Gezondheid alle pijlers

Altijd moe, bloedwaarden voldoende

12-03-2017 18:34 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat ik hier herkenning of tips vind...



Zolang ik me kan herinneren is mijn basisenergie laag. Ik dacht altijd dat ik gewoon niet voldoende sliep, maar als ik daar kritisch naar kijk, valt dat best wel mee. 7 tot 8 uur slaap per nacht lukt gemiddeld wel.



Laatst is er geprikt op D, ijzer, B12 en ferritine. Alle waardes waren voldoende tot goed, behalve de ferritine(<10 ug/l) en die laatste kon makkelijk aangevuld worden door ijzerrijke voeding.

Ik ben daarmee dus niet veel opgeschoten, en eigenlijk wil ik wel eens verder laten onderzoeken. Maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen en wat ik kan verwachten. Bij wie moet ik wezen, en waar zou aan gedacht kunnen worden.

Ergens vind ik ook dat ik niet moet zeuren, want ik leid een gewoon leven en ik functioneer redelijk. Maar met name prive merk ik ondertussen wel gevolgen. Ook op het werk merk ik gewoon dat ik minder energie en concentratie heb dan ik graag zou willen.



Wie heeft hier ervaring mee, en wat heeft uiteindelijk geholpen?
quote:RikM schreef op 15 maart 2017 @ 11:59:

[...]



Maar dan was je waarde neem ik aan eerst wel lager want anders laten ze je toch niet beginnen met injecties lijkt me?



Wat ik eerder al schreef was dat mijn waardes nooit bizar laag waren maar ik ben behandeld op klachten met een erg goed resultaat.

B12 waarden moet je je echt niet blind op staren. Er zijn internisten die je graag onderzoeken en helpen, je moet enkel wel net de goede treffen!



Kijk en lees eens op de site www.stichtingb12tekort.nl daar word je echt wat wijzer van op dit gebied.

Maar nogmaals...wie zegt dat TO dit heeft? Het is maar een tip die ik gaf die mij dus weer volop in het leven heeft gezet.
quote:whitewolves schreef op 15 maart 2017 @ 12:42:

[...]



Welke dingen om meer energie te krijgen heb je allemaal geprobeerd? Zijn je waardes wel goed?



Bloedonderzoek, natuurlijke middeltjes om beter te slapen (slaappillen van de huisarts niet geaccepteerd omdat je daar snel verslaafd aan raakt), hooggedoseerde melatonine, zelfs zoiets vaags als een mesoloog, extra vroeg of juist extra laat naar bed, en ik slik al jaren multivitamines (niet ten tijde van het bloedonderzoek).



40 uur werken red ik, maar ik moet mezelf in acht nemen en niet teveel plannen. Ik weet inmiddels dat ik het meeste baat heb bij een regelmatig leven en m'n beste vriendinnen hebben (toevallig) reumatische aandoeningen waardoor ze zelf ook niet blaken van energie. Dat werkt in de praktijk goed. Je leert ermee leven.
quote:Izzy_ schreef op 15 maart 2017 @ 12:34:

Ik volg ook, ben voor m'n gevoel m'n hele leven al behept met een laag energieniveau. Ik slaap heel licht en wordt vaak wakker, dus daar zoek ik de oorzaak in. Inmiddels heb ik me erbij neergelegd.



Echt niet doen Izzy!

Er zijn ook vast voor jouw middelen om je te helpen.



Voeding?

Ritme?

Te veel hooi op je vork?

Perfectionistisch?....



Ik heb echt spijt dat ik het 15 jaar lang bij heb laten zitten terwijl bij mij dus echt dingen aan de hand waren.

Voeding (zoetstoffen & E-nummers zijn vergif) doet veel!

Perfectionisme is slopend en er zijn echt hele goede psychologen die je kunnen helpen om dat te temperen.

Een verkeerd ritme (overdag slapen bijv) is ook killing!

Zo maar een paar dingetjes hoor.
Ik betwijfel het echt GirlPowerrrrr. Ik ben inmiddels 51 en weet niet beter. Het laatste jaar eet ik gezonder dan ooit, ben ik van een suikerverslaving af en ben ik 30 kilo kwijt, het heeft geen effect gehad. Ik ben ook nog eens een extreem ochtendmens, dat maakt dat de avonden kort zijn en ik niet moet denken aan afspraken die laat worden (zeg maar na 21.30 uur). Nou ja, ik ben geloof ik toch niet zo'n sociaal dier, dus zoals ik al zei: je leert ermee omgaan.
Je zegt van de suikerverslaving af te zijn, heb je dat niet vervangen door zoetstoffen?

Alles light en veel normale etenswaren bevatten deze troep. Deze maken je zo enorm vermoeid.



Wel fijn en goed dat je gezonder kookt en ook weer jammer dat het je niets heeft gebracht.

Gebruik jij veel pakjes om eten klaar te maken? Of alles puur?

Ik gebruik nu weleens de boeken van Rinkeke Dijkinga en dat heeft mij heel erg veel gebracht destijds. Site Rineke

Eigenlijk heel normaal eten maar dan op de gezonde manier.



E nummers zitten echt overal in en het is een hele klus om die niet meer tot je te nemen, of lig te minderen.

Vooral E-621 (vetsin) is vergif.



Ik hoop echt dat er ergens nog wat winst te behalen is voor je Izzy.
Ik let niet op toevoegingen in bv. vleeswaren, maar ik kook niet (meer) uit pakjes, dus ik hoop dat het meevalt (ook uitsluitend biologisch vlees trouwens). Het is vooral snoepen dat feitelijk is afgeschaft, laat ik het de directe en overduidelijke suikers noemen. Ik zal eens op de site rondneuzen.
Alle reacties Link kopieren
Het verschil tussen een stuk in plakjes gesneden vlees en zelf te bereiden vlees, zit vooral in de bergen smaakmakers e.d. Kijk voor de aardigheid eens op de ingrediëntenverklaring. Sinds kort zijn er eindelijk berichten over de kankerverwekkendheid van vleeswaren en andere bereide vleesprodukten als saucijsjes.
Maar dan kun je dus eigenlijk helemaal geen vleeswaren op brood meer eten, want wie maakt er nu z'n eigen salami?
Alle reacties Link kopieren
Voel me even zwaar kut vandaag. Vermoeidheid speelt op alle vlakken, ook tussen de lakens. T was sinds de geboorte van zoonlief al een hele poos niet best(als in afwezig), maar gelukkig pakten we de laatste maanden de draad voorzichtig weer op. Nu is de laatste keer alweer ruim twee weken terug, wat me net te lang is. Maar voor man is het blijkbaar een bron van frustratie. Hij heeft zichzelf lang weggecijferd, maar ik merk dat hij meer wil. Gisteren een duidelijk gesprek hier over gehad, en hoewel ik het helemaal snap, maakt het t niet makkelijker voor me.



Ik hoop toch zo dat er iets gevonden gaat worden...
Alle reacties Link kopieren
Een lage basis energie hebben en je altijd moe voelen is zo herkenbaar! Artsen zeggen al vanaf mijn tienertijd dat het "tussen mijn oren" zit (ben nu eind 40) , dat ik een burnout heb, het rustiger aan moet doen, dat het te maken heeft met mijn baan (die bestaat uit veel denkwerk en bijna geen routinewerk).

Heb nu voor de zoveelste keer bloed laten prikken en heb niet de illusie dat daar iets uit komt. Ik heb veel klachten die te linken zijn aan een vitamine B12 tekort. Heb de indruk dat mijn huisarts wel van goede wil is en me wil helpen, maar hier niet veel van af weet. Ze geeft aan dat ze vindt dat ik een "te intensief" leven leid en dat het om een burnout gaat. Al zou ik niet weten waar die burnout van zou moeten komen en een intensief leven leid ik ook al niet.

Ik eet gezond, sport een paar keer per week, heb een leuke baan en thuis gaat het ook prima, maar de vermoeidheid en de berg andere klachten maken dingen wel lastig. En dan heb ik geen veeleisende werkgever en een man die baalt van mijn gebrek aan energie, maar heel veel accepteert en het vooral voor mijzelf heel vervelend vindt. Hij is ook degene die nu zoiets heeft van: goed laten uitzoeken, ik geloof er niets van dat het "tussen jouw oren" zit en ik zou heel graag zien dat jij je een stuk fitter voelt.
Ik heb een hoge allergiewaarde voor veel zaken en let er op dat ik het contact met die stoffen in ieder geval zo beperkt mogelijk houd.



Daarnaast had ik veel baat bij een heel erg strict dieet. Iets van geen toegevoegde suikers, melkprod. (Wel biogarde) , gist en schimmels, alcohol en koffie e.d. (ook snelle suikers). Dus eigenlijk echt alles alleen puur natuur. Strict.



Verder zachte steunzolen... die zorgen dat mijn voetzolen goed blijven werken zonder pijn en kan ik langer op mijn benen staan.



En heel erg oppassen met teveel of ook te weinig doen. Door zeer goede energiebeheersing kan ik schijnbaar toch heel erg langzaam iets opbouwen wat anders "afbrak". Denk aan theorie fibromyalgie waarbij voetzolen en handpalmen qua temperatuurregeling vastlopen waardoor voedingsstoffen wel of niet opgenomen worden en afvalstoffen wel of niet afgevoerd worden.



Ik kamp al mijn hele leven met grote vermoeidheid (en pijn) en heb vele trucjes die iets helpen waardoor ik uiteindelijk toch vaak nog best wat meer kan doen dan vroeger.
Ik denk elke dag hetzelfde op de dagen/weken/maanden met veel en helemaal zonder energie. Ik heb nooit iets gemerkt dat mijn gedachten nou echt significant verschil zouden maken. Onzintheorie en totaal onbewezen. Uiteraard werkt je gelukkig voelen sowieso wel iets mee (voor wie niet om je prettig te voelen) maar het is absoluut geen wonderoplossing en ontzettend bizar dat dat aangewezen blijft worden als dé oorzaak zonder enig bewijs.



Dat bij sommige mensen het zo kan werken, met depressie of lusteloosheid e.d dat kán. Kan nooit kwaad jezelf zo goed mogelijk te bekijken qua gedachten en gevoel. Maar het is niet iets om het daar altijd op te gooien.
Ik ben een paar jaar terug nog doorverwezen voor allerlei onderzoekjes, maar daar kwam niks uit. De internist zei doodleuk na de laatste resultaten dat hij verder niks kon doen.

Ik ga om 21:30 liggen en heel even lezen en sta om 7:00 op, maar ik ben altijd moe als ik wakker word. Ik red de week niet zonder een paar keer een middagslaapje. Activiteiten moet ik dus altijd goed plannen, want ik wil of de middag of de ochtend vrij hebben om te gaan liggen eventueel, maar in de ochtend ben ik meestal nog net niet moe genoeg om ook in slaap te vallen - en dan heb ik dus tijd verspild aan liggen terwijl ik dan in de middag geen fut heb om wat dan ook te doen.

Ik kan het lichamelijk voelen, maar ook als een soort druk op mijn hoofd, veel gapen, weinig geduld hebben, moeilijk uit mijn woorden komen...
Alle reacties Link kopieren
Lees graag mee.
Ja, nee, misschien. Kan je de vraag herhalen?
quote:2koffie schreef op 24 maart 2017 @ 10:27:

Ik ben een paar jaar terug nog doorverwezen voor allerlei onderzoekjes, maar daar kwam niks uit. De internist zei doodleuk na de laatste resultaten dat hij verder niks kon doen.

Ik ga om 21:30 liggen en heel even lezen en sta om 7:00 op, maar ik ben altijd moe als ik wakker word. Ik red de week niet zonder een paar keer een middagslaapje. Activiteiten moet ik dus altijd goed plannen, want ik wil of de middag of de ochtend vrij hebben om te gaan liggen eventueel, maar in de ochtend ben ik meestal nog net niet moe genoeg om ook in slaap te vallen - en dan heb ik dus tijd verspild aan liggen terwijl ik dan in de middag geen fut heb om wat dan ook te doen.

Ik kan het lichamelijk voelen, maar ook als een soort druk op mijn hoofd, veel gapen, weinig geduld hebben, moeilijk uit mijn woorden komen...Komt me heel bekend voor dit. Ik was al een aantal keren bij de huisarts geweest maar daar kwam niks uit, tot er voor iets anders een longfoto werd gemaakt en ik sarcoïdose bleek te hebben. Was die foto niet gemaakt dan waren ze er bij mij waarschijnlijk niet achtergekomen. Ik stond moe op, kon niet nadenken, spier en gewrichtsklachten, zonder middagslaap kon ik niet functioneren.

Wil niet zeggen dat het bij jou zo is maar alleen bloedprikken zegt niet alles.
Ik heb ook een longfoto en en fietstest zo gehad. Bloed zelfs twee keer, want waarom zou je als internist de test vertrouwen (of zelfs lezen) die de huisarts ook al had laten doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben doorgestuurd naar de internist! Huisarts nam me gelukkig echt serieus. Ze vroeg nog wel door over bepaalde zaken. Ze gaf ook aan dat het mogelijk is dat er niets te vinden is straks, maar daar hou ik zelf ook al rekening mee. Mocht er niets lichamelijks uitkomen, dan kan ik dat in elk geval afstrepen.

Er ligt in elk geval al een labformulier klaar, om de grote zaken voor de zekerheid nog eens te testen. Verder is de verwijzing geregeld en is het wachten op een oproep.



Ik ben zo blij dat er nu eens echt naar gekeken wordt!
Succes bij de internist. Dan heb je meestal al veel gedaan om datgene wat een internist/de medische wereld zo snel even kan bedenken te onderzoeken.



Mocht er iets uitkomen weet je in ieder geval of en wat er aan gedaan kan worden of niet. Komt er niets uit, dan zou ik voor mijzelf nog beter hebben willen bijhouden hoe mijn eigen klachtenverloop gaat, de kleine beetjes die helpen kun je er dan beter uitpikken. Dus een dagelijks/wekelijkse gang van zaken m.b.t. vermoeidheid, pijn in mijn geval en extra zaken die ik doe en energie kosten qua terugvallen of dieet, rusttijden, slaapritmes etc.



Dat is iets wat ik wel jammer vind, ik ben vaak te moe om echt vanalles bij te houden en te onderzoeken, acceptatie is een belangrijk deel overigens van "vooruitgang" en er een weg in vinden, maar af en toe toch weer kijken of er nou echt geen verbetering mogelijk is met bepaalde zaken, is ook niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik sinds een paar weken een magnesium pil (met calcium en zink). Energieniveau is sindsdien prima. Ik ben niet meer moe 's avonds en voel me actief genoeg om dagelijks flinke wandelingen en een aantal keer per week te sporten.

Ik liep de afgelopen twintig jaar met geringe energie te tobben, dat is nu gelukkig verleden tijd.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-03-2017 23:22
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
miss_musica, wanneer kun je bij de internist terecht? Moet je daar lang op wachten?



Alle uitslagen waren goed. Wordt er een beetje moedeloos van dat ik veel klachten heb en het etiket 'psychische klachten' er op wordt geplakt. Ga nu vragen wat het plan is om dit verder uit te zoeken omdat ik wel klaar ben met dit etiket en er nog nooit meer gedaan is dan bloedonderzoek. Een traject bij een psycholoog heb ik al gehad en dat heeft echt wel wat opgeleverd, maar meer energie en minder klachten hoorde daar niet bij.
Alle reacties Link kopieren
De afspraak staat voor 14 april. Vind het best eng, straks wordt er niks gevonden en zit het 'tussen mn oren'. Daar hou ik in ieder geval wel rekening mee.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig hoef je niet zo lang te wachten op een afspraak.

Ik snap helemaal dat je het eng vindt.

Had hetzelfde. Belde de huisarts voor de uitslagen van het bloedonderzoek en had zoiets van: en als er nu niets uitkomt....................

En inderdaad: er kwam niets uit en het etiket "het zit tussen je oren" kwam weer op tafel.

Terwijl ik na jaren slecht slapen, heel goed weet hoe het is om heel moe te zijn en ik nu, naast moe en weinig energie, nu nog veel meer klachten heb.

Dat wordt dus weer een bezoek aan de huisarts
Alle reacties Link kopieren
Is het ook mogelijk om je b12 op te krikken dmv voeding?
Alle reacties Link kopieren
B12 komt tegenwoordig alleen maar voor in dierlijke producten (vlees/zuivel), en een beetje in plantaardige producten (als toevoeging).



Ik denk dat als je B12 te laag is en je dierlijke producten eet, dat het niet zoveel zin heeft om meer dierlijke producten te eten. Het zal dan eerder liggen aan het feit dat je lichaam B12 slecht opneemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven