Sluiting varkenslachterij?

23-03-2017 15:01 152 berichten
Ik open niet snel een topic over dierenleed. Sterker nog; het is voor het eerst dat ik dat doe.

Ben geen vegetariër, dus ik heb vast boter op mijn hoofd.

Maar ik heb zojuist beelden gezien die ik zo gruwelijk vond...

nu.nl

AnimalRights wil deze slachterij in België sluiten. Heeft dat zin? Of is het een brancheprobleem en is het overal zo erg?

Hier de beelden (waarschuwing: ze zijn echt niet prettig, je kan je ook beperken tot het lezen van de tekst).

animalrights link
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hadden vroeger altijd een koe of een varken. Dat werd zelf geslacht door mijn vader en idd alles werd gebruikt. Sommigen vinden dat verschrikkelijk, maar die dieren werden goed verzorgd en hebben nooit ook maar iets van pijn gehad. Dat kan nu natuurlijk niet meer, dat begrijp ik hoor.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:MissFields schreef op 23 maart 2017 @ 17:20:

Je haalt mensen niet over door ze te vergelijken met IS. Je overtuigt ze door met treffende vergelijkingen te komen die zo dichtbij komen dat mensen het niet kunnen ontkennen



Ik vergelijk niet mensen, maar hun gedragingen.

Treffende vergelijking? Dat is dat wij (net als hen) met gemak diersoorten en hun families doden uit persoonlijke overtuiging, omdat wij dat zo 'zaligmakend' vinden. Zo vindt bijvoorbeeld IS vanuit hun persoonlijke overtuiging het ook zaligmakend om te doden. Want zij zijn er zelf namelijk nét zo van overtuigd dat zij daarmee het goede doen, en als dat hun persoonlijke overtuiging is dan mogen zij dat doen. Net als jij toch? Los van wat wij daarvan vinden. Dus als jij zelf vindt dat de dieren en hun kinderen hun leven voor jou moeten geven en dat jij bewust ervoor kiest om hun harten te laten stoppen, dan mag je anderen die zich 'meer' voelen en daarom hetzelfde denken te kunnen doen met jou of jouw kinderen ook niet veroordelen.



Let wel, wij vertonen allemaal hetzelfde gedrag en dat is: Onderscheid maken tussen jezelf en een ander. Vinden dat die ander "minder waard is" en dat je er daarom mee mag doen wat je wil. En juist die gedachtengang, dat is nou net dé bron van alles wat er mis is in deze wereld.
Hier heb ik de petitie ingevuld, kon het niet aanzien en zat gewoon te janken om deze vreselijke beelden. Had ik maar niet gekeken, dit gaat niet meer van mijn oogvlies af. Nooit. Wat een walgelijke mensen lopen er op de wereld rond!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nooit dol geweest op vlees. Ik moest geen biefstuk, geen hamburger, geen hesp,.. mijn moeder deed er vaak moeilijk over toen ik jong was en ik weet nog dat ik vaak de brokken vlees in mijn mond hield en nadien uitspuwde in het toilet. Vind het vreemd gewoon dat zoveel mensen zo verzot zijn op vlees en geen dag zonder kunnen. Ik eet heel graag groenten en aardappelen en dat compenseert het wel en vis eet ik ook wel graag, vleesvervangende producten zoals tofoe zijn echt mijn ding niet. Onze huisdieren eten ook allemaal vlees weet je. Ik vind het vooral erg ook dat er zo verspild wordt met eten en er zoveel wordt weggegooid.



Wat er mij het meest choqueerde aan het filmpje was toen dat varken iedere keer terug boven water wilde komen en vochtte voor zijn leven, was echt zielig om te zien. Ik vond dat de veearts er toch ook maar licht over ging toen hij dat geval gezien had??! Je zou toch verwachten dat ze wat meer begaan zijn met de dieren! Ook dat beest die daar strompelde met zijn poot maar half meer hangend aan zijn lijf, écht verschrikkelijk om te zien. Heb zo ook eens een filmpje gezien dat Gaia een tijdje geleden gepost had denk ik en daar zag je hoe koeien mishandeld werden in slachterijen hier en was er ook echt niet goed van bah. Vind het ook naar om te zien als ze zo'n elektrische shock krijgen, die beesten worden daar toch ook helemaal gek van??

Ik zou nog liever creperen in de goot dan dat ik zou moeten werken in een slachterij.
Alle reacties Link kopieren
vreselijk, maar ik denk dat dit in meer slachterijen gebeurt..

Het wordt tijd dat ze vlees goed gaan namaken, zodat we geen dieren meer hoeven dood te maken voor eten.



Zelf probeer ik alleen kip te eten.En nooit onzinvlees als bitterballen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al flink aan het minderen maar denk er nu over om helemaal of bijna geen vlees meer te eten. Ik heb de beelden niet gezien alleen het artikel gelezen en was er flink misselijk van vanavond.
Alle reacties Link kopieren
Ik durf het filmpje niet te kijken. Kreeg al tranen in mijn ogen toen ik erover hoorde. Sinds ongeveer een half jaar eten we 1x vlees per week ipv dagelijks. Maar koop dit nog wel in de supermarkt, na een aantal berichten die ik hier gelezen heb, ga ik daar nog maar eens goed overnadenken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al geruime tijd vegetariër en als ik dit soort beelden zie weet ik weer waarom. Verschrikkelijk
Alle reacties Link kopieren
Dan is koosjer of halal slachten toch een stuk minder dieronvriendelijk.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
quote:Dualla schreef op 23 maart 2017 @ 17:48:

Wat is er vriendelijk aan het doden van een dier?



Ja, dat vraag ik me ook altijd af. Alsof het pure noodzaak is ook.



Iemand vermoorden, maar er wel voor zorgen dat ie zo min mogelijk pijn lijdt. Zo aardig!
Alle reacties Link kopieren
Ik kom van het platteland, ben geen principieel veganist maar ik vond dit filmpje echt horror.

Hopelijk draagt het bij aan bewustwording over hoe vlees eigenlijk op je bord belandt.

Mij stoort het niet zozeer dat mensen vlees eten, maar wel de overdaad, het kiezen van de zgn lekkerste delen zoals kipfilet en het zo goedkoop mogelijk scoren van vlees bij de super. Het gevolg daarvan kan niet anders zijn dan intensieve veelteelt en zulke taferelen.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zo erg dat ik niet eens durf/wil kijken . Alleen de foto's die voorbij kwamen breken mijn dierenhart al.
quote:miedo schreef op 23 maart 2017 @ 22:22:

vreselijk, maar ik denk dat dit in meer slachterijen gebeurt..

Het wordt tijd dat ze vlees goed gaan namaken, zodat we geen dieren meer hoeven dood te maken voor eten.



Zelf probeer ik alleen kip te eten.En nooit onzinvlees als bitterballen.Alleen kip is eigenlijk juist zielig. Je kan beter heel grote dieren eten, want dan hoeven er minder te sterven voor je eten.
quote:handigmetgeld schreef op 23 maart 2017 @ 16:03:

[...]





Dat hangt ervan af. 'Biologisch' alleen zegt iets over hoe de dieren gehouden worden, niet over hoe ze geslacht worden. Biologisch vlees kan bijvoorbeeld ook uit Zuid-Amerika komen, en dan heb je echt geen idee hoe die beesten geslacht zijn.



Maar als je bijvoorbeeld je vlees koopt via https://www.koopeenvarken.nl/ dan weet je niet alleen van welke boer het komt (daar mag je ook gewoon komen kijken), maar ook door welke slachter het geslacht is (en ook daar mag je langskomen, maar je kunt ook reviews lezen: http://www.dichtbij.nl/wo ... het-altijd-zo-gedaan.aspx). Er zijn veel meer van zulke initiatieven. Wel wat duurder, maar als je je druk maakt om dierenwelzijn zijn er echt wel manieren om vlees te kopen dat een stuk diervriendelijker behandeld. is.Dank je voor de links!
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad goed dat alle vleeseters dit filmpje bekijken. Eigenlijk is het hypocriet om te zeggen ik kan dit filmpje niet bekijken, zo zielig om vervolgens een karbonade op je bord te schuiven.
Alle reacties Link kopieren
Ik durf het niet te kijken. Best hypocriet maar ik kan er gewoon niet tegen. Ik eet al weinig vlees maar ik ga nog minder eten. Ik voel me schuldig want ik werk indirect mee aan deze praktijken door vlees te kopen.
Ja en?
quote:miedo schreef op 23 maart 2017 @ 22:22:

Het wordt tijd dat ze vlees goed gaan namaken, zodat we geen dieren meer hoeven dood te maken voor eten.

Dat kunnen ze al goed. Heb je wel eens vegan recipes op internet bekeken? Man, man, man. Héérlijk. Juist vegans zijn meesters in het creëren van alternatieven. Vegetariërs grijpen sneller naar kaas en ei, daar is de noodzaak tot vervangers zoeken minder.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het filmpje gezien, misselijkmakend.

Ik hoop maar dat dit niet zo gaat in andere slachterijen en dat dit slechts een uitzondering is, maar ik vrees ervoor.
quote:snoopylynn schreef op 24 maart 2017 @ 11:29:

Ik durf het niet te kijken. Best hypocriet maar ik kan er gewoon niet tegen. Ik eet al weinig vlees maar ik ga nog minder eten. Ik voel me schuldig want ik werk indirect mee aan deze praktijken door vlees te kopen.Ik raad je aan om niet te kijken, halve nacht van wakker gelegen, en nog denk ik aan die beelden.
Alle reacties Link kopieren
Er gebeuren een hoop ellendige dingen in de wereld, waarbij het lastig is om er iets aan te doen omdat je er zelf misschien niet direct in participeert.



Het allermakkelijkste wat je als mens goed kunt doen voor de wereld (milieu, dierenwelzijn, voedselvoorziening), is je vork niet meer in een stuk vlees prikken en je glas niet meer te vullen met de moedermelk van een ander zoogdier.



Het is zo'n vreselijk makkelijke stap om te zetten, mensen denken er veel te moeilijk over omdat we van jongs af aan zijn geleerd dat het heel normaal is om lief te zijn tegen honden en katten en minder lief tegen koeien en varkens.
Ja, het is heel makkelijk. En lekker.
Van mijn part doe je het stap voor stap, verdiep je je in wat vitamines. Klaar is Kees.
Alle reacties Link kopieren
quote:snug schreef op 24 maart 2017 @ 13:53:

Van mijn part doe je het stap voor stap, verdiep je je in wat vitamines. Klaar is Kees.Inderdaad, je moet doen wat het beste bij je past. Voor mij werkte het om 'cold turkey' te gaan, maar voor een ander kan het beter werken om af te bouwen.
quote:KennyBee schreef op 23 maart 2017 @ 16:54:

Aan alle vlees-eters die zichzelf superieur voelen boven andere soorten..



Wauw... ik ben vegan en door dit soort reacties wil ik graag recalcitrant een gehaktbal naar binnen werken. Jammer dat het me niet meer lukt, word er gewoon te misselijk van als ik er alleen al aan denk om vlees te eten.



Argumenteren kan ook zonder godwins en vergelijkingen met terroristengroeperingen.
Alle reacties Link kopieren
Walgelijke, afschuwelijke beelden. Niet eens zozeer het slachten an sich, waar normaliter echt wel normen voor zijn, maar het verschrikkelijke disrespect in de omgang met een levend wezen.



Eet zelf weinig vlees, en dan altijd scharrelvlees, zelfs 15 jaar helemaal vegetariër geweest, maar deze beelden maken duidelijk dat dat in het slachthuis niks uitmaakt, wanneer daar kwaadwillenden rondlopen. Ronduit sadistisch.



Vlees is sowieso te goedkoop, zeker de kiloknaller versie, gooi daar maar een flinke tax op. Dan gaan de meesten onder ons vanzelf weer eens wat meer groente eten.



Kocht net trouwens de -geweldige- Kip stuckjes van de Vegetarische Slager. Wel een beetje jammer dat die zelfs méér kosten per ons dan zelfs de duurdere scharrelkip. Dat zou wel beter moeten kunnen, qua prijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven