Geld & Recht alle pijlers

Gevolgen onterecht ouderschapsverlof

23-03-2017 14:19 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal



Ik heb iets..maar ik weet het zelf even niet.



Vorig jaar 13 maar 2016 heb ik zoontje gekregen toen heb ik daarna gelijk op mijn werk ouderschapsverlof aangevraagd en ze zijn er mee akkoord gegaan ..

Nou ga ik.per 1 mei in de zelfde stichting in de flex werken maar dan wil ik graag de ouderschapsverlof opzeggen dit heb ik gedaan..

Nou kreeg ik vanmiddag een mail terug dat mijn ouderschapsverlof al van 1-9 is stopgezet .. terwijl ik daar helemaal niets van weet..

Nou daar op geantwoord dat ik het echt allemaal vaag en raar vond en et nu veder..

Kreeg ik.als antwoord. : wij gaan nu bekijken wat de gevolgen kunnen zijn voor de onterechte ouderschapsverlof uren die je hebt gekregen ..



Weten jullie de gevolgen?

Gr sharon
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, maar als zij dit zonder overleg hebben stopgezet zonder dat je uren "op" waren, heb je denk ik wel een punt om op te staan hoor. Even afwachten, maar blijf kritisch.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag de werkgever niet zo maar het ouderschapsverlof stopzetten. Maar kijk je dan nooit op je loonstrookje? Je had dan toch kunnen zien dat je weer het oude salaris kreeg?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Waarom is het verlof per 1-9 gestopt? Waren je puderschapsverlofuren toen op? Zo ja, dan zul je de eventuele vergoeding voor gewerkte uren, die je niet hebt gewerkt, terug moeten betalen.



Als jouw uren nog niet op waren, dan mag het verlof na goedkeuring niet zonder jouw instemming en medeweten ingekort worden. Wel kan het dan zijn dat je teveel uitbetaald hebt gekregen (werkuren ipv verlofuren), en ook in dat geval zul je terug moeten betalen.



Als je niet teveel uitbetaald hebt gekregen, dan is er niets aan de hand en is het een kwestie van administratief oplossen (bijv door jouw contract met terugwerkende kracht tijdelijk aan te passen naar parttime).
Alle reacties Link kopieren
Om te beginnen heb je een beginsaldo wat is berekend toen je ouderschapsverlof aanvroeg (is een vaste formule voor). Iedere week zijn daar uren vanaf gegaan. Je kunt zelf uitrekenen hoeveel je dan nog over zou moeten hebben.

Je werkgever ook, die hebben dat ook in de administratie staan. Vraag dat even op.
Alle reacties Link kopieren
quote:felice71 schreef op 23 maart 2017 @ 14:25:

Volgens mij mag de werkgever niet zo maar het ouderschapsverlof stopzetten. Maar kijk je dan nooit op je loonstrookje? Je had dan toch kunnen zien dat je weer het oude salaris kreeg?Bij betaald verlof merk je geen verschil in salaris denk ik. Ik heb due luxe niet gehad, maar misschien TO wel?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kippenmama schreef op 23 maart 2017 @ 14:28:

[...]





Bij betaald verlof merk je geen verschil in salaris denk ik. Ik heb due luxe niet gehad, maar misschien TO wel?Ouderschapsverlof is niet betaald verlof, heeft ook invloed op je pensioen en wwrechten. Je houdt het contract wat je had maar neemt een x aantal uren per week onbetaald ouderschapsverlof op. Als je daarmee stopt ga je weer terug naar je contracturen en krijg je weer je volledige salaris
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel uur nam je op dan per week? Als je 13-3 bent bevallen ben je rond 13-6 aan het werk gegaan. En 1-9 is het al stopgezet?
quote:felice71 schreef op 23 maart 2017 @ 14:33:

[...]

Ouderschapsverlof is niet betaald verlof, heeft ook invloed op je pensioen en wwrechten. Je houdt het contract wat je had maar neemt een x aantal uren per week onbetaald ouderschapsverlof op. Als je daarmee stopt ga je weer terug naar je contracturen en krijg je weer je volledige salarisSommige branches en bedrijven betalen het verlof wel (deels) door.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 23 maart 2017 @ 14:35:

[...]





Sommige branches en bedrijven betalen het verlof wel (deels) door.Echt waar? Dan werk ik bij het verkeerde bedrijf
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
ik krijg over de eerste helft 55% vergoed, daarna niets. Ik neem alle uren op (26xarbeidsduur) en krijg dus een gemiddelde van 27,5% doorbetaald.
Ik krijg ook 55% maar ven verplicht daarna mijn oude uren te werken voor een jaar. Anders moet ik het teveel gekregen terugbetalen. Heb je een cao? Dan kun je het checken.
maar voor hoelang heb je het dan aangevraagd?
Alle reacties Link kopieren
quote:Weten jullie de gevolgen?Waarom ga je niet eerst zelf na óf het mag dat zij je OV stopgezet hebben? Oftewel dat je verlof op was (anders mogen ze dat namelijk helemaal niet uit zichzelf stopzetten).
Ben je lid van een vakbond of heb rechtsbijstand? Dan zou ik daar hulp vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven