Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Conifeer zou ik nog even mee wachten. Het is nu te koud om zo'n rigoureuze snoei te doen. Google even winter en zomer snoei voor desbetreffende plant. Ik heb een extra gmail account voor de tuin zodat ik weet wanneer wat moet. En alsnog was ik dit jaar te vroeg met de hazelnoot en vlinderstruik maar aldoende leert men hoe je niet je planten vermoord.



Hier weer veel gedaan. Nieuwe steenbreek verschoven naar de rand van de border. Roos verplaatst. Wolfsmelk hoger in een pot. Nieuwe grond en hydrokorrels. Grote kuip eindelijk mooie planten voor gevonden. Foto's gemaakt maar die komen morgen. Nu klimtraing. Pff geen idee waar ik de energie vandaan moet halen.
Alle reacties Link kopieren
De munt hier gaat ook goed, kan best naar buiten hoor.



Haha, ik heb perongeluk een herbarium pers gekocht. Voel me zo'n tuttebol soms.
Alle reacties Link kopieren
conifeer snoeien



Let op het zinnetje "lopen slecht uit op oud hout". Ik denk namelijk dat dit betekent dat je niet dieper moet snoeien dan de groene buitenlaag
Ik wacht dus sowieso tot juni voor ik er een snoeischaar inzet.

Ik had er heel enthousiast een foto van gemaakt maar was even vergeten dat ik geen plaatjesplakrecht heb (wat een geweldig scrabblewoord)

Als ik op afbeeldingen zoek denk ik dat het een Chamaecyparis obtusa 'Aurea' (Schijn-cipres) is.



Ik heb net bericht gekregen dat ik de kinderkopjes (en alle andere stenen die er op de enorme berg liggen) zo mee mag nemen.

Daar ben ik echt heel blij mee scheelt ontzettend in de kosten
Alle reacties Link kopieren
Als je het linkje van het plaatje post kan een van ons hem plaatsen Fay
Alle reacties Link kopieren
Munt kan meer dan prima volgens mij, bij mij komt het al jaren (overal ) terug.



Overigens ben ik sowieso niet van de regeltjes. Ik heb vorig jaar in februari allemaal vaste planten gezet, daarna ging het nog flink vriezen en sneeuwen maar alles is aangeslagen en dit jaar zit het al best goed dicht. Groeit hard en alles begint alweer uit te lopen, zo leuk!

Ik snoei ook alleen als ik zin heb en ik verplant/verzet/verplaats/graaf uit als ik dat wil. Tot nu toe gaat het eigenlijk altijd goed, maar inderdaad, als je zeker wilt zijn van een goede afloop kun je het beter volgens de regels doen.
Dat zou fijn zijn als dat zou lukken MissMartine

Hopelijk is dit een werkende link (digibeet )



http://s1253.photobucket. ... 0435_zpshfvtv61d.jpg.html



Mocht je de andere foto's ook kunnen zien....

Dat is een soort van bodembedekker die inmiddels enorm is, moet de naam nog zoeken en ook drastisch terugsnoeien.

De andere is een foto van mijn gft afvalpad
Euh...ik ontdek nu dat je ook gewoon de link aan kunt klikken om de foto te zien

Ik word hier nog wel eens handig in.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Fay71 schreef op 24 maart 2017 @ 21:01:

Dat zou fijn zijn als dat zou lukken MissMartine

Hopelijk is dit een werkende link (digibeet )



http://s1253.photobucket. ... 0435_zpshfvtv61d.jpg.html



Mocht je de andere foto's ook kunnen zien....

Dat is een soort van bodembedekker die inmiddels enorm is, moet de naam nog zoeken en ook drastisch terugsnoeien.

De andere is een foto van mijn gft afvalpad



Dat spul gebruiken wij altijd in de kerststukjes, vult mooi en dan is hij rond die tijd dus iets gesnoeid!



Over de bielzen, ze zijn van wegrottend hout, we hebben er een plankje op geschroefd waar je er echt overheen loopt. Waar ze als afscheiding van de border dienen ben ik ze aan het wegslopen, dat knapt al lekker op!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo van de coniferen Fay maar dat is echt wel een mooie zeg!

Lijkt me wel lastig om te snoeien, je wil niet dat 'ie zijn mooie vorm verliest tenslotte.

Kortom, geen advies
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
quote:purperklokje schreef op 24 maart 2017 @ 20:51:

Munt kan meer dan prima volgens mij, bij mij komt het al jaren (overal ) terug.



Overigens ben ik sowieso niet van de regeltjes. Ik heb vorig jaar in februari allemaal vaste planten gezet, daarna ging het nog flink vriezen en sneeuwen maar alles is aangeslagen en dit jaar zit het al best goed dicht. Groeit hard en alles begint alweer uit te lopen, zo leuk!

Ik snoei ook alleen als ik zin heb en ik verplant/verzet/verplaats/graaf uit als ik dat wil. Tot nu toe gaat het eigenlijk altijd goed, maar inderdaad, als je zeker wilt zijn van een goede afloop kun je het beter volgens de regels doen.Zo doe ik het ook
Alle reacties Link kopieren
quote:Fay71 schreef op 24 maart 2017 @ 21:03:

Euh...ik ontdek nu dat je ook gewoon de link aan kunt klikken om de foto te zien

Ik word hier nog wel eens handig in..... Hou je er rekening mee dat we door kunnen klikken naar alle foto's? Staat nu alleen tuinspul, maar dat je niet per ongeluk privé zooi in hetzelfde account zet
Alle reacties Link kopieren
Wat een stoere man
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Oh wauw!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan echt blij worden van dit soort filmpjes.

Vraag me af of de kat uit zichzelf nog naar beneden had kunnen komen, hij zat wel heel hoog
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Oooh wat een held

Ik vrees dat de kat anders niet veilig beneden was beland...



Felix, ik vind het al knap dat ik mijn tuinspul kan uploaden op dat account (wat ik speciaal voor dit forum heb aangemaakt)

En aangezien mijn foto's zich beperken tot tuin en beestjes zal het niet meer privé dan dat worden
Alle reacties Link kopieren
Mooi zo! Het is vaak een beginnersfout, vandaar
Alle reacties Link kopieren
Was die foto van Kermit in een compromitterende positie niet voor onze ogen bestemd dan?!
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Fay, nog even over het verplaatsen van hortensia's, maart en april is de beste tijd daarvoor.

Wel zo wijd mogelijk eromheen gaan scheppen anders heb je kans dat de wortels teveel beschadigen.

In het nieuwe plantgat mest doen en vooral in het begin veel water blijven geven. Dan zullen ze echt weer gaan bloeien, als je tenminste niet ook snoeit toepast.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
M'n boompje staat zo mooi in bloei. Ik dacht dat het een prunus was maae bloeit die niet alleen roze?



M'n longkruid bloeit, die vind ik altijd zo mooi. Moet nog ergens ijzerhard scoren en gipskruid.
Alle reacties Link kopieren
Haha, wazige foto. De camera van m'n Telefoon is niet al te best.
Alle reacties Link kopieren
quote:MissMartine schreef op 24 maart 2017 @ 19:58:

conifeer snoeien



Let op het zinnetje "lopen slecht uit op oud hout". Ik denk namelijk dat dit betekent dat je niet dieper moet snoeien dan de groene buitenlaagJa, vond ook zoiets: Coniferen met schubben mogen niet tot op het oude hout gesnoeid worden omdat die niet meer uitlopen. Zorg er daarom altijd voor dat er groene takken aan de conifeer blijven zitten. Aan de buitenkant moeten alleen de jonge scheuten gesnoeid worden. Snoei ongeveer 10 centimeter van de jonge scheuten per snoeibeurt.Een conifeer kan het beste eind mei/begin juni worden gesnoeid. Dit moet in ieder geval vóór de langste dag gebeuren. Om te zorgen dat de coniferenhaag in de winter er netjes bij staat is het aan te raden om deze in augustus nogmaals te snoeien. Na september mag een conifeer niet meer gesnoeid worden, want dan wordt de kans op schade door vorst groter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Koettie schreef op 25 maart 2017 @ 08:00:

Haha, wazige foto. De camera van m'n Telefoon is niet al te best.Maar wat heb je al veel gedaan! Ziet er echt al tuin uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:Case-je schreef op 25 maart 2017 @ 08:38:

[...]





Maar wat heb je al veel gedaan! Ziet er echt al tuin uit!

Jaa ben zo blij. Zitten al hommels in de tuin.



Nu nog even leuke vaste planten verzamelen, bijna alles in die hoek zijn bollen en die zijn zo uitgebloeid natuurlijk. Wel een schaduwstuk dat, even bedenken hoe en wat. Heeft ook geen haast gelukkig ^^
Alle reacties Link kopieren
Prunus domestica Plum is het denk ik. Grappig. Ben benieuwd of ie pruimen gaat geven dan. Want heb nog een pruimenboompje, een baby. Dan kan de baby eventueel weg voor deze. Nouja, eens zien wat ie gaat doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven