'Geroddel in een bedrijf'

25-03-2017 00:46 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,



Ik loop nu ongeveer 6 weken stage in een bedrijf waar ik het met weinigen kan vinden(te verschillend van elkaar en een klein bedrijf). In die periode zijn mij bepaalde zaken op gaan vallen. Een van die zaken is dat mensen doodleuk onder elkaar over een ander praten(lees roddelen), maar als die persoon weer terug is zij heel normaal en gewoon tegen de persoon doen(ik vertrouw die collega al snel niet meer want, als die andere collega niet veilig is voor haar/zijn tong ben je dat wel?).



Ik snap niet waarom mensen niet eerlijk tegenover elkaar zijn i.p.v. dat zij over elkaar gaan rodellen? Wat ik me meer afvraag is waarom mensen over een ander gaan rodellen en daarna leuk tegen hem/haar gaan doen? Waarom laten wij elkaar niet in waarden?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je dat in elk bedrijf wel. Op mijn werk ook. En ze klagen maar dat ik zo stil ben
Alle reacties Link kopieren
Roddelen schijnt een band te scheppen onderling. Je maakt op dat moment deel uit van een " groepje". Het gebeurt overal. Je hoeft niet perse een hekel aan iemand te hebben om over hem of haar te roddelen.

Zolang het daarbij blijft. Als het overgaat op pesten of negeren dan ben je verder van huis.
Laten we elkaars mening respecteren... hoe fout die van jou ook is.
Alle reacties Link kopieren
Welkom in de echte wereld. Mijn ervaring is dat het in veel bedrijven gebeurt. Een keer meepraten is niet erg, als het maar niet op een lullige manier gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 25 maart 2017 @ 01:03:

Welkom in de echte wereld. Mijn ervaring is dat het in veel bedrijven gebeurt. Een keer meepraten is niet erg, als het maar niet op een lullige manier gebeurt.Dit. Ik vind het prima als mensen over mij praten. Roddelen zelfs. Ik ben er immers niet bij. Kwaadspreken of leugens verspreiden is wat anders. Doet iemand het om zijn hart te luchten of om je in een kwaad daglicht te zetten. Dat zijn voor mij 2 compleet verschillende dingen.
Laten we elkaars mening respecteren... hoe fout die van jou ook is.
Dit gebeurt niet alleen in bedrijven, het gebeurt overal om ons heen, in de supermarkt, op het schoolplein, om de hoek bij buurtgenoten. Verder eens met Tigraa.
Alle reacties Link kopieren
Vrouwen zijn hier wel een stuk beter in dan mannen. Sinds ik met bijna alleen maar mannen werk is er een hele hoop minder geroddel. Af en toe een flauwe grap over iemand is het wel zo'n beetje..
quote:Tigraa schreef op 25 maart 2017 @ 01:07:

[...]





Dit. Ik vind het prima als mensen over mij praten. Roddelen zelfs. Ik ben er immers niet bij. Kwaadspreken of leugens verspreiden is wat anders. Doet iemand het om zijn hart te luchten of om je in een kwaad daglicht te zetten. Dat zijn voor mij 2 compleet verschillende dingen.Dit.
En rodellen is roddelen.



Maar lekker laten lullen. Gewoon niet mee lullen en goed onthouden dat ze dat ook doen over jou. Als je er niet bij bent.

Ik heb er niks van maar ik onthou wel goed wie ik wat vertel en wie niet.
Ik heb in een mannenbedrijf gewerkt waar roddel een heel normaal middel was om jezelf omhoog te kletsen ten koste van een ander.

Heel bewust elkaar de hele tijd 'betrappen' op zelf bedachte wandaden en dat heel groot maken en jarenlang benoemen.

Collega x is corrupt! (had een keer per ongeluk twee keer dezelfde declaratie gemaild en dat geld weer teruggestort)

Collega y heeft geen leidinggevende capaciteiten! (gewoon een mening).

Nou, meldt je dat de hele tijd en herhaaldelijk, en je hebt een domme baas, dan kan het zomaar zijn dat jij promotie maakt omdat jij niet 'corrupt' bent.

Dat gedrag werd 'stategisch' genoemd en sommigen hadden een dagtaak met strategisch zijn.

En allemaal alfa mannetjes he.

Heel bijzonder om te zien en wat een opluchting om daar weg te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het triest gedrag en houd me er zover mogelijk van verwijderd in welke groep dan ook.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Volgrns mij komt het ook omdat 9 van de 10 keer dat je echt eerlijk en opbouwend iets aangeeft bii een collega diegene of heel boos wordt of gaat janken. Echt al zo vaak meegemaakt. Mensen kunnen echt niks hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:stokske schreef op 25 maart 2017 @ 08:00:

Volgrns mij komt het ook omdat 9 van de 10 keer dat je echt eerlijk en opbouwend iets aangeeft bii een collega diegene of heel boos wordt of gaat janken. Echt al zo vaak meegemaakt. Mensen kunnen echt niks hebben.

Dus jij roddelt over hem haar?

Cursus feedback geven en hanteren lijkt me een goed idee.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Het-groepje schreef op 25 maart 2017 @ 07:50:

Ik heb in een mannenbedrijf gewerkt waar roddel een heel normaal middel was om jezelf omhoog te kletsen ten koste van een ander.

Heel bewust elkaar de hele tijd 'betrappen' op zelf bedachte wandaden en dat heel groot maken en jarenlang benoemen.

Collega x is corrupt! (had een keer per ongeluk twee keer dezelfde declaratie gemaild en dat geld weer teruggestort)

Collega y heeft geen leidinggevende capaciteiten! (gewoon een mening).

Nou, meldt je dat de hele tijd en herhaaldelijk, en je hebt een domme baas, dan kan het zomaar zijn dat jij promotie maakt omdat jij niet 'corrupt' bent.

Dat gedrag werd 'stategisch' genoemd en sommigen hadden een dagtaak met strategisch zijn.

En allemaal alfa mannetjes he.

Heel bijzonder om te zien en wat een opluchting om daar weg te zijn.Herkenbaar. Mannen roddelen gewoon anders maar net zo veel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 25 maart 2017 @ 07:48:

En rodellen is roddelen.



Maar lekker laten lullen. Gewoon niet mee lullen en goed onthouden dat ze dat ook doen over jou. Als je er niet bij bent.

Ik heb er niks van maar ik onthou wel goed wie ik wat vertel en wie niet.

Precies.



Ik zorg er ook altijd voor dat ik enkel uitspraken doe waar ik achter sta.Die kunnen to the point zijn, maar niet kwetsend. Het komt toch altijd weer bij je terug, want degene die het hardste ( lelijk) roddelt over een ander, kan niet wachten om jouw uitspraken weer net zo snel door te geven. Je pikt ze er zo uit.
Laten we elkaars mening respecteren... hoe fout die van jou ook is.
Alle reacties Link kopieren
quote:CapeTown1 schreef op 25 maart 2017 @ 07:22:

Vrouwen zijn hier wel een stuk beter in dan mannen. Sinds ik met bijna alleen maar mannen werk is er een hele hoop minder geroddel. Af en toe een flauwe grap over iemand is het wel zo'n beetje..Vind dat erg tegenvallen. Van mannen wordt het minder snel roddelen genoemd, maar die kunnen heel vaak venijnige dingen over elkaar zeggen of zeuren over anderen achter hun rug.
Ik herken het ook wel. Ik vond vooral de onderwerpen waarover werd geroddeld vervelend.
quote:CapeTown1 schreef op 25 maart 2017 @ 07:22:

Vrouwen zijn hier wel een stuk beter in dan mannen. Sinds ik met bijna alleen maar mannen werk is er een hele hoop minder geroddel. Af en toe een flauwe grap over iemand is het wel zo'n beetje..Klopt helemaal! Ik heb weleens voor een uitzendbureau in een fabriek gewerkt waar driekwart van het personeel man was. Ideaal! Geen gezeik en geroddel, gewoon een heel leuk team. Af en toe een grapje maar daar bleef het ook bij. Vrouwen onder elkaar is altijd gezeur. Heb het op elke werkplek wel meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Vrouwen hebben gewoon meer woorden nodig. Mannen noemen elkaar een "lul" en daarmee is kous af.
Laten we elkaars mening respecteren... hoe fout die van jou ook is.
Ik heb er niet zo veel last van maar dat komt om dat ik ook totaal niet reageer op geroddel, ik bedoel het is niet eens met opzet maar ik interesseer mij helemaal niet voor 'persoon x heeft hobby y whahaha' of 'Jan die is vreemd gegaan en heeft nu een kind bij een andere vrouw' en zo. Echt 0,0. Ik onthoud het wel allemaal (helaas). Mijn ervaring is overigens dat mannen net zo erg zijn als vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Roddelen veroorzaakt lelijke problemen als er creatief met de waarheid wordt omgegaan. Zoals hetgroepje het beschrijft zo heb ik het ook als vervelend ervaren in sommige bedrijven. Er worden onwaarheden geroepen en herhaald en wat me bevreemdt is dat mensen niet zelf aan waarheidsvinding doen, maar de uitspraken overnemen. Terwijl ze net zoveel weten over de collega als degene die denkt er beter van te worden door een 'concurrent' te belasteren.

Doen vrouwen ook trouwens.
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 25 maart 2017 @ 10:17:

Roddelen veroorzaakt lelijke problemen als er creatief met de waarheid wordt omgegaan. Er worden onwaarheden geroepen en herhaald en wat me bevreemdt is dat mensen niet zelf aan waarheidsvinding doen, maar de uitspraken overnemen.Eens
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op kantoor zijn het ook de mannen die veel meer roddelen en speculeren over wie er in welke positie zou moeten komen etc.

En er worden inderdaad roddels verzonnen een aangedikt om zelf beter te lijken.

Vrouwen roddelen bij ons alleen als er een bedrijfsfeestje is geweest
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 25 maart 2017 @ 10:12:

'persoon x heeft hobby y whahaha' of 'Jan die is vreemd gegaan en heeft nu een kind bij een andere vrouw' en zo.

Dit type roddel boeit me dan niet zo en zijn ook veelal niet echt schadelijk behlave dan dat mensen een oordeel hebben over een privé-leven. Ze gaan wat mij betreft hun gang maar.



Het type roddel over professionaliteit en dit klakkeloos overnemen/aannemen zonder aan waarheidsbevinding te doen kan wel echt schadelijk zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tigraa schreef op 25 maart 2017 @ 10:09:

Vrouwen hebben gewoon meer woorden nodig. Mannen noemen elkaar een "lul" en daarmee is kous af.



Ik heb op werk nog nooit een man een andere man een "lul" (of klootzak of ander scheldwoord) in zijn gezicht horen noemen.

Ik heb wel vaak geklaag en bitchy opmerkingen gehoord van mannen achter de rug van anderen.



En ik noem het 'bitchy', want zo zouden die opmerkingen ook genoemd worden als ze door een vrouw waren geplaatst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven