Sluiting varkenslachterij?

23-03-2017 15:01 152 berichten
Ik open niet snel een topic over dierenleed. Sterker nog; het is voor het eerst dat ik dat doe.

Ben geen vegetariër, dus ik heb vast boter op mijn hoofd.

Maar ik heb zojuist beelden gezien die ik zo gruwelijk vond...

nu.nl

AnimalRights wil deze slachterij in België sluiten. Heeft dat zin? Of is het een brancheprobleem en is het overal zo erg?

Hier de beelden (waarschuwing: ze zijn echt niet prettig, je kan je ook beperken tot het lezen van de tekst).

animalrights link
Alle reacties Link kopieren
Vandaag meteen de "spekjes" van vivera gekocht.

Ik maak al veel vegan gerechten maar helemaal zonder vlees(vervanger) vind ik nog wat lastig.
.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 08-12-2017 15:57
99.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind sowieso elke dag geen vlees is er één.
En volgens mij is een van de grotere producenten van vleesvervangers (Vivera? Weet ik even zo net niet) van plan veel vleesvervangers waar nu nog ei e.d. inzit binnenkort te wijzigen in helemaal vegan.
Alle reacties Link kopieren
quote:KennyBee schreef op 23 maart 2017 @ 19:06:

[...]

Ik vergelijk niet mensen, maar hun gedragingen.

Treffende vergelijking? Dat is dat wij (net als hen) met gemak diersoorten en hun families doden uit persoonlijke overtuiging, omdat wij dat zo 'zaligmakend' vinden. Zo vindt bijvoorbeeld IS vanuit hun persoonlijke overtuiging het ook zaligmakend om te doden. Want zij zijn er zelf namelijk nét zo van overtuigd dat zij daarmee het goede doen, en als dat hun persoonlijke overtuiging is dan mogen zij dat doen. Net als jij toch? Los van wat wij daarvan vinden. Dus als jij zelf vindt dat de dieren en hun kinderen hun leven voor jou moeten geven en dat jij bewust ervoor kiest om hun harten te laten stoppen, dan mag je anderen die zich 'meer' voelen en daarom hetzelfde denken te kunnen doen met jou of jouw kinderen ook niet veroordelen.



Let wel, wij vertonen allemaal hetzelfde gedrag en dat is: Onderscheid maken tussen jezelf en een ander. Vinden dat die ander "minder waard is" en dat je er daarom mee mag doen wat je wil. En juist die gedachtengang, dat is nou net dé bron van alles wat er mis is in deze wereld.



Eigenlijk wel eens met Kenny. Ik vermijd altijd dit soort vergelijkingen omdat de meeste mensen een keihard onderscheid maken tussen mensen en dieren. Ze snappen dan gewoon niet eens waar je het over hebt en qualificeren je als een soort mafkees. Waarmee je je doel voorbij streeft.

Maar het is in veel opzichten gewoon hetzelfde principe wat je overal ziet, 'ik ben belangrijk, jij doet er niet toe'. Behalve dan dat IS door haat wordt gedreven en de mens met zijn vreemde verhouding tot de comsumptiedieren in basis door onverschilligheid. Maar beide ontkennen een fundamenteel recht van die ander die ze onderdrukken.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
En ik denk, nee weet, dat wat in die filmpjes te zien is, of varianten hierop, heel veel meer gebeurt, dan dat de meesten vermoeden. Iedereen denkt dat het in Nederland wel keurig geregeld zal zijn. Maar ik zou daar maar niet te gerust op zijn. Zodra de deuren sluiten en er kan geld verdiend worden dan gaan de normen en waarden glijden.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Even kleine correctie: juist het feit dat Keurslagers en slagers (ik ben de naam vergeten, iets als 'Diervriendelijk Biologisch Vlees) die het wat duurdere vlees verkochten met de garantie dat de dieren een goed leven hadden gehad vlees verkochten wat bij deze slachterij geslacht was maakt het driedubbel erg....



Denk je dat als je wat meer uitgeeft -als je vlees wil eten- de boeren zorgen goed voor hun dieren en dan worden ze op deze manier mishandeld in de slachterij..

Wie weet zijn de kiloknallers op een nettere manier geslacht dan hier het geval was; de slachterij is inmiddels stilgelegd.



Ik heb overigens ooit een filmpje gezien over een kippenslachterij: wat was ik blij dat ik geen kip eet.

En er zijn meer van zulke toestanden waar we niets van weten. Trouwens wel een stel psycho's dat je zo met dieren om kunt gaan.. natuurlijk moet je dieren slachten om vlees te kunnen eten maar het lijkt me nergens voor nodig om de dieren zo te mishandelen.



Als het volgens de regels gaat en goed gebeurd hoeven ze geen pijn te lijden. Ik zou het niet kunnen, het zijn denk ik toch sadisten pur sang die zulke dingen doen. Wat er op dat filmpje te zien is voor alle duidelijkheid, het feit dat je op een slachthuis werkt maakt je niet per definitie een sadist begrijp me niet verkeerd.

Een boer die vroeger zelf een kip slachtte zou zijn dieren nooit zo behandelen en zorgen dat hij met een vlijmscherpe bijl in 1 klap de kop van de kip afhakte. 'Beter' dan dat is niet mogelijk denk ik.



Ik ben blij dat ik het vlees dat ik eet, en dat is niet zoveel, bij de halalslagerij bij mij om de hoek koop. Puur toeval moet ik eerlijk zeggen: ze hebben ook heerlijke groenten en fruit en allerlei andere spullen die je in de supermarkt niet kan krijgen of veel duurder. Ik zag bv een potje Tahin staan, sesampasta bij een biologische winkel zelfde merk, inhoud voor 4,95, in het winkeltje bij mij om de hoek kost het 2,75.



Ik ben soms jarenlang vegetarier en val dan weer van mijn geloof af omdat rendangvlees bv toch wel erg lekker is. Hypocriet ja, dat wel. Maar voor zover ik weet lijdt halal geslacht vlees zo min mogelijk en worden de dieren met respect behandeld.

En nee, varkensvlees hebben ze niet, alleen rund, kip en schaap/lam. Soms geitenvlees.



Ik vraag me alleen af hoe het mogelijk is dat het vlees daar toch absoluut niet duur is!? Er wordt niet mee gerotzooid, gehakt bv wordt gemalen waar je bijstaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:snug schreef op 24 maart 2017 @ 15:55:

En volgens mij is een van de grotere producenten van vleesvervangers (Vivera? Weet ik even zo net niet) van plan veel vleesvervangers waar nu nog ei e.d. inzit binnenkort te wijzigen in helemaal vegan.

Ze hebben al veel vegan!

Ik heb ook de falafel gekocht voor het weekend die is vegan.

Maarja daar gaat natuurlijk wel knoflooksaus overheen......
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iig iets gevonden waar ik vlees kan kopen van dieren die heel goed behandeld worden. Heel duur, maar dat kan ook niet anders. Helemaal stoppen met vlees eten gaat me nog een stap te ver.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:doornroosje9 schreef op 24 maart 2017 @ 19:00:

Ik heb iig iets gevonden waar ik vlees kan kopen van dieren die heel goed behandeld worden. Heel duur, maar dat kan ook niet anders. Helemaal stoppen met vlees eten gaat me nog een stap te ver.Waar? Ik heb vandaag een proefpakket besteld bij koopeenkoe.nl en een pakket bij koopeenkip.nl. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:oudebaas schreef op 24 maart 2017 @ 10:27:

Dan is koosjer of halal slachten toch een stuk minder dieronvriendelijk.Nee Onverdoofd slachten
Nee heb je, ja kun je krijgen
Deze slagerij is dus al gesloten dus er kan een slotje op dit topic. Goed dat het in de gaten gehouden wordt maar mensen zoals ik die graag en veel vlees eten elke dag gaan echt niet minderen hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Drackie schreef op 24 maart 2017 @ 19:14:

[...]





Waar? Ik heb vandaag een proefpakket besteld bij koopeenkoe.nl en een pakket bij koopeenkip.nl. Ben benieuwd!

Ik woon in België, dus daar heb je niets aan, vrees ik. Ik merk dat we op dat gebied nog achterlopen.



'Voedselteams' is een non-profitorganisatie die zorgt voor duurzaam, lokaal geproduceerd voedsel. Allemaal biologische, kleinschalige bedrijven. Net wat ik zocht dus. Mss een tip voor andere Belgen hier. Je bestelt online en kan het één avond in de week afhalen bij het dichtstbijzijnde verdeelpunt.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 24 maart 2017 @ 19:47:

Deze slagerij is dus al gesloten dus er kan een slotje op dit topic. Goed dat het in de gaten gehouden wordt maar mensen zoals ik die graag en veel vlees eten elke dag gaan echt niet minderen hoor.Wat een kansloze reactie.
quote:runningmonster schreef op 24 maart 2017 @ 20:10:

[...]





Wat een kansloze reactie.Nee, dat is realiteit.
quote:Blondie456 schreef op 24 maart 2017 @ 19:47:

Deze slagerij is dus al gesloten dus er kan een slotje op dit topic. Goed dat het in de gaten gehouden wordt maar mensen zoals ik die graag en veel vlees eten elke dag gaan echt niet minderen hoor.



Het topic is toch niet geopend met als doel het sluiten van deze slachterij? Ik zie dat er ook gewezen wordt op mogelijkheden om vlees te kopen dat zo goed mogelijk gehouden/geslacht wordt.

En natuurlijk gaan fervente vleeseters echt geen hap minder vlees eten vanwege wantoestanden in slachterijen maar ik ben zo iemand die liever wat meer betaald voor vlees van dieren die goed behandeld zijn bij leven.

Net zoals ik geen legbatterij-eieren koop. Als ik geen idee zou hebben welke eieren ik dan moet kopen lees ik dat ook graag ergens. Want we weten nu wel dat kippen die mais te eten krijgen niet perse vrolijk in het groen rondhuppelen... Heb lang gedacht dat scharreleieren toen die net op de markt kwamen lekker buiten in het zonnetje rondliepen. Niet dus. Kwam ik ook achter door een artikel over wanneer je een ei een scharrelei mag noemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 24 maart 2017 @ 20:11:

[...]



Nee, dat is realiteit.Dat je graag en veel vlees eet en dat dieren eerst een rotleven hebben en dan ook nog eens rottig aan hun einde komen? Als iedereen een paar dagen per week al geen vlees zou eten dan zou de wereld er een stuk beter uit zien. Afgezien van het dierenleed ook beter voor het milieu. En voor jezelf, vlees zit vol hormonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bestaardigopzich schreef op 24 maart 2017 @ 20:15:

[...]





Het topic is toch niet geopend met als doel het sluiten van deze slachterij? Ik zie dat er ook gewezen wordt op mogelijkheden om vlees te kopen dat zo goed mogelijk gehouden/geslacht wordt.

En natuurlijk gaan fervente vleeseters echt geen hap minder vlees eten vanwege wantoestanden in slachterijen maar ik ben zo iemand die liever wat meer betaald voor vlees van dieren die goed behandeld zijn bij leven.

Net zoals ik geen legbatterij-eieren koop. Als ik geen idee zou hebben welke eieren ik dan moet kopen lees ik dat ook graag ergens. Want we weten nu wel dat kippen die mais te eten krijgen niet perse vrolijk in het groen rondhuppelen... Heb lang gedacht dat scharreleieren toen die net op de markt kwamen lekker buiten in het zonnetje rondliepen. Niet dus. Kwam ik ook achter door een artikel over wanneer je een ei een scharrelei mag noemen.Alleen eieren met een 0 aan het begin van de code op het ei zijn het diervriendelijkst.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 24 maart 2017 @ 19:47:

Deze slagerij is dus al gesloten dus er kan een slotje op dit topic. Goed dat het in de gaten gehouden wordt maar mensen zoals ik die graag en veel vlees eten elke dag gaan echt niet minderen hoor.



Jij misschien niet, ik denk, en hoop, andere mensen wel. Je hoeft niet full on vegan te worden, maar al eet je maar een of twee dagen geen vlees, elke stap is er een.



Ik kan en wil de filmpjes niet kijken, dan slaap ik niet meer. Het enige waar ik spijt van heb sinds ik vegan ben geworden is dat ik het niet veel eerder heb gedaan.
Tja Blondie, dan weten we nu dat jij je geld ook daar aan uit geeft.

Maar een slotje op dit topic? Ik dacht het niet!

Ik vind het goed om te zien hoe het gesprek zich hier ontwikkelt en ben blij dat ik mijn afschuw heb kunnen delen.

En blijf jij veel en vaak vlees eten? So be it. Uiteindelijk gaan we toch wel naar een systeem met meer biologisch en minder dierenleed. En daar ga jij dan gewoon lekker in mee. Niet dankzij jou, maar ondanks jou.
quote:Flashy schreef op 24 maart 2017 @ 18:53:

[...]



Ze hebben al veel vegan!

Ik heb ook de falafel gekocht voor het weekend die is vegan.

Maarja daar gaat natuurlijk wel knoflooksaus overheen......



Falafel, heerlijk

En wat is er mis met knoflooksaus? Je schrijft het alsof dat een beetje jammer is, waarommm?
quote:runningmonster schreef op 24 maart 2017 @ 20:16:

[...]





Dat je graag en veel vlees eet en dat dieren eerst een rotleven hebben en dan ook nog eens rottig aan hun einde komen? Als iedereen een paar dagen per week al geen vlees zou eten dan zou de wereld er een stuk beter uit zien. Afgezien van het dierenleed ook beter voor het milieu. En voor jezelf, vlees zot vol hormonen. Maar daar heb jij zo te lezen geen boodschap aan.Ik ben inderdaad niet bereid om zeg maar 1 dag in de week geen vlees te eten want wij eten elke dag veel vlees. Ik ben wel iemand die daar eerlijk voor uit komt. De mensen die veel vlees eten reageren niet in dit topic. En nee ik hoef geen schouder (karbonade) klopje.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij kinderen? Zo ja, wil jij de aarde dan niet een beetje redelijk achterlaten voor hen en hun nageslacht? Of is het na mij de zondvloed? (Niet aanvallend bedoeld).
Ik heb 1 kind die zelf geen kinderen wilt. Sorry hoor maar ik vind dat zo'n geiten wollen sokken en verkeerd omdraaiend melkzuur gezeik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 24 maart 2017 @ 20:22:

[...]



Ik ben inderdaad niet bereid om zeg maar 1 dag in de week geen vlees te eten want wij eten elke dag veel vlees. Ik ben wel iemand die daar eerlijk voor uit komt. De mensen die veel vlees eten reageren niet in dit topic. En nee ik hoef geen schouder (karbonade) klopje.Dat is je goed recht natuurlijk, maar als je vlees kan kopen van dieren die niet mishandeld worden, is het dat niet waard dan?
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven