tips en tricks voor zelfgemaakte plaatpizza

10-03-2017 13:51 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
(mijn tweede topic op de eetpijler in nog geen etmaal )



Ik wilde binnenkort eens gaan experimenteren met zelfgemaakte plaatpizza waarbij ik ook het deeg zelf ga kneden. Ik heb bij de AH een product gekocht voor het deeg waar de gist al in zit (er hoeft alleen nog water bij en wat olie).



Mijn vraag is nu aan de pizzabakkers alhier: wat zijn jullie succesrecepten qua beleg en basissaus en doe je dingen als ruccola er pas op nadat die uit de oven komt of ook tijdens het bakproces?

In principe lusten wij alles, qua vlees, vis maar ook vega recepten zijn van harte welkom.



En zijn er ook pizza's waar je bv bepaalde andere ingrediënten pas later toevoegt omdat e.e.a. anders aanbrandt o.i.d.



Ik ben benieuwd.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:louise1 schreef op 20 maart 2017 @ 19:56:

[...]



Hoe werkt dat precies? Je zet de oven aan, je zet de stenen (terracotta?) onderzetter in de oven, wacht tot die maximaal verhit is, haalt onderzetter uit oven, legt de ronde lap deeg er op (het bakken begint dan al?), belegt het met toppings en je zet alles snel terug in de oven tot klaar?



Of gaat het anders?



Inderdaad een terracotta onderpot. Ongeglaceerd dus zonder verf of lak laagje.



Wij doen altijd:

De oven aan en de onderleggers er ook meteen in. Die onderpotten op de kop.



De pizza beleggen we ondertussen, op een snijplank met wat bloem erop. Als de oven goed warm is, doen we hem open en schuiven het rek met de onderpotten een beetje uit, en schuiven/drapperen we de pizza erop (dit is wel echt een beetje gepruts ik gebruik vaak een spatel erbij).



Heb laatst een houten plankje gekocht waarmee je de pizza schijnbaar makkelijk kan oppakken en in de oven kan doen, nog geen pizza gemaakt sindsdien. Maar ben benieuwd of het werkt.



Het is altijd wel een beetje pielen met de belegde pizzas in de oven krijgen. Zeker als ze zwaar belegt zijn. Beetje half van een houten plank erop hupsen met een spatel werkt meestal wel. Maar heb er al te vaak ruzie mee gehad
Alle reacties Link kopieren
Met gehakt..gyroskruiden..paprika reepjes..gesnipperd uitje en geraspte kaas en uiteraard eerst tomatensaus (pot spaggettiesaus naar keuze)
Alle reacties Link kopieren
quote:pocas schreef op 20 maart 2017 @ 20:58:

[...]





Inderdaad een terracotta onderpot. Ongeglaceerd dus zonder verf of lak laagje.



Wij doen altijd:

De oven aan en de onderleggers er ook meteen in. Die onderpotten op de kop.



De pizza beleggen we ondertussen, op een snijplank met wat bloem erop. Als de oven goed warm is, doen we hem open en schuiven het rek met de onderpotten een beetje uit, en schuiven/drapperen we de pizza erop (dit is wel echt een beetje gepruts ik gebruik vaak een spatel erbij).



Heb laatst een houten plankje gekocht waarmee je de pizza schijnbaar makkelijk kan oppakken en in de oven kan doen, nog geen pizza gemaakt sindsdien. Maar ben benieuwd of het werkt.



Het is altijd wel een beetje pielen met de belegde pizzas in de oven krijgen. Zeker als ze zwaar belegt zijn. Beetje half van een houten plank erop hupsen met een spatel werkt meestal wel. Maar heb er al te vaak ruzie mee gehad Ik gebruik gewoon bakpapier op zo'n steen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Deeg maak ik zelf. Saus pak ik zo'n zak van Bertolli (knoflook) voor die ik een beetje inkook, bodem wil je niet te nat hebben.



Dan ham, artisjokhartjes, champignons (gebakken, anders te nat), paprika, soms ansjovis, zwarte olijf.



Mozarella of pizzakaas van AH er op. Op hoge temperatuur in de oven.
We don't see things as they are we see things as we are
Alle reacties Link kopieren
quote:pocas schreef op 20 maart 2017 @ 20:58:

[...]





Inderdaad een terracotta onderpot. Ongeglaceerd dus zonder verf of lak laagje.



Wij doen altijd:

De oven aan en de onderleggers er ook meteen in. Die onderpotten op de kop.



De pizza beleggen we ondertussen, op een snijplank met wat bloem erop. Als de oven goed warm is, doen we hem open en schuiven het rek met de onderpotten een beetje uit, en schuiven/drapperen we de pizza erop (dit is wel echt een beetje gepruts ik gebruik vaak een spatel erbij).



Heb laatst een houten plankje gekocht waarmee je de pizza schijnbaar makkelijk kan oppakken en in de oven kan doen, nog geen pizza gemaakt sindsdien. Maar ben benieuwd of het werkt.



Het is altijd wel een beetje pielen met de belegde pizzas in de oven krijgen. Zeker als ze zwaar belegt zijn. Beetje half van een houten plank erop hupsen met een spatel werkt meestal wel. Maar heb er al te vaak ruzie mee gehad

Klinkt niet echt makkelijk misschien inderdaad met bakpapeir zoals iemand al aangaf.

Bedankt voor je uitleg!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Met bakpapier is het inderdaad een fluitje van een cent om de pizza op de steen te krijgen. En ik vind hoe minder beleg, hoe beter.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Belle73 schreef op 21 maart 2017 @ 20:46:

[...]





Ik gebruik gewoon bakpapier op zo'n steen.







Dat ik dat nooit heb kunnen bedenken ....
Alle reacties Link kopieren
Ja zelfde hier met bakpapier, schuif je zo je pizza op je plaat.



Heel interessant die onderpot! Die leg je dus op het rek van je oven en niet direct onderin je oven?



Ik rol mijn deeg ook altijd uit op extra fijne griesmeel ipv bloem. Maakt je bodem nog net lekkerder en wat krokanter.
Alle reacties Link kopieren
quote:pocas schreef op 21 maart 2017 @ 22:34:

[...]









Dat ik dat nooit heb kunnen bedenken ....
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik trouwens ook altijd griesmeel, dan wordt de pizza lekker knapperig. Ik leg de steen ook niet op de bodem van de oven, maar op het rek helemaal onderin de oven. Dan wel de oven op de hoogste stand. Ik weet eigenlijk niet waarom. Misschien stond het destijds op de verpakking van de steen. Die kostte trouwens ongeveer € 25 bij een kookwinkel, dus dat is ook nog wel te overzien.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven