Werk & Studie alle pijlers

Psycholoog

09-03-2017 17:04 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Ik wil heel graag psycholoog worden.

Ik heb me ingeschreven voor de opleiding HBO Toegepaste Psychologie op het Saxion. Dit is een deeltijd opleiding. Als ik deze opleiding heb afgerond, hoop ik naar de Universiteit te kunnen. Deze opleiding duurt in totaal 5 jaar. Om echt wat met de opleiding te kunnen, wil ik daarna nog 2 jaar de opleiding tot GZ psycholoog doen. Als ik helemaal klaar ben, ben ik 34. Zijn er hier mensen die deze opleiding doen, of hebben gedaan, en is 34 niet iets te oud? :-)
Alle reacties Link kopieren
Er worden al goede tips gegeven, maar verkijk je inderdaad niet op de GZ-opleiding. De "heilige graal" voor veel basispsychologen, dus enorm veel concurrentie.

Bron: ben basispsycholoog.

Met eindelijk, na een WEP, werken als psychodiagnostisch medewerker en werken als psycholoog, een vast contract bij een instelling die de GZ intern aanbiedt. Nu alleen nog een plekje bemachtigen tussen de vele andere collega's die dat ook zien zitten ;) ik ben nu 4,5 jaar afgestudeerd.

Veel succes, het beroep is echt heel interessant en mooi om te doen, maar niet gemakkelijk!
Oja! Zoek een opleiding waar je ook de aantekening Psychodiagnostiek kan halen. Zodat je als basispsycholoog meteen werk/WEP kan zoeken waar je aan diagnostiek kan doen. Anders moet je deze aantekening na je basisopleiding eerst nog halen (iets van 580 uur onder supervisie diagnostiek bedrijven). Zonder krijg je sowieso geen toegang tot de GZ opleiding.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor alle informatie! Ik heb er ook echt veel aan gehad. Aangezien ik dus eerst TP op HBO wil gaan volgen, moet ik daarna een schakeljaar doen, zodat ik daarna master kan doen op de uni.

En ik heb het even nu niet over verder studeren voor GZ, maar ik zat te denken of het mogelijk is om een PhD te doen in psychologie, dat zou je toch een hele goede voorsprong kunnen geven op de arbeidsmarkt. Alleen heb ik zo zelden gehoord dat er iemand PhD doet in psychologie.. Denken jullie dat dat een goed idee is?
Dat is ook leuk! Zeker!

Het bereid je alleen niet voor op de praktijk. Je gaat dan als onderzoeker werken en niet als behandelaar? Als je dat wil dan zal je echt de GZ moeten doen. En je aantekening psychodiagnostiek heb je dan toch nodig.

PhD is eigenlijk hetzelfde verhaal: je moet een plek zien te bemachtigen. Je promotie duurt (meestal) 4 jaar. Daarna kan je bedenken hoe je verder wil. Veel mensen maken de combi onderzoek-praktijk. Maar ook dan geldt wat eerder werd gezegd. PhD is geen sluiproute zeg maar ;)



Je hebt nog alle tijd. Ga eerst fijn studeren aan het hbo. En als je naar de universiteit gaat dan is het vroeg genoeg om te bedenken wat je precies wil met je studie. En om uit te zoeken wat het beste bij je past.

Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Labalade!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven