Sluiting varkenslachterij?

23-03-2017 15:01 152 berichten
Ik open niet snel een topic over dierenleed. Sterker nog; het is voor het eerst dat ik dat doe.

Ben geen vegetariër, dus ik heb vast boter op mijn hoofd.

Maar ik heb zojuist beelden gezien die ik zo gruwelijk vond...

nu.nl

AnimalRights wil deze slachterij in België sluiten. Heeft dat zin? Of is het een brancheprobleem en is het overal zo erg?

Hier de beelden (waarschuwing: ze zijn echt niet prettig, je kan je ook beperken tot het lezen van de tekst).

animalrights link
Zo te lezen gebeuren daar dingen die alle perken te buiten gaan dus het lijkt mij niet meer dan terecht dat die slachterij gesloten wordt.

Of het een brancheprobleem is weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of het een brancheprobleem is, maar hier gaat het er schofterig aan toe in ieder geval.

Van mij mag iedereen die kiloknallers in de supermarkt wil hebben verplicht worden deze beelden te bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Delhaize heeft de samenwerking met dit slachthuis al opgeschort. Als meerdere van hun klanten dit voorbeeld volgen, dan sluit dat slachthuis vanzelf wel.
Ja, dit slachthuis moet sowieso dicht.

Ik geloof niet dat de mensen/managers 1-2-3 veranderen. Ik heb zitten huilen toen ik de beelden zag.
Alle reacties Link kopieren
quote:milena1 schreef op 23 maart 2017 @ 15:13:

Geen idee of het een brancheprobleem is, maar hier gaat het er schofterig aan toe in ieder geval.

Van mij mag iedereen die kiloknallers in de supermarkt wil hebben verplicht worden deze beelden te bekijken.Helemaal eens. Iedereen die kiloknallers koopt doet hier moedwillig aan mee. Dat vlees kan alleen maar zo goedkoop zijn als er dierenleed aan ten grondslag ligt.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet overal zo erg. Maar een slachterij is voor een dier een traumatische ervaring.



Het transport van dieren is ook zo vreselijk. Daar wil je de beelden ook niet van zien.

Als ik een vrachtwagen zie rijden met dieren erin springen bij mij de tranen al bijna in de ogen.



Iedereen die kiloknallers koopt doet hier moedwillig aan mee.
Kiloknallers? Biologisch vlees wordt diervriendelijker geslacht denk je?
Alle reacties Link kopieren
20 jaar geleden heb ik 2 jaar in een varkensslachterij gewerkt. Het ging daar toch heel wat diervriendelijker aan toe. Maar ja dat gaat wel tenkoste van de productie/output, net wat langzamer. Dus die slachterij bestaat al een tijdje niet meer.



Trouwens electro shock is de standaard manier om een varken te verdoven waarna dus dat mes in de keel. Varkens zijn namelijk electrisch zeer snel verdoofd, dat is dus juist dier vriendelijk.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Afschuwelijk dit. Ik heb met tranen in mijn ogen zitten kijken. Dat je als mens in staat bent om dit te doen, vind ik onbegrijpelijk. Geen varkensvlees voor mij meer iig
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 23 maart 2017 @ 15:33:

Kiloknallers? Biologisch vlees wordt diervriendelijker geslacht denk je?Ja. Voor dat vlees wordt meer betaald, dus kan er ook diervriendelijker geslacht worden. Er is dan net wat meer tijd. Bovendien proef je de stresshormonen van dieren, dus een biologische slager zal voor behoud van smaak diervriendelijker te werk moeten gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 23 maart 2017 @ 15:33:

Kiloknallers? Biologisch vlees wordt diervriendelijker geslacht denk je?



Dieren die op kleinschalige manier geslacht worden, zoals bijvoorbeeld door een plaatselijke slager is denk zeker diervriendelijker dan bij kiloknallers.

Maarja, ik kan het natuurlijk niet controleren.
quote:Sammy300 schreef op 23 maart 2017 @ 15:46:

[...]





Ja. Voor dat vlees wordt meer betaald, dus kan er ook diervriendelijker geslacht worden. Er is dan net wat meer tijd. Bovendien proef je de stresshormonen van dieren, dus een biologische slager zal voor behoud van smaak diervriendelijker te werk moeten gaan.Heb je daar bronnen van? Die zou ik graag lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het filmpje gekeken en ik ben er behoorlijk door van slag. Ik kan voor mezelf op deze manier echt niet meer verantwoorden om zoveel vlees te eten. Misschien is het slap, maar helemaal stoppen vind ik moeilijk. Ik denk wel dat ik zeker de helft minder vlees ga eten, en alleen nog biologisch vlees. Misschien op termijn wel helemaal stoppen want dat is nog altijd het beste. Nog beter zou vegan zijn, maar dat is me echt een brug te ver.
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 23 maart 2017 @ 15:49:

[...]





Heb je daar bronnen van? Die zou ik graag lezen.

Hier in de buurt zit een biologische slager, die brengt zelf biggen groot, gewoon buiten goed voer, ommetje door het dorp etc.



http://m.dichtbij.nl/woer ... jdens-laatste-dagen-fotos
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 23 maart 2017 @ 15:33:

Kiloknallers? Biologisch vlees wordt diervriendelijker geslacht denk je?



Dat hangt ervan af. 'Biologisch' alleen zegt iets over hoe de dieren gehouden worden, niet over hoe ze geslacht worden. Biologisch vlees kan bijvoorbeeld ook uit Zuid-Amerika komen, en dan heb je echt geen idee hoe die beesten geslacht zijn.



Maar als je bijvoorbeeld je vlees koopt via https://www.koopeenvarken.nl/ dan weet je niet alleen van welke boer het komt (daar mag je ook gewoon komen kijken), maar ook door welke slachter het geslacht is (en ook daar mag je langskomen, maar je kunt ook reviews lezen: http://www.dichtbij.nl/wo ... het-altijd-zo-gedaan.aspx). Er zijn veel meer van zulke initiatieven. Wel wat duurder, maar als je je druk maakt om dierenwelzijn zijn er echt wel manieren om vlees te kopen dat een stuk diervriendelijker behandeld. is.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:Drackie schreef op 23 maart 2017 @ 15:58:

Ik heb het filmpje gekeken en ik ben er behoorlijk door van slag.

Ja, ik vond de beelden ook heel erg.

Heb het zelfs niet helemaal afgekeken. Daarom dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan en hoef deze beelden niet te bekijken.



Ik eet al amper vlees en ben daar trots op. Ik vind het heerlijk overigens dus niet altijd makkelijk. Maar niet willen stilstaan bij dierenleed en geen moeite doen om er iets aan te doen (al is het maar iets) vind ik net zo erg als de mensen die zonder emotie een dier op welke wijze dan ook kunnen doden.



Dan is er toch echt iets mis in je bovenkamer. De mens is zo ontzettend egoistisch en hard, onvoorstelbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk erover alleen nog goed, traceerbaar vlees te eten van bijv. www.koopeenkoe.nl (ze hebben ook een website voor kip en varken). Uiteraard niet voor dagelijks, maar een paar keer per week. De rest van de week zouden we dan vegetarisch gaan eten. Vanavond even met mijn man overleggen of die daar ook wat in ziet. Hij is de laatste tijd al flink geminderd met vlees eten. Eet het nog wel als het hem wordt voorgeschoteld, maar kiest in principe voor vegetarisch als hij het zelf koopt.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gruwelijk filmpje. Ik heb lang niet alles gezien, kon er echt niet meer naar kijken. :( Heb net even de website van koopeenkoe bekeken en dat spreekt me zeker aan, vind het wel redelijk wat geld in een keer. Maar jeetje.. Dit zet me wel aan het denken wat betreft vlees eten.
Alle reacties Link kopieren
Om in een slachterij te werken moet je denk ik in zekere zin een beetje psychopatisch zijn. Heb vroeger in een vleesverwerkingsbedrijf gewerkt en heb zeker een paar jaar geen vlees meer gegeten als je ziet hoe er wordt gerotzooid met vlees en wat voor troep er door snacks wordt gegooid.



Ook ik eet vlees maar probeer zo vaak mogelijk bij een plaatselijke slager mijn vlees te kopen en als ik daar dan de lichaamsdelen van varkens en koeien zie hangen krijg ik toch altijd weer reality check en koop vaak ineens maar 2 schnitzels of 1 pandje gehakt en neem ik snel de benen. Hypocriet ik weet het. Heb de beelden niet gezien want ik weet ongeveer hoe het eruit ziet en dat soort beelden zie ik vaak na weken nog voor me. Walgelijk en smerig hoe mensen zo met dieren om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
En dit is 1 slachthuis waar 1 jaar gefilmd is. Er zijn ik weet niet hoeveel slachthuizen waar tienduizenden dieren per week geslacht worden.



Paul McCartney zei ooit:



“If slaughterhouses had glass walls, everyone would be a vegetarian.”
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat heftig. Ik eet sowieso geen varkensvlees, maar andere dieren kunnen natuurlijk net zo mishandeld worden. Wij eten alleen kip en voor de rest vega 'vlees'. Geen idee of het er overal zo aan toe gaat.



Filmpje niet kunnen afkijken.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenjevriend schreef op 23 maart 2017 @ 16:29:

En dit is 1 slachthuis waar 1 jaar gefilmd is. Er zijn ik weet niet hoeveel slachthuizen waar tienduizenden dieren per week geslacht worden.



Paul McCartney zei ooit:



“If slaughterhouses had glass walls, everyone would be a vegetarian.”Er zijn dus slachterijen waar camera's en bezoekers gewoon binnengelaten worden. Zie linkjes die ik eerder gaf, onderaan zie je een DWDD uitzending met hoe het er in die koeienslachterij aan toe gaat.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
De vergunning van dit slachthuis is onmiddellijk ingetrokken. Goddank.



Minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) heeft de inspectiediensten deze ochtend laten binnenvallen in het slachthuis. De minister heeft de vergunning ingetrokken en is van plan om het dossier van de inspectie over te maken aan het parket voor verdere vervolging
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven