Kinderkleding maten, snap ze niet...

20-03-2017 09:59 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dreumes van 13 maanden draagt sinds een week maat 92 van de kinderafdeling van de h&m.



Maat 86 is echt te klein, krijg het niet meer aan. Maat 92 is eigenlijk ook krap. De broekjes komen net tot de enkels en truien zitten echt precies tot de middel en ook net goed bij de schouders.



Zomerkleding zal ik sowieso maat 98 moeten kopen als hij ook nog maar een beetje groeit tot die tijd.



Bij het consultatiebureau was hij met 12 maand gemiddeld qua gewicht en +1 qua lengte, daarna dus een groeispurt gehad.



Ik lees op internet dat maat 92 en 98 voor veel oudere kinderen is? En als ik hem opmeet kom ik op ong 82 cm, dan zou maat 86 toch prima moeten passen? Ik snap er dus niks van, valt de kleding van de h&m zo klein? Of is hij echt zoveel groter dan gemiddeld en meet ik verkeerd?



Ik dacht aantal cm = kledingmaat, wie kan het me uitleggen?



Edit: schoenmaat is trouwens ook 24 -.-
www.sayswho.nl - het NIEUWE forum - Says who? Says you!
Mijn zoontje is 20 maanden en draagt van de H&m maat 80. Van de andere merken draagt hij echt sinds kort maat 86 maar maat 80 kan ook nog. Shirts draagt hij 86. Schoenen maat 20/21



Mijn zoontje is overigens wel heel smal en klein voor zijn leeftijd.
Mijn enige bijdrage aan dit topic is dat ik er ook niets van snap. Zoontje hier is bijna 80 cm en past een pyjama maat 86 van zeeman al bijna niet meer en van Next 86 is nog veel te groot.
Alle reacties Link kopieren
Echt verschillende merken proberen.

Toen ik zwanger was dacht ik dat alle maten/ merken hetzelfde waren....

Baby had veel Hema spul aan,veel te breed achteraf.

Nu een smal jongetje van 3 jaar en loop me suf te zoeken naar (betaalbare ) slim fit kleding.

Gelukkig is marktplaats mijn grootste vriend voor broekjes. Je kunt ook op een goedkope manier via mp andere merken uitproberen.
quote:Marie87 schreef op 20 maart 2017 @ 20:08:

Mijn enige bijdrage aan dit topic is dat ik er ook niets van snap. Zoontje hier is bijna 80 cm en past een pyjama maat 86 van zeeman al bijna niet meer en van Next 86 is nog veel te groot.Oh maar die kan ik wel verklaren: next is alles een maat groter dan erop staat en verder zijn pyjama's net als joggingbroeken: maat groter nodig dan normaal.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs binnen één merk kan de maatvoering nogal verschillen.

Ik heb een duo-pak pyjama's gekocht bij de Prenatal in maat 86. De mouwlengte van beide pyjama's verschilt enorm. De een is nu al echt veel te kort en past dus niet meer. De andere pyjama past nu goed en wordt nog gedragen.
quote:RegretteRien schreef op 20 maart 2017 @ 20:19:

[...]





Oh maar die kan ik wel verklaren: next is alles een maat groter dan erop staat en verder zijn pyjama's net als joggingbroeken: maat groter nodig dan normaal.Ja, maar ik had 80-86 besteld. En de rompers en shirts gaan wel goed, maar broeken en pyjama's niet. Hij heeft ook relatief korte beentjes denk ik. Zelfs voor zo'n kleintje
Hier krimpen de rompers in de 60 graden was en de droger. Koop daarom altijd een paar maten groter, dan past het goed.
De maatvoering per merk verschilt. H&M vind ik lang, HEMA erg breed, Zeeman klein, KikKid ook klein, Scandinavische merken als Smafolk juist groot. V&D vond ik destijds qua kleertjes perfect vallen (rompers dan weer erg klein).



En je hebt dan binnen zo'n merk nog wel eens een misser erbij waarbij het label gewoon echt niet klopt. Ik had voor oudste een trui maat 62 die hem perfect paste toen hij 1,5 jaar was... En een broekje maat 56 dat net zo groot was als andere broekjes maat 80. Mijn jongste heeft nu maat 74, daar heb ik laatst een pakje in maat 80 voor gekocht dat helaas gewoon écht te klein is, meer een 68, ik krijg hem er met geen mogelijkheid in geprakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:appeltjesgroen schreef op 21 maart 2017 @ 06:00:

De maatvoering per merk verschilt. H&M vind ik lang, HEMA erg breed, Zeeman klein, KikKid ook klein, Scandinavische merken als Smafolk juist groot. V&D vond ik destijds qua kleertjes perfect vallen (rompers dan weer erg klein).



En je hebt dan binnen zo'n merk nog wel eens een misser erbij waarbij het label gewoon echt niet klopt. Ik had voor oudste een trui maat 62 die hem perfect paste toen hij 1,5 jaar was... En een broekje maat 56 dat net zo groot was als andere broekjes maat 80. Mijn jongste heeft nu maat 74, daar heb ik laatst een pakje in maat 80 voor gekocht dat helaas gewoon écht te klein is, meer een 68, ik krijg hem er met geen mogelijkheid in geprakt.idd, had ik eens met een kousenbroek: in etiket staat maat 50/56... nu draagt ze 74/80 en die 50/56kousen zijn nog altijd langer dan deze
Het verschilt per merk echt enorm. De maataanduiding is een richtlijn, maar niet veel meer.

Ik vind Hema kort en breed vallen, H&M voor baby's groot, voor peuters juist kort en kleiner maar wel wat breed. Zeeman valt klein, Petit bateau valt smal, quapi valt een maat kleiner. Next vind ik een maat groter vallen. Name-it valt redelijk op maat al vallen de broeken (slimfit jeans) redelijk lang. Babyface valt een maat groter. Prenatal vind ik breed vallen en met te korte mouwen altijd bij de shirts, jasjes vallen een maat groter daar. Primark valt klein (maar broeken wel breed)

Smafolk/Maxomorra heeft een dubbele maataanduiding en vind ik vallen als de grootste van die twee. Danefae valt iets smaller en lang, jassen vallen daar een maat groter. Imps and elfs valt klein.

En s.Oliver vind ik redelijk op maat vallen als het de enkele maat is, de dubbele maat valt als de kleinste en jasjes zijn er echt heel groot (hij paste maat 80 jasje nog terwijl hij al maat 92 van de shirts droeg.)



Door ervaring leer je wat bij je kind past. Ik heb een lang smal jongetje en Hema, H&M, C&A hoef ik voor shirts echt niet te doen. Slimfit broeken van deze winkels en primark zitten als een baggy broek, is dus ook geen groot succes, voor korte broeken kan het dan weer wel.

En dan nog; tot en met maat 80 droeg m'n zoontje de bovenkleding een maat kleiner dan z'n broeken, sindsdien ging hij met de shirts iets eerder over naar de volgende maat dan met de broeken. Nu beginnen sommige dingen in maat 92 te klein te worden en komt de overstap naar maat 98 en zijn er iets meer shirts dan broeken die al te kort worden maar lijkt het redelijk gelijk op te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij kunnen ook niet afgaan op lengte. Hij is 5 maanden, 65 cm lang, maar draagt maat 74. En 80 voor jasje, zat anders te krap.. Stevig ventje (ruim 8 kilo) , met lang bovenlijf. Alles is te lang, maar voor z'n omvang is het nodig.

En het scheelt idd per merk. Hier vooral hema, zeeman en lidl!



En ik schat de kleertjes ook verkeerd in, dan denk ik in de winkel dat het veel te groot is, en blijkt dat het maar net past.. Groeit gewoon hard!
Alle reacties Link kopieren
Ja. Lastig he? Hier wisselt het ook enorm. Heb van h&m maat 86 die al bijna te klein is terwijl ik dacht een maat op de groei te kopen maar ook maat 86 die nog veel te groot is.

En maat 80 die nog prima past van oa name it en zelfs nog 74 die een half jaar geleden ook al prima ging.
H&M kleding valt over het algemeen juist groot uit al zijn er sommige artikelen die klein uitvallen.

Maat 92 is normaal gezien voor kinderen van 1,5-2 jaar en van rond de 92 cm tot de 98 cm

Raar dus dat je kindje daar nu al in past en de schoenmaat 24 dat is ook erg groot. Mijn zoontje had met 1 jaar schoenmaat 20 en kledingmaat 86 en hij was iets groter dan gemiddeld al.
H&M koop ik zelf altijd een maat kleiner dan wat er op staat. Zoon 1 heeft maat 128, maar van H&M koop ik 122. Andere zoon heeft 116 en koop ik dus 110.
Met mijn oudste had ik niet zo'n moeite met de maten en merken. Lang en smal is hier het devies en slaag bij H&M, Mango (voor de jeans), HEMA en Next goed. C&A minder, veel te kort.



De jongste daarentegen... Ben nog steeds zoekende. Shirtjes bij Zara en HEMA, leggings en broekjes bij H&M en Next, al slaag ik daar qua smaak beter voor de oudste. De rest is nog trial en error. Maar ik kon ook pas echt lekker shoppen bij de oudste toen ze eenmaal liep. Dan is bijna alles praktisch (jurkjes en pijpen van boxpakjes kruipen niet meer omhoog bijvoorbeeld, evenals tuinbroeken waar door het kruipen niet aan het bovenstuk gesjord wordt, broeken die niet meer zo knellen door het kruipen enz.).
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 20 maart 2017 @ 10:59:

Als je kind qua breedte niet in zijn lengtemaat past is hij echt te dik.



Maar als je zegt dat hij met zijn gewicht op de middellijn zit en met zijn lengte op plus 1 klinkt dat ook weer niet zo waarschijnlijk.



Heb je wel goed gemeten? Stond hij met zijn hakken en hoofd geen de meetlat en god rechtop?



Het kan ook zijn dat zijn bovenlijf en benen niet in verhouding zijn. Dat heeft mijn kind ook. Hij heeft korte benen.



Dus hoewel hij ongeveer 1.28 is , draagt hij broeken maat 116 . Volgens de maattabellen hoort die maat bij een jonger kind. Zijn truien draagt hij in maat 134. Dan zijn ze wel te wijd maar dat is beter dan te kort. Volgens de maattabellen zijn die truien voor een.ouder kind



Die maten opgeteld en gedeeld door 2 kom je weer bij zijn lichaamslengte uit.



Zelfde geld voor die leeftijdsaanduidingen.



Dat vind ik echt onzin. Mijn dochter is breed gebouwd en klein (onderste lijntje). Ze is niet dik, maar sommige shirtjes zijn getailleerd en daarom te krap. Shirtjes zijn altijd grotere maat dan haar broeken.



Leeftijd die in kleding geen staat snijdt ook geen hout. Mijn dochter is 4 en shirt maat 104/110 en schoenmaat 22 (bouw van mama)
Alle reacties Link kopieren
Update: heb wat kleding gekocht van het merk cool club (mt 92, merk volgens mij niet verkrijgbaar in NL) en benetton (90 cm 2Y). Cool club valt goed qua breedte en de broekjes moeten 1 keer worden omgeslagen. Benetton lijkt breed breder en groter (broekjes 2x omslaan en tshirt tot de helft van de billen), is echt op de groei maar dat vind ik prima.



HM is in mijn ervaring echt een maat korter maar de kinderkleding valt goed voor slanke babies en is redelijk slim fit. Zoon is nu +1,5 qua lente en op de 0 lijn qua gewicht. Ben wel erg teleurgesteld in de kwaliteit, na een keer wassen zijn een aantal truien en jogging broeken echt heel lelijk geworden (pluisjes). Ik vond de baby kleding betere kwaliteit.



Heb nu bij zalando in de sale kleding besteld van benetton, next, name-it, disney, blue 7, gelatti, mexx en esprit. Zoveel duurder dan hm is het echt niet en ik hoop dat de kleding langer mooi blijft.



Zal hier nog een update plaatsen for future reference als de kleding is gepast.



In de toekomst zal ik kleding vragen in het baby en kinderkleding topic stellen die ik tegen ben gekomen .
www.sayswho.nl - het NIEUWE forum - Says who? Says you!
Alle reacties Link kopieren
Kijk naar of iets past en hoe het valt, niet naar de maat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven