Ben Nevis. Do's & Don'ts gezocht!

25-03-2017 11:37 9 berichten
In juni zou ik heel graag de Ben Nevis in Schotland willen beklimmen. Ik zou graag willen weten waar ik rekening mee moet houden. Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die de Ben Nevis beklommen hebben en hoe ze dat ervaren hebben (was het te doen/hoe zwaar is het zonder training etc etc). Ik wil graag het minst zware pad doen (niet het noordoosten pad) en ik heb zelf al eerder ervaring gehad met een beklimming van +/- 8 uur.



- Is training vereist voor de beklimming?

- Moet ik denken aan extra klimmateriaal of zijn stevige bergschoenen + warmhoudende kleding genoeg (en rugzak)?

- Waar moet ik nog meer aan denken?



Ik hoor graag jullie tips en/of ervaringen!



(En ik kan misschien iets later reageren ivm werk)
Alle reacties Link kopieren
1e gedeelte is goed te lopen, daarna volgt een stuk met losse stenen.



Ik heb de top niet gehaald:

-de dag er voor van Hull naar Fort William gereisd, wat véélste lang is om eigenlijk in 1x te doen.

- geen oog dicht gedaan omdat ik overnachte op een paar planken in een bunkhouse samen met een groep snurkende Japanners

- ik er geen rekening mee hield dat het de 1e zaterdag van september was en dan de Ben Nevis Run wordt gehouden.

Na driekwart beklimming ben ik omgekeerd, dat leek mij veiliger!



Toch ontzettend genoten, strak blauwe lucht. Prachtige omgeving.



Ik zou stevige schoenen dragen vanwege de losse keien op het 2e gedeelte. Neem voldoende water mee. Laat op de overnachtingsplek weten dat je de Ben Nevis gaat beklimmen. Zorg voor een fluitje en zo'n aluminiumfolie deken. In juni zal je ws nog geen last hebben van de midges, vraag vooraf goed naar het weerbericht. En neem regenkleding mee voor het geval dat!



Geniet er van! Graag zou ik hem nog een x willen beklimmen, met hopelijk weer zulk goed weer. Want ooo, wat was het mooi!
Alle reacties Link kopieren
Op zich is de Ben Nevis prima te doen voor fitte mensen. Wij hebben er 7 uur over gedaan. Vier uur op, drie uur af. Je hebt genoeg aan goede schoenen. Warme kleding is aan te raden omdat het klimaat heel anders is dan in bijvoorbeeld de Alpen. Wij waren in juli en toen was het rond het vriespunt op de top. Beneden was het boven de 20 graden. Dus laagjes kleren zijn aan te bevelen.



Verder de standaardzaken zoals voldoende eten en drinken.



Ik vond het een pittige klim, maar goed te doen. Ook als je geen ervaren bergbeklimmer bent.
Niet beklommen, ik ben naar boven gegaan met de gondel Maar wat was het ontzettend koud daarboven echt ijzige wind en dat in de zomer. Wel heel gaaf, maar we wisten niet hoe snel we naar de warme chocolademelk moesten.
Wij hebben de top niet gehaald, na 3 uur ging het onverwacht hagelen en waaien en het was niet verantwoord om hoger te gaan.

Desondanks een prachtige omgeving en 100% de moeite waard, ook met minder weer!



Naast de standaarduitrusting horen er ook wel bergwandelstokken in je tas te zitten. Weegt bijna niks en een zwik in de enkel zit in een klein hoekje, zeker als het weer omslaat. Dan kun je nog goed beneden komen.



Qua conditie, goed om voor die tijd eens een wandeling te maken langer dan 3-4 uur om je lichaam te laten wennen om langer bezig te zijn. Maar misschien doe je dat al zo af en toe?
Ik heb Ben Nevis echt werkelijk totaal ongetraind gelopen en dat was redelijk te doen (ik was wel jong, +/-20) Het is een gave wandeling en mooi uitzicht. Het weer kan bijzonder snel omslaan. Informeer van te voren of het verstandig is om die dag te gaan. Wij hadden regenkleding mee en ik had gewone sneakers oid aan, ik zou wel kiezen voor zolen met grip. Iets als een energiereep mee is aan te bevelen. Hou er rekening mee dat ivm de afdaling je er een redelijk tempo in moet houden, zodat je voor het donker thuis bent.
Alle reacties Link kopieren
Meer dan 20 jaar geleden gedaan, laatste dag van bergwandelen met bepakking in Schotland. Ik was een fitte twintiger en heb het zonder extra training probleemloos volbracht, vond het ook geen moeilijk pad. Zou wel bergwandelschoenen aandoen en goede kleding aan en extra mee. Bij ons was het bewolkt boven, maar opende het wolkendek zich vlak voor we weer naar beneden gingen. Het uitzicht was schitterend.
Bedankt voor alle reacties! Ik kan hier zeker wat mee!



Ik had stiekem ook al gehoopt om ongetraind hem te kunnen beklimmen. Ik doe niet aan sport, maar voor mijn werk sta/loop ik vaak wel de hele dag, een uur beweging per dag haal ik makkelijk als ik niet aan het werk ben.

Helaas heb ik al ervaringen met vulkanen beklimmen op Allstars, geen aanrader! Gelukkig heb ik al goed ingelopen bergschoenen dus dat zou geen punt worden. Het is verder afwachten hoe het weer gaat zijn, heb er al zin in
Alle reacties Link kopieren
Ik was overigens dus wel heel sportief toen, maar ik zag ook echt wel niet al te fitte mensen de wandeling doen. Dat zag er overigens gedeeltelijk wel oncomfortabel uit, dus zorg inderdaad voor goede schoenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven