Sluiting varkenslachterij?

23-03-2017 15:01 152 berichten
Ik open niet snel een topic over dierenleed. Sterker nog; het is voor het eerst dat ik dat doe.

Ben geen vegetariër, dus ik heb vast boter op mijn hoofd.

Maar ik heb zojuist beelden gezien die ik zo gruwelijk vond...

nu.nl

AnimalRights wil deze slachterij in België sluiten. Heeft dat zin? Of is het een brancheprobleem en is het overal zo erg?

Hier de beelden (waarschuwing: ze zijn echt niet prettig, je kan je ook beperken tot het lezen van de tekst).

animalrights link
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 23 maart 2017 @ 16:31:

[...]



Er zijn dus slachterijen waar camera's en bezoekers gewoon binnengelaten worden. Zie linkjes die ik eerder gaf, onderaan zie je een DWDD uitzending met hoe het er in die koeienslachterij aan toe gaat.Overal camera's plaatsen dus. Jeetje, ben er niet goed van.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet ook geen varken, kalf, eend etc.



Eigenlijk eet alleen kip en rund. Kopen alles bij een plaatselijk slager waar je het vlees kan traceren. En eten hele kleine porties vlees. Lasagne is ook lekker met 100 gram gehakt in plaats van een halve kilo.

En we eten geen 'zinloos' vlees. Er zijn veel lekkere hapjes dan bijvoorbeeld een bitterbal, of een bigmac.
Alle reacties Link kopieren
quote:doornroosje9 schreef op 23 maart 2017 @ 16:39:

[...]



Overal camera's plaatsen dus. Jeetje, ben er niet goed van.Je hoeft toch niet overal camera's te plaatsen? Je wil vooral kleinschalige bedrijven waarvan je weet dat er openheid en controle is. Als een bedrijf als Lindenhof (die zitten achter koopeenkoe e.d., als je ze niet kent, dat zijn deze jongens: http://www.wherethefoodis ... ff-vlees-zonder-gedonder/) in zee durft te gaan met een slachter, dan heb ik geen camera nodig om te weten dat het daar goed zit.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 23 maart 2017 @ 16:50:

[...]



Je hoeft toch niet overal camera's te plaatsen? Je wil vooral kleinschalige bedrijven waarvan je weet dat er openheid en controle is. Als een bedrijf als Lindenhof (die zitten achter koopeenkoe e.d.) in zee durft te gaan met een slachter, dan heb ik geen camera nodig om te weten dat het daar goed zit.Dat zou natuurlijk ideaal zijn, maar is dat ook realistisch? En hoeveel tijd kost zoiets?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:doornroosje9 schreef op 23 maart 2017 @ 16:52:

[...]



Dat zou natuurlijk ideaal zijn, maar is dat ook realistisch? En hoeveel tijd kost zoiets?Hoeveel tijd kost wat? Je vlees kopen op koopeenkoe.nl? 3 minuten?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Aan alle vlees-eters die zichzelf superieur voelen boven andere soorten..

Wat hypocriet als je de feiten niet onder ogen wilt zien. En wat hypocriet als je daarna er gewoon mee doorgaan, met vlees kopen, maar dan van een ander bedrijf.

En: Waarom wordt er pas een beetje nagedacht na het zien van een paar beelden? Dit gaat overal zo, slachthuizen hebben niet voor niets geen ramen en de koper is verantwoordelijk voor al dit veroorzaakte leed. De koper betaald er anderen voor om levens te doden maar wil geen "beelden" zien, anders gebeurde dit niet. Waarom moet je massaal andere soorten, de creaties van God, zon ellendig kutleven bezorgen alleen maar voor jouw 5 minuten 'smaak'? En kom niet aan met het standaard-verhaal dat het zo lekker is en dat het je "persoonlijke keus" is. Ten eerste heeft het dier niet kunnen kiezen, terwijl het juist om dat dier zijn of haar leven gaat, het dier wilde namelijk niet dood maar in vrijheid leven. En ten tweede vindt bijvoorbeeld de terreurbeweging I.S. net als jullie, dat zij het recht heeft om andersoortigen (ongelovigen) massaal te doden. En zij vinden ook net als jullie dat zij dat recht hebben, omdat het nu eenmaal hun "persoonlijke keus" is en omdat zij zich beter voelen dan ons. Zij hebben de macht met hun wapens. En wij, wij doen precies hetzelfde met onze dieren. Het is net als in de oorlog, alleen toen ondergingen wij of onze opa's en oma's het zelf, maar we hebben er toen het stopte na 5 jaar zelfs helemaal niets van geleerd, want ons werd vervolgens ook weer door hen geleerd dat het 'oké' is om andere soorten te doden. Er gaan alleen al in Nederland PER MINUUT meer dan 1000 dieren door de slachthuizen. Per minuut ja. En dat 24/7 per dag. Miljoenen per dag is dat..het is niet eens voor te stellen. Dieren, met hun ouders, en hun kindjes.. Hele dierenfamilies. En als je ze dan savonds op je bord hebt liggen, dan weet je niet eens of het een man of vrouw is wat je eet, hoeveel kinderen ze had, hoe oud ze is geworden en in welke mesterijen ze heeft geleefd, en naar welke slachthuizen ze werden getransporteerd. En wat er vervolgens daar allemaal met ze gebeurd is.

Vat je 'm?

Ontkenning is een zware misdaad, crimineel gedrag. Mishandelen en doden van een "huis"dier mag niet, maar van een "fok"dier wel. Heel bijzonder..

Samengevat: Wij zijn geen haar beter dan IS of de mensen destijds in de oorlog. Sterker nog, we doen dezelfde daden naar ander leven, en wij betalen zelfs anderen ervoor. En we vinden het ook nog "normaal".... Dat is pas zorgelijk. En extreem gedrag. Wij zijn de opdrachtgevers van de martelaren van de dieren in de slachthuizen. Wij zijn extreem. En we vinden het nog normaal ook.. Hoe lang gaat iedereen hier nog mee door? Je kunt er vanaf vandaag mee stoppen. Geen verantwoordelijkheid meer hiervoor hebben, geen aandeel meer in het veroorzaken van leed, niet meer andere levens doden. Ik wens ieder veel wijsheid. Jullie hebben allen toch kinderen op te voeden tot intelligente, liefdevolle wezens..met waarden en normen. Leefregels. Hoe wil je zijn als mens?

Men wil soms na het zien van de beelden "anders" gaan kopen...echter de industrie en het massaal doden van soorten blijft hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
quote:KennyBee schreef op 23 maart 2017 @ 16:54:

Aan alle vlees-eters die zichzelf superieur voelen boven andere soorten..

Gelukkig, niet aan mij.



Iets algemener ben ik het er overigens wel mee eens. Als je niet wilt weten wat er met het biefstukje is gebeurd voordat het op je bord kwam, of als je niet kunt kijken naar hoe jouw dier behandeld is, dan is er iets mis. Als je niet mag kijken (los van of dat praktisch haalbaar is) bij de boer of de slachter, omdat ze iets te verbergen hebben, dan is er ook iets mis.



Maar ik heb geen principieel bezwaar tegen het eten van vlees. In ruil voor een goed leven geeft het dier aan het eind zijn vlees. Maar dan moet je hem wel een goed leven geven, en een nette dood. Als je daar moeite mee hebt, moet je geen vlees eten. Als je niet wil betalen voor een goed leven of een nette dood, eet dan geen vlees.



Daarnaast is vlees natuurlijk heel slecht voor het milieu, en kan niet de hele wereld elke dag vlees eten zonder dat een deel van de wereld honger lijdt. Maar dat is voor mij vooral reden om weinig en bewust vlees te eten, niet om het per definitie te laten staan.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
KennyBee, ik vind het mooi dat je zo gepassioneerd bent over dit onderwerp. En volgens mij sta je uiteindelijk aan de juiste kant van de discussie.

Maar epistels zoals het bovenstaande zorgen er vooral voor dat mensen jou en je boodschap niet serieus nemen. Je haalt mensen niet over door ze te vergelijken met IS. Je overtuigt ze door met treffende vergelijkingen te komen die zo dichtbij komen dat mensen het niet kunnen ontkennen (en dus niet met iets volstrekt ondenkbaars als IS). Voor jou is het hetzelfde, voor je publiek niet.

Just saying, misschien kun je op een andere manier mensen wél bereiken. Hiermee stoot je ze af, en zullen ze nooit luisteren (ik in elk geval niet). Succes met je kruistocht (en dat meen ik oprecht).
Alle reacties Link kopieren
Kijk voor een realitycheck ook eens naar de documantaire Earthlings. Put your money where your heart is.
The only difference between the animals we love and the animals we eat, is our perspective.
quote:handigmetgeld schreef op 23 maart 2017 @ 17:16:

[...]



Gelukkig, niet aan mij.



Iets algemener ben ik het er overigens wel mee eens. Als je niet wilt weten wat er met het biefstukje is gebeurd voordat het op je bord kwam, of als je niet kunt kijken naar hoe jouw dier behandeld is, dan is er iets mis. Als je niet mag kijken (los van of dat praktisch haalbaar is) bij de boer of de slachter, omdat ze iets te verbergen hebben, dan is er ook iets mis.



Maar ik heb geen principieel bezwaar tegen het eten van vlees. In ruil voor een goed leven geeft het dier aan het eind zijn vlees. Maar dan moet je hem wel een goed leven geven, en een nette dood. Als je daar moeite mee hebt, moet je geen vlees eten. Als je niet wil betalen voor een goed leven of een nette dood, eet dan geen vlees.



Daarnaast is vlees natuurlijk heel slecht voor het milieu, en kan niet de hele wereld elke dag vlees eten zonder dat een deel van de wereld honger lijdt. Maar dat is voor mij vooral reden om weinig en bewust vlees te eten, niet om het per definitie te laten staan.

Zo sta ik er ook in.

Man en ik zijn flexitariër en steeds meer op zoek naar betere wegen.
Tijdens de weken voor de verkiezingen al veel filmpjes op mijn tijdlijn gehad over de lange afstandstransporten van vee, het lijden van vee in de bio-industrie en een koe die aan een poot een boot op werd gehesen, levend en wel Mijn portie dierenleed heb ik voorlopig nog op mijn netvlies en ga het filmpje daarom maar niet kijken want ik geloof zo dat het heel erg zielig is.

Door afschuw en medelijden heb ik nu alweer een week lang geen vlees op mijn bord gehad en eigenlijk wil ik dat ook wel zo houden.

Nu nog veel lekkere vegetarische recepten zien te vinden



O ja, hartstikke goed dat het slachthuis is gesloten!
Alle reacties Link kopieren
We kunnen alinea´s vol typen met waarom vlees eten slecht is. En zoals al eerder benoemd: Paul McCartney zei ooit: “If slaughterhouses had glass walls, everyone would be a vegetarian.”



Ik vind alle bovengenoemde ideeën om het beter te doen heel sterk. Om dit af te schilderen als hypocriet is niet eerlijk, doet ook te kort aan de mensen die mee denken om de wereld een stukje beter te maken.

Ja natuurlijk zou het beter zijn als ieder veganistisch door het leven gaat. Maar dit is niet haalbaar.



Ps. ik ben 10 jaar veganistisch geweest.
quote:roze-roos schreef op 23 maart 2017 @ 15:29:

Het is niet overal zo erg. Maar een slachterij is voor een dier een traumatische ervaring.



Het transport van dieren is ook zo vreselijk. Daar wil je de beelden ook niet van zien.

Als ik een vrachtwagen zie rijden met dieren erin springen bij mij de tranen al bijna in de ogen.



Iedereen die kiloknallers koopt doet hier moedwillig aan mee.Er zijn ook iets meer diervriendelijke slachterijen hoor. Waar dieren niet als oud vuil behandeld worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yakatani schreef op 23 maart 2017 @ 17:42:

[...]





Er zijn ook iets meer diervriendelijke slachterijen hoor. Waar dieren niet als oud vuil behandeld worden.Klopt, dat beweer ik ook zeker niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er vriendelijk aan het doden van een dier?
The only difference between the animals we love and the animals we eat, is our perspective.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 23 maart 2017 @ 16:53:

[...]



Hoeveel tijd kost wat? Je vlees kopen op koopeenkoe.nl? 3 minuten?Nee, al die slachterijen opdoeken en kleinschalig maken. Zou ideaal zijn, ben ik het mee eens hoor.
Life is short. Eat dessert first.
nvt
anoniem_337191 wijzigde dit bericht op 20-10-2017 16:15
99.66% gewijzigd
nvt
anoniem_337191 wijzigde dit bericht op 20-10-2017 16:18
95.20% gewijzigd
Vreselijk. Beetje rigide, maar ik zou maar wat graag die slachters hetzelfde aandoen. Gestoord moet je zijn om dit te kunnen zeg. Ik eet zelf geen vlees en probeer zoveel mogelijk dierproefvrije producten kopen. Ik kots van deze industrie en het feit dat de mens nog altijd superieur is aan dieren terwijl ze tot dit soort zaken in staat zijn. Bah bah bah.
nvt
anoniem_337191 wijzigde dit bericht op 20-10-2017 16:16
98.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:doornroosje9 schreef op 23 maart 2017 @ 18:03:

[...]



Nee, al die slachterijen opdoeken en kleinschalig maken. Zou ideaal zijn, ben ik het mee eens hoor.Als iedereen alleen nog maar kleinschalig geslacht vlees kocht, dan gebeurde dat vanzelf. Nu selecteert 90% van de mensen alleen maar op prijs. En dus krijg je zo goedkoop mogelijk gefokt en geslacht vlees. Of ze selecteren alleen op het labeltje 'biologisch', ook al is dat labeltje te koop en nogal ondoorzichtig, zeker bij vlees van ver weg (zuid amerika). Maar een heel klein deel van de mensen vraagt echt door, en dus is er maar weinig 'kleinschalig' vlees. Maar het bestaat, en je kunt het nu al vanuit je luie stoel kopen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
De beelden ga ik niet kijken, ben ooit vegetariër geworden door iets wat ik heb gezien (koe die kreupel was een veewagen inslaan omdat een dode koe geen kiloprijs meer oplevert want niet geschikt voor menselijke consumptie). Ik word zwaar agressief van die beelden. Ik zou begrip kunnen opbrengen voor een persoon die met dat soort 'mensen' exact hetzelfde uithaalt (niet goedkeuren maar wel begrijpen aangezien ikzelf die neiging ook krijg bij het zien van dat soort beelden).



@kennybee:

Ergens begrijp ik jou wel. Maar ook missFields. Het is ook al winst als mensen hun vleesconsumptie verminderen, dat de vraag naar kiloknallers en plofkippen sterk afneemt. Het blijft een markt van vraag en aanbod en het heeft (volgens mij) meer zin om de vraagkant te beïnvloeden dan om het aanbod te beperken. Als de vraag sterk afneemt heeft het voor niemand meer zin om via importconstructies dergelijk vlees op de markt te brengen en gewoon het leed te verplaatsen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 23 maart 2017 @ 18:23:

[...]





Als iedereen alleen nog maar kleinschalig geslacht vlees kocht, dan gebeurde dat vanzelf. Nu selecteert 90% van de mensen alleen maar op prijs. En dus krijg je zo goedkoop mogelijk gefokt en geslacht vlees. Of ze selecteren alleen op het labeltje 'biologisch', ook al is dat labeltje te koop en nogal ondoorzichtig, zeker bij vlees van ver weg (zuid amerika). Maar een heel klein deel van de mensen vraagt echt door, en dus is er maar weinig 'kleinschalig' vlees. Maar het bestaat, en je kunt het nu al vanuit je luie stoel kopen.Ik ben ook aan het kijken naar 'kleinschalig' vlees. We eten zo'n 2 keer per week kip, maar als je dat online koopt zitten er zoveel producten bij die ik niet gebruik. Even verder zoeken dan maar.
Life is short. Eat dessert first.
@kennybee



Je bedoeld het vast goed, maar het komt erg rot je strot uit en maakt wat mij betreft totaal gene indruk, al heb in hele grove lijnen gelijk. Pas je boodschap aan en bereik daadwerkelijk mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:doornroosje9 schreef op 23 maart 2017 @ 18:30:

[...]



Ik ben ook aan het kijken naar 'kleinschalig' vlees. We eten zo'n 2 keer per week kip, maar als je dat online koopt zitten er zoveel producten bij die ik niet gebruik. Even verder zoeken dan maar.Ik vind dat juist een belangrijk onderdeel: Je koopt het hele beest. Het hele beest wordt geslacht, dus het hele beest moet worden gegeten. Alleen de 'leuke' delen eten betekent automatisch dat er meer dieren geslacht worden dan nodig. En ja, dat vereist wat culinaire creativiteit, maar dat heb ik er graag voor over.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven