Is jouw huis 'af'?

24-03-2017 00:54 119 berichten
Plinten en deuren met stukjes eraf. De muren zijn niet meer wit. Een trap met slijtage, een open washok waar alle rommel in beeld is, niets is echt afgewerkt... herkenbaar?
Hier is het nooit af..

Heb inmiddels een meerjarenprogramma op de kast liggen. Maar gaat allemaal stap voor stap; geld, kind en werk maken dat we niet alles in 1 keer af kunnen hebben. Huis is overigens nu 10 jaar oud en begint gebreken te vertonen. Hebben vorig jaar de hele benedenverdieping gestript en vervangen. En zie nu alweer plekken die overgeverfd moeten worden. Dit jaar gaan we (low budget) de bovenste verdieping doen; en over een paar jaar is de middelste verdieping aan de beurt (mn badkamer; die rammelt nu al en op sommige plekken roest. Wil ook heel graag een kleine saua erbij ).
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, ons huis is nu af! Omdat het sinds een week in de verkoop staat

Man is tijden ieder weekend aan het klussen geweest, voor een ander dus .

Maar het is voor het goede doel! Wel lekker trouwens als alles zo netjes is en normaal werkt.

Ach, in het volgende huis zal het wel weer net zo gaan
Alle reacties Link kopieren
Plinten laten los

Vloer moet geschuurd en in de olie

Kozijnen moeten geschilderd

Rolluiken zijn vies

Zonnescherm zit schimmel op

Radiatoren moeten schoongemaakt

Viltjes onder alle stoelen

Tuintegels zijn groen

Zandbakzand vervangen

Voortuintje is kaal, geen idee wat ik daarmee wil

Lampaansluitingen (Hoe heet dat?) zonder lamp of zo'n kapje

Gordijn bevestigen in kiepraam slaapkamer





Vast nog een aantal dingen vergeten
quote:binkie schreef op 24 maart 2017 @ 06:18:

Nee hier is niet alles af.

Op de voorzolder liggen nog steeds stukken vloerbedekking ipv een fatsoenlijke vloer.

De badkamer en. Keuken zijn 11 jaar oud en dat merk je.

Dan heb ik het nog niet eens over schilderwerk ....

11 jaar is toch niets?



De keuken van mijn schoonouders is 13 jaar oud en nog als nieuw. De keuken van mijn ouders 27 jaar oud en dat begin je nu wel te merken, maar die zou zo nog 5-10 jaar meekunnen!



Ik woon in een huurhuis en dat is niet af. Ik hoop snel te verhuizen, dus doe er nu ook weinig aan.
Ik heb overigens nog nooit gehoord van loslatende plinten. Hoe zijn die dan vastgemaakt????
Wat een heerlijk en tegelijkertijd deprimerend topic dit!



3,5 jaar geleden in dit huis komen wonen. Het houtwerk in de hal was allemaal rood. Dat hebben we toen geverfd, maar aan de trapleuning kwamen we niet meer toe... die is dus nog steeds rood!!
Wat ik niet snap is dat mensen soms jarenlang slechte kitrandjes niet vervangen, of afbladderende kozijnen niet verven. Of het nu om een gebrek aan tijd of om een gebrek aan geld gaat: in beide gevallen kost het oplossen de vervolgschade die kan ontstaan door het achterstallig onderhoud veel meer tijd en geld dan de klus zelf.
quote:lunaleeflang schreef op 24 maart 2017 @ 09:18:

[...]



11 jaar is toch niets?



De keuken van mijn schoonouders is 13 jaar oud en nog als nieuw. De keuken van mijn ouders 27 jaar oud en dat begin je nu wel te merken, maar die zou zo nog 5-10 jaar meekunnen!.



Zou dat niet ook aan de kwaliteit liggen? Onze keuken is 20 jaar oud (zat er al in toen wij het huis kochten) maar is volgens mij echt een van de allergoedkoopste soorten. Spaanplaten mer plastic plakfolie. Een goede degelijke keuken kan echt wel langer mee maar deze keuken vertoonde vier jaar geleden toen wij in ons huis trokken al mankementen en mogelijk hadden de vorige eigenaren er ook al langer "last" van.



Op onze zolder hebben we een goedkoop vinyl laten leggen, wat heb ik daar spijt van. Binnen een jaar zaten er al scheuren in. Nu staat de zolder vol met o.a. wasmachine en droger en leg je niet zomaar even een andere vloer.



Maar wat ik hiermee wil zeggen is dat een keuken of vloer die nog niet zo oud is niet per se wil zeggen dat het nog jaren mee kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:streepjessokken schreef op 24 maart 2017 @ 09:02:

[...]



Ach, hier was voor het laatst gerenoveerd in de jaren 70: schrootjes en schrootjes en schrootjes

En donkerbruin, groen, tegels ook in die kleuren, verlaagde plafonds, stoffen bedrading, geen CV... (huis uit ca. 1903).



Hier ook zo'n huis (1928) ook in jaren 70 'opgeknapt' , alleen met cv die aan vervanging toe was. Geen isolatie, je kon door het dak naar buiten kijken. Zachtboard wanden in de slaapkamers. Badkamer en douche zo lek als een mandje. Als er iemand douchte werd je beneden op de bank nat

Tien jaar, een burn-out van man, een scheiding en veel ziekte verder is het nog steeds niet af. Ik doe het meeste zelf naast full-time baan, kind en mantelzorg.

Het is wel prima leefbaar en zo ingedeeld als ik het wil hebben. Laatste 2-3 jaren nog nieuwe keuken geplaatst, oude keuken omgebouwd tot werkkamer, in slaapkamer dochter zachtboard wanden vervangen door gips.

Maar het plafond in de woonkamer moet nog vervangen en boven nog een groot kozijn met openslaande deuren. En veel van het saus-en schilderwerk is aan een opfrisbeurtje toe. Het is nooit af.
Alle reacties Link kopieren
Meh, hier nog een uitsteller, wou er deze week bijna een topic over openen. Als het zonlicht mijn woonkamer binnenkomt zie ik alle ellende weer extra goed haahaha, dus mijn frustraties bereikten deze week weer een toppunt.



- Het komt er bij ons op neer dat we eigenlijk alles waar verf op zit moeten oververven; vooral deuren, deurposten, kozijnen en plinten.

- Ook nog eens tijden binnenshuis gerookt (domdomdom), dus de muren hebben ook dringend verf nodig.

- Tuin moet dringend ontdaan worden van onkruid en daarna moet het terras opnieuw gelegd worden

- Nieuw laminaat en vinyl.

- Nieuwe meubels zijn ook leuk, want de helft is verkrabt door de katten hier

Samenvatting ; ons huis lijkt op een kraakpand waar we net 10 minuten geleden ingetrokken zijn



Toen we hier kwamen wonen kwamen we op het slimme plan om de plinten, kozijnen, deuren en deurposten lichtjes op te schuren en over de verf van onze voorgangers heen te verven. Vermoedelijk heeft elke vorige bewoner hetzelfde gedacht, want de boel begint af te bladderen, het zal me niks verbazen als er wel 6 lagen verf op zitten. We moeten dus alles strippen tot op het hout en opnieuw beginnen.

Tig pogingen gedaan om te starten, maar het is zo'n kutwerk; eerst een krabber erlangs, schuurmachine, verfbrander en dan nog uren bezig zijn met een klein stukje. Vermoed dat we gewoon minder perfectionistisch moeten zijn, anders zijn we over 10 jaar nog niet klaar.



Pluspunten;

Woningbouw heeft woning verbeterd, dus nieuwe keuken, douche, wc en verlaagde plafonds (die dus wel mooi wit zijn). Geen plafonds hoeven witten is fijn!

Groot deel van de benodigdheden hebben we al, dus we zouden zo kunnen starten (over 145454 jaar dus met onze motivatie)
quote:streepjessokken schreef op 24 maart 2017 @ 09:02:

[...]



Ach, hier was voor het laatst gerenoveerd in de jaren 70: schrootjes en schrootjes en schrootjes

En donkerbruin, groen, tegels ook in die kleuren, verlaagde plafonds, stoffen bedrading, geen CV... (huis uit ca. 1903).



Owja, die schrootjes...



Jaren 80 was het nieuwste wat was gedaan..

Schrootjes, groen hoogpolig tapijt, geel met oranje behang, goudkleurige handgrepen overal, stoffen bedrading, verlaagde plafonds met bruine inbouw gloeilamp spots liefst geïsoleerd met piepschuim (lekker brandgevaarlijk) en loden leidingen waren ook nog volop aanwezig.



Alleen de cv was redelijk up to date eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 24 maart 2017 @ 09:20:

Wat een heerlijk en tegelijkertijd deprimerend topic dit!

Idd! Ik word er tegelijk vrolijk en lichtelijk gedeprimeerd van.

Hier: washok op zolder uitmesten en schoonmaken. Twee plafonds met waterschade schilderen. Gordijn achter voor woonkamer kopen. Nieuwe bank en salontafel woonkamer. Achtertuin snoeien. Nieuwe grasmat in achtertuin. Vijverrand afmaken. Trampoline ingraven. Schuur uitmesten.

Pfffff
Alle reacties Link kopieren
quote:lunaleeflang schreef op 24 maart 2017 @ 09:20:

Ik heb overigens nog nooit gehoord van loslatende plinten. Hoe zijn die dan vastgemaakt????Gelijmd denk ik en dat de lijm uitgedroogd is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hetisonmogelijk schreef op 24 maart 2017 @ 08:48:

[...]





Even langs de Blokker of Marskramer, daar verkopen ze van de lange dunne radiatorborsteltjes.Ja die heb ik ooit gehad maar deze radiator is vrij hoog en die dingen waren te kort. Maar moet er wel achteraan.
Oh ik vergat m'n kozijnen aan de achterkant die niet makkelijk geverfd kunnen worden (want de onderburen hebben de tuin overkoepeld met een spaanplaten dak waar geen ladder op kan staan...) en dus keihard aan het rotten zijn.



Wel benieuwd wat jullie zouden doen in dit geval. Het is een jaren 30 huis. Kamer nog ensuite enzo, granitovloer. Ik wil eigenlijk heel hard GEEN kunststofkozijnen. Maar om ze fatsoenlijk te verven (zonder dat je Polen illegaal uit je raam laat hangen om er nog het beste van te maken) moet je echt een hijskraan huren.

Boven vind ik het al iets minder erg. Je hebt van die nephouten kozijnen die best mooi zijn. Maar de woonkamer moet echt hout....toch?
Goede vraag MiniMe... Wij hebben een jaren 50 huis en gaan dit jaar dan eindelijk alles laten schilderen door een professionele schilder (kost ons meer dan twee keer het vakantiegeld.... Daar schrokken we vorig jaar een beetje van, vandaar dat we het even uitstelden). Zou eigenlijk eens moeten kijken wat vervangen kost...
Alle reacties Link kopieren
quote:MiniMe3 schreef op 24 maart 2017 @ 09:56:

Oh ik vergat m'n kozijnen aan de achterkant die niet makkelijk geverfd kunnen worden (want de onderburen hebben de tuin overkoepeld met een spaanplaten dak waar geen ladder op kan staan...) en dus keihard aan het rotten zijn.



Wel benieuwd wat jullie zouden doen in dit geval. Het is een jaren 30 huis. Kamer nog ensuite enzo, granitovloer. Ik wil eigenlijk heel hard GEEN kunststofkozijnen. Maar om ze fatsoenlijk te verven (zonder dat je Polen illegaal uit je raam laat hangen om er nog het beste van te maken) moet je echt een hijskraan huren.

Boven vind ik het al iets minder erg. Je hebt van die nephouten kozijnen die best mooi zijn. Maar de woonkamer moet echt hout....toch?Ik weet niet hoe de situatie eruit ziet, maar laat eens een steigerbouwer of schilder langskomen. Vaak is er echt wel een eenvoudige constructie te verzinnen (paar ankers in de muur, of wat balkjes bovenop die spaanplaten) waarmee je er wel gewoon bij kunt. Overigens vallen de kosten van een kleine hoogwerker ook best mee, in verhouding tot wat je betaalt aan schilderwerk.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Mijn huis is nooit af. Tegen de tijd dat het af is, is er altijd wel weer iets nieuws wat geschilderd of gerepareerd moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen nu twee jaar in dit huis en alles is in stapjes gegaan wat betreft stucen, schilderen en vervangen van de keuken. Het is nu wel practisch af. Merk wel hoe snel dingen stuk gaan en hoe snel er hoekjes en plekjes ontstaan die je niet meer schoonkrijgt, of butsen in de verf, dat soort dingen. Gelukkig kan ik mijn man vaak wel zo ver krijgen om weer een punt van het lijstje aan te pakken. Een kerel hebben zoals die in Help mijn man is Klusser.... Yeah I'll show myself out
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde heel blij melden dat mijn badkamer en mijn gang eindelijk af zijn.

Maar in werkelijlheid moet er in badkamer nog een kitrandje gedaan worden, en in de gang moet ik nog wat plekjes bijwerken waar afplakband wat verf van een kozijn heeft getrokken.

Ik ga het dit weekend doen!

Dan is er iig iets af.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
quote:lunaleeflang schreef op 24 maart 2017 @ 09:20:

Ik heb overigens nog nooit gehoord van loslatende plinten. Hoe zijn die dan vastgemaakt????De muren is ons huis zijn bol of hol, dus als je een plint aan de ene kant vastmaakt, schiet 'ie aan de andere kant soms weer los.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:handigmetgeld schreef op 24 maart 2017 @ 10:14:

[...]





Ik weet niet hoe de situatie eruit ziet, maar laat eens een steigerbouwer of schilder langskomen. Vaak is er echt wel een eenvoudige constructie te verzinnen (paar ankers in de muur, of wat balkjes bovenop die spaanplaten) waarmee je er wel gewoon bij kunt. Overigens vallen de kosten van een kleine hoogwerker ook best mee, in verhouding tot wat je betaalt aan schilderwerk.Paar jaar terug met de buren aan de zijkant hele huis laten schilderen. Maar die schilder (en meerdere andere die ik daarna heb laten komen) zagen een bakje aan het huis of een andere constructie niet zitten. Helaas....
Alle reacties Link kopieren
quote:MiniMe3 schreef op 24 maart 2017 @ 09:56:

Oh ik vergat m'n kozijnen aan de achterkant die niet makkelijk geverfd kunnen worden (want de onderburen hebben de tuin overkoepeld met een spaanplaten dak waar geen ladder op kan staan...) en dus keihard aan het rotten zijn.



Wel benieuwd wat jullie zouden doen in dit geval. Het is een jaren 30 huis. Kamer nog ensuite enzo, granitovloer. Ik wil eigenlijk heel hard GEEN kunststofkozijnen. Maar om ze fatsoenlijk te verven (zonder dat je Polen illegaal uit je raam laat hangen om er nog het beste van te maken) moet je echt een hijskraan huren.

Boven vind ik het al iets minder erg. Je hebt van die nephouten kozijnen die best mooi zijn. Maar de woonkamer moet echt hout....toch?Jaaaa.....in een jaren 30 woning aub geen nephouten kozijnen . Vind ik zo jammer, doet afbreuk aan het huis. Boven waar je amper bij kunt qua schilderen zou kunststof nog kunnen. Check, zelfde probleem, jaren 20/30 woning....boven een dakkapel waar je amper tot niet bij kunt komen.
Alle reacties Link kopieren
Mag die constructie van je buren wel, Minime? Dat je daardoor niet meer bij de buitenkant van je kozijnen kunt?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:streepjessokken schreef op 24 maart 2017 @ 12:04:

Mag die constructie van je buren wel, Minime? Dat je daardoor niet meer bij de buitenkant van je kozijnen kunt?



Heb ik me ook wel eens afgevraagd. Maar het is een winkel en zij hebben daaronder hun magazijn. Ben er nog eens voor langs het juridisch loket geweest. Maar bleef onduidelijk.

Eigenaar van het pand heeft er zelf ook deels 'last' van want gedeelte van zijn huis (naast mij, ook boven de winkel) kon nu ook niet geverfd worden.



Denk dat ik uiteindelijk toch voor nieuwe houten kozijnen ga (moeten wel echt vervangen worden, de Polen hadden blijkbaar heel verbaasd aan hun baas gevraagd waarom ik deze kozijnen nog liet behandelen). Vind plastic echt te lelijk. En eerlijk is eerlijk, als je mijn huis wilt kopen, dan moet je wel echt vallen voor de jaren 30 charme. Want dat heeft ook weer veel nadelen.... Dan kun je er maar beter genoeg van hebben .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven