IJsland beste reistijd

24-03-2017 08:57 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen over een tijdje naar IJsland op vakantie, waarschijnlijk een week. Nu zijn we er al over uit dat we niet in de zomer willen gaan: veel toeristen en te weinig sneeuw en ijs. Nu ben ik aan het googlen wat buiten de zomer de beste reistijd lijkt, met name op het gebied van het noorderlicht kunnen spotten. Maar ik kom er niet uit. Op veel plekken staat wel dat het zichtbaar kan zijn van september-april. Maar elke website vermeldt weer iets anders betreffende kans op bewolking, helderheid, aanwezigheid, etc.

Ik zou zelf het liefst in het najaar of voorjaar gaan (ivm beter begaanbare wegen en attracties), maar als in de wintermaanden de kans op noorderlicht veel groter is wil ik dit ook zeker overwegen. En dan kom ik er nog niet uit of bijv. september betere kansen biedt dan maart.

Iemand ervaring en advies?
Alle reacties Link kopieren
Oke, nu krijg ik zin om er te gaan wonen
Alle reacties Link kopieren
Haha dat gevoel heb ik sinds ik terug ben, dus al aardig lang inmiddels. Ik betrap me er ook op dat ik soms vacatures daar check
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje heeft er een half jaar gewoond en ik heb haar toen opgezocht.

Vandaar dat ik de blog ook ken, het zijn mensen die ze daar heeft ontmoet tijdens een tripje.



Die fimpjes van noorderlicht
Alle reacties Link kopieren
quote:popje85 schreef op 24 maart 2017 @ 16:07:

Oke, nu krijg ik zin om er te gaan wonen Nou ik sprak een Tsjech die er een jaar woonde maar die had zich in de winter bijna van kant gemaakt, hij kon echt niet tegen dat 23 uur donker per dag.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 24 maart 2017 @ 16:18:

[...]





Nou ik sprak een Tsjech die er een jaar woonde maar die had zich in de winter bijna van kant gemaakt, hij kon echt niet tegen dat 23 uur donker per dag.Dat lijkt me ook wel pittig, zeker als je het niet gewend bent. Daglichtlamp is geen overbodige luxe daar.
Alle reacties Link kopieren
Er is ook een website, weet heeeeel even niet meer welke, en dan kun je via camera's de wegen bekijken. Zo kun je ongeveer zelf inschatten hoeveel sneeuw overal ligt.



Handig voor als je dus geen 4x4 auto hebt. Zoals wij



* dat was niet zo moeilijk dus http://www.road.is/travel-info/web-cams/
anoniem_195607 wijzigde dit bericht op 24-03-2017 16:29
Reden: Link toegevoegd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:dnk schreef op 24 maart 2017 @ 16:27:

Er is ook een website, weet heeeeel even niet meer welke, en dan kun je via camera's de wegen bekijken. Zo kun je ongeveer zelf inschatten hoeveel sneeuw overal ligt.



Handig voor als je dus geen 4x4 auto hebt. Zoals wij



* dat was niet zo moeilijk dus http://www.road.is/travel-info/web-cams/Wat handig!
quote:patsy--stone schreef op 24 maart 2017 @ 16:18:

[...]





Nou ik sprak een Tsjech die er een jaar woonde maar die had zich in de winter bijna van kant gemaakt, hij kon echt niet tegen dat 23 uur donker per dag.Geloof me, je went eraan. Waar ik woon is het in de winter overdag maar 2 uurtjes licht. Het is wennen, maar daartegenover staat wel 24 uur lang zon in de zomer.
Alle reacties Link kopieren
quote:dnk schreef op 24 maart 2017 @ 16:27:

Er is ook een website, weet heeeeel even niet meer welke, en dan kun je via camera's de wegen bekijken. Zo kun je ongeveer zelf inschatten hoeveel sneeuw overal ligt.



Handig voor als je dus geen 4x4 auto hebt. Zoals wij



* dat was niet zo moeilijk dus http://www.road.is/travel-info/web-cams/



Nou ik ben ook wel eens een berg sneeuw van 3 meter tegengekomen midden op de weg, op Sneafellsnes schiereiland. Daar had een 4x4 ook niet tegenop gekund. Ik moest dus gewoon dezelfde weg weer terug.



Al met al vond ik het met een normale Citroën C4 prima te doen, de hele ringweg (inclusief de gravel-stukken in het oosten), en een paar kleinere wegen die wel al begaanbaar waren. (Dat stuk op Snaefellsnes was niet de ringweg.) Ik kon bijvoorbeeld ook over de kleinere wegen naar Husafell (niet te verwarren met Husavik), en naar Osar, en Fljotsdalur. Ging prima met een normale auto. In april dus.



Een 4x4 is volgens mij vooral voor als je door rivierbeddingen enzo wilt gaan rijden, in de zomer. Niet voor de winter. En dan moet je ook nog weten hoe dat werkt, 4-wielaandrijving.



@Popje85, rijden in IJsland is niet te vergelijken met hier, dat wil zeggen: op sommige dagen is het echt te gevaarlijk vanwege het weer. Levensgevaarlijk, bedoel ik. Niet zo van he balen, beetje file... nee echt ingesneeuwd of vast kunnen komen te zitten in noodweer, zonder mobiel bereik. (4x4 helpt dan ook niet.) Het is in verhouding een klein eilandje in een hele grote koude oceaan waar opeens binnen een uur opeens een hevige winterse bui en storm kan binnendrijven.

Dus lees je goed in, en houd elke dag die road.is website in de gaten.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 24 maart 2017 @ 17:10:

[...]



Geloof me, je went eraan. Waar ik woon is het in de winter overdag maar 2 uurtjes licht. Het is wennen, maar daartegenover staat wel 24 uur lang zon in de zomer.



Ik denk niet dat ik er ooit aan zou wennen. Zelfs in Nederland vind ik dat zo'n deprimerende periode, als je in het donker naar je werk gaat en in het donker weer terug. Terwijl we dan nog best wat uren daglicht hebben.

Een keer was in november in noordelijk Zweden, 10.30u werd het een keer licht, 15.30u alweer stikdonker. En dat was nog niet eens december. We zaten even thee te leuten in een cafeetje maar mijn lijf werd acuut slaperig. Om 16u dus!



En in de late lente in NL ben ik ook altijd wat gedesoriënteerd als het om 22u nog steeds licht is. Lekker hoor, maar mijn lijf raakt ervan in de war. (Wat ook niet helpt is dat mijn kat dan ook vindt dat het om 4.30u 's ochtends dag is want dan is het licht, en moet ik dus wakker worden van haar. )



Dus zelfs in Nederland wen ik er maar niet aan.



Ik kwam ook een IJslandse vrouw tegen die eigenlijk wilde emigreren, die het vreselijk vond, die gekke korte en lange dagen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Survivalpakket mee in de auto dus! Ik houd wel van wat avontuur. Maar wel goed om te horen dat een 4x4 niet per se meerwaarde heeft.
Op IJsland is het niet 23 uur per etmaal donker hoor, daar ligt het niet noordelijk genoeg voor.
En Filee, op welke breedtegraad woon jij dat je maar twee uur per dag licht heb 's winters? Of vind je het wel stoer klinken
Ooh jij.
Aha, Umeå dan wrs. Nou daar is het toch helemaal geen 22 uur per dag donker 's winters? Te zuidelijk.
quote:Loca_Loca schreef op 24 maart 2017 @ 19:24:

Aha, Umeå dan wrs. Nou daar is het toch helemaal geen 22 uur per dag donker 's winters? Te zuidelijk.Nee.
Spannend hoor.
Moet jij niet naar het circus?
Alle reacties Link kopieren
quote:popje85 schreef op 24 maart 2017 @ 19:09:

Survivalpakket mee in de auto dus! Ik houd wel van wat avontuur. Maar wel goed om te horen dat een 4x4 niet per se meerwaarde heeft.

Voor de binnenlanden in voor- en najaar heeft het wel echt meerwaarde hoor. Als 't in de winter echt dichtzit, dan maakt het niet zo veel uit en kun je er sowieso niet komen.

Ik ben in oktober naar Landmannalaug gereden en dat had ik zeker niet zonder 4x4 willen doen (mag ook niet). En was wel zeer de moeite waard (thermisch verwarmde beekjes middenin de sneeuw. Het was zo fijn dat we er 2 uur in zijn blijven liggen. Maar dat kwam ook wel een beetje door het vooruitzicht om op blote voeten terug te lopen). De ring road houden ze in principe sneeuwvrij en kun je prima met een normale auto doen (of je moet echt net middenin een sneeuwstorm zitten).
Uiteindelijk komt alles goed. Zo niet, dan toch.
quote:Filee schreef op 24 maart 2017 @ 17:10:

[...]



Geloof me, je went eraan. Waar ik woon is het in de winter overdag maar 2 uurtjes licht. Het is wennen, maar daartegenover staat wel 24 uur lang zon in de zomer.Jij woont toch ook maar net een blauwe maandag in Zweden?
Alle reacties Link kopieren
Pas in de loop van juni zijn de wegen door de binnenlanden open. Daar waren voor mij de mooiste landschappen te zien van IJsland.
Life is fun. Live it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven