Zelf kleding maken

23-03-2017 12:35 62 berichten
Hoi hoi,



Ik ben al tijden van plan om eens te kijken of ik het echt leuk vind om zelf kleding te maken. Bij gebrek aan een naaimachine bleef dit plan liggen op de plank.

Nu mag ik van mijn schoonmoeder haar naaimachine gaan gebruiken, dat is fijn, want als ik het niks vind heb ik niet eerst een dure naaimachine gekocht!



Nu vraag ik mij af waar ik het beste eerst mee kan beginnen. Welk kledingstuk kan ik het beste als eerste maken? Zijn er hier naaisters die mij hierin advies kunnen geven?

En wat voor stof kan ik het beste gebruiken voor mij als beginneling? Welke stof is fijn om mee te werken etc etc.



Graag jullie advies :-) Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met een tasje, kussensloop of gewoon proeflappen.

Je zal toch echt eerst moeten leren naaien en de machine leren kennen.

Als dat bevalt en goed gaat zou ik een patroon nemen voor beginners. Sites genoeg die patronen verkopen en daar staat altijd bij voor welk niveau het geschikt is.

Neem wel iets met stretchstof, dat maakt het naaien niet makkelijker maar wel dat het goed zit.
quote:nina1966 schreef op 23 maart 2017 @ 12:40:

Ik zou beginnen met een tasje, kussensloop of gewoon proeflappen.

Je zal toch echt eerst moeten leren naaien en de machine leren kennen.

Als dat bevalt en goed gaat zou ik een patroon nemen voor beginners. Sites genoeg die patronen verkopen en daar staat altijd bij voor welk niveau het geschikt is.

Neem wel iets met stretchstof, dat maakt het naaien niet makkelijker maar wel dat het goed zit.Dankjewel :-) Dan ga ik eens een patroon opzoeken voor een leuk, simpel tasje!!
Alle reacties Link kopieren
Een rok, rechttoe rechtaan, zonder zakken.

Kan je schoonmoeder goed naaien? Nou, allicht een rok. Dan kan ze je helpen kijken of het patroon geschikt is voor een beginner en misschien wat helpen.

Ik heb zelf jaren op naailes gezeten, maar hoorde toen wel van anderen dat ze veel geleerd hadden via filmpjes op internet.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Even met schoonmoeder een uurtje wat steken op een proeflapje uitproberen.



Dan zoals hierboven al gezegd met een rok beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Begin eens met een leuk tafelkleedje voor buiten. Dan leer je omzomen, de hoekjes afwerken en je kunt lekker op pad voor een leuk stofje. Zelfs het meest simpele rokje is niet zo simpel voor een beginner.
Alle reacties Link kopieren
Eerst natuurlijk even de naaimachine onder de knie krijgen maar als je daar een beetje aan gewend bent kun je misschien eens proberen om een simpel shirtje (wat je in je kast hebt liggen en niet meer draagt/kapot is) eens netjes uit elkaar te tornen. Dan goed kijken hoe het in elkaar zit, het patroon overtrekken en namaken. Kan natuurlijk ook met een broek of een rok.

Daar leer je volgens mij het meeste van.
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen naailes in het plaatselijke buurthius oid? Scheelt een hoop geprul en als het niet bevalt dan hou je er op z'n minst een paar gezellige contacten aan over
quote:Zusje10 schreef op 23 maart 2017 @ 12:43:

Een rok, rechttoe rechtaan, zonder zakken.

Kan je schoonmoeder goed naaien? Nou, allicht een rok. Dan kan ze je helpen kijken of het patroon geschikt is voor een beginner en misschien wat helpen.

Ik heb zelf jaren op naailes gezeten, maar hoorde toen wel van anderen dat ze veel geleerd hadden via filmpjes op internet.

Succes!Nee, ze heeft dat ding via haar moeder. Maar zelf is ze er geen licht in :-)
quote:spinnekop schreef op 23 maart 2017 @ 13:34:

Waarom geen naailes in het plaatselijke buurthius oid? Scheelt een hoop geprul en als het niet bevalt dan hou je er op z'n minst een paar gezellige contacten aan overHelaas laat het financiële gebeuren dat niet toe. Maar bedankt voor de tip! :-)
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik een tijdschrift met simpele patronen kopen zoals burda easy en beginnen met een makkelijk patroon. (Hoe moeilijk of makkelijk een patroon is staat meestal aangegeven in stippen, sterren of zoiets)

Als je ergens in de omgeving van Amsterdam woont wil ik je wel helpen



Ik ben as we speak bezig met een wielren-outfit. Wat een hel! (Zelfs met 30 jaar ervaring en machines die geschikt zijn voor lycra) Daar zou ik niet mee beginnen als ik jou was :-D
Alle reacties Link kopieren
handwerk of naai cafe's zijn niet zo duur, zelfs soms gratis of de kosten van een kop koffie.



kijk ook eens op facebook, daar zijn ook allerlei groepen te vinden. een beginners groep of een groep bij je in de buurt.



via youtube kan je veel informatie vinden voor zowel beginners als ver gevorderden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Waar is dat hamerhaai? Ik heb in Rotterdam gewoond waar je een uurprijs voor een naaimachine betaalde + een toeslag als je een kllockmachine wilde gebruiken. Die prijs gold niet alleen als je met je voet op de pedaal zag, maar ook als je aan het spelden, kletsen of uithalen was. Volgens mij was het iets van 6 euro per uur met een toeslag van 1,50 voor een lockmachine. Op die manier gaat een broek al snel richting haute couture qua prijs.

Na 1 keer daar iets gemaakt te hebben besloot ik dat het rendabeler was om zelf een lockmachine te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook met simpele patronen uit de burda of knip beginnen. een rok of een simpele blouse/overhemd. maar een naaicursus zou wel het beste zijn. En stikken is nog wel een vak apart, dus ik zou voor nu eerst beginnen met proeflappen en de machine leren kennen. dat is niet alleen stikken maar ook spoelen opdraaien, inrijgen etc. Met een zigzagsteek kun je binnenkant van kleding ook afwerken, daar hoef je geen locker voor te hebben. ik zou dan ook juist weer niet met strechstof beginnen want dat maakt het vaak wel moeilijker (speciale steken, voetjes etc.)
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het van mijn oma geleerd en ben begonnen met tafelkleedjes en kussens. Vervolgens het repareren en inkorten van kleding. Wat trouwens ook een goede manier is om allerlei stoffen te leren kennen.

Ook veel kleding gemaakt voor poppen en knuffels. Om te oefenen, met een patroontje.
Alle reacties Link kopieren
naaien voor beginners
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als je zoekt op 'kleding naaien blog' kom je terecht op hele fijne (Belgische!) blogs van dames die je veel uitleg geven met foto's erbij. Zo heb ik ontzettend veel geleerd.



Patronen van Burda en zo vind ik persoonlijk verschrikkelijk, onnodig ingewikkeld. En truttig. De Maison Victor is veel toegankelijker en hipper.



En de tips die hier al zijn gegeven, begin met simpele dingen om het naaien eerst onder de knie te krijgen. Veel plezier!
Dit is een paar van de boeken die ik heb bekeken. Er zijn ook meer eenvoudige.







Je zou ook bestaande kleding kunnen aanpassen of afwerken. Lubberende stof stevig maken voordat deze gaat lubberen.

Veel technieken staan er in. Ben je sneller klaar.

Zelf begon ik met het smaller maken van broekspijpen en korter maken. Ben er wel mee gestopt door tijdsgebrek.

Maar een rits vervangen. Eerst eruit halen en dan heel goed bekijken hoe het in elkaar steekt. In zo'n boek staat het uitgelegd.

Met en zonder naaimachine verstellen. Heel veel ideeën van wat je allemaal kan verbeteren aan een bestaande garderobe.
Eerst even proeflapjes maken, je moet de naaimachine leren kennen.



Rokjes zijn erg makkelijk te maken, geen rekstof dat is als beginneling moeilijk omdat dat gemakkelijk scheeftrekt als je geen ervaring hebt.

Broeken zonder rits maar met elastiek zijn ook wel te doen bv een harumbroek.



Waar je op moet letten is dat je de stof goed knipt, zodat als je het aan elkaar naait er geen draai in komt te zitten.
Ik ben ooit met een proeflapje begonnen. Gewoon om heel rustig de naaimachine te leren kennen.



En daarna een eenvoudige rok.



Ken je de boeken van De Luie Naaister al?

https://www.bol.com/nl/p/ ... stionType=suggestedsearch
Ik zit deze nu te kijken. Ik blijf dit leuk vinden. https://www.npo.nl/hip-voor-nop/23-03-2 ... ON_1266114
Alle reacties Link kopieren
TO lukt het een beetje met je eerste naai-project? Wat wordt het?
Ja, wat gaat het worden?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op Facebook lid van een paar groepen zelfkleding maken en naaien.

Kan je ook je vragen stellen als je ergens mee zit. Ook kan je je nieuwe kleding showen.
Oh sorry dat ik niet met had gereageerd. Ik had niet door dat er nog reacties waren.



Ik denk dat ik een tas ga maken als eerste. Ik heb wel leuke patronen gevonden. Die staan op de pc, kan ik nu even niet bij. Een chique bigbag idee met grote handvaten.

Nog wel eerst stof kopen. Kan dat tegenwoordig nog op de markt??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven