Sluiting varkenslachterij?

23-03-2017 15:01 152 berichten
Ik open niet snel een topic over dierenleed. Sterker nog; het is voor het eerst dat ik dat doe.

Ben geen vegetariër, dus ik heb vast boter op mijn hoofd.

Maar ik heb zojuist beelden gezien die ik zo gruwelijk vond...

nu.nl

AnimalRights wil deze slachterij in België sluiten. Heeft dat zin? Of is het een brancheprobleem en is het overal zo erg?

Hier de beelden (waarschuwing: ze zijn echt niet prettig, je kan je ook beperken tot het lezen van de tekst).

animalrights link
quote:doornroosje9 schreef op 24 maart 2017 @ 20:31:

[...]



Dat is je goed recht natuurlijk, maar als je vlees kan kopen van dieren die niet mishandeld worden, is het dat niet waard dan?Jawel als ik het zeker weet wil ik er meer voor betalen maar ik geloof niet in het biologisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 24 maart 2017 @ 20:34:

[...]



Jawel als ik het zeker weet wil ik er meer voor betalen maar ik geloof niet in het biologisch.Biologisch betekent ook niet meteen diervriendelijk, denk ik? Maar er is bv 'koop een koe' en er zijn lokale initiatieven, dus het is makkelijk te doen om 'diervriendelijk' vlees te kopen.
Life is short. Eat dessert first.
quote:runningmonster schreef op 24 maart 2017 @ 20:18:

[...]





Alleen eieren met een 0 aan het begin van de code op het ei zijn het diervriendelijkst.



Tnx! Nu krijg ik regelmatig eitjes van een medehondenbezitter hier in de buurt die kippen heeft en veel meer eieren dan ze zelf op kunnen eten, 100% zeker weten scharrelei dus! (maar dat is geluk hebben)

Toch goed om te weten want als ik ze een keer nodig heb en hun niet meer hebben en de bio-winkel is al dicht..



Ik ga nu in zo'n geval naar de biologische winkel hier en vertrouw erop dat het waar is de eieren die ze verkopen iig buiten komen en niet op elkaar gepropt maar ook gewoon kunnen lopen. Er hangt ook een boekje in de winkel mét foto's van waar die eieren vandaan komen; redelijk in de buurt en je mag van ma tot za van 10 tot 6 gewoon komen kijken. En meteen spullen kopen evt.

Ben in een dorpje daar vlakbij opgegroeid, ik wist toen ik klein was niet beter dan dat je melk, boter eieren en kaas rechtstreeks bij de boer gaat halen



Maar het is goed om deze info te verstrekken; ik wist het niet dus heb ik nu iig iets waar ik op kan letten. Want een legbatterij bekijken is ook iets waardoor je meteen geen eieren meer koopt die daar vandaan komen. Hoe goedkoop ook, tenminste ik niet. Betaal liever het dubbele en dan nog zijn eieren goedkope vleesvervangers.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 24 maart 2017 @ 20:30:

Ik heb 1 kind die zelf geen kinderen wilt. Sorry hoor maar ik vind dat zo'n geiten wollen sokken en verkeerd omdraaiend melkzuur gezeik.



Wat vind je daar gezeik aan?



Edit: laat maar, ga er geen energie in steken.
Mijn schoonzus heeft kippen maar ik hoef die eieren niet. Ik proef daar echt verschil in. Geef mij maar de eieren van de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bestaardigopzich schreef op 24 maart 2017 @ 20:38:

[...]





Tnx! Nu krijg ik regelmatig eitjes van een medehondenbezitter hier in de buurt die kippen heeft en veel meer eieren dan ze zelf op kunnen eten, 100% zeker weten scharrelei dus! (maar dat is geluk hebben)

Toch goed om te weten want als ik ze een keer nodig heb en hun niet meer hebben en de bio-winkel is al dicht..



Ik ga nu in zo'n geval naar de biologische winkel hier en vertrouw erop dat het waar is de eieren die ze verkopen iig buiten komen en niet op elkaar gepropt maar ook gewoon kunnen lopen. Er hangt ook een boekje in de winkel mét foto's van waar die eieren vandaan komen; redelijk in de buurt en je mag van ma tot za van 10 tot 6 gewoon komen kijken. En meteen spullen kopen evt.

Ben in een dorpje daar vlakbij opgegroeid, ik wist toen ik klein was niet beter dan dat je melk, boter eieren en kaas rechtstreeks bij de boer gaat halen



Maar het is goed om deze info te verstrekken; ik wist het niet dus heb ik nu iig iets waar ik op kan letten. Want een legbatterij bekijken is ook iets waardoor je meteen geen eieren meer koopt die daar vandaan komen. Hoe goedkoop ook, tenminste ik niet. Betaal liever het dubbele en dan nog zijn eieren goedkope vleesvervangers.



Scharrelkippen komen nooit buiten. Het klinkt vriendelijker dan het is.



https://www.wakkerdier.nl/vegetarisch-koken/eieren
quote:Blondie456 schreef op 24 maart 2017 @ 20:34:

[...]



Jawel als ik het zeker weet wil ik er meer voor betalen maar ik geloof niet in het biologisch.



Maak je je ook geen zorgen om wat de koeien en varkens allemaal te eten krijgen en welke medicijnen ze vaak preventief krijgen om zo snel mogelijk te groeien en zodoende de supermarkten van kiloknallers te kunnen voorzien?



Ik vind dat best zorgelijk, je hebt jaren geleden in Belgie een ware hormonenmaffia gehad (of nog steeds en mss in Nederland ook) waarbij keurmeesters die vlees niet goed wilden keuren voor consumptie omdat het bijna licht gaf in het donker zoveel rotzooi zat erin echt, letterlijk doodgeschoten werden.

Goedkeuren moesten ze het vlees anders gingen ze eraan.



Maling aan de consument, je zal elke dag zeg 2 ons van dat vervuilde vlees eten... helemaal als je zwanger bent, of een kind van 4 etc.

Dat is ook een reden voor veel mensen, niet teveel hormonen en antibiotica op je bord willen hebben.



Ook spuiten ze vlees letterlijk in met water om het zwaarder te maken.



Je zou eens 1x puur om te kijken of je het verschil proeft een onsje vlees van zo'n geitewollensokkenkoe moeten kopen en daarnaast een stukje kiloknaller. Op dezelfde manier klaarmaken: een wereld van verschil. Dus gewoon lekker vlees willen eten kan ook nog een reden zijn.



Ik ben niet tegen vlees eten, eet het zelf ook maar denk toch wel na bij wat ik in mijn bakkes stop. Ook als het om andere dingen gaat, fruit en groente. Voel me er goed bij en vind het echt heel lekker.
quote:runningmonster schreef op 24 maart 2017 @ 20:42:

[...]





Scharrelkippen komen nooit buiten. Het klinkt vriendelijker dan het is.



https://www.wakkerdier.nl/vegetarisch-koken/eieren



Dát wist ik, maar ik ga ze daar zelf halen, van die medehondenbezitter ze wonen op een woonboerderij en hebben gewoon kippen en wat kleine boerderijdieren voor de lol, alleen de eieren die ze wel elke ochtend verzamelen en over hebben geven ze weg.

Dus van hén weet ik het zeker, in de winkel weet je het nooit... Ik hoop dat die biowinkel niet liegt en echt al hun eieren van die boer betrekt waarvan de folders in de winkel hangen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bestaardigopzich schreef op 24 maart 2017 @ 20:59:

[...]





Dát wist ik, maar ik ga ze daar zelf halen, van die medehondenbezitter ze wonen op een woonboerderij en hebben gewoon kippen en wat kleine boerderijdieren voor de lol, alleen de eieren die ze wel elke ochtend verzamelen en over hebben geven ze weg.

Dus van hén weet ik het zeker, in de winkel weet je het nooit... Ik hoop dat die biowinkel niet liegt en echt al hun eieren van die boer betrekt waarvan de folders in de winkel hangen!Was geen aanval . Ik heb in de zomer ook eitjes van de boer. Niet biologisch (qua voer) maar ze hebben daar ruimte en zijn de hele dag buiten. En de haantjes gaan niet in de shredder.
quote:runningmonster schreef op 24 maart 2017 @ 21:33:

[...]





Was geen aanval . Ik heb in de zomer ook eitjes van de boer. Niet biologisch (qua voer) maar ze hebben daar ruimte en zijn de hele dag buiten. En de haantjes gaan niet in de shredder.



Zag het niet als aanval hoor dacht dat je het verkeerd begreep. Bij mij is het precies zo alleen is het gewoon een gezin die in een kei van een woonboerderij + land woont.



En de haantjes in de shredder.. ik hou er maar over op, heb een keer een afl. van de Keuringsdienst van Waarde gezien over wat er eigenlijk met haantjes gebeurd dan is de shredder nog het 'beste' *kuch*

Nou ja ze eindigen iig als hondenvoer; en ja mijn hond eet dat ook.. Tsja, beter dan gewoon weggooien (raar woord als je het over levende wezentjes hebt maar weet het even niet anders te zeggen)



Ben toch wel blij dat er steeds meer mensen nadenken over wat ze eigenlijk kopen en waarom. Ongeacht of ze elke dag vlees, vis of kip eten. Langzaam veranderd er toch wel het e.e.a. in veel restaurants is ganzenlever ook not done vanwege het dwangvoederen.

Maakte 20 jaar geleden niemand zich druk om. En mensen die liever eieren uit de supermarkt hebben dan verse uit de tuin van een familielid of kennis of zo snap ik echt niet; heb ik ook niks zinnigs over te zeggen
Alle reacties Link kopieren
Daarom stak ik er ook maar geen energie meer in. Kansloze missie. Ik ben in januari gestopt met vlees eten en ik voel me er goed bij. Dat anderen oogkleppen op hebben tja. En we moeten wel veranderen want anders is er over een tijdje geen aarde meer over.
Alle reacties Link kopieren
Het is allemaal heel erg wat daar gebeurt, maar slachten is per definitie nooit diervriendelijk. Er legt altijd 1 van de 2 het loodje, en dat is niet de slachter....
quote:viva1966 schreef op 24 maart 2017 @ 22:42:

Het is allemaal heel erg wat daar gebeurt, maar slachten is per definitie nooit diervriendelijk. Er legt altijd 1 van de 2 het loodje, en dat is niet de slachter....



Ja, is ook zo en ik schreef het al eerder: soms eet ik jaren geen vlees en soms ga ik opeens weer voor de bijl omdat ik rendangvlees bv zo lekker vind.. en daar is geen vegetarisch alternatief voor. Maar je kan op zijn minst proberen de dieren zo'n goed mogelijk leven te laten leiden de tijd die ze hebben, dan kan ik er wel vrede mee hebben.



Maar slachten is toch echt iets anders dan de mishandelingen die ik op dat filmpje zag. Natuurlijk is het niet leuk om dieren te doden maar de mogelijkheden zijn er wel om dat op een manier te doen die voor de dieren niet al te erg is.

Maar je hebt gelijk: het is in principe niet nodig om vlees te eten met de keuze die we hier hebben maar ja aan de andere kant.. het is ook gewoon best lekker.

Zoals iemand hier al eerder schreef: vroeger hadden veel mensen een varken en slachtten dat zelf, alles van het varken werd gebruikt op zich kan ik daar wel mee leven.



Mijn moeder vertelde me ook dat ze -ze groeide in een arm gezin midden in de stad op- ieder voorjaar een konijn kreeg, dat beestje het hele jaar vertroetelde maar hij eindigde toch echt met kerst in de pan. Mijn moeder at er geen hap van, van de rest van het eten ook niet en mijn opa en oma lachtten daarom, vonden haar een watje ahw. Neem toch een lekker stukje vlees, je krijgt wel weer een nieuw konijn was hun manier van troosten. En dat meenden ze echt lief.

Hoe hij geslacht werd: zie Flappie van Youp van 't Hek. Gewoon in de schuur, kop eraf en zelf schoonmaken.

Ik zou dat niet kunnen maar dat waren andere tijden denk ik. Mijn opa en oma hadden een winkel dus niet echt gewend aan dat soort zaken.

Wel vonden ze oprecht dat hij toch altijd een goed leventje had gehad? Nou dan!



Zit wat in, verder hadden ze zelden geld voor vlees, weleens een balletje gehakt als ik me goed herinner. En verbouwden zelf groenten in de tuin, dat ook. Klein stadstuintje, je zou nu meer metalen naar binnen krijgen dan groen

De tijden veranderen zullen we maar zeggen; maar de overconsumptie (ik bedoel elke dag incl. beleg een half pond vlees op je bord) kan best wat minder in mijn optiek..
quote:runningmonster schreef op 24 maart 2017 @ 22:33:

Daarom stak ik er ook maar geen energie meer in. Kansloze missie. Ik ben in januari gestopt met vlees eten en ik voel me er goed bij. Dat anderen oogkleppen op hebben tja. En we moeten wel veranderen want anders is er over een tijdje geen aarde meer over.



Helemaal mee eens! En het kan prima ik heb zo ong. 75% van mijn leven geen vlees gegeten; wel verdiept in vervangers en heb nog nooit tekorten gehad aan wat dan ook. Zorg wel echt dat ik van alles binnen krijg, ben gek op schotels met peulvruchten en mik ze ook door maaltijdsalades in de zomer.

Hummus en dat soort zaken: heerlijk. Dus het kan prima, geen vlees.

En nu helemaal als je even op Google kijkt weet je alles
Alle reacties Link kopieren
quote:Bestaardigopzich schreef op 24 maart 2017 @ 23:26:

[...]





Helemaal mee eens! En het kan prima ik heb zo ong. 75% van mijn leven geen vlees gegeten; wel verdiept in vervangers en heb nog nooit tekorten gehad aan wat dan ook. Zorg wel echt dat ik van alles binnen krijg, ben gek op schotels met peulvruchten en mik ze ook door maaltijdsalades in de zomer.

Hummus en dat soort zaken: heerlijk. Dus het kan prima, geen vlees.

En nu helemaal als je even op Google kijkt weet je alles Sterker nog, elke dag (veel) vlees eten is erg ongezond en vergroot het risico op hart- en vaatziekten en kanker en allerlei andere aandoeningen significant.
Ik vind lekker eten heel belangrijk en daar hoort voor mij vlees bij. Vlees is bij ons het belangrijkste van de maaltijd. Vegetariers zullen zelf ook wel vinden dat ze lekker eten maar dat zou echt niks voor mij zijn. Ij de zomer doen we vaak BBQen en in de winter gourmetten en fonduen. Ik zou dat echt niet willen missen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bestaardigopzich schreef op 24 maart 2017 @ 20:21:

[...]





Falafel, heerlijk

En wat is er mis met knoflooksaus? Je schrijft het alsof dat een beetje jammer is, waarommm?

Ik vind dat ik dan eigenlijk ook vegan knoflooksaus moet maken. Maar dat is nog even een stap te ver.

Vroeger hadden wij hier in mijn woonplaats Maoz falafel, dat was zo lekker!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de beelden niet gezien, omdat ik weet dat ik er 's nachts van wakker ga liggen. Vreselijk wat er gebeurt! En dit gebeurt wel vaker, ook in Spanje was er zo'n geval op een varkensboerderij een paar maanden terug. Ik krijg dat soort dingen gewoon niet uit mijn hoofd...

Zelf eet ik ook vlees, maar probeer het wel zo min mogelijk te doen. Ik wil niet zeggen dat "minderen" van vlees je gelijk een beter persoon maakt, want de dieren liggen alsnog op je bord, ook al is het maar 1x per week...



Toch denk ik dat de mensenheid (helaas) nooit zal stoppen met het eten van dieren. Want er zijn gewoon teveel mensen op de wereld en de meesten willen "makkelijk, lekker én goedkoop" overleven. En de dieren zijn hier het slachtoffers van.



Toch vind ik dat de mensheid de omstandigheden van deze dieren compleet in eigen handen heeft. Dus waarom is het toch zo moeilijk om dieren een goed leven te geven?! Dit is vooral omdat alles op geld neerkomt. Kleinere ruimte voor dieren, zodat er meer beestjes bij elkaar gedrukt kunnen worden, levert meer geld op.



Maar dit geval gaat zelfs nóg een stapje verder. Het zijn mensen die het leuk vinden om dieren te mishandelen. Het geeft ze een soort van "kick" of een gevoel van macht. Dit zijn zielige, zieke personen die diep van binnen zóóó ongelukkg zijn met zichzelf en hun leven. Daarom maken ze misbruik van een ander wezen, zodat zij zichzelf een stuk beter gaan voelen op dat moment; "Kijk, dat varken heeft het zoveel slechter dan ik, ik ben beter dan dat".



Ik schaam ik mij echt diep voor de mensheid! Het dier geeft al zijn leven voor JOU, zodat JIJ ervan leeft, het minste wat wij kunnen doen is respect tonen en het waarderen!!!!!
quote:Flashy schreef op 25 maart 2017 @ 16:29:

[...]



Ik vind dat ik dan eigenlijk ook vegan knoflooksaus moet maken. Maar dat is nog even een stap te ver.

Vroeger hadden wij hier in mijn woonplaats Maoz falafel, dat was zo lekker!



O ok, ja ik koop soms kant en klare knoflooksaus het enige dierlijke wat daarin zit is een heel klein beetje ei volgens het etiket. Maak het ook vaak zelf van volvette Griekse of Turkse yoghurt (10%vet) ligt eraan hoeveel tijd en zin ik heb

Falafel van Maoz ken ik niet, ik ga er op letten want kant en klaar is ook weleens handig. Nu maak ik het zelf en dan meteen voor 6 maaltijden en vries de rest in, gaat prima. Dan weet je ook meteen wat erin zit en kan je ook de smaak nog een beetje aanpassen.

Krijg er honger van trouwens, tijd om weer eens een berg te gaan maken Als ik nog kikkererwten in huis heb ga ik ze zo in de week zetten, heb ik morgen wat te doen én wat lekkers te eten.



Jammer dat ik het hier nergens kant en klaar kan halen ik rammel opeens van de honger hahaha maar heb nog wel een restje auberginekaviaar en vers Turks brood gehaald dus mw. hier gaat dippen en wel meteen! Ook superlekker en maak altijd teveel alleen kan je dat niet invriezen, auberginekaviaar dan. Jammer maar nu wel blij dat ik het over 2 minuten zit te eten, alleen nog even wat peterselie hakken en eroverheen strooien: dan tot mijn ellebogen erin! Eetze alvast
quote:SnoopyLove schreef op 25 maart 2017 @ 16:46:

Ik heb de beelden niet gezien, omdat ik weet dat ik er 's nachts van wakker ga liggen. Vreselijk wat er gebeurt! En dit gebeurt wel vaker, ook in Spanje was er zo'n geval op een varkensboerderij een paar maanden terug. Ik krijg dat soort dingen gewoon niet uit mijn hoofd...

Zelf eet ik ook vlees, maar probeer het wel zo min mogelijk te doen. Ik wil niet zeggen dat "minderen" van vlees je gelijk een beter persoon maakt, want de dieren liggen alsnog op je bord, ook al is het maar 1x per week...



Toch denk ik dat de mensenheid (helaas) nooit zal stoppen met het eten van dieren. Want er zijn gewoon teveel mensen op de wereld en de meesten willen "makkelijk, lekker én goedkoop" overleven. En de dieren zijn hier het slachtoffers van.



Toch vind ik dat de mensheid de omstandigheden van deze dieren compleet in eigen handen heeft. Dus waarom is het toch zo moeilijk om dieren een goed leven te geven?! Dit is vooral omdat alles op geld neerkomt. Kleinere ruimte voor dieren, zodat er meer beestjes bij elkaar gedrukt kunnen worden, levert meer geld op.



Maar dit geval gaat zelfs nóg een stapje verder. Het zijn mensen die het leuk vinden om dieren te mishandelen. Het geeft ze een soort van "kick" of een gevoel van macht. Dit zijn zielige, zieke personen die diep van binnen zóóó ongelukkg zijn met zichzelf en hun leven. Daarom maken ze misbruik van een ander wezen, zodat zij zichzelf een stuk beter gaan voelen op dat moment; "Kijk, dat varken heeft het zoveel slechter dan ik, ik ben beter dan dat".



Ik schaam ik mij echt diep voor de mensheid! Het dier geeft al zijn leven voor JOU, zodat JIJ ervan leeft, het minste wat wij kunnen doen is respect tonen en het waarderen!!!!!



Dat bedoel ik, het vetgedrukte stukje maakt het echt helemaal weerzinwekkend en ik denk dat dát ook het type mens is dat in een oorlog met plezier zichzelf aanmeld als beul of andere mensen martelt als dat ongestraft kan. En deze figuren dachten er ook mee weg te komen.. Ik hoop dat de 'passende straf' waar ze in de krant over spraken ook echt passend is, geen idee hoe dat in Belgie geregeld is maar in Nederland is dierenmishandeling -en dat is het, overduidelijk- strafbaar bij mijn weten en een verplichte reeks gesprekken met een psych lijkt me ook geen overbodige luxe.



Ik dacht wel even: hoe en op wie gaan ze hun woede nu afreageren.. ik hoop in de kroeg en tegen de verkeerde (lees iemand die per ongeluk een zwarte band karate heeft en geen onzin pikt van zo'n sneu figuur ) en niet op andere dieren, kinderen of andere weerloze wezens. Maar ja je kunt niet al het leed van de wereld op je schouders nemen en bedenk dat er gelukkig ook mensen zijn die dit zo ziek vinden dat ze heel veel moeite doen om het te stoppen.

Want die slachterij is wel per direct stilgelegd. Ontkennen is geen optie; laten we hopen dat dit echt een exces was, er zijn ook mensen die in slachterijen werken omdat ze domweg geen andere job kunnen vinden en beseffen dat varkens even intelligent zijn als honden...

Ik ga eten, geheel vegetarisch net als gisteren want ik heb vreselijk honger gekregen van het lezen over falafel
Alle reacties Link kopieren
Vreselijke beelden, was aan het zappen op tv en kwam deze tegen. Kon het verder ook niet kijken. Mijn maag draaide er van om. Maar ben ook al door een soortgelijk filmpje sinds mijn negende vegetarier. Nu 24 jaar geleden.



Jammer dat het nodig is maar hoop dat velen dit filmpje nog te zien krijgen als dit er voor nodig is om mensen eens bewust te maken wat er zoals gebeurd in die vieze bio industrie.
Alle reacties Link kopieren
@Bestaardigopzich, ben het compleet met je eens. En ja precies wat je zegt over dat soort mensen die met veel plezier meedoen in oorlog bijvoorbeeld. Die mafkezen moeten hard gestraft worden, zonder genade!
Alle reacties Link kopieren
Dat dieren gedood worden voor consumptie is daar aan toe. Maar ze ombrengen met geweld? Het lijkt hier China wel! Belachelijk! Het is respectloos en getuigt van zeer slechte inborst om zo met ze om te gaan. Er is geen excuus voor. Sluiten die handel! En laat ze hier en daar maar controleren hoe het er aan toe gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 24 maart 2017 @ 22:42:

Het is allemaal heel erg wat daar gebeurt, maar slachten is per definitie nooit diervriendelijk. Er legt altijd 1 van de 2 het loodje, en dat is niet de slachter....

Het kan op twee manieren:

- pijnloos en zonder geweld

- met lijden en met geweld.



Ik vind dat een heel verschil! Ik ben zelf ooit mee gegaan naar de slager omdat ik een paard had dat geslacht moest worden. Hij heeft NIET geleden, niet de kans gehad om te beseffen wat er gebeurde. Hij was weg voor hij het wist.
Alle reacties Link kopieren
quote:broodtrommel schreef op 25 maart 2017 @ 18:04:

Vreselijke beelden, was aan het zappen op tv en kwam deze tegen. Kon het verder ook niet kijken. Mijn maag draaide er van om. Maar ben ook al door een soortgelijk filmpje sinds mijn negende vegetarier. Nu 24 jaar geleden.



Jammer dat het nodig is maar hoop dat velen dit filmpje nog te zien krijgen als dit er voor nodig is om mensen eens bewust te maken wat er zoals gebeurd in die vieze bio industrie.+100 en mensen die vlees eten en dit niet kunnen kijken vind ik hypocriet. Als je hardcore vleeseter bent, kijk dan ook maar hoe het dier/vlees, dat je zo nodig elke dag op je bord wil aan zijn einde komt. Nu is dit slachthuis wel een extreem geval maar diervriendelijk slachten bestaat niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven