Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
happy new topic!
Alle reacties Link kopieren
quote:RegretteRien schreef op 23 maart 2017 @ 23:05:

TuinVerbeterPost.



Leuk Yellowlemon. Ik heb een klein schuttingdeel zwart geverfd afgelopen jaar, staat heel mooi. Heb er (na de bloei, in de aanbieding) een witte clematis tegenaan gezet die nu enthousiast uit loopt. Ik hoop over een paar weken op dit effect



[img]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/56 ... cd0741.jpg[/img]Oh... prachtig! Dat zou ik ook wel willen!
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowLemon schreef op 23 maart 2017 @ 23:25:

Haaah arm boompje, hierboven!



Dit zijn trouwens de tegeltjes waar ik het over had. Is mijn badkamervloer en ik had een doos over. Mijn vader kwam op het idee om ze in de tuin te gebruiken.



https://i.imgur.com/Q1W95uK.jpg



Ik blijf maar badkamertegels gooien in het antitegel topic. Wat een leuke tegels! Ik heb ook tegels uit de badkamer over: hebben de vorige eigenaren bewaard. Misschien is het ook wel iets voor hier... Ha! Iets om over na te denken
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 23 maart 2017 @ 23:20:

Deze had ook niet misstaan in de OP

[afbeelding]Dit lijkt op de tuin van vrienden van mij. Toen ik daar met de housewarming was moest ik me echt inhouden met allemaal border- en grasveldplannen te spuien. Want zij vonden het wel best zo
Alle reacties Link kopieren
quote:Konijntje999 schreef op 24 maart 2017 @ 07:21:

Hallo mede anti-tegeltuiniers! Wij hebben net een huis gekocht met in de achtertuin 75m2 aan grindtegels er groeit gelukkig al wel wat langs de schuttingen, er staat een hortensia in de hoek en een gekkig boompje, maar er moet nog veel gebeuren. Ik hoop via jullie inspiratie en tips op te doen, want heb - nog - geen groene vingers.Ik had nooit eerder een eigen tuin. Maar ik merk dat gaandeweg je vanzelf steeds meer kennis opdoet. Ik weet nog veel te weinig hoor, maar ik merk dat ik steeds meer durf. En ook steeds meer loslaat dat 'een ander misschien het heel anders zou doen' (of iets vaags als dat). Het voelt zo goed om hier en daar iets te verplaatsen, uit te graven, door te spitten... Er valt zoveel te ontdekken in een nieuwe tuin!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond die allium giganteum uit het vorige topic echt geweldig! Daar ga ik achteraan. Prachtig! En die cosmos vond ik schattig. Ga ik ook even uitzoeken, waar dat het beste zou kunnen staan.



Ik heb hier klimop over het hek en een merel echtpaar komt steeds lekker van de besjes snoepen. Ze keken heel verontwaardigd toen ik een stuk van de klimop weghaalde. Maar er hangt nog minstens 20 vierkante meter, dus het ging nergens over. Dat vertelde ik hen, maar ze keken toch bozig
Alle reacties Link kopieren
quote:Case-je schreef op 24 maart 2017 @ 07:59:

Ik vond die allium giganteum uit het vorige topic echt geweldig! Daar ga ik achteraan. Prachtig! En die cosmos vond ik schattig. Ga ik ook even uitzoeken, waar dat het beste zou kunnen staan.



Ik heb hier klimop over het hek en een merel echtpaar komt steeds lekker van de besjes snoepen. Ze keken heel verontwaardigd toen ik een stuk van de klimop weghaalde. Maar er hangt nog minstens 20 vierkante meter, dus het ging nergens over. Dat vertelde ik hen, maar ze keken toch bozig Soms moet je streng zijn. Ik heb meerdere keren sorry gezegd tegen mijn roos toen ik hem snoeide, maar toen het klaar was vonden we het allebei toch wel een hele verbetering
Alle reacties Link kopieren
quote:MissMartine schreef op 24 maart 2017 @ 08:07:

[...]

Soms moet je streng zijn. Ik heb meerdere keren sorry gezegd tegen mijn roos toen ik hem snoeide, maar toen het klaar was vonden we het allebei toch wel een hele verbetering
Meelezer
Alle reacties Link kopieren
Pas je op dat je geen nest verstoord, Case? Weet niet hoe dik die klimop is natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 24 maart 2017 @ 08:21:

Pas je op dat je geen nest verstoord, Case? Weet niet hoe dik die klimop is natuurlijk.Lief van je! Ik heb eerst gekeken of ik een nest zag, maar dat kon ik niet vinden. De klimop is waanzinnig dik. Heeft takken als een boom. Staat er al 20 jaar. Het hek wordt erdoor overeind gehouden. Het nest van de merels moet wel in de buurt zijn, maar ik heb het nog niet kunnen ontdekken.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons straten veel mensen de voortuin dicht. Ik heb er bewust gras in gedaan met een buxushaag en bordertjes.
quote:Rosa-rood schreef op 24 maart 2017 @ 06:45:

@Yellow, ik heb best wat bielzen in de achtertuin, zou je zulke tegels daar nou ook op kunnen bevestigen? Ze zijn erg leuk!



Van steen ook? Ik denk het wel. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, denk dat het vooral belangrijk is om lijm te gebruiken die tegen vorst kan.



Maar verder lijken bielzen me een rechter oppervlak dan grindtegels. En daar ga ik mijn border verder van maken.



Iemand had het nog over cosmos, ik vind dat deze site altijd fijne informatie geeft:

http://www.mooiemoestuin.nl/eenjarigen/ ... ipinnatus/
quote:arnold103 schreef op 24 maart 2017 @ 09:21:

Bij ons straten veel mensen de voortuin dicht. Ik heb er bewust gras in gedaan met een buxushaag en bordertjes.



Hier doen sommige zo weinig onderhoud aan hun voortuin dat straten misschien wel beter zou zijn.



De buurman zijn voortuin is echt geen fatsoen.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowLemon schreef op 24 maart 2017 @ 09:55:

[...]





Van steen ook? Ik denk het wel. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, denk dat het vooral belangrijk is om lijm te gebruiken die tegen vorst kan.



Maar verder lijken bielzen me een rechter oppervlak dan grindtegels. En daar ga ik mijn border verder van maken.



Iemand had het nog over cosmos, ik vind dat deze site altijd fijne informatie geeft:

http://www.mooiemoestuin.nl/eenjarigen/ ... ipinnatus/





De achterkant van grindtegels is plat, daar lijm je die tegels zo tegen aan.

Lijkt me lastiger op bielzen, die rotten ook weg na verloop van tijd.
quote:YellowLemon schreef op 24 maart 2017 @ 09:55:

[...]





Van steen ook? Ik denk het wel. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, denk dat het vooral belangrijk is om lijm te gebruiken die tegen vorst kan.



Maar verder lijken bielzen me een rechter oppervlak dan grindtegels. En daar ga ik mijn border verder van maken.



Iemand had het nog over cosmos, ik vind dat deze site altijd fijne informatie geeft:

http://www.mooiemoestuin.nl/eenjarigen/ ... ipinnatus/



Als je de tegels omdraait (de bovenkant met grind naar binnen/ onder) heb je de gladde onderkant of zijkant in het zicht, dat zou je prima kunnen tegelen als je wil.



Of (als je 75m2 hebt bijvoorbeeld ) een bankje van metselen:



Alle reacties Link kopieren
mijn kantoorverdieping is op gelijke hoogte met een (nu nog kale) boomkruin en daar worden nu twee nestjes in gebouwd ik zie de hele tijd eksters af en aan vliegen. Helaas is mijn bureau te ver van het raam om de hele soap mee te krijgen. Wel goed voor mijn productiviteit...
Alle reacties Link kopieren
Happy New Topic iedereen!



Ik heb een nieuw kippenhok gescoord en ben druk bezig die te verven in "onze" kleuren (koningsblauw/wit). Intussen kijken de dames vanuit hun huidige, vervallen hok nieuwsgierig toe. Ik verheug me er nu al op dat 'ie straks klaar is en staat!
Alle reacties Link kopieren
daar zijn we weer!

Vanmorgen naar de intratuin geweest met mijn lijstje van gewenste planten. Ondanks dat ik eigenlijk nog niks wil en kan planten, toch maar even gaan kijken. Laten ze van mijn lijstje nu echt helemaal niks hebben! Dus waarschijnlijk toch maar via de kweker in zuid limburg gaan bestellen.

Ben naar huis gekomen met een muntplant. Kan ik eindelijk eens verse munt-thee gaan zetten.
Welke kweker Duet, Zuid Limburg is mijn regio.

Munt wel in een potje zetten hé, woekertastisch plantje
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist fijn, die woekerende munt. Het ruikt zo lekker fris en muggen blijven uit de buurt.



Net even mijn zaden uitgezocht en in de tuin gegooid. Broer gaat morgen compost voor me halen, ik moet werken. Binnenplant onder de douche gezet, die was echt vreselijk stoffig. Eigenlijk nog even wat tuin dingen doen, maar ik ben wat lui vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Dat is kwekerij Bastin in Hulsberg. Ik ben daarbij uitgekomen, toen ik op zoek was naar lavendelstruikjes. Zij hebben echt tientallen soorten lavendel en vaste planten.
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel nog waar ik hem ga zetten. Is munt vorstbestendig? Hij stond nl bij de binnenplanten/potplanten, bij de keukenkruiden. Als ik hem in een pot zet, kan hij bij nachtvorst nog naar binnen. Hoewel hij van mij ook groot mag groeien, dan kan ik veel thee drinken.
Alle reacties Link kopieren
Kan prima buiten hoor, mijn munt komt ook al op buiten.
Gevonden en ik ben ook weer present

Vandaag moeten werken maar morgen hoop ik flink wat werk in de tuin te kunnen verzetten.

Mijn hortensia's moeten verplant worden...wat denken jullie, nu doen met het risico dit jaar geen bloei te hebben of is het beter te wachten tot het najaar?

Ik heb een soort sier conifeer staan die eigenlijk een maatje kleiner zou moeten zijn....kan ik dat zomaar snoeien of niet....???

Sowieso even rijden om pot- en bemeste grond te halen, ik wil delen van de borders gaan verhogen.

Met een beetjes mazzel kan ik kinderkopjes krijgen, die kan ik daar mooi voor gebruiken.



Lijkt me heel mooi RegretteRien zo'n zwart schuttingdeel, hopelijk werkt je Clematis mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven