Nog meer luie dreumesen?

16-03-2017 21:39 54 berichten
Onze zoon van 14,5 maand is nogal een luiwammes

Hij schuift op z'n buik, kruipt niet (gaat wel op handen en knieën zitten), trekt zich niet op, gaat niet van lig naar zit en kan alleen staan als we hem "neerzetten" en vasthouden (of als hij ergens anders op kan leunen). Stapt dan ook niet rond de tafel o.i.d.

Als hij op z'n buik ligt en we trekken hem aan zijn armpjes op, gaat hij wel op z'n knieën zitten en gaat vervolgens staan.

We oefenen iedere dag, maar zijn hem niet steeds aan het forceren. We denken dat het vanzelf wel komt als de interesse er is en die lijkt er nu nog niet zo te zijn. Hij komt waar hij wezen moet Zelf was ik ook erg laat met alles als baby/dreumes.

Hij is behoorlijk lang/groot en daarom denken mensen dat hij al heel wat kan. Wij hebben niet de indruk dat er een specifieke "oorzaak" is, meer dat hij gewoon wat makkelijk is. Verder doet hij het ook super.

Het CB stelde fysiotherapie voor (heeft hij tot 9/10 maanden gehad i.v.m. voorkeurshouding), misschien dat zij nog tips heeft.



Herkenbaar? Om me heen lijk ik alleen maar razendsnelle kindjes te zien
Maar jouw kind kruipt, trekt zich op, loopt langs de tafel, achter dingen. Dat zijn zoveel stappen verder in de ontwikkeling dan het kind van TO, daar zou ik ok geen fysiotherapeut naar laten kijken.



. quote]moon_beam schreef op 17 maart 2017 @ 07:01:

Herkenbaar! Dochter is lang, en met 13 maanden net zo groot als haar vriendjes van 18 maanden die allemaal al lopen. "Wow, loopt ze nog niet.." super irritant



Ze kroop, zat en rolde op schema, en trekt zich al vier maanden op.. ook loopt ze al een paar maanden langs en achter dingen, maar los staan of aan mijn handen lopen vertikt ze.



Ik probeer me geen zorgen te maken maar merk dat ik soms toch wel vergelijk met babies van 9 maanden die al netjes aan de hand stappen en de voetjes recht en stevig neerzetten.. haar rechtervoet staat altijd 90 graden naar buiten en ze sleept dit been mee, haar enkels zijn ook super wobbly. Maar volgens de arts niks om zorgen over te maken. Dus dat doen ik dan ook maar niet (al te veel )



Anyway, ik begrijp hoe je je voelt, dat hij gaat lopen is een feit en er zijn dus echt niet alleen maar snelle dreumessen[/quote]
Die van ons kroep met 5 maanden en liep als een Speer met amper negen maanden....Vrij vlot dus. Daar kregen Wij dan weer kommentaar over van andere ouders. Dat we het teveel zouden stimuleren, en dat het niet goed zou zijn voor haar heupjes enz. ( onze dochter praat nog weinig in vergelijking met andere kindjes, slaapt nog lang niet door, groeit voor geen meter, eet weinig en heeft weer andere dingen om je zorgen over te maken....)



Er zijn er maar weinig die nooit leren lopen.....Het lopen en staan kan echt van een dag op een andere dag gebeuren! Meer kan je niet doen! Als de fysio zegt dat het prima is zo dan zul je gewoon af moeten wachten....
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 8,5 maand trekt zich zelf nu al een maand op en stond met een maand of 5 bij ons op schoot rechtop.

Stappen aan de hand doet hij, maar af en toe heeft hij daar geen zin in.

Tijgeren doet hij nu sinds kleine 3 maand geloof ik. Kruipen doet hij niet, tijgeren is veel interessanter.



Ik dacht dus dat dat normaal was aangezien mijn nichtje van die leeftijd dat ook al deed, maar zie hier dat het ook later kan. Nooit over nagedacht.



Ach ik denk altijd maar zo, iedereen ontwikkeld zich op zijn eigen manier, ook al is de een later dan de ander, lopen gaan ze straks (als het allemaal goed is) allemaal doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een minder vlot meisje. Ze is 9,5 maand en ze tijgert sinds 2 weken. Omrollen beide kanten kan ze ook nog niet zo lang. Kruipen/oprekken/zitten en stappen zie ik haar voorlopig mog niet doen, maar maak me er geen zorgen over.
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik ga vanmiddag de fysio bellen. Het gaat me niet zozeer om het lopen, maar dat hij ook al die stappen daarvoor nog niet doet/probeert. Het is dan fijn om zeker te weten dat er niks achter zit.



Onze vloer is inderdaad heel glad dus het is ook wel comfortabel zo schuiven maar ergens anders waar de vloer niet glad is, schuift hij ook gewoon.



Fijn om te zien dat het over het algemeen allemaal goedkomt. Interessante post ook over het overslaan van het kruipen (weet even niet meer wie dat postte).
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt het consultatiebureau er over? Dat heb ik nergens gelezen.

Ik heb er geen verstand van, maar zelf zou ik er niet per se zo laconiek over zijn als jij. Ik vind het allemaal wel erg laat, mijn beide kinderen deden al die dingen die jij noemt, de stappen voor het lopen zeg maar, echt heel ruim voor de eerste verjaardag, echt maanden daarvoor al. Dus ik zou als ik jou was zeker wel naar de fysio of huisarts of consultatiebureau oid om toch uit te sluiten of er niet iets aan de hand is.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Toen ik de topictitel las, dacht ik 'nee'. Mijn dreumes van 22 maanden is namelijk verre van lui.



Echter toen ik de OP las, zag ik toch wel behoorlijk veel overeenkomsten. Die van mijn ontwikkelt/ontwikkelde zich motorisch ook heel langzaam. Ik heb van 3 - 18 maanden bij de fysio gelopen met hem. Hij heeft heel lang op zijn buik geschoven. Bij 14,5 maanden zei de fysio tegen ons dat we er maar op moesten rekenen dat hij het kruipen zou overslaan, en prompt twee dagen later begon hij dan toch te kruipen. Daarna ging het best hard: met 15 maanden ging hij de trap op, met 16 maanden stond hij los en met 17 maanden liep hij los. Inmiddels is hij dus 22 maanden en hij is de hele dag aan het lopen en rennen, altijd in beweging. Het liefste buiten en dan meters maken: lopen, lopen, lopen. Hij is dus zeker niet lui, hoewel ik dat destijds wel gedacht heb.



Hij is gewoon wat langzamer dan gemiddeld. Waar hij bijvoorbeeld ook heel laat mee was, is zijn armpjes in de lucht steken als hij wil worden opgetild (ik weet niet meer hoe oud, maar zeker ouder dan een jaar). En zwaaien deed hij pas met 19 maanden.



Fysio heeft ons wel geholpen om bepaalde dingen voor hem makkelijker te maken en hem op de juiste manier te stimuleren om dingen te doen waar hij op dat moment aan toe was. Maar zonder fysio zouden we er ook wel zijn gekomen, waarschijnlijk wel iets later. Hij en ik vonden het beiden leuk om naar de fysio te gaan, dus we zijn het blijven doen totdat hij kon lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie van die snelle Jelles gehad, die niet konden wachten tot ze konden kruipen, staan en lopen. Maar de kinderen van mijn beste vriendin waren allemaal veel langzamer. Zaten we in de zomer aan het zwemmeertje, ik de hele tijd achter die kinderen aan vangen en die van haar zaten heel de middag heerlijk te spelen op een kleedje. Ze zijn even oud als die van mij en inmiddels kunnen ze alles gewoon hetzelfde. Zij maakte zich er ook zorgen over, zelfs bij een kinderarts geweest, maar die zei dat ze pas terug hoefde te komen als ze twee jaar waren en nóg niet konden lopen. Sommige kinderen zijn gewoon relaxter in hun ontwikkeling.
..
Alle reacties Link kopieren
quote:reizigster2004 schreef op 17 maart 2017 @ 10:04:

Ik heb drie van die snelle Jelles gehad, die niet konden wachten tot ze konden kruipen, staan en lopen. Maar de kinderen van mijn beste vriendin waren allemaal veel langzamer. Zaten we in de zomer aan het zwemmeertje, ik de hele tijd achter die kinderen aan vangen en die van haar zaten heel de middag heerlijk te spelen op een kleedje. Ze zijn even oud als die van mij en inmiddels kunnen ze alles gewoon hetzelfde. Zij maakte zich er ook zorgen over, zelfs bij een kinderarts geweest, maar die zei dat ze pas terug hoefde te komen als ze twee jaar waren en nóg niet konden lopen. Sommige kinderen zijn gewoon relaxter in hun ontwikkeling.



Ik heb het nu 2x hier gelezen, maar wil even nuanceren dat 'trage' ontwikkelaars altijd van die relaxte kinderen zouden zijn die braaf op een kleedje zitten. Dat is in sommige gevallen zo, maar bij mijn kinderen kwam er op een gegeven moment ook behoorlijk wat frustratie bij kijken. In hun hoofd waren ze veel verder dan wat ze fysiek konden en dat was niet altijd leuk en relaxed. Ze zagen bijv. leeftijdgenootjes lekker rondlopen, terwijl zij veel vaker in de wagen moesten.



Mijn dochter wilde vanaf dat ze ongeveer 18 maanden was per se leren lopen, maar ze durfde alleen te oefenen als we haar beide handen vasthielden. Met een loopkar of aan 1 hand wilde ze niet. En maar krijsen als we niet de hele dag met haar op en neer door de kamer wilden/konden lopen. Deze periode heeft 2 maanden geduurd, waarin ik piepende oren had van al het gejank en rugpijn van het steeds over haar heen gebogen haar handjes vasthouden.



Dus ook al leren ze misschien allemaal wel lopen voor ze 18 zijn, ik vind het desondanks een goed plan van TO om contact op te nemen met de fysio. Als het even kan wil je namelijk niet in een lange fase van enorme frustratie terechtkomen.



Het achter de kinderen aan vangen heb je trouwens sowieso wel, als je het type kind hebt dat graag de hort op wil. Je moet alleen eerst een hele tijd achter een (hard) kruipend kind aan ipv een lopend kind en de weglopen-op-straat fase begint later maar eindigt ook later, is mijn ervaring.
quote:fashionvictim schreef op 17 maart 2017 @ 09:12:

Wat zegt het consultatiebureau er over? Dat heb ik nergens gelezen.

Ik heb er geen verstand van, maar zelf zou ik er niet per se zo laconiek over zijn als jij. Ik vind het allemaal wel erg laat, mijn beide kinderen deden al die dingen die jij noemt, de stappen voor het lopen zeg maar, echt heel ruim voor de eerste verjaardag, echt maanden daarvoor al. Dus ik zou als ik jou was zeker wel naar de fysio of huisarts of consultatiebureau oid om toch uit te sluiten of er niet iets aan de hand is.Het CB raadde aan om de fysio te bellen, dat ga ik dus doen. Zij maakte zich nog niet gelijk zorgen, maar adviseerde het meer in de trant van "misschien heeft de fysio nog tips of oefeningen of ziet zij zaken die ik over het hoofd zie".
quote:nicole123 schreef op 17 maart 2017 @ 11:22:

[...]





Ik heb het nu 2x hier gelezen, maar wil even nuanceren dat 'trage' ontwikkelaars altijd van die relaxte kinderen zouden zijn die braaf op een kleedje zitten. Dat is in sommige gevallen zo, maar bij mijn kinderen kwam er op een gegeven moment ook behoorlijk wat frustratie bij kijken. In hun hoofd waren ze veel verder dan wat ze fysiek konden en dat was niet altijd leuk en relaxed. Ze zagen bijv. leeftijdgenootjes lekker rondlopen, terwijl zij veel vaker in de wagen moesten.



Mijn dochter wilde vanaf dat ze ongeveer 18 maanden was per se leren lopen, maar ze durfde alleen te oefenen als we haar beide handen vasthielden. Met een loopkar of aan 1 hand wilde ze niet. En maar krijsen als we niet de hele dag met haar op en neer door de kamer wilden/konden lopen. Deze periode heeft 2 maanden geduurd, waarin ik piepende oren had van al het gejank en rugpijn van het steeds over haar heen gebogen haar handjes vasthouden.



Dus ook al leren ze misschien allemaal wel lopen voor ze 18 zijn, ik vind het desondanks een goed plan van TO om contact op te nemen met de fysio. Als het even kan wil je namelijk niet in een lange fase van enorme frustratie terechtkomen.



Het achter de kinderen aan vangen heb je trouwens sowieso wel, als je het type kind hebt dat graag de hort op wil. Je moet alleen eerst een hele tijd achter een (hard) kruipend kind aan ipv een lopend kind en de weglopen-op-straat fase begint later maar eindigt ook later, is mijn ervaring.Goede post. Wil inderdaad niet altijd zeggen dat de langzamere kindjes per definitie rustig zijn (dat is onze zoon overigens wel). Frustratie is hier (nog) niet aan de orde. Soms denk ik, werd hij maar wat driftiger, dan zou hij misschien meer actie ondernemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Apezuurtje schreef op 17 maart 2017 @ 12:41:

[...]





Het CB raadde aan om de fysio te bellen, dat ga ik dus doen. Zij maakte zich nog niet gelijk zorgen, maar adviseerde het meer in de trant van "misschien heeft de fysio nog tips of oefeningen of ziet zij zaken die ik over het hoofd zie".Ik ben wel heel benieuwd wat de fysio erover zegt, laat je dat nog even weten? Gewoon uit interesse hoor, ik vind het altijd wel leuk om in dit soort topics dan ook hoe het afloopt te lezen.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 17 maart 2017 @ 12:49:

[...]





Ik ben wel heel benieuwd wat de fysio erover zegt, laat je dat nog even weten? Gewoon uit interesse hoor, ik vind het altijd wel leuk om in dit soort topics dan ook hoe het afloopt te lezen.Zal ik zeker doen! Volgende week vrijdag kunnen we terecht
Alle reacties Link kopieren
Onze dame ging pas zelfstandig zitten met 14 maanden, kruipen met 18 maanden en helemaal los lopen met 26 maanden. En er was niks aan de hand met haar. We hebben er wel fysio bij gehad. Zij deden heel paniekerig, maar gelukkig hadden we een nuchtere kinderarts. Die zei dat ze gewoon veel later dan gemiddeld was, zonder oorzaak. Zelf hebben we ons nooit zorgen gemaakt en onze intuïtie klopte dus ook.

Volg je gevoel en laat in ieder geval de kinderarts alles nakijken om dingen uit te sluiten. Vooralsnog zou je je geen zorgen hoeven te maken.
Ik vind het wel knap dat je hier zo relaxed onder blijft, ik zou me zorgen maken als mijn kind met 14,5 mnd nog niet eens kan kruipen. Maar ik zat met 4 maanden al met mijn kind bij de kinderfysio omdat ik vond dat hij zich zo moeilijk kon onspannen Was gewoon een druk kind en ik een overbezorgde moeder



We hebben wel een paar sessies kinderfysio gehad en het was heel nuttig, met een paar oefeningen kan je heel veel bereiken en de hele motorische ontwikkeling ging na die paar sessie supersnel. Ik kan kinderfysio dus zeker aanraden!
Alle reacties Link kopieren
quote:Koffiekop schreef op 17 maart 2017 @ 17:46:

Ik vind het wel knap dat je hier zo relaxed onder blijft, ik zou me zorgen maken als mijn kind met 14,5 mnd nog niet eens kan kruipen. Dat kan. Maar dat is niet per se nodig. Kinderen ontwikkelen zich heel verschillend. Je hebt snelle starters en laatbloeiers.
quote:lizzy75 schreef op 17 maart 2017 @ 20:29:

[...]



Dat kan. Maar dat is niet per se nodig. Kinderen ontwikkelen zich heel verschillend. Je hebt snelle starters en laatbloeiers.Precies. En hij gaat er echt niet sneller van als ik me zorgen maak denk ik
Zoals beloofd een update. Vanmorgen naar de fysio geweest. Zij constateerde niets zorgelijks, behalve dat hij nog niet veel kracht in zijn beentjes heeft. De komende drie maanden gaan we samen oefenen en kijken hoe het er dan voor staat.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn zeg!



Wij hebben het vorige week vrijdag een zaterdag ook serieus gehad over fysiotherapie, oa nav dit topic. Ik denk dat ze dat gehoord heeft want ze begon zondag prompt, uit het niets vooruit te tijgeren. Over 3 weken naar het cb, dan check ik even of ze het toch nog verstandig achten.
Alle reacties Link kopieren
Mooi, Apezuurtje! In de gaten houden kan nooit kwaad natuurlijk. Verder lekker genieten van jullie luiwammesje



Onze dochter scoorde trouwens bij de fysio qua kracht 15 op een schaal waar gemiddeld 100 werd gescoord. Hoe ze daar bij kwamen? Een momentopname waarbij dochter erg geïntimideerd was door de therapeut.
quote:lizzy75 schreef op 24 maart 2017 @ 21:11:

Mooi, Apezuurtje! In de gaten houden kan nooit kwaad natuurlijk. Verder lekker genieten van jullie luiwammesje



Onze dochter scoorde trouwens bij de fysio qua kracht 15 op een schaal waar gemiddeld 100 werd gescoord. Hoe ze daar bij kwamen? Een momentopname waarbij dochter erg geïntimideerd was door de therapeut.



Ja soms is de timing dan gewoon beroerd.

Ben nu daarheen geweest, maar ze komt voortaan aan huis omdat zoon dan veel meer op z'n gemak is. Hij heeft daar zo lang nodig om te ontdooien en dan moet ze nog voorzichtig zijn.. Dus dat is wel fijn
quote:elko schreef op 24 maart 2017 @ 20:37:

Wat fijn zeg!



Wij hebben het vorige week vrijdag een zaterdag ook serieus gehad over fysiotherapie, oa nav dit topic. Ik denk dat ze dat gehoord heeft want ze begon zondag prompt, uit het niets vooruit te tijgeren. Over 3 weken naar het cb, dan check ik even of ze het toch nog verstandig achten.Haha grappig!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je update, Apezuurtje! Fijn dat er niets zorgelijks is geconstateerd en succes met oefenen.
Am Yisrael Chai!
Weer even een update over de vorderingen. Zoon kan zich sinds deze week eindelijk helemaal zelf optrekken! Vervolgens stapt hij vrolijk rond de tafel en snapt hij nu ook hoe hij van lig naar zit kan. De fysiotherapeute is heel positief en wij zijn natuurlijk apetrots op hem!
Alle reacties Link kopieren
Hier geen ervaring met een langzaam kind, maar juist met een snelle. Tijgerde door de kamer met 5 maanden, kroop met 6 maanden en stond met 7 maanden. Nu inmiddels bijna 11 maanden en loopt langs de meubels en staat los. Denk dat hij voor zijn verjaardag wel los zal lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven