Kookeiland, do's en dont's.

24-03-2017 11:50 66 berichten
Hallo,



Wij hebben onlangs een prachtig 2 onder 1 kap nieuwbouwhuis gekocht.

Mijn wens is een mooie woonkeuken incl kookeiland.

Nu hebben we al veel ideeën opgedaan via internet en keukenwinkels maar toch vroeg ik me af of er meer tips te krijgen zijn.

Onze keuken zal 5.2 mtr lang en 5.7 mtr breed worden.

Wat belangrijk voor mij is dat ik tijdens het koken met mijn gezicht naar de tafel sta.

Deze komt tegenover het eiland te staan.

Mijn kookgedeelte en spoelgedeelte komen dan ook in het eiland.

Over de breedte van de muur komt een kastenwand, hier komt de meeste apparatuur in.

Het eiland zelf zal 3 mtr worden met op de kopse kant ruimte voor 2 barkrukken.

Wat ik wil weten is of er mensen zijn die mij kunnen vertellen wat écht niet mag ontbreken in mijn woonkeuken en of jullie nog tips hebben mbt het indelen van het kookeiland.

En dan met name de kasten indeling ed. Er komen aan beide kanten kasten.

Bedankt vast!
quote:suuz393 schreef op 24 maart 2017 @ 13:32:

O ja, bij een 5pits gasstel: ga voor 1 met de wokbrander aan de zijkant en niet in het midden. Dat geeft veel meer ruimte.Staat op mijn lijst
quote:deenje schreef op 24 maart 2017 @ 13:23:

[...]



Heb een miele stoomoven met hetelucht oven. Geweldig. Echt. Gebruik hem incidenteel wel eens een dag niet.

En geen cooker. Heb de waterkoker in de bijkeuken , dus uit het zicht. En door de stoomoven kook ik de aardappels, groente , pasta etc in ee stoomoven.Wij hebben ook een combi en daarnaast ook nog een combi oven/magnetron. Gebruiken deze laatste eerlijk gezegd vaker. Wij vinden het schoonmaken van de stoomoven een vervelend werkje. En daarna vind ik het een nadeel dat het eten snel afgekoeld is wanneer je het uit de stoomoven haalt. We gebruiken vaker pannen met een stoomnetje en zetten deze op tafel, hier blijft je eten langer warm in.
En wij hebben de grootste maat koelkast genomen die ze hadden, ideaal! Geen combi koelkast/vriezer. Er zit een aparte vriezer (tafelmodel) nog in de keuken.
Een grote koelkast met een aparte grote vriezer is voor mij ook een pre.

Met het oog op gezinsuitbreiding vind ik het fijn een grote vriezer te hebben.

Hoop dat de keuken (en de rest van het huis) net zo mooi word als we het voor ons zien.

Een heerlijk stressvol avontuur!
quote:Suzy65 schreef op 24 maart 2017 @ 13:42:

Mijne is 180x 120 maar staat aan kopse kant (overdwars) tegen de muur.

Dus het smalle gedeelte tegen de muur en de lengte vh kookeiland in de breedte van de ruimte, snap je het nog?

Geen kasten ervoor of erachter.



Aan de ene lange kant is het kookgedeelte aan de wandkant en lades daaronder.

Daarnaast aanrecht en kastjes (ik vind lades eigenlijk juist mooier en handiger! Zeker met die indelingen van ikea, waardoor je dubbele laders krijgt aan de binnenkant).

En 1 meter loopruimte (is ruim voldoende, vind ik).

Vandaaruit kijk ik kokkerellend de kamer in (is 10 m en achter kookeiland staat dan in de lengte de eettafel).

Aan de andere lange kant aan muurkant espressomachine (geen inbouw dus) en rechts op de hoek afwasbak.

Kastjes daaronder links en rechts van de afwasmachine.

Daar tot aan de (kopse kant van de) tafel 86 cm loopruimte.



Onhandige van deze opstelling is dat ik aan allebei de kanten afvalbakken heb staan (niet steeds wil omlopen).

En met klep v afwasmachine open kun je niet langs de tafel lopen of iemand aan het hoofd vd tafel zetten.

Ik vind een spoelbak op de hoek (zoals bij mij) niet handig, ik had liever aan weerszijden een stuk aanrechtblad gehad.

De kasten heb ik om het hoekje, die zijn niet in het zicht vanuit de rest van de woonkamer.

Vanuit de woonkamer zie je tafel en voorzijde kookeiland en daarachter raam.



Dit kookeiland zat er al in toen ik dit huis kocht, daar viel ik juist op!

Echte aanwinst vind ik het, praktisch en ruimtelijk ook, en ik kijk de hele kamer door en daarachter naar buiten door de ramen aan de achterkant tijdens het koken en bakken.

En na meer dan 10 jaar ben ik er nog steeds heel blij mee!

Bij mij kunnen er geen stoelen/barkrukken omheen, heb er eentje voor mezelf aan de kookkant en menigmaal blijft bezoek kletsen, koffie drinken of borrelen aan dat eiland.

Heeft anderen ook op ideeen gebracht Klinkt mooi! Zou zo bij je aanschuiven
Alle reacties Link kopieren
quote:fietjelief schreef op 24 maart 2017 @ 12:12:

De tafel komt inderdaad in de keuken. Met aan de kant van de muur een bank en aan de andere kant fijne stoelen.

Qua afzuigsysteem willen we een verlaagd plafond met daarin spotjes en de afzuigkap.

Bedankt voor het meedenken Als je toch aan het plafond gaat rommelen dan zou ik voor een in hoogte verstelbare afzuigkap gaan.

"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Bedankt voor al het meedenken en tips.

We gaan het meenemen in onze zoektocht naar de voor ons ideale keuken.
Alle reacties Link kopieren
O ja, afzuigkappen: wij hebben een koof laten timmeren en daar zit de afzuigkap ingebouwd. Heel blij mee!
Alle reacties Link kopieren
quote:fietjelief schreef op 24 maart 2017 @ 14:30:

[...]





Klinkt mooi! Zou zo bij je aanschuiven



Thanks, je bent welkom hoor!

Ik zou zelf strakkere deurtjes en lades hebben gekozen, en witter (die ik heb zijn meer beige/ RAL 9001 zeg maar) en gladder soort kunststof (makkelijker schoonmaken, dit lijkt poreuzer), niettemin staat het leuk en vrij tijdloos.



Je zult er geen spijt van krijgen!



Tafel is 2.40 m lang en 1 m breed, heb die zo (in de lengte dus) neergezet dat er aan de muurkant voor die 3 stoelen maar 60 cm ruimte is (omdat het dan aan de andere zijde ongeveer gelijk loopt met uiteinde van kookeiland.

Aan die kant ruime doorloop, dus als er visite klem zit kunnen we de tafel gewoon verschuiven



Tip van die wokbrander niet in het midden klopt!

Als ik die gebruik kan ik de 4 andere pitten niet gebruiken, dus heb je eigenlijk niks aan zo.



Succes!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een kastenwand met een eiland. 1 meter is voldoende loopruimte. Afmeting van ons eiland is 2,50 bij 1 m. Is ook groot genoeg. Waar ik heel blij mee ben is de koof met spotjes en afzuigkap ingebouwd, houdt het lekker ruimtelijk. Verder de cooker en wij hebben een inductiekookplaat waar je op een deel pannen kan zetten waar dan alleen het formaat van de pan verwarmt wordt. Heel handig als je een kookt met alleen kleine of grote pannen.
Alle reacties Link kopieren
Het laatste bericht is al even terug maar wellicht dat je het nog ziet fietjelief; ik ben namelijk heel benieuwd hoe het je uiteindelijk bevalt. De keuken in ons nieuw gekochte huis heeft ongeveer dezelfde afmetingen en wij overwegen ook een kookeiland, ik twijfel alleen erg of de afstand tussen eettafel en eiland ruim genoeg gaat zijn (60 cm aanrecht, 1.10 afstand, 1.00 eiland, en dan dus nog 3 meter over voor eettafel met bank tegen muur). Hoop dat je het nog leest, of wellicht iemand met soortgelijke ervaringen!
Hoi Dineke,

Het huis is nog niet af dus kan mijn ervaring nog niet met je delen.
Wij hebben wel gekozen voor een mooie eettafelbank ivm de ruimte.
Wel ben ik laatst met de open dag in ons huis geweest en wat is de keuken groot!
Maar zodra hij gevuld is met de kastenwand en het eiland ed zal het wellicht weer tegenvallen.
Mocht je toch nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel.
anoniem_65120d6e37492 wijzigde dit bericht op 10-01-2018 21:34
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank voor het reageren! Wij gaan ook voor een vaste bank, heb het net (in ons huidige huis) nog maar weer eens nagemeten en volgens mij moet het gaan lukken inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
Dineke schreef:
09-01-2018 23:33
Het laatste bericht is al even terug maar wellicht dat je het nog ziet fietjelief; ik ben namelijk heel benieuwd hoe het je uiteindelijk bevalt. De keuken in ons nieuw gekochte huis heeft ongeveer dezelfde afmetingen en wij overwegen ook een kookeiland, ik twijfel alleen erg of de afstand tussen eettafel en eiland ruim genoeg gaat zijn (60 cm aanrecht, 1.10 afstand, 1.00 eiland, en dan dus nog 3 meter over voor eettafel met bank tegen muur). Hoop dat je het nog leest, of wellicht iemand met soortgelijke ervaringen!
Ik zou toch overwegen om een dieper blad te nemen. Zo fijn als je een beetje in de diepte kunt werken.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
roze-roos schreef:
24-03-2017 12:11
Denk goed na over de locatie van de vaatwasser. Niet dat wanneer je de vaatwasser open heb je niet meer normaal om je kookeiland kan lopen.

En een goede afzuig oplossing. Een afzuigkap op het plafond heeft als gevolg dat de lampen die je eventueel boven je eiland hangt heel vettig worden.
Dit idd en een verhoogde vaatwasser en aparte oven en magnetron.
Alle reacties Link kopieren
Tr0tter schreef:
24-03-2017 12:47
quote:suuz393 schreef op 24 maart 2017 @ 12:43:

- hoezo vind je een quooker niet fijn? Daar snap ik niets van. Het is zó fijn!Daar snap ik ook niks van. Als ik ooit weer een nieuwe keuken zou moeten uitkiezen zou dat het eerste zijn wat weer terugkomt.
Ik heb een Franke kraan met een liggend reservoir: dat zit verborgen in de keukenplint, bespraart ruimte in het gootsteenkastje. En inderdaad: Ik wil echt niet meer zonder!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven