Kippenkuikentjes zonder moeder

25-03-2017 18:28 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag liep ik door het park en hoorde heel luid gepiep. Ik ben gaan kijken en er waren twee meisjes van een jaar of 10 kippenkuikentjes aan het vangen. Moeder kip liep zwaar gestresst een eindje verderop met de rest van de kuikentjes. Ik heb er wat van gezegd en de meisjes gingen weg, maar een paar van de kuikentjes zaten een eind van hun moeder weg te piepen onder een doornhaagje.



Ik ben anderhalf uur later nog eens gaan kijken en moederkip was weg maar de kuikentjes onder het doornhaagje zaten er nog steeds, heel hard piepend. Het laat me niet los (want ik ben een watje als het op jonge diertjes aankomt:P). Nu wil ik zo nog eens gaan kijken en als ze er nog steeds zitten, kan ik er dan vanuit gaan dat moeder kip niet meer terugkomt? De kuikentjes zijn echt nog heel klein, paar daagjes oud denk ik, die redden het nooit zonder hun moeder. Ik wil ze dan proberen te vangen en dan maar mee naar huis... Is dit een vreselijk plan? :P Ik weet echt niets van kippen! Help?
De dierenambulance bellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze vangen en mee naar huis nemen, geen slecht plan. Anders gaan ze misschien dood. Of je kunt proberen om dieren politie ofzo te bellen.
Misschien voor advies de vogelwacht of dierenambulance bellen?
Vangen en een vogelopvang in de buurt zoeken.
Doen!

Thuis in een bananendoos met een bodem (handdoek volstaat) en een warmte lamp er boven. Voer wordt op dit tijdstip wat lastig, maar je zou nog kunnen overwegen ze verkruimelde beschuit met gekookt ei erdoor heen te geven. Morgen even bij de dierenzaak kuikenvoer halen.

Kuikens kunnen vrij lang binnen gehouden worden is mijn ervaring.

Je zou vervolgens een kinderboerderij kunnen inschakelen om te kijken of ze daar heen kunnnen als het thuis niet meer wil.
Wat lief, TO, dat je het er niet bij laat. Wat zielig. Ik zou ook contact opnemen met de vogelopvang, maar ze in elk geval niet daar laten zitten vannacht. Succes!
En inderdaad, de dierenambulance kun je ook prima bellen.

Wij hebben zelf kippen en af en toe komen er kuikens binnen in huis te zitten om wat voor een reden dan ook. Dat gaat prima. Daarom dacht ik niet eens direct aan de dierenambulace of het asiel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze ook meenemen. Maar waarom heb je die kinders die die toestand veroorzaakt hebben, niet aangesproken?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 18:36:

Ik zou ze ook meenemen. Maar waarom heb je die kinders die die toestand veroorzaakt hebben, niet aangesproken?



Heeft ze wel gedaan lees ik in de tekst



Lief van je TO! Ik zou ze ook mee naar huis hebben genomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 18:36:

Ik zou ze ook meenemen. Maar waarom heb je die kinders die die toestand veroorzaakt hebben, niet aangesproken?Dat heeft ze wel PJK, dat zegt ze in de OP. En ik mag hopen op een niet malse toon ook.
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen zichzelf niet warm houden en zullen al snel afkoelen en sterven. inderdaad een warmtelamp erboven hangen. En ik had die kinderen ook gewezen op de gevolgen van hun gedrag. Nu maar hopen dat de kloek is teruggekeerd naar haar nest.
Alle reacties Link kopieren
quote:ducktape schreef op 25 maart 2017 @ 18:33:

Doen!

Thuis in een bananendoos met een bodem (handdoek volstaat) en een warmte lamp er boven. Voer wordt op dit tijdstip wat lastig, maar je zou nog kunnen overwegen ze verkruimelde beschuit met gekookt ei erdoor heen te geven. Morgen even bij de dierenzaak kuikenvoer halen.

Kuikens kunnen vrij lang binnen gehouden worden is mijn ervaring.

Je zou vervolgens een kinderboerderij kunnen inschakelen om te kijken of ze daar heen kunnnen als het thuis niet meer wil.
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
quote:noisekick schreef op 25 maart 2017 @ 18:42:

[...]



Dat heeft ze wel PJK, dat zegt ze in de OP. En ik mag hopen op een niet malse toon ook.



En terecht, maar ik had die kinders naar hun moeder gebracht en verteld waar ze mee bezig waren. Snap ook dat dat misschien niet altijd kan, maar echt...



Maar als die kuikens echt in nood zouden zijn geweest: meenemen en de dierenambulance bellen inderdaad.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Als je niet snel bent gaan ze dood. Ze hebben echt warmte nodig. Als ze er nog zitten dan meenemen. In een doos doen met een warme lamp erboven. Hooi/stro in de doos. Liefst kuikenmeel (iemand in de buurt met kippen waar je wat kunt lenen of nog naar een winkel in de buurt) en water. Jonge kuikens hebben echt warmte nodig, dat is nu het belangrijkste.
Super dat je ze wilt helpen trouwens. Zo zielig!
Alle reacties Link kopieren
Ahh wat zielig! Ik had de dieren ambulance gebeld
Alle reacties Link kopieren
Even een update! Ze zaten er nog, dus ik heb nu twee kuikentjes in een bananendoos zitten. Ga mijn kennissenkring afbellen of er misschien iemand een warmtelamp heeft. Ik heb de dierenambulance gebeld maar daar werd ik doorverbonden naar een opvang waar ik het antwoordapparaat kreeg, met de boodschap dat ik bij noodgevallen de politie moest bellen. Tja...



Als ik nu geen warmtelamp kan vinden vanavond, kan ik er dan ook een gloeilamp bovenhangen? Ga morgen dan wel een warmtelamp kopen, maar dat gaat vanavond niet meer. Oh, eerst nog kijken of ik misschien iets kan vinden op marktplaats wat ik vanavond nog op kan halen!



Even voor de duidelijkheid - ik heb die twee akelige meiden behoorlijk streng toegesproken, ze dropen meteen af.
quote:illiana schreef op 25 maart 2017 @ 19:39:

Even een update! Ze zaten er nog, dus ik heb nu twee kuikentjes in een bananendoos zitten. Ga mijn kennissenkring afbellen of er misschien iemand een warmtelamp heeft. Ik heb de dierenambulance gebeld maar daar werd ik doorverbonden naar een opvang waar ik het antwoordapparaat kreeg, met de boodschap dat ik bij noodgevallen de politie moest bellen. Tja...



Als ik nu geen warmtelamp kan vinden vanavond, kan ik er dan ook een gloeilamp bovenhangen? Ga morgen dan wel een warmtelamp kopen, maar dat gaat vanavond niet meer. Oh, eerst nog kijken of ik misschien iets kan vinden op marktplaats wat ik vanavond nog op kan halen!



Even voor de duidelijkheid - ik heb die twee akelige meiden behoorlijk streng toegesproken, ze dropen meteen af.Wat lief van je!
Alle reacties Link kopieren
Wat goed van je! Een gloeilamp geeft ook een beetje warmte denk ik
Alle reacties Link kopieren
wat lief dat je terug bent gegaan voor de kuikentjes
quote:illiana schreef op 25 maart 2017 @ 19:39:

Even een update! Ze zaten er nog, dus ik heb nu twee kuikentjes in een bananendoos zitten. Ga mijn kennissenkring afbellen of er misschien iemand een warmtelamp heeft. Ik heb de dierenambulance gebeld maar daar werd ik doorverbonden naar een opvang waar ik het antwoordapparaat kreeg, met de boodschap dat ik bij noodgevallen de politie moest bellen. Tja...



Als ik nu geen warmtelamp kan vinden vanavond, kan ik er dan ook een gloeilamp bovenhangen? Ga morgen dan wel een warmtelamp kopen, maar dat gaat vanavond niet meer. Oh, eerst nog kijken of ik misschien iets kan vinden op marktplaats wat ik vanavond nog op kan halen!



Even voor de duidelijkheid - ik heb die twee akelige meiden behoorlijk streng toegesproken, ze dropen meteen af.



Een halogeenspotje redelijk dicht boven de doos geeft ook veel warmte.

Beter te veel warmte dan te weinig. Als het te warm is kruipen ze wel naar de buitenkant. Dat reguleren ze zelf heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met de kuikentjes?
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Em1985 schreef op 26 maart 2017 @ 10:42:

Hoe gaat het met de kuikentjes?



Goed denk ik. Ze hadden gisteravond nog niets gegeten van hun beschuitkruim met ei, toen heb ik er even op gegoogeld en heb ik met mijn vinger op het schoteltje lopen tikken, zoals een volwassen kip ook zou pikken. Toen gingen ze meedoen!



Vannacht om vier uur nog eens wezen kijken, ze zaten lekker samen te slapen. Ik heb zojuist bij de

Boerenbond een warmteplaat gekocht (ik wil telkens warmhoudplaat zeggen ) en een oude caviakooi geschikt gemaakt voor bewoning. Natuurlijk ook meteen geschikt voer gekocht en een drinkbakje en zaagsel. De twee kuikentjes zijn net over en ze laten het kuikenvoer niet met rust. Warmteplaat hebben ze nog niet onder gezeten, maar dat komt nog wel. Heb helaas geen plaatjesplakrechten, anders zou ik even een fotootje plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief dat ze door jou 'geadopteerd' zijn! Misschien gaan ze als dank nog heel veel eitjes voor je leggen (mits het hennen zijn natuurlijk ;) )
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven