemeld dat ik die en die dag in de ochtend niet aanwezig zou zijn wegens privé omstandigheden. Ze vroegen wat dan, ik heb (met trillend lijf) gezegd dat dit privé was en helaas niet niet verzet kon worden.



's Middags heb ik ze het "blijde" nieuws meteen kunnen vertellen dat ik een andere baan had en ik maar 2 weken uit kon werken. Ik hoefde alleen nog de volgende dag terug te komen, heb mijn eigen ontslagbriefje (dat ze me lieten gaan, zonder uitwerken) getikt en b.a. ondertekend. Lachwekkend.



Paar weken later hebben ze nog gebeld met een paar vragen, heb ze verteld dat ik niets meer wist en probeerde hun zsm te vergeten met alle ellende die ze mij aangedaan hadden. Nooit meer iets gehoord.

Prachtig bedrijf, mooi product maar ontzettend achterlijk takkenwijf als directeur met dito vader.



Sterkte...en zoek iets anders!
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Naar de huisarts en zoek heel snel iets anders.

En sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Gatver, ik krijg werkelijk waar de kots van dit soort familie bedrijven. Lekker met je niet verdiende machtspositie de orders uitdelen en goede werknemers kleineren.



Dikke knuffel voor jou TO ! Meld jezelf ziek en je bent absoluut niet verplicht om te vertellen hoe of wat. Zoek fijn naar een andere baan en laat ze een hele dikke tokus krijgen !
Ik zou een andere baan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wanderlust1991 schreef op 21 maart 2017 @ 16:08:

[...]





In dat gesprek vorige week ook aangegeven dat het mij beter lijkt een schoonmaakster in te huren want er gaat veel tijd in zitten anders...

Nee we konden het prima zo doen, dan blijft het werk maar wat langer liggen...Je werkgevers klinken als hufters, maar jij laat ook over jezelf heenlopen. Dat schoonmaken hoort gewoon niet bij jouw baan, dus dat kunnen ze helemaal niet prima zo doen. En als je ziek bent of naar de dokter, ben je gewoon ziek of naar de dokter. Daar hoef je helemaal niet om te liegen.
Alle reacties Link kopieren
Heftig zeg! Dat is echt het nadeel van familiebedrijven. Probeer je grenzen wel te bewaken. Vrij is vrij, een x een telefoontje is niet erg, maar een hele app-wisseling en meerdere telefoontjes zou ik ook niet van gediend zijn. Daarnaast is het schoonhouden van sanitair gewoon niet jouw taak, staat niet in je functie omschrijving toch? Dit lijkt wel weg pesten.

Ik hoop dat je morgen een goed gesprek met je huisarts hebt en vraag op je werk een consult met de bedrijfsarts aan....
Alle reacties Link kopieren
Wat een nare situatie..

Gewoon melden dat je ziek bent, en voel je vooral niet verplicht om te zeggen wat je mankeert.

Succes morgen met de afspraak bij je huisarts!
Alle reacties Link kopieren
Wat een eikels. Het klinkt alsof jij echt mee dan je best hebt gedaan, en zij lopen idd over je heen. Belachelijk zoals ze tegen je praten ook.

Laat ze het lekker uitzoeken en meld je ziek. Krijkg je vast een oproep voor de bedrijfsarts en doe je daar je verhaal. Desnoods stuur je aan op een vaststellingsovereenkomst.

Ik ben normaal echt niet snel voor het ziekmelden, maar in dit geval zeker wel. Ik ben 13 jaar bedrijfsmaatschappelijk werker geweest en in dit geval zou ik je hetzelfde adviseren.

Voel je niety schuldig, je hebt je best gedaan, en meer dan dat, dit gedrag hoef je echt niet te pikken hoor.

Mocht je bij de bedrijfsarts komen, zwak je verhaal dan niet af en vertel gewoon alles.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte morgen en heel snel op zoek naar een andere baan. Dit hoef je niet te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg vervelend dit, vooral omdat de banen voor administratief personeel niet voor het oprapen liggen. Dus de adviezen van 'snel een andere baan zoeken' zijn goed bedoeld, maar niet per se realistisch in deze tijd.

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt bij de huisarts. Ik hoop dat je tot een oplossing komt. Uiteindelijk is het ook in het belang van het bedrijf dat jij gewoon je werk goed kunt doen.
TO, hoe gaat het nu?

Ben je bij de huisarts geweest?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel snel beginnen met voor mezelf opkomen.

Om te beginnen eisen dat ze je met rust laten op je vrije dag. Wordt maar eens boos, het slaat toch nergens op.

Ten tweede zou ik het schoonmaken afketsen. Daar ben je niet voor aangenomen. Mochten ze moeilijk gaan doen en je eruit willen werken :wat heb je te verliezen? Alleen een,op deze manier niet leuke baan.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
quote:pamelacourson schreef op 21 maart 2017 @ 16:06:

Ten eerste: je bent aangenomen voor de administratie. Zij kunnen je niet opeens schoonmaakwerk laten doen, laat ze lekker een schoonmaker inhuren.

Ik zou dit duidelijk tegen hen zeggen en dat je je werk niet kunt doen op deze manier. Wordt het daar alleen maar erger van, ziekmelden (idd naar de huisarts) en z.s.m. een andere baan zoeken. Ik ben niet voor ziekmelden als je niet echt ziek bent, maar jij zit er duidelijk doorheen en ze maken het er zelf naar met hun gedrag. Dit kan echt niet en jij hoeft het niet te pikken.





X2



Appjes, bijhouden, telefoongesprekken opnemen etc. Geen ontslag nemen, laat ze maar betalen anders flikken ze dit gewoon opnieuw bij de volgende.



Edit: als je werkgever wenst dat je continue bereikbaar bent dan hoort hij dit te compenseren, dus laat die gsm maar vrolijk rinkelen of schaf je een tweede aan.
Alle reacties Link kopieren
TO gaat het inmiddels al iets beter ? Zijn er ontwikkelingen ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven