Afbouwen Venlafaxine/ Efexor

23-03-2017 20:12 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag begonnen met de afbouw van Venlafaxine Efexor.

Ik ga zeer stapsgewijs, voldoende tips, afleiding. Volgens planning ben ik over 22 weken vrij van de medicAtie. Ondertussen natuurlijk bezoeken aan psycholoog en huisarts. Ben benieuwd.
Stevig staan, sterk verslaan
Alle reacties Link kopieren
quote:Foodsandbeats schreef op 24 maart 2017 @ 07:00:

[...]





Nee hoor, ik weet niet waardoor je dit dacht? Wel moet je het opbouwen in het begin naar een goed werkzame dosering en dat gaat bij venlafaxine vaak in een paar weken.

Als het werkt, blijf je daar lange tijd op zitten totdat je het af kunt bouwen. Mocht je na je eerste verbetering weer opnieuw somber of angstig worden, wordt het vaak wel verhoogd. Maar dat is met alle antidepressiva en ook veel andere geneesmiddelen. Dat is iets anders dan dat je steeds meer nodig hebt voor hetzelfde effect.

Er zijn veel meer mensen die na een tijd afbouwen maar op de laagste dosering van 37,5 mg blijven hangen omdat het laatste stapje moeilijk is.

En als je stopt terwijl je depressie niet lang genoeg hersteld is, kan het zijn dat bij toch weeer beginnen met medicijnen hetzelfde middel niet meer of alleen in een hogere dosering werkt.Dat vertelde een 'deskundige'. Hoe ouder men was, hoe meer men nodig had. 37,5 mg is start, na zes weken dubbele dosis, en dat word op den duur meer.
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 24 maart 2017 @ 09:41:

[...]





Dat vertelde een 'deskundige'. Hoe ouder men was, hoe meer men nodig had. 37,5 mg is start, na zes weken dubbele dosis, en dat word op den duur meer.In principe is 37,5 niet genoeg om iets te doen, maar begin je daar de eerste week mee om te wennen. Vanaf 75 mg kan het effect hebben, maar is het te weinig voor je klachten dan wordt het verhoogd in stapjes totdat het wel werkt. Meestal gebruiken mensen 150 of 225 mg, sommigen tot 375mg....
Alle reacties Link kopieren
quote:Foodsandbeats schreef op 24 maart 2017 @ 14:20:

[...]





In principe is 37,5 niet genoeg om iets te doen, maar begin je daar de eerste week mee om te wennen. Vanaf 75 mg kan het effect hebben, maar is het te weinig voor je klachten dan wordt het verhoogd in stapjes totdat het wel werkt. Meestal gebruiken mensen 150 of 225 mg, sommigen tot 375mg....Hoe kan het dat iemand zich na ongeveer drie of vier weken echt slecht voelt?

LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 24 maart 2017 @ 19:51:

[...]



Hoe kan het dat iemand zich na ongeveer drie of vier weken echt slecht voelt?

Misschien omdat het medicijn dan nog niet werkt voor de klachten waar het voor voorgeschreven is. En dan voel je je slecht, omdat bijwerkingen, en tegelijk voel je nog geen resultaat. Kan je moedeloos van worden.
Alle reacties Link kopieren
Of omdat het misschien niet het juiste middel tegen de echte klachten was? Iemand zei destijds dat binnen zes weken de klachten in alle hevigheid toenemen, maar dat kan ik echt niet geloven.
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 24 maart 2017 @ 22:37:

Of omdat het misschien niet het juiste middel tegen de echte klachten was? Iemand zei destijds dat binnen zes weken de klachten in alle hevigheid toenemen, maar dat kan ik echt niet geloven.

"Iemand zei destijds" waar heb je het precies over?

Iedereen kan net weer anders reageren op medicatie. Dat is met reumamedicatie of chemo of wat dan ook soms ook het geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:Foodsandbeats schreef op 24 maart 2017 @ 14:20:

[...]





In principe is 37,5 niet genoeg om iets te doen, maar begin je daar de eerste week mee om te wennen. Vanaf 75 mg kan het effect hebben, maar is het te weinig voor je klachten dan wordt het verhoogd in stapjes totdat het wel werkt. Meestal gebruiken mensen 150 of 225 mg, sommigen tot 375mg....

Hoi, sorry dat ik er tussen stoor maar heb jij er verstand van hoe het afbouwen in zijn werk gaat en de bijverschijnselen?

Mijn man moet nu ook afbouwen na meer dan 10 jaar gebruik en dan over naar een ander medicijn omdat dit niet meer werkt.
quote:Agaphantus schreef op 24 maart 2017 @ 22:56:

[...]



Hoi, sorry dat ik er tussen stoor maar heb jij er verstand van hoe het afbouwen in zijn werk gaat en de bijverschijnselen?

Mijn man moet nu ook afbouwen na meer dan 10 jaar gebruik en dan over naar een ander medicijn omdat dit niet meer werkt.Dat weet zijn behandelaar vast ook, zijn allerlei overstapschema's voor. Meestal ben je nog niet met het ene middel volledig gestopt terwijl je met het nieuwe middel begint, of start je met een nieuw middel op de tijd dat je je oude zou nemen. Door de overlap zul je niet zo'n last hebben van stopklachten. Meestal zorgen beide middelen je wat meer serotonine dan zonder medicatie in je brein hebt. Van het ineens zonder die extra serotonine zitten bij compleet stoppen kun je behoorlijk beroerd zijn, maar dat doet hij niet, dus dan valt het meestal mee. Zijn behandelaar heeft vast een plan, vraag daarna.
Alle reacties Link kopieren
Effexie, mag ik vragen op welke dosis je zat? Ik slik het ook, maar een hele hoge dosering. Daar zou ik nooit snel mee kunnen stoppen. Als ik ziek ben en de medicatie niet binnen houd krijg ik erg nare bijwerkingen van de Venlafaxine..
Alle reacties Link kopieren
quote:emmetje2 schreef op 24 maart 2017 @ 00:18:

Als ik asl een paar uur later Venlafaxine/Efexor slik voel ik me al beroerd worden, laat staan om de dag.

Idem dito..
Alle reacties Link kopieren
Ondanks alle waarschuwingen wil ik er nog een toevoegen. Ik slik het middel zelf en heb de raarste bijverschijnselen bij een middag vergeten. Ik heb iemand zien afbouwen van ik dacht 20-0 en die was een maand lang beroerd. Encdat was nog onder begeleiding. Laatst was er bij Radar? Of Zorg.nu een item hierover. En het schijnt dat en veel mensen juist weer in een depressie zakken met het stoppen (daarvoor begeleiding) en je het absoluut niet zonder arts of psychiater moet doen. Wees verstandig en zorg voor jezelf, je bent het waard om hulp te mogen vragen!
Alle reacties Link kopieren
quote:zara88 schreef op 25 maart 2017 @ 07:13:

Effexie, mag ik vragen op welke dosis je zat? Ik slik het ook, maar een hele hoge dosering. Daar zou ik nooit snel mee kunnen stoppen. Als ik ziek ben en de medicatie niet binnen houd krijg ik erg nare bijwerkingen van de Venlafaxine..Heftig zeg.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:EleaNora schreef op 25 maart 2017 @ 07:42:

Ondanks alle waarschuwingen wil ik er nog een toevoegen. Ik slik het middel zelf en heb de raarste bijverschijnselen bij een middag vergeten. Ik heb iemand zien afbouwen van ik dacht 20-0 en die was een maand lang beroerd. Encdat was nog onder begeleiding. Laatst was er bij Radar? Of Zorg.nu een item hierover. En het schijnt dat en veel mensen juist weer in een depressie zakken met het stoppen (daarvoor begeleiding) en je het absoluut niet zonder arts of psychiater moet doen. Wees verstandig en zorg voor jezelf, je bent het waard om hulp te mogen vragen!Vorig jaar was er bij Radar veel over te doen. Ik heb toen ook een brief gelezen van ene Marco Haamans over anti-depressiva. Misschien dat ik die beter niet hier plaats want veel mensen hebben anti-depressiva gewoon nodig.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 24 maart 2017 @ 22:40:

[...]



"Iemand zei destijds" waar heb je het precies over?

Iedereen kan net weer anders reageren op medicatie. Dat is met reumamedicatie of chemo of wat dan ook soms ook het geval.Het ging niet over 'die iemand' maar over de werking van Venlafaxine zoals 'iemand' me dat destijds vertelde. Dat de klachten bij ongeveer zes weken in alle hevigheid naar buiten komen. Ik geloof die theorie dus niet. Als 'iemand' zich slecht voelt als ie ongeveer vier weken Venlafaxine neemt denk ik eerder dat het lichaam tegen sputtert. Of heb ik het toch mis?
LOEP ME MAAR aub.
Ik heb geen idee.

Ik heb eerst heel lang Prozac geslikt en nu slik ik al heel lang Venlafaxine.

Toen ik Prozac ging slikken had ik zeker wel de indruk dat ik me na een aantal (4 tot 6) weken stukken beter voelde.

Ik denk dat ik na een mislukte afbouwpoging met Venlafaxine ben begonnen. Dat vond de huisarts een beter middel.



Ik denk dat ik ook last krijg van wat lichte vreemde lichamelijke sensaties als ik de Efexor niet slik, maar eigenlijk komt dat maar zelden tot nooit voor. Ik slik gewoon iedere dag mijn medicatie (ik heb ook medicatie voor een lichamelijke chronische ziekte).



Ik heb maar heel weinig last van bijwerkingen dus ik voel niet veel noodzaak om te stoppen.

Maar als ik dat toch weer eens ga ondernemen dan doe ik dat met die taperingstrips.



Ik heb wel de indruk dat medicatie als antidepressiva meer tot de verbeelding spreken dan cholesterolverlagers (ik noem maar wat)

Nou bekijk ik de farmaceutische industrie ook wel met wat gezonde achterdocht, maar waarom dat wantrouwen naar specifiek dit soort middelen? Van de medicatie die ik slik voor mijn lichamelijke aandoening weet men ook niet precies hoe het werkt. Dat is ook maar heel "toevallig" ontdekt.
quote:zara88 schreef op 25 maart 2017 @ 07:13:

Effexie, mag ik vragen op welke dosis je zat? Ik slik het ook, maar een hele hoge dosering. Daar zou ik nooit snel mee kunnen stoppen. Als ik ziek ben en de medicatie niet binnen houd krijg ik erg nare bijwerkingen van de Venlafaxine..Heel erg herkenbaar, helaas.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 25 maart 2017 @ 15:09:

[...]





Het ging niet over 'die iemand' maar over de werking van Venlafaxine zoals 'iemand' me dat destijds vertelde. Dat de klachten bij ongeveer zes weken in alle hevigheid naar buiten komen. Ik geloof die theorie dus niet. Als 'iemand' zich slecht voelt als ie ongeveer vier weken Venlafaxine neemt denk ik eerder dat het lichaam tegen sputtert. Of heb ik het toch mis?Ja, je lichaam protesteert tegen dat 'vreemde gif'. Vandaar de bijwerkingen. Dat heb ik o.a. meegemaakt met verschillende AD en AP, het heeft tijd nodig om je lichaam daaraan te wennen. Venlafaxine kon ik heel slecht tegen. Maar dat is persoonlijk.
Ivm DWDD even up.

Hoe is het nu TO?
Alle reacties Link kopieren
Effexie87 hoe gaat het met je? Is het afbouwen goed gegaan?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ooit afgekickt van deze ad. Van 75mg naar 37.5mg was geen probleem maar inderdaad die laatste stap. De huisarts wist ervan en raadde mij aan om de dag de 37.5mg te doen. Dat was vreselijk! Ik had een kinderwens en heb daarom doorgezet. Ik zou t nooit meer op dez3 manier doen. Lijkt mij beter om zelf korreltjes eruit te halen. Omdat om deen dag na 1 maand nog klote voelde ben ik abrupt gestopt. Dan maar even doorbijten! Ik had mijn familie op de hoogte gesteld en na 2 maanden voelde ik me pas weer prettig. Vertrouw op jezelf en besef dat je niks aan je gevoelens kunt doen die eerste paar maanden. Stel je familie op de hoogte en huisartsen die zeggen om de dag slikken weten niet waar ze t over hebben!
Alle reacties Link kopieren
Wat ook kan is overstappen naar een ander middel, in mijn geval mirtazepine, ik kon gelijk overstappen van venlafaxine naar mirtazepine. Dat scheelde in mijn geval veel denk ik, eigenlijk geen last gehad van het stoppen van venlafaxine/effexor. Ik ging gelijk goed slapen ook.
Alle reacties Link kopieren
Even een update van mij. Vermoedelijk ben ik nog een paar maanden bezig om eraf te komen. Zit nu bijna aan 37,5 Mg. Begon met 75Mg. Mijn huisarts is akkoord gegaan met de afbouwmethode. 10 tot 15 korrels per week minderen. Ik voel dat ik minder, heb na 2 dagen van de vermindering wat klachten. Heb nog
Stevig staan, sterk verslaan
Alle reacties Link kopieren
Een lange weg te gaan, gelukkig krijg ik steun, ook van mensen waarvan ik het niet verwacht had. Willen jullie dat ik jullie op de hoogte houd? Ik krijg, hoe minder ik slik, hoe meer mezelf terug. En vertrouwen. Ook volg ik een gezondere levenstijl op. Zogoed als geen suiker gebruik, vruchtenshakes met lijnzaad ed en voor hersenschokjes en flitsen slik ik OMEGA. Veel bewegen en van moment naar moment leven en genieten
Stevig staan, sterk verslaan
Ik vind het moedig Effexie! Ik ben benieuwd, je bent in ieder geval vastberaden genoeg!
Veel succes!
:thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
15-05-2017 20:01
Ik vind het moedig Effexie! Ik ben benieuwd, je bent in ieder geval vastberaden genoeg!
Veel succes!
:thumbsup:
Hartelijk bedankt. Volgende week heb ik een afspraak bij de arts voor de nieuwe medicatie (dosering). Ik ga dan inzetten op een tapering traject op maat. Inmiddels gebruik ik ook Bach druppels, dit werkt dan weer ontspannend. En goed ook. Gebruik ongeveer 15 druppels per dag.

Ik hoop dat het gaat slagen. Ik ben zelfs bereid om weer een tijdje ziek te zijn. In mijn schoenen: gelukkig maar 4 maanden gebruikt. Het duurt nog 2 a 3 maanden voor ik eraf hoop te zijn.
Stevig staan, sterk verslaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven