Werk & Studie alle pijlers

Verder solliciteren of niet?

23-03-2017 12:20 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,



Ik lees vaak mee op dit forum maar heb nu een account aangemaakt om jullie hulp te vragen.



Als alles goed gaat ben ik straks eind mei afgestuurd. Ik heb in de tussentijd vast 2 sollicitatiebrieven gestuurd. Allebei leuke banen waarvan bedrijf 1 een bekender groter bedrijf is dat verder weg zit (uur reistijd). Bedrijf 2 zit meer in de buurt. Bij bedrijf 1 kreeg ik snel een reactie en ben ik het hele sollicitatieproces in gegaan. Na een assessment, 2 gesprekken, onderhandeling en screening heb ik deze week bericht gekregen dat mijn arbeidsovereenkomst onderweg is voor ondertekening. En je raadt het al: vanochtend kreeg ik bericht van bedrijf 2 of ik aankomende dinsdag op gesprek kan komen...



Ik twijfel nu of ik dat nog moet doen of niet. Ergens ben ik gewoon nieuwsgierig en daar komt nog bij dat ik de reistijd naar bedrijf 1 nou ook weer geen cadeautje vind. De baan is erg leuk en ontzettend goede arbeidsvoorwaarden maar als ik dezelfde baan voor hetzelfde salaris dichter bij huis kan doen...



Daarom vraag ik me af of ik wel of niet op gesprek moet gaan. Moet ik dan van tevoren al zeggen dat ik al zeer ver in een ander sollicitatieproces zit? Of is het echt not done om nu nog verder te kijken. Dit laatste hoor ik veel vanuit mijn omgeving maar ik vind mijn toekomst wel belangrijker dan een beleefdheidskwestie... Of onderschat ik dat nu? Ik hoop vanuit jullie op meer inzichten.



Ps: ik snap natuurlijk heel erg goed dat ik in een luxepositie zit dus ik hoop niet dat ik verwend over kom ofzo. Dit is mijn allereerste ervaring met echt solliciteren dus ik weet gewoon niet goed wat hoort en wat kan.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon op gesprek gaan. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Zeker op gesprek gaan.

Misschien valt het gesprek tegen, misschien word je niet aangenomen.

Je hebt vast in baan 1 een proeftijd waarin je kunt stoppen zonder gevolgen mocht je ook bij baan 2 aangenomen worden.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Niet onbelangrijk: welke baan lijkt je leuker?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Ook in gesprek met bedrijf 2. En tegen beiden niets zeggen over je andere optie.

Fijn dat je een keuze hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker op gesprek gaan. Maak ze tijdens dat gesprek duidelijk dat je al ontzettend ver in een andere selectie zit. Als ze je graag willen, zullen ze hun procedure wellicht wat versnellen. Maar het is een moeilijke, bedrijf 1 lang aan het lijntje houden is ook geen optie.
Alle reacties Link kopieren
quote:borboletas schreef op 23 maart 2017 @ 12:25:

Niet onbelangrijk: welke baan lijkt je leuker?Goed vraag inderdaad. Ik heb nog geen goed beeld van baan 2. Van wat ik er nu van weet lijken ze me allebei even leuk/uitdagend/goed aansluiten bij mijn studie. Baan 1 heeft wel erg relaxte secundaire arbeidsvoorwaarden die ik niet verwacht bij baan 2. Baan 2 is een wat kleiner bedrijf maar dat heeft natuurlijk ook voordelen.
Alle reacties Link kopieren
Ja tuurlijk: op gesprek gaan.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon open kaart spelen... op gesprek gaan en als ze dan nog serieus geïnteresseerd zijn moeten ze haast zetten achter het proces.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hawkmoon269 schreef op 23 maart 2017 @ 12:29:

Ik zou zeker op gesprek gaan. Maak ze tijdens dat gesprek duidelijk dat je al ontzettend ver in een andere selectie zit. Als ze je graag willen, zullen ze hun procedure wellicht wat versnellen. Maar het is een moeilijke, bedrijf 1 lang aan het lijntje houden is ook geen optie.Bedankt voor de reacties (zo snel!) Het is inderdaad moeilijk. Mijn omgeving zegt: nu afwijzen met als reden al een andere baan (natuurlijk wel even slijmen dat het zo'n leuke functie is) en eventueel tijdens/na proeftijd nog eens contact zoeken als baan 1 niet bevalt. Is er een reden waarom op gesprek gaan nu beter is dan proeftijd van baan 1 afwachten?
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je te verliezen? Als je je proeftijd uitzit zit je vast aan je contract. Als het 2e bedrijf niets voor je is dan heb je je 1e baan. Als het 2e bedrijf wel iets is heb je een keuze.
Alle reacties Link kopieren
Als je nu niet op gesprek gaat zijn je kansen bij baan 2 verkeken denk ik? Of zijn er vaak vacatures?
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk ga je op gesprek. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:nienkejj schreef op 23 maart 2017 @ 12:37:

Als je nu niet op gesprek gaat zijn je kansen bij baan 2 verkeken denk ik? Of zijn er vaak vacatures?Deze vacature was een half jaar oud en stond nog op de site. Nu zijn we 3 maanden verder en zijn ze dus nog steeds geïnteresseerd in een gesprek met een sollicitant. Dus ik heb het gevoel dat ze voor deze funtie regelmatig op zoek zijn naar nieuwe mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zalmsnipper schreef op 23 maart 2017 @ 12:37:

Wat heb je te verliezen? Als je je proeftijd uitzit zit je vast aan je contract. Als het 2e bedrijf niets voor je is dan heb je je 1e baan. Als het 2e bedrijf wel iets is heb je een keuze.Ja dat gevoel heb ik ook erg sterk: ik heb niets te verliezen. Wellict alleen wat gezichtsverlies als ik een bedrijf in een ver stadium nog moet afwijzen ofzo maar daar moet ik me volgens jullie dus eigenlijk niets van aantrekken?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zou doen: ingaan op gesprek bij bedrijf B. Tot die tijd bedrijf A 'rekken'. Er is een kans dat het gesprekn bij bedrijf B tegenvalt. Dan weet je dinsdag dat je kunt tekenen bij A.



Als het bedrijf bij B wel leuk is, geef je aan het einde van het gesprek aan dat je ergens anders al een contract aangeboden hebt gekregen. Maar dat je erg enthousiast bent over bedrijf B. En dat je hoopt dat je snel van hen hoort. Je zou er zelfs bij kunnen zeggen dat je voor het einde van de week iets moet laten weten bij bedrijf A.



Als ze je leuk vinden, zullen ze het selectieproces versnellen. Als ze je niet leuk vinden, ga je lekker voor A.



Ik zou er niet op rekenen dat je nog kunt aankloppen bij bedrijf B als bedrijf A je tijdens de proeftijd niet bevalt.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz393 schreef op 23 maart 2017 @ 12:48:

Wat ik zou doen: ingaan op gesprek bij bedrijf B. Tot die tijd bedrijf A 'rekken'. Er is een kans dat het gesprekn bij bedrijf B tegenvalt. Dan weet je dinsdag dat je kunt tekenen bij A.



Als het bedrijf bij B wel leuk is, geef je aan het einde van het gesprek aan dat je ergens anders al een contract aangeboden hebt gekregen. Maar dat je erg enthousiast bent over bedrijf B. En dat je hoopt dat je snel van hen hoort. Je zou er zelfs bij kunnen zeggen dat je voor het einde van de week iets moet laten weten bij bedrijf A.



Als ze je leuk vinden, zullen ze het selectieproces versnellen. Als ze je niet leuk vinden, ga je lekker voor A.



Ik zou er niet op rekenen dat je nog kunt aankloppen bij bedrijf B als bedrijf A je tijdens de proeftijd niet bevalt.



Succes!Bedankt! Dat is erg duidelijk uiteen gezet. Ze hebben mij een mail gestuurd om me uit te nodigen. Als ik reageer op die mail om te laten weten dat ik op gesprek wil moet ik er niet dan al bij zetten dat ik al bij een ander bedrijf ver ben met solliciteren? Dat zou je pas aan het einde van het gesprek doen? Bij bedrijf 1 begin ik pas in juli trouwens dus echt haast hebben zij waarschijnlijk niet om alles snel in orde te krijgen. Alleen het contract moet nog getekend worden eigenlijk.
Een uur reistijd is echt niet zó ver...



En ik zou alleen iets over je andere procedure vertellen als ze er tijdens het gesprek naar vragen. En dan alleen zeggen dat je daar ver mee bent, niet teveel in de details treden.
Alle reacties Link kopieren
quote:mms schreef op 23 maart 2017 @ 13:14:

Een uur reistijd is echt niet zó ver...



En ik zou alleen iets over je andere procedure vertellen als ze er tijdens het gesprek naar vragen. En dan alleen zeggen dat je daar ver mee bent, niet teveel in de details treden.



Ik reis nu ook een uur en ik vind dat wel ver.

'S avonds ook nog een uur terug naar huis. Als je een leuke baan om de hoek vindt met hetzelfde salaris, dan zou ik het wel weten.



Bij de baan waar je aangenomen bent heb je een proeftijd, dus je kunt altijd opzeggen als je toch voor baan B gaat. Gewoon op gesprek gaan, je hebt niks te verliezen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon op gesprek gaan natuurlijk. En ja je kunt natuurlijk zeggen dat je met een andere baan al ver gevorderd bent. Jij bent vast ook niet de enige sollicitant die zij op gesprek vragen. Je hebt elkaar geen exclusiviteit beloofd ofzo he.

Baan 1 zou ik even niks zeggen. Baan 2 is pas een eerste gesprek toch? Dan komt er misschien ook nog een assesement en meerdere gesprekken bij baan 2. Dus gewoon aan nemen. In je proeftijd kun je elk moment opzeggen en dat is wederzijds.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je vooral als uitgangspunt moet nemen dat je moet doen wij JIJ wil. Ja, je werkgever zal niet blij zijn als je last-minute of in je proeftijd opzegt. Maar uiteindelijk ben jij er zelf verantwoordelijk voor dat je de baan krijgt die je wil. Niemand anders. En als puntje bij paaltje komt, kiest iedereen dan voor zijn eigen carrière en geluk.



O, en ik vind een uur reistijd ook écht wel lang. Te lang.
quote:minnimouse schreef op 23 maart 2017 @ 13:38:

[...]





Ik reis nu ook een uur en ik vind dat wel ver.

'S avonds ook nog een uur terug naar huis. Als je een leuke baan om de hoek vindt met hetzelfde salaris, dan zou ik het wel weten.



Bij de baan waar je aangenomen bent heb je een proeftijd, dus je kunt altijd opzeggen als je toch voor baan B gaat. Gewoon op gesprek gaan, je hebt niks te verliezen.



Succes!

Ik heb zelf ruim 1,5 jaar 2 uur per enkeltje gedaan. M'n collega's vroegen me steeds hoe ik dat deed, maar ik vond het prima te doen. Had alleen moeite met het vroeg naar bed gaan, niet eens met het vroege opstaan of het lange reizen. Als het werk leuk genoeg is, is het prima te doen. En verhuizen had voor ons geen zin.



Zou nu niet zo snel weer kiezen voor zo'n lange reistijd, maar in vergelijking met 2 uur is 1 uur echt weinig. Heb nu 3 kwartier reistijd en denk nog vaak: oh, ik ben er al.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat een jaar geleden in precies dezelfde situatie. Ik ben toen wel op gesprek gegaan bij bedrijf 2 en dat was zo'n fijn gesprek dat het voor mij wel duidelijk was wat ik wilde.

Zij wilden echter nog een 2e gesprek en intussen lag het contract van bedrijf 1 al in mijn huis om ondertekend te worden. Ik heb toen opgebeld naar bedrijf 2 om aan te geven dat ik heel ver was in de procedure bij een ander bedrijf maar dat zij mijn voorkeur hebben. Zij hebben toen haast erachter gezet en een dag later was ik ook daar aangenomen.

Ik zou dus gewoon op gesprek gaan en kiezen voor wat voor jou het beste is!
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
Absoluut op gesprek gaan.





In hoeverre wil je perse in je huidige woonplaats blijven wonen na je afstuderen? Ik vond dat zelf juist een goed moment om een nieuwe woonplaats op te zoeken. Iedereen waaierde uit over het land na het afstuderen, en ik wou mezelf qua vacatures ook niet beperken tot de eigen regio. Zonde om een mooie vacature te laten lopen als je eigenlijk zo vrij als een vogeltje bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven