Geld & Recht alle pijlers

Belastingdienst vraagt huishoudverklaring op, vrije sector

24-03-2017 18:56 14 berichten
Vandaag een brief in de bus van de Belastingdienst. De eerste zin luidt: "Wij hebben een huishoudverklaring met een indicatie van uw huishouden doorgegeven aan uw verhuurder." Verderop in de brief staat: "Als u een geliberaliseerd huurcontract heeft - de 'vrije sector' - mag uw verhuurder geen huishoudverklaringen opvragen." Oké, dus waarom geven jullie dat dan wel door?



Mis ik nu iets?
Hoeveel huur betaal je?
Alle reacties Link kopieren
Heb je een sociale huurwoning (via een woningbouwvereniging)? Zo ja: dan is dat dus geen vrije sector, dan kunnen ze het dus doorgeven.



Zo nee: dan vind ik het ook vreemd
Alle reacties Link kopieren
quote:Carooo1985 schreef op 24 maart 2017 @ 19:18:

Heb je een sociale huurwoning (via een woningbouwvereniging)? Zo ja: dan is dat dus geen vrije sector, dan kunnen ze het dus doorgeven.



Zo nee: dan vind ik het ook vreemd Of je wel of niet een sociale huurwoning woont wordt alleen bepaald door de hoogte van de huur op de ingangsdatum van de huur, niet door wie de verhuurder is. Je kunt dat op deze site nagaan:

https://www.rijksoverheid ... ociale-huurwoning-of-niet
Nee, ik heb dus een vrije sectorwoning. En dat was ook al zo op de ingangsdatum van de huur. Vandaar mijn verbazing hierover.
Dan mag je verhuurder het niet opvragen. Maar scheld de medewerker niet gelijk uit.. er wordt uit het basis systeem een csv bestand voor de upload bij de Belastingdienst gegenereerd, en de belastingdienst stuurt er een terug die wordt ingelezen in het basissysteem van je verhuurder. Wellicht staat er een code bij je woning niet goed, waardoor je verhuurder hem per ongeluk toch heeft opgevraagd. Gewoon even bellen dus.
Sturen ze dat niet standaard naar alle huurhuizen of is het aan jou geadresseerd?
quote:Sophiever schreef op 24 maart 2017 @ 20:53:

Sturen ze dat niet standaard naar alle huurhuizen of is het aan jou geadresseerd?



Het is op huisnummer geadresseerd (aan de huurder(s) van deze woning).



En ik snap ook wel dat het waarschijnlijk allemaal automatisch gaat, maar als het niet mag, lijkt het me toch een soort van inbreuk op de privacy dat de Belastingdienst dan dus gegevens verstrekt die ze zeggen dat de verhuurder niet mag vragen.
quote:SF_ schreef op 24 maart 2017 @ 20:55:

[...]





Het is op huisnummer geadresseerd (aan de huurder(s) van deze woning).



En ik snap ook wel dat het waarschijnlijk allemaal automatisch gaat, maar als het niet mag, lijkt het me toch een soort van inbreuk op de privacy dat de Belastingdienst dan dus gegevens verstrekt die ze zeggen dat de verhuurder niet mag vragen.Wat ik ervan gehoord heb is dat woningbouwverenigingen dat soort dingen bij de belastingdienst opvragen en de belastingdienst niet actief dat zelf verstrekt. Misschien heb je ergens overheen gelezen?
quote:Sophiever schreef op 24 maart 2017 @ 21:04:

[...]





Wat ik ervan gehoord heb is dat woningbouwverenigingen dat soort dingen bij de belastingdienst opvragen en de belastingdienst niet actief dat zelf verstrekt. Misschien heb je ergens overheen gelezen?



Er staat letterlijk in de brief dat ze een indicatie van het huishouden hebben doorgegeven aan de verhuurder.



Als ik jou iets vraag, en ik mag dat niet vragen, hoef jij daar geen antwoord op te geven, lijkt mij. Maar de Belastingdienst beantwoordt blijkbaar gewoon de vraag, ook al mag die niet gesteld worden.
quote:SF_ schreef op 24 maart 2017 @ 21:12:

[...]





Er staat letterlijk in de brief dat ze een indicatie van het huishouden hebben doorgegeven aan de verhuurder.



Als ik jou iets vraag, en ik mag dat niet vragen, hoef jij daar geen antwoord op te geven, lijkt mij. Maar de Belastingdienst beantwoordt blijkbaar gewoon de vraag, ook al mag die niet gesteld worden.Dat is vreemd, daar zou ik toch een telefoontje of mailtje aan wagen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid ... recht-inkomensgegevens-op



Vooral deze zin:

"De Belastingdienst kan niet vooraf controleren of een verhuurder terecht inkomensgegevens opvraagt. De dienst kent bijvoorbeeld niet de ingangsdatum van het huurcontract en de aanvangshuurprijs. Die gegevens zijn nodig om te bepalen of iemand een sociale-huurwoning heeft."



In de link staat ook wat je kunt doen als je verhuurder onterecht je gegevens heeft opgevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees die link, klik even door, en en zie dat er opeens uitzonderingen zijn voor aow-ers en voor huishoudens met meer dan drie personen. Voor die groepen mag je de huur niet inkomensafhankelijk verhogen. Ok, Aow-ers snap ik.

Maar die andere groep?



Als een soort Anton Heijboer met zijn drie vier vrouwen in een sociale huurwoning woont dan mag zijn huur niet inkomensafhankelijk verhoogd worden, maar die van Johnny die er samen met zijn Anita woont wel?



It doesn't make sense.

Weet iemand waarom dat zo is?
óu sont les neiges d'antan

Merano het gaat hier om het ontzien van de gezinnen. Naast één of twee volwassenen om meerdere kinderen in het huishouden. Man en vrouw samen met een 'hoger inkomen' hebben minder lasten dan man vrouw en twee kinderen met hetzelfde inkomen. Daarom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven