Geld & Recht alle pijlers

Waar kan ik heen met mijn klacht (slechte musical)?

23-03-2017 11:23 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drie weken geleden heb ik een familielid ‘getrakteerd’ op kaartjes voor een grote musical. Ik ben zelf niet zo’n musicalliefhebber, maar mijn metgezel wel, dus ik heb me opgeofferd .



Nu wil het feit dat we niet de oorspronkelijke hoofdrolspeler troffen, maar een stand-in. Vind ik geen probleem. Maar, maar, maar… deze stand-in zong vrijwel alle nummer zo verschrikkelijk vals. Ik zat met samengeknepen billen op mijn stoel zeg maar, omdat ik constant dacht: ‘oh god, daar komt weer een hoge noot’ en ‘ja, daar gaat het weer mis…’ Je hoorde ook tijdens acteerstukken dat de hoofdrolspeler haar stem probeerde te sparen door zacht te praten, haar stem klonk gewoon overbelast. Kan ze ook niks aan doen natuurlijk, maar ik vind de prijs-kwaliteitverhouding nu simpelweg buiten proportie. 160 euro betalen voor twee kaartjes en echt belabberde gezongen nummers aan moeten horen vind ik niet echt ok. Zeker niet om iemand cadeau te doen.



Nu heb ik een klacht ingediend bij de betreffende producent, maar ze doen het daar af met een interne kwaliteitscontrole waaraan is voldaan en ze hopen dat ik bij een volgende voorstelling wel optimaal kan genieten. Tja… Ik begrijp wel: als je een concert bezoekt oid, bestaat de kans natuurlijk ook dat de zanger niet in topvorm is. Alleen omdat ik nu een reactie van de producent heb gekregen dat de kwaliteit prima was, denk ik echt: ‘ja dááág, maak dat de kat maar wijs, daar ga ik niet mee akkoord.’ De producent heeft aangegeven geen compensatie oid te bieden. Mijn vraag is: kan ik hier nu nog iets mee? Als in, naar een overkoepelende organisatie stappen? Of moet ik het maar gewoon laten rusten en gewoon geen musicals meer bezoeken?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap TO wel, hoor. Alhoewel ik niet denk dat er iets met haar klacht gebeurt.

Maar ik bedoel, als ik mijn werk slecht doe, word ik daar ook op aangesproken (en terecht!).



Ik vind de vergelijking met concerten toch iets anders, want iedereen weet wel dat (bijvoorbeeld) Bob Dylan niet meer zuiver kan zingen. En toch ga je naar zijn concert, om de levende legende te zien, om sfeer te proeven of voor goede muziek.



Een musicalster moet gewoon goed zingen, anders kunnen ze iedereen wel op dat podium neerzetten. En als ze dan faalt op zo'n integraal onderdeel van de musical (het behalen van de hoge noten) is dat gewoon zwak.
Vivo per lei
Alle reacties Link kopieren
quote:minilogue schreef op 24 maart 2017 @ 09:18:

[...]





+1



Ik ben één keer geweest (Les Miserables - het was miserables!), wat een ellende. Ik ben na 20 minuten weggelopen, dat was pure marteling.



"Look down, look down, don't look them in the eye!

Look down, look down, you're here until you die!

Look down, look down, you'll always be a slave!

Look down, look down, you're standing in your grave!"



Best wel toepasselijk hè
Vivo per lei
Alle reacties Link kopieren
Ooit een keer bij " hair" weggelopen. Werd letterlijk onpasselijk.
Laten we elkaars mening respecteren... hoe fout die van jou ook is.
Alle reacties Link kopieren
quote:minilogue schreef op 24 maart 2017 @ 09:18:

[...]

+1



Ik ben één keer geweest (Les Miserables - het was miserables!), wat een ellende. Ik ben na 20 minuten weggelopen, dat was pure marteling.



Daarom ben ik vorig jaar in Londen naar les Misérables gegaan: dat was in 1 woord geweldig met fantastische solisten.



Ik bezoek in Nederland nooit een musicial
Alle reacties Link kopieren
Sommigen vinden het advies van rechtsbijstand hilarisch, maar als je een kaartje koopt voor het Rijksmuseum, verwacht je toch ook de nachtwacht en geen slecht lijkende kopie?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik snap niet dat live optredens met echte mensen (waar je geen 100% altijd goed garantie op krijgt) vergeleken worden met statische dingen als schilderijen of dingen die aangepast /vervangen kunnen worden zoals brood of schilderwerk.



Een excuus of een kleine tegemoetkoming was misschien netjes geweest, maar je rechtsbijstand er voor in zetten is echt wel zot hoor.
Alle reacties Link kopieren
Verwachtingen zijn natuurlijk uiterst subjectief.

Je koopt een kaartje voor een voorstelling en die krijg je. Dat jij die vervolgens tegen vond vallen, is toch vooral heel jammer.

Vind ik in de schouwburg ook vaak heel typisch: je hoort mensen die laaiend enthousiast zijn en mensen met een hoop kritiek
Alle reacties Link kopieren
Jammer. meer kun je er niet van zeggen.



Zelf ben ik 2 x naar musical Soldaat van Oranje geweest. Eerste maal een spetterende musical met volgens mij de originele cast. Men had er echt zin in. Vol overgave gezongen en gespeeld en met zeer goede chemie tussen alle spelers. Tweede maal was een slap aftreksel. Het kwam heel erg gespeeld over i.p.v. dat het uit het hart kwam zoals de eerste keer. Minder emoties ook in de liedjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 24 maart 2017 @ 10:16:

Verwachtingen zijn natuurlijk uiterst subjectief.

Je koopt een kaartje voor een voorstelling en die krijg je. Dat jij die vervolgens tegen vond vallen, is toch vooral heel jammer.

Vind ik in de schouwburg ook vaak heel typisch: je hoort mensen die laaiend enthousiast zijn en mensen met een hoop kritiekDat snap ik best, maar dat iemand zuiver zingt, is toch wel een minimum eis. De dingen die jij noemt zijn heel subjectief. Zuiver zingen is objectief vast te stellen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Belle73 schreef op 24 maart 2017 @ 10:02:

Sommigen vinden het advies van rechtsbijstand hilarisch, maar als je een kaartje koopt voor het Rijksmuseum, verwacht je toch ook de nachtwacht en geen slecht lijkende kopie?



De Nachtwacht hangt alleen en hoeft niets te doen. Een A naam in een musical kán niet alle shows doen, want die draaien elke dag en in het weekend zelfs 2/3x op een dag. Dan houden ze geen stem meer over... De kans dat je een understudy treft is dus vrij groot bij musicals! En dat weet je niet van te voren..



En natuurlijk hoort dat niet vals te zijn... Maar meestal zijn ze net zo goed als de hoofd naam. Misschien een slechte dag.. is zuur maar niets aan te doen.
Ik zou er behoorlijk chagrijnig van worden als ik 160 euro zou betalen voor een avond vals gezang. De meerderheid mag het normaal vinden dat de kwaliteit van een musical een gok is, en telt voor die gok blijkbaar met liefde 160 euro neer, dat doe ik niet. Ik vind dat echt een absurd hoog bedrag voor misschien een leuke voorstelling.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook naar de Bodyguard geweest en vond het ook een teleurstelling.

Ik baalde ook, temeer omdat wij ook iemand hadden meegenomen als verjaardagskado. Op zich wel een leuke dag gehad maar wij vonden het allemaal het 'net niet'. En dan is het een duur grapje.

Ik ben een liefhebber van musicals maar vind het (te) duur dus ga maar weinig. Die kéér dat ik dan met zorg een musical uitkies waar ik dan heel graag heen wil, wil ik graag dat het ook góed is.



Zo wil ik graag met mijn gezin naar de Lion King, maar mèn, da's niet grappig meer met 4 personen. Je wil ook niet de slechtste plaatsen hebben en ik hoef ook zeker niet 1e rang, maar de 2-3e rang kosten ook 75-80 euro p.p. (weekend). Tel maar uit. En dan heb je nog niet geparkeerd, drankje, hapje eten eventueel.

Het is voor ons ruim 1,5 uur rijden dus door de weeks (=goedkoper) is geen optie met de volgende dag weer school. Meivakantie zijn we er niet, dus lukt ook niet.

En het zou de eerste musical voor mijn kinderen worden, dus dan wil je er wel van genieten en dat er ook een goede voorstelling wordt gegeven. Al ben ik daar voor de Lion King minder bang voor, dat zit wel goed volgens mij. Het is ook meer show erom heen dan.

Dus ik ben er nog niet over uit.
Alle reacties Link kopieren
Je kan natuurlijk altijd deze uitvoering neersabelen met een vlijmend betoog op een "relevante" recensiesite. Dat lucht in elk geval op. Op dit forum krijg je natuurlijk weer te horen dat het je eigen schuld is. Dat schiet ook niet op.
Ja, de Lion King is erg mooi. Enige musical waar ik heen ben geweest (geen musicalfan). Het is een hele show die zich niet beperkt tot het toneel.



De muziek en het theater zijn belangrijker dan de zuiverheid van de zang.
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 24 maart 2017 @ 09:58:

[...]





Daarom ben ik vorig jaar in Londen naar les Misérables gegaan: dat was in 1 woord geweldig met fantastische solisten.



Ik bezoek in Nederland nooit een musicial

De enige musical die ik in het nederlands beter vond dan de versie die ik eerder in londen zag, was Jesus Christ Superstar met Dieter Troubleyn in de hoofdrol. Die was zooo mooi!



Les miserables heb ik 2x gezien in Londen en ik heb 2 versies op DVD. Met stip favoriet!
quote:mamaonbekend schreef op 24 maart 2017 @ 10:49:

Ik ben ook naar de Bodyguard geweest en vond het ook een teleurstelling.

Ik baalde ook, temeer omdat wij ook iemand hadden meegenomen als verjaardagskado. Op zich wel een leuke dag gehad maar wij vonden het allemaal het 'net niet'. En dan is het een duur grapje.

Ik ben een liefhebber van musicals maar vind het (te) duur dus ga maar weinig. Die kéér dat ik dan met zorg een musical uitkies waar ik dan heel graag heen wil, wil ik graag dat het ook góed is.



Zo wil ik graag met mijn gezin naar de Lion King, maar mèn, da's niet grappig meer met 4 personen. Je wil ook niet de slechtste plaatsen hebben en ik hoef ook zeker niet 1e rang, maar de 2-3e rang kosten ook 75-80 euro p.p. (weekend). Tel maar uit. En dan heb je nog niet geparkeerd, drankje, hapje eten eventueel.

Het is voor ons ruim 1,5 uur rijden dus door de weeks (=goedkoper) is geen optie met de volgende dag weer school. Meivakantie zijn we er niet, dus lukt ook niet.

En het zou de eerste musical voor mijn kinderen worden, dus dan wil je er wel van genieten en dat er ook een goede voorstelling wordt gegeven. Al ben ik daar voor de Lion King minder bang voor, dat zit wel goed volgens mij. Het is ook meer show erom heen dan.

Dus ik ben er nog niet over uit.Wacht nog even. Als de musical stopt zijn er vaak leuke aanbiedingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 24 maart 2017 @ 08:22:

[...]





Wat een nuttige bijdrage van jou...



ja nuttig inderdaad. Komt omdat ik me aangesproken voel door wat je schrijft -- heb ook bijna €200 betaald alles bij elkaar-- voor mij is het niet voor te stellen dat je het niet hoort als er niet zuiver gezongen wordt.



Ik kan net zo goed stellen dat de meeste musicalliefhebbers de muziek extra goed kennen omdat ze de liedjes en teksten uit hun hoofd weten dus nog alerter zijn.

Dat is dan toch ook nergens op gebaseerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:kastella schreef op 24 maart 2017 @ 11:03:

Je kan natuurlijk altijd deze uitvoering neersabelen met een vlijmend betoog op een "relevante" recensiesite. Dat lucht in elk geval op. Op dit forum krijg je natuurlijk weer te horen dat het je eigen schuld is. Dat schiet ook niet op.



Uh, er staat al dat er op diverse recensie sites een hoop kritiek is.



En niemand zegt hier dat het je eigen schuld is, er wordt alleen gezegd dat je pech hebt gehad als de voorstellng tegenviel; je kunt dan nergens iets verhalen, want de dienst die je gekocht hebt is geleverd.

Wat ik op zich ook wel logsich vind, anders zouden natuurlijk weer een hoop mensen gaan klagen terwijl ze wel een leuke voorstelling hadden.



En dat je baalt snap ik best; alleen kun je er verder weinig mee.
Alle reacties Link kopieren
Een vals zingende stand-in zou ik ook niet kunnen waarderen, maar ik denk inderdaad dat dat 'gewoon' het risico is. Ik vind het eigenlijk niet kunnen maar in je eentje kun je zo weinig.

Ik was vorige week bij een concert en de zanger leek ook last te hebben van verkoudheid/overbelasting, heb me ook een paar keer afgevraagd of hij de uithalen zou halen, maar ondanks dat deed het verder niets af aan de avond zelf, want die was wel gewoon goed.
Alle reacties Link kopieren
Musicals zijn sowieso vreselijk. Dat overdreven gedoe, begrijp echt niet dat mensen daar vrijwillig zoveel geld voor neertellen. Echt een van de meest overgewaardeerde dingen, samen met moderne kunst. Ook ruk want zoiets kliederde ik op de kleuterschool al. Vervolgens riep mijn moeder " ah mooiiii" en kieperde het vervolgens als ik niet keek in de kliko



Kortom, volgende keer gewoon de film kijken. Whitney kon goed zingen toen.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje terug heb ik iets gelezen over deze musical. Er is een understudy/alternate waarvan veel mensen haar stem niet mooi vinden en dat als vals bestempelen. Op het forum over musicals is daar het een en ander over te lezen.
Spaar een keer goed en kies voor een show op Broadway. En Londen als goede tweede. Het is mij ook een raadsel waarom mensen in Nederland hun geld aan musicals uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Docteur_Phile schreef op 23 maart 2017 @ 12:35:

[...]





Zang is een van de hoofdcomponenten van de musical. Als die hele musical op tape staat dan is feitelijk te bewijzen of de hoofdrolspeler vals zingt. Als dit in ruim voldoende mate vals was, dan heb je een case.Maar dan nog. Als de hoofdrolspeler vervolgens zegt dat hij/zij bewust zo gezongen heeft (aristieke vrijheid) heb je nog geen case. Keith Richards zingt af en toe ook behoorlijk vals, en toch is het fantastisch zoals hij dat doet.
quote:girasole3 schreef op 24 maart 2017 @ 10:16:

Verwachtingen zijn natuurlijk uiterst subjectief.

Je koopt een kaartje voor een voorstelling en die krijg je. Dat jij die vervolgens tegen vond vallen, is toch vooral heel jammer.

Vind ik in de schouwburg ook vaak heel typisch: je hoort mensen die laaiend enthousiast zijn en mensen met een hoop kritiek

Hetzelfde als met naar de film gaan. De kaskrakers waar het gros vd mensen laaiend enthousiast over is, vind ik vaaak niet te pruimen.

Maar ik vind wel dat je bij een musical vantevoren moet kunnen inzien welke spelers op welke data spelen. En dat men de kaartjes iets goedkoper maakt als het niet de hoofdrolspelers betreft.
Alle reacties Link kopieren
quote:grenada schreef op 23 maart 2017 @ 12:15:

[...]





Misschien dat als mensen dat nou eens massaal wél deden, ze het wel af zouden leren.

Eens! Ik weet niet wat dat is de laatste tijd, maar bedrijven lijken er een sport van te maken om niet te doen of leveren wat beloofd wordt, en dan willen ze hun verantwoordelijkheid niet nemen. Of nog beter: de schuld in de schoenen van de klant schuiven. Fouten worden gemaakt, maar neem dan je verantwoordelijkheid.



Als het maar om een paar euro gaat, krijg je de opmerking waar je je druk over maakt. Waarom keren we het niet om? Voor dat bedrijf is zo'n kaartje peanuts, terwijl die persoon er mss lang voor heeft moeten sparen.



Zelfs al is het bedrag niet groot, dan nog gaat het me om het principe. Doe wat je belooft en als je fouten maakt, neem dan je verantwoordelijkheid en probeer het op te lossen.



Probeer het anders eens via hun Facebook pagina als ze die hebben. Vinden ze niet leuk want iedereen kan dat lezen.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven