Hoe gaan jullie hiermee om?

24-03-2017 08:30 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hiermee bedoel ik vooral hoe jullie omgaan met bepaalde personen met vervelend en negatief gedrag.

Bijvoorbeeld mensen die zich vaak negatief over anderen uitlaten, vaak op alles en iedereen commentaar hebben, altijd met het vingertje naar een ander wijzen etc.

Maar ook mensen die erg dominant, autoritair en/of manipulatief en/of claimend kunnen zijn.

En grensoverschrijdend etc.

Ik wéét dat dit wat algemeen is, maar ik probeer maar even wat voorbeelden te noemen.



Zelf heb ik ook een aantal mensen in mijn omgeving die zo zijn en dat is vaak erg frustrerend.

Het is dan ook moeilijk voor mij (geweest) om mijn grenzen naar zulke personen aan te geven.

In het verleden heb ik zulk gedrag ook wel degelijk gehad, dat wil ik ook wel weer toegeven (om me heen schoppen etc).

Het is moeilijk om anderen te veranderen en het gaat vooral om de manier waarop je er zelf mee om gaat.

Toch vraag ik mij af hoe het kan dat bepaalde personen zo'n invloed kunnen hebben (gehad) op mij.

Zelf vermoed ik vooral dat dit komt door mijn onzekerheid en angst om grenzen aan te geven.

Daardoor kunnen/konden bepaalde (type) personen steeds weer over mij heen lopen.

Hier heb ik erg veel last van.

Zal mij hier toch anders in moeten gaan opstellen.
Topic nummer zoveel. Misschien professionele hulp vragen als je die niet al hebt?
quote:Fee-de-Goede schreef op 24 maart 2017 @ 08:34:

Topic nummer zoveel. Misschien professionele hulp vragen als je die niet al hebt?Helemaal eens met Fee.
Assertiviteits training?
Alle reacties Link kopieren
Daar ga ik gewoon niet mee om.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
Vriendelijk, maar duidelijk en kordaat je grenzen aangeven. Blijven herhalen. Het bij jezelf houden en niet vervallen in verwijten.

Zonodig blijven herhalen. Als het niets helpt: zo mogelijk uit je leven schoppen.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Hoe je daarmee omgaat ligt aan zoveel factoren: je relatie tot die persoon, je karakter, wat je uiteindelijk wilt bereiken...



Maar als je hier regelmatig tegenaan loopt, is het niet gek om hulp in te schakelen om te leren omgaan met mensen die je ervaart als negatief. Meestal zit het niet in die mensen alleen, maar in de interactie tussen jullie. En als je al weet waar het aan ligt (over je heen laten lopen uit onzekerheid) dan is het heel simpel: je verandert dat gedrag, of je ziet in dat je dat in je eentje niet lukt en zoekt er hulp bij.



Ik denk dat als je de vraag zo algemeen stelt, je weinig met de reacties kan, omdat ze misschien wel werken voor de persoon die reageert maar niet voor jou. Ik kan je wel adviseren het contact minimaal, zakelijk en formeel te houden, maar daar heb je niets aan als het bijvoorbeeld over familie gaat.



Verval je in automatische reacties? Probeer je daar dan eens bewust van te worden.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Afscheid nemen voor zover dat kan en anders afstand nemen en niet meer luisteren
Alle reacties Link kopieren
Sowieso probeer ik zulke mensen te mijden, heb ze dan ook niet in mijn vriendengroep o.i.d.



Collega's zijn iets moeilijker te ontlopen, dus probeer ik het noodzakelijk contact zo veel mogelijk te minimaliseren. Ik had ooit een collega en dat was gewoon een achterbakse teef. Altijd achter mijn rug maakte ze vileine opmerkingen, had altijd commentaar en zat de boel gigantisch te manipuleren. Ik vind zelf dat je mij er gewoon op aan moet spreken als je een probleem met mij hebt, maar telkens als ik vroeg of er iets was, loog ze: 'nee hoor, er is echt niets aan de hand, hihi!'

Maar ondertussen wel weer haar achterbakse gedrag voortzetten.



Op een gegeven moment is de bom bij mij echt gebarsten, dat was tijdens een teamvergadering. Ik ben toen zo boos geworden op haar en heb haar toen even goed de waarheid verteld. De rest van de collegae was er stil van

Dat komt ook omdat ik in het algemeen het goed met iedereen kan vinden, en je dus echt wel flink irritant moet zijn om mij kwaad te maken. De rest van de collega's koos toen 'stilzwijgend' mijn kant en de werksfeer was voor haar eigenlijk helemaal verziekt (koekje van eigen deeg dus).



Een halfjaar later was ze overgeplaatst



Maar ik moet toegeven dat mijn tactiek waarschijnlijk niet de beste is, haha!
Vivo per lei
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 24 maart 2017 @ 08:34:

Topic nummer zoveel. Misschien professionele hulp vragen als je die niet al hebt?



Dat geef ik toe.

Vind het echter een lastige en steeds terugkerende situatie.

In de praktijk is het moeilijk om hiermee om te gaan.

Ik klap vaak dicht bij bepaalde personen en mijn angst en onzekerheid verlamd mij.

Heb weliswaar professionele hulp.

Soms zal ik het echter zelf moeten doen en in dergelijke situaties blijk ik dan toch erg kwetsbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Westworld schreef op 24 maart 2017 @ 08:48:

Assertiviteits training?



Die heb ik reeds gevolgd.

Toch kan ik in bepaalde situaties toch nog overlopen worden en dichtklappen bij bepaalde personen.

Daarom wil ik nog zeker een vervolg gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 24 maart 2017 @ 08:55:

Vriendelijk, maar duidelijk en kordaat je grenzen aangeven. Blijven herhalen. Het bij jezelf houden en niet vervallen in verwijten.

Zonodig blijven herhalen. Als het niets helpt: zo mogelijk uit je leven schoppen.



Duidelijk grenzen aangeven wil ik ook zeker meer gaan toepassen.

Net als tijdig mijn grenzen aangeven en niet als het te laat is.
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 24 maart 2017 @ 08:59:

Hoe je daarmee omgaat ligt aan zoveel factoren: je relatie tot die persoon, je karakter, wat je uiteindelijk wilt bereiken...



Maar als je hier regelmatig tegenaan loopt, is het niet gek om hulp in te schakelen om te leren omgaan met mensen die je ervaart als negatief. Meestal zit het niet in die mensen alleen, maar in de interactie tussen jullie. En als je al weet waar het aan ligt (over je heen laten lopen uit onzekerheid) dan is het heel simpel: je verandert dat gedrag, of je ziet in dat je dat in je eentje niet lukt en zoekt er hulp bij.



Ik denk dat als je de vraag zo algemeen stelt, je weinig met de reacties kan, omdat ze misschien wel werken voor de persoon die reageert maar niet voor jou. Ik kan je wel adviseren het contact minimaal, zakelijk en formeel te houden, maar daar heb je niets aan als het bijvoorbeeld over familie gaat.



Verval je in automatische reacties? Probeer je daar dan eens bewust van te worden.



Dit vind ik erg sterk omschreven.



Vind het ook wel lastig om concrete voorbeelden te noemen, alhoewel ik deze wel degelijk heb.

Zo heb ik (vooral het laatste jaar) een erg moeizaam contact met een tante van mij.

In het verleden kwam ik wel regelmatig bij haar.

Het is echter zo dat ze steeds negatiever wordt en voortdurend op alles en iedereen commentaar heeft.

Heb zelf ook al een aantal keren een vervelende sneer gekregen en daar ben ik wel wat klaar mee.

Ik merk dat ik haar ook te veel naar de mond praat of niets durf te zeggen.

Ben erg bang voor haar uitbarstingen.

Ze kan bepaalde mensen ook genadeloos fileren.

Vind het vaak erg genant en stuitend.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n type heb ik ook in m'n omgeving. Vriendelijk m'n grenzen aangeven hielp bij haar niet. Nu heb ik haar uit m'n leven geschopt, heerlijk gevoel is dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fun76 schreef op 24 maart 2017 @ 10:41:

[...]





Dit vind ik erg sterk omschreven.



Vind het ook wel lastig om concrete voorbeelden te noemen, alhoewel ik deze wel degelijk heb.

Zo heb ik (vooral het laatste jaar) een erg moeizaam contact met een tante van mij.

In het verleden kwam ik wel regelmatig bij haar.

Het is echter zo dat ze steeds negatiever wordt en voortdurend op alles en iedereen commentaar heeft.

Heb zelf ook al een aantal keren een vervelende sneer gekregen en daar ben ik wel wat klaar mee.

Ik merk dat ik haar ook te veel naar de mond praat of niets durf te zeggen.

Ben erg bang voor haar uitbarstingen.

Ze kan bepaalde mensen ook genadeloos fileren.

Vind het vaak erg genant en stuitend.

Wat haal jij uit het contact?



Hoe reageer je op haar, en wat is haar reactie daarop?



En waarom doet ze zo, denk je?

Soms helpt het om anderen minder 'bedreigend' te maken als je ze beter begrijpt. Haar gedrag is misschien een manier voor haar om zichzelf te bevestigen, of te beschermen. Dat maakt het niet oke, maar kan helpen om het minder op jezelf te betrekken. Mij helpt het in elk geval om een wat meer observerende houding aan te nemen, dat creëert afstand.
What a nuanced anxiety
Het raakt kennelijk iets wat dieper zit. Heb je ooit de boodschap gekregen dat je grenzen stellen gelijk staat aan een ander kwetsen? Misschien zit zoiets onbewust in je systeem en hou je je nu veel te veel bezig met andermans 'leed' voorkomen. Mensen kunnen wel tegen een stootje, hoor, en het is niet jouw schuld als jij je grenzen moet aangeven, omdat een ander het daarnaar maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 24 maart 2017 @ 14:04:

[...]



Wat haal jij uit het contact?



Hoe reageer je op haar, en wat is haar reactie daarop?



En waarom doet ze zo, denk je?

Soms helpt het om anderen minder 'bedreigend' te maken als je ze beter begrijpt. Haar gedrag is misschien een manier voor haar om zichzelf te bevestigen, of te beschermen. Dat maakt het niet oke, maar kan helpen om het minder op jezelf te betrekken. Mij helpt het in elk geval om een wat meer observerende houding aan te nemen, dat creëert afstand.



Vind dit wederom erg goed geschreven (vooral het laatste gedeelte).



In het verleden vond ik veel steun bij haar.

Het lijkt echter net alsof ik van haar vervreemd aan het raken ben.

Eigenlijk reageer ik niet of nauwelijks op haar, want ik durf geen weerstand te bieden.

Dat zie ik van mijn kant ook weer als een zekere zwakte.

Zelf denk ik dat ze zo doet om zich inderdaad te beschermen oid.

Wellicht zou inderdaad ik ook een wat meer observerende houding kunnen aannemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:snug schreef op 24 maart 2017 @ 14:12:

Het raakt kennelijk iets wat dieper zit. Heb je ooit de boodschap gekregen dat je grenzen stellen gelijk staat aan een ander kwetsen? Misschien zit zoiets onbewust in je systeem en hou je je nu veel te veel bezig met andermans 'leed' voorkomen. Mensen kunnen wel tegen een stootje, hoor, en het is niet jouw schuld als jij je grenzen moet aangeven, omdat een ander het daarnaar maakt.



Dit vind ik ook erg treffend omschreven.



Eigenlijk heb ik nooit echt de boodschap gekregen dat ik grenzen gelijk zou stellen aan een ander kwetsen.

Althans niet wat ik me zo 1,2,3 zou kunnen herinneren.

En wellicht hou ik me idd te veel bezig om andermans 'leed' te voorkomen; een soort van verkeerde voorzichtigheid.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n twee maand geleden ben ik met een vriend van mij in aanvaring gekomen.

Gelukkig is dit weer goed gekomen.

Ik irriteerde me toen aan het feit dat hij vaak afspraken afzegde en dat het ook moeilijk was om met hem af te spreken.

Helaas heb ik dit toen te ver laten oplopen en is dit ontaard in een conflict.

We hebben dit nog weer kunnen uitpraten.

Toch moet het niet weer gebeuren, want dan ben ik ook bang dat er niet langer dan meer een vertrouwensband is.

Ook hij liet weten dat het niet meer moest gebeuren.

Vond dit wel een erg moeilijke situatie en ben wel wat huiverig voor de situatie dat ik eventueel 'op eieren kan gaan lopen'.

Toch heb ik ergens wel weer alle vertrouwen in een goede voortzetting.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde probleem. Ik blijf het goede in anderen zien, excuses voor ze verzinnen om hun foute gedrag goed te praten, en daardoor over me heen laten lopen.

De enige oplossing is als je merkt dat je deze eigenschap hebt; niet met deze mensen omgaan.

Die eigenschap wil je namelijk niet veranderen als je slim bent, want het brengt ook goede dingen met zich mee; bij de juiste personen (die niet over je heenlopen) ben jij waarschijnlijk een van de trouwste vrienden die een mens zich kan wensen; degene die wél blijft als ze even een rotperiode meemaken (ziekt/depressie/overlijden/baanverlies), en ze niet dumpt omdat hun gedrag je even niet uitkomt/minder gezellig is dan normaal.

Vaak komt bij deze eigenschap ook dat je heel open tegenover mensen staat; je vind mensen niet zo snel raar of stom. Je schrikt niet van mensen die buiten de norm vallen; bijv. een stempel hebben, een andere geaardheid, een rare hobby, etc. Hierdoor kun je juist hele interessante mensen tegenkomen en een vriendengroep hebben die nooit saai is.



Wat mij heeft geholpen om dit sneller te herkennen; het opschrijven. Het klinkt idioot, maar het werkte wel. Ik heb in een boekje een lijstje bijgehouden met wat en wanneer persoon x mij een vervelend gevoel gaf óf juist iets bijzonder aardigs deed. Op een gegeven moment ga je zien dat bepaalde personen je eigenlijk continu vervelende gevoelens geven, en andere juist enkel goede. Ook de goede dingen opschrijven had een doel; een negatief persoon kan je zo geestelijk bezighouden, je kan er zo in geraken dat je wil dat die persoon aardig tegen je doet, dat je de goede vrienden over het hoofd ziet. Ik merkte dat als ik bijvoorbeeld een dinerbon voor twee had gewonnen, ik toch eerder de negatieve/zeurende personen meevroeg in de hoop dat onze relatie beter werd. Onzin natuurlijk! Juist die goede vrienden meenemen en bedanken dat ze zo'n goede vriend voor je zijn!

Ik heb nu dat boekje niet meer nodig, door het zo een tijd op te schrijven kun je jezelf trainen om het automatisch sneller te zien wanneer iemand wel of niet goed voor je is.



Mogelijk ook iets voor jou?
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoekbaars schreef op 26 maart 2017 @ 14:00:

Ik heb hetzelfde probleem. Ik blijf het goede in anderen zien, excuses voor ze verzinnen om hun foute gedrag goed te praten, en daardoor over me heen laten lopen.

De enige oplossing is als je merkt dat je deze eigenschap hebt; niet met deze mensen omgaan.

Die eigenschap wil je namelijk niet veranderen als je slim bent, want het brengt ook goede dingen met zich mee; bij de juiste personen (die niet over je heenlopen) ben jij waarschijnlijk een van de trouwste vrienden die een mens zich kan wensen; degene die wél blijft als ze even een rotperiode meemaken (ziekt/depressie/overlijden/baanverlies), en ze niet dumpt omdat hun gedrag je even niet uitkomt/minder gezellig is dan normaal.

Vaak komt bij deze eigenschap ook dat je heel open tegenover mensen staat; je vind mensen niet zo snel raar of stom. Je schrikt niet van mensen die buiten de norm vallen; bijv. een stempel hebben, een andere geaardheid, een rare hobby, etc. Hierdoor kun je juist hele interessante mensen tegenkomen en een vriendengroep hebben die nooit saai is.



Wat mij heeft geholpen om dit sneller te herkennen; het opschrijven. Het klinkt idioot, maar het werkte wel. Ik heb in een boekje een lijstje bijgehouden met wat en wanneer persoon x mij een vervelend gevoel gaf óf juist iets bijzonder aardigs deed. Op een gegeven moment ga je zien dat bepaalde personen je eigenlijk continu vervelende gevoelens geven, en andere juist enkel goede. Ook de goede dingen opschrijven had een doel; een negatief persoon kan je zo geestelijk bezighouden, je kan er zo in geraken dat je wil dat die persoon aardig tegen je doet, dat je de goede vrienden over het hoofd ziet. Ik merkte dat als ik bijvoorbeeld een dinerbon voor twee had gewonnen, ik toch eerder de negatieve/zeurende personen meevroeg in de hoop dat onze relatie beter werd. Onzin natuurlijk! Juist die goede vrienden meenemen en bedanken dat ze zo'n goede vriend voor je zijn!

Ik heb nu dat boekje niet meer nodig, door het zo een tijd op te schrijven kun je jezelf trainen om het automatisch sneller te zien wanneer iemand wel of niet goed voor je is.



Mogelijk ook iets voor jou?



Heel erg bedankt voor je reactie en jouw tip.

Dit wil ik absoluut ook gaan doen.

Het is namelijk ook nog een zo dat de goede vrienden kunnen lijden onder de 'niet-goede' vrienden; ook doordat je steeds te veel aandacht besteed aan laatstgenoemden en dat dit als het ware je leven kan gaan beheersen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven