De perfecte gastouder?

30-01-2017 14:14 39 berichten
Lieve allemaal,



De laatste tijd lees ik (ook hier) veel negatieve verhalen over gastouders. Ik ben al jaren oppas en dit doe ik met ontzettend veel plezier.



Mijn nieuwbouwhuis is in aanbouw en volgend jaar ga ik van start als gastouder in mijn eigen huis in Rijswijk zh. (Ik zit nog niet vol en ik heb geen wachtlijst ;))



Uiteraard heb ik jaren lange ervaring en alle benodigde opleidingen, papieren en meer.



Nu wil ik van de mensen, die ervaring hebben met gastouders die thuis opvangen, 'The do's & don'ts' weten. Oftewel: wanneer ben ik de perfecte gastouder?
Mijn kinderen gaan volgende week over van kdv naar gastouder.



Waar ik als ouder onder andere op heb gelet:

- Een gastouder die het kind volgt en daar ook echt de rust en regelmaat bij kan bieden. Ik heb diverse gastouders gezien en gesproken die zeggen het ritme van het kind te volgen, maar wel elke dag om 8.30, 11.30, 13.15 en 15.15 met de hele bups op het schoolplein staan om de oudere kinderen weg te brengen en op te halen. Peuters werden geacht daar tussenin hun slaapje te doen. Voor mij een reden om alleen een gastouder te willen die kinderen tot 4 jaar opvangt en het kind écht kan volgen.

- Een gastouder die in haar houding en woorden uitstraalt niet snel in paniek te raken en wel een driftbui kan hebben. Bij voorkeur één die niet direct strooit met straffen, maar bijvoorbeeld de kunst van het afleiden goed beheerst, positief gedrag bekrachtigt en verder gewoon liefdevol en consequent is.

- Een woning die qua faciliteiten (ruimtes, speelgoed, meubilair) duidelijk geschikt is en afgestemd is op kinderen, maar er niet afgeragd uit ziet. Ik heb een gastouder met een afgeleefd huis gesproken die vond dat dat juist toonde dat ze alles in het teken van haar gastouderbedrijf zette, maar persoonlijk wil ik dat mijn kinderen leren respect te hebben voor spullen. Ook trof ik iemand die niet geloofde in traphekjes, want ze leerde kinderen wel dat ze niet alleen naar boven en beneden mochten. Dat past niet bij mij, ook al is het vast altijd goed gegaan bij haar. En ook een donker hol werd het niet, ik zou daar zelf ook niet dagelijks willen vertoeven.

- Een buitenruimte. Het liefst wil ik dat de gastouder elke dag erop uit gaat, maar dat is niet altijd haalbaar als je óók wil dat de GO de kinderen volgt. Daarom vind ik een goede tuin belangrijk. Dan kan er altijd een frisse neus worden gehaald en worden gespeeld met bijvoorbeeld zand en water.

- Een programma waarover is nagedacht. Het hoeft niet bol te staan van de ontwikkelingsactiviteiten wat mij betreft, maar wel een herkenbaar ritme en een redelijke opvulling. Denk aan regelmatig iets creatiefs, regelmatig een activiteit met zijn allen, regelmatig een stukje vrij spel, af en toe een thema, etc.

- Iemand die ook eerlijk is in wat ze niet kan bieden.

- Iemand die het vak is gaan uitoefenen om een andere reden dan elke dag bij je eigen kind willen zijn. Namelijk gewoon omdat het je een tof vak lijkt.
quote:kwartje schreef op 30 januari 2017 @ 16:04:

Mijn kinderen gaan volgende week over van kdv naar gastouder.



Waar ik als ouder onder andere op heb gelet:

- Een gastouder die het kind volgt en daar ook echt de rust en regelmaat bij kan bieden. Ik heb diverse gastouders gezien en gesproken die zeggen het ritme van het kind te volgen, maar wel elke dag om 8.30, 11.30, 13.15 en 15.15 met de hele bups op het schoolplein staan om de oudere kinderen weg te brengen en op te halen. Peuters werden geacht daar tussenin hun slaapje te doen. Voor mij een reden om alleen een gastouder te willen die kinderen tot 4 jaar opvangt en het kind écht kan volgen.

- Een gastouder die in haar houding en woorden uitstraalt niet snel in paniek te raken en wel een driftbui kan hebben. Bij voorkeur één die niet direct strooit met straffen, maar bijvoorbeeld de kunst van het afleiden goed beheerst, positief gedrag bekrachtigt en verder gewoon liefdevol en consequent is.

- Een woning die qua faciliteiten (ruimtes, speelgoed, meubilair) duidelijk geschikt is en afgestemd is op kinderen, maar er niet afgeragd uit ziet. Ik heb een gastouder met een afgeleefd huis gesproken die vond dat dat juist toonde dat ze alles in het teken van haar gastouderbedrijf zette, maar persoonlijk wil ik dat mijn kinderen leren respect te hebben voor spullen. Ook trof ik iemand die niet geloofde in traphekjes, want ze leerde kinderen wel dat ze niet alleen naar boven en beneden mochten. Dat past niet bij mij, ook al is het vast altijd goed gegaan bij haar. En ook een donker hol werd het niet, ik zou daar zelf ook niet dagelijks willen vertoeven.

- Een buitenruimte. Het liefst wil ik dat de gastouder elke dag erop uit gaat, maar dat is niet altijd haalbaar als je óók wil dat de GO de kinderen volgt. Daarom vind ik een goede tuin belangrijk. Dan kan er altijd een frisse neus worden gehaald en worden gespeeld met bijvoorbeeld zand en water.

- Een programma waarover is nagedacht. Het hoeft niet bol te staan van de ontwikkelingsactiviteiten wat mij betreft, maar wel een herkenbaar ritme en een redelijke opvulling. Denk aan regelmatig iets creatiefs, regelmatig een activiteit met zijn allen, regelmatig een stukje vrij spel, af en toe een thema, etc.

- Iemand die ook eerlijk is in wat ze niet kan bieden.

- Iemand die het vak is gaan uitoefenen om een andere reden dan elke dag bij je eigen kind willen zijn. Namelijk gewoon omdat het je een tof vak lijkt.Lieve help wat een hoeveelheid eisen.
Goh een gastouder moet dus alles zijn wat de ouders zelf niet zijn...
Alle reacties Link kopieren
quote:pipootje schreef op 30 januari 2017 @ 16:50:

[...]





Lieve help wat een hoeveelheid eisen.



Idd wat een eisen!



Mijn zoontje van 1,5 gaat inmiddels ruim een jaar naar een gastouder. Bij een gastouder moet het als een thuis voelen voor een kind. Mijn gastouder is dol op kinderen en is ontzettend liefdevol. Belangrijk is dat er regelmaat wordt geboden, maar als dat net een beetje anders is dan thuis dan is dat niet erg. Daar worden ze naar mijn idee lekker makkelijk van. Bij mij zijn er ook schoolgaande kinderen, daar heb ik geen probleem mee. Zoon vindt het geweldig om mee te gaan, het gaat om een kleuter dus hij mag de klas mee in. Overigens wordt dit kind pas s middags rond 3 uur opgehaald. Tijd zat om tussendoor te slapen. Ik heb goed contact met mijn gastouder en als ik iets niet wil dat hij krijgt of doet dan luistert ze daar gewoon naar. Hij komt er graag!
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 30 januari 2017 @ 17:40:

Goh een gastouder moet dus alles zijn wat de ouders zelf niet zijn...Haha, nou idd een groot deel van de ouders ????
Alle reacties Link kopieren
quote:Mira03 schreef op 30 januari 2017 @ 14:33:

Ik ken een gastouders waar de kinderen ook kunnen blijven slapen, dus als ouders moeten werken s avonds en s nachts!

Lijkt me een enorme pre bij de keuze...



Verder vind ik het lastig dat er geen controle is bij een gastouder. Toch overweeg ik weleens om over te stappen.





Geen controle...

...tsjaa toch ging het een aantal jaren terug mis bij een hoop kdv s en over zwemlessen hoor je ook nog wel eens het e.a...dus waar is de controle?



Onlangs ook weer een bericht over een kdv dat overvol zat, dus met de allerkleinsten die niet konden praten de hele dag in de buurt in de bolderkar rond liepen. Te erg voor woorden!



Bij een gastouder moet je een goed gevoel hebben, kijk naar hoe het gezin waar je kind komt draait, hoe doen de andere kinderen het? Hoe komt je kind ervandaan? Daar kan je al een hoop uit af leiden.
quote:Gooloib schreef op 30 januari 2017 @ 17:40:

Goh een gastouder moet dus alles zijn wat de ouders zelf niet zijn...

Ze vroeg hoe de perfecte gastouder moest zijn

Perfect in je dromen dan he want niemand kan en zal perfect zijn...
Alle reacties Link kopieren
De perfecte gastouder zou voor mij iemand zijn die haar leven hier volledig op heeft ingericht. Die het dus ook als werk ziet en professioneel betrokken is (net als een leidster op het kdv). Dus iemand die als mijn kind daar zou zijn geen eigen kinderen in huis heeft (en zeker geen kleine kinderen waar ze ook de zorg over heeft) en die daarnaast geen kinderen hoeft weg te brengen van- en naar school. Die tevens geen gasten uit gaat nodigen of bezoek over de vloer krijgt (zie ik als privé terwijl ze aan het werk is).



Geen huisdieren in huis (buiten in de tuin is geen probleem) en zeker geen honden. Genoeg afwisselend speelgoed, genoeg leuke activiteiten in de omgeving van haar huis waar ze heen kan (de hele dag binnen zitten is een no go hier kinderen moeten lekker naar buiten), een grote tuin met speeltoestellen.



Maar het beste iemand die echt oprecht betrokken is bij haar kinderen. Die flexibel is als ik eens wat later ben en waar ze ook mee kunnen eten.
quote:pipootje schreef op 30 januari 2017 @ 16:50:

[...]





Lieve help wat een hoeveelheid eisen.

Het zijn niet allemaal eisen, het waren dingen waar ik op heb gelet, zoals ik al zei. Het ene vond ik belangrijker dan het andere.

En aangezien TO vraagt naar de perfecte gastouder, heb ik zoveel mogelijk weergegeven van die dingen waar ik als ouder naar keek. Dan kan ze zelf bedenken of zij dat ook belangrijk vindt en wat er te realiseren valt.



@princess: dat is mooi dat het voor jouw zoon zo werkt. Mijn zoon is niet te genieten als er 's middags geen blok van 3 uur achtereen is om te slapen. Met schooltijden van 11.30, 13.15 en 15.15 (en jas aan, schoenen aan, er heen lopen, kind naar binnen brengen, teruglopen) zit dat er dus niet in.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijn gastouder de perfecte gastouder.

Het gaat er vast hier en daar een beetje anders dan thuis, maar ze is:



-enorm flexibel

-heel liefdevol

-beheerst de kunst van het afleiden geweldig

-zal nooit boos worden, maar rustig en duidelijk vertellen dat iets niet mag en waarom het niet mag en daarna weer goed kunnen afleiden;)

-zoon is er dolgelukkig. Als ik hem afzet gaat hij glunderen en als ik hem ophaal wil hij zelfs nog blijven;). (Mijn nr 1 reden!)

-ze weet veel van allergieen af, met een zoontje zoals de mijne wel handig:)

-ze heeft een goed gevoel voor groepsdynamiek.. Alsof ze dat aanvoelt. Alle kinderen die er komen kunnen goed met elkaar.





En joh dat er af en toe eens iemand op visite komt(schoondochter bijv) voor een half uurtje of een uurtje maakt me niets uit.. En dat ze ze een keer heeft meegenomen naar een korte afspraak bij de fysio(dit had ze wel vantevoren gemeld) ook niet. Ze werkt 5 dagen per week.. Het mens moet ook wel eens naar de dokter kunnen.. En schoondochter heeft zelf 2 kindjes waar zoonlief heel leuk mee speelt en komt alleen langs als gastouder niet al aan haar max aantal kinderen zit.
Alle reacties Link kopieren
Hallo.

Ik heb een vraag en hoop dat hier iemand is die mijn vraag kan beantwoorden.

Ben je verplicht om een slaapkamer beneden te hebben of mag dit ook boven? (I.v.m toezicht op de andere kinderen wanneer je een kindje naar bed brengt) naar mijn mening kun je een ander kindje dan even in de box zetten, maar dat word denk ik al lastig als je er meerdere hebt rondlopen. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Iedereen heeft andere wensen. Mij werd gezegd dat ik wel erg veeleisend was, dus hebben we het bij een kdv gehouden.



Ik vind, naast de klik met de kinderen, gezond leven heel erg belangrijk. Dus veel naar buiten, gezond eten, een go die niet rookt. Gezond eten houdt bij mij in: geen koekjes en snoepjes. En weinig brood, veel groenten, geen bewerkte voedingswaren, vegetarisch. Heel veel go's haakten daar op af.



Goed Nederlands spreken vind ik ook belangrijk.
Oh fijn, een oud topic
Maar niet minder relevant ;)



Kwartje heeft veel eisen maar degene die ontbreekt is



Wat gebeurt er als de GO ziek is?



Ik heb zelf een tijd een GO aan huis gehad. Ideaal in veel opzichten maar waar we uiteindelijk op afgehaakt zijn is vervanging bij ziekte en vakantie. Veel te veel gelazer en gedoe geweest, veel zelf moeten regelen en uiteindelijk veel vrije dagen moeten opnemen.



De inzet en motivatie van onze GO was in het begin ook uitstekend. Razend enthousiast was ik, ik snapte werkelijk niet waarom je een KDV overwoog als je dit soort oplossingen had. Maar naar mate de tijd verstreek werden activiteiten in plaats van naar het bos of kinderboerderij, een filmpje (of 10) kijken op haar telefoon, werden de gezonde maaltijden iets te regelmatig vervangen door koekjes/pannenkoeken bakken en werd o.a. mijn auto -ongevraagd- gebruikt om bij haar thuis (25km verderop)-ongevraagd- de opvang te regelen zodat haar eigen puberzoons tijdens vakanties niet alleen thuis hoefden te zijn.



Kritiek op dit soort gedrag leverde steevast een ziekmelding de dag erna op.



Exit dus.Achteraf waarschijnlijk niet zo verwonderlijk dat ze in haar 7 jarige loopbaan als 'nanny'(zoals ze het zelf graag noemde) al op 6 verschillende adressen had gewerkt (kun je opzoeken in LRKP).



Ook zie ik geen voordeel als een GO alleen kinderen onder de vier heeft. Er kunnen er max 2 in een DUOwagen, dus de actie radius is beperkt of nihil voor zo'n GO. En alleen maar in de tuin zitten is op termijn ook niet echt een uitdaging voor je kind (al werkt het bij veel KDV's net zo)



Nu heel, heel blij met mn kdv. Kleinschalig en ivm de buiten activiteiten die ze -dagelijks- ondernemen max twee kinderen onder de 18 maanden. Kunnen ze op stap.



De perfecte GO regelt een betrouwbare, ervaren achtervang/vervanging ( en geen stagiaire dus, het idee alleen al!) , doet wat ze belooft en gaat professioneel met kritiek om. Dat ze het vak ambieert, de juiste papieren heeft, ervaring heeft en 'goed met kinderen is' is uiteraard een no-brainer.



Moet je wel met een lichtje zoeken overigens. Helaas zien veel het als opgeleukt oppaswerk wat je fijn met je kind/huis/hond kunt combineren (en ja ik heb er veel gesproken voor ik een GO koos).



Heb je inmiddels je plekken bezet TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven